Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus Zuiko Digital ED 14-42 mm f/3.5-5.6 - test obiektywu

5 listopada 2007
Arkadiusz Olech Komentarze: 5

5. Aberracja chromatyczna

Gdy popatrzymy na poniższy wykres prezentujący wielkość aberracji chromatycznej na brzegach kadru, wszystko wydaje się w porządku. Wada ta jest na poziomie małym lub średnim i nigdzie nie przekracza poziomu 0.1%. Zachowanie jak najbardziej godne pochwały.

Olympus Zuiko Digital ED 14-42 mm f/3.5-5.6 - Aberracja chromatyczna


Wyniki zaprezentowane powyżej to jednak średnia pomiarów z lewej i prawej strony kadru. Gdy popatrzymy na nie osobno, już tak wesoło nie będzie, bo tutaj w skórę daje nam plastikowa konstrukcja obiektywu. Jej zastosowanie zawsze wiąże się z ryzykiem pewnego rodzaju luzów, nachylania ruchomych układów soczewek pod niewłaściwym kątem do osi optycznej, a przez co wybuchem wad pozaosiowych w niektórych miejscach.

----- R E K L A M A -----

Choć obiektyw był nowiutki, świeżo wyjęty z pudełka, plastik już dał znać o sobie i spowodował bardzo duże różnice pomiędzy aberracją z lewej i prawej strony obrazu, co było najbardziej widoczne dla ogniskowej 42 mm. Tam, po lewej stronie kadru, aberracja jest praktycznie zerowa (poziom 0.02%), natomiast po prawej sięga granicy wartości średnich i dużych (0.15%). Bolesne jest to, że z czasem, gdy plastik wielokrotnie przesuwany i używany zacznie się wyrabiać, sytuacja pewnie ulegnie dalszemu pogorszeniu.

Olympus Zuiko Digital ED 14-42 mm f/3.5-5.6 - Aberracja chromatyczna