Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 70-200 mm f/2.8L USM - test obiektywu

17 marca 2008

4. Rozdzielczość obrazu

Na początek przypomnimy może jak w tej kategorii poczynały sobie inne obiektywy tej klasy także testowane na RAW-ach Canona 20D. Model EF 70-200 f/2.8 IS USM, w centrum kadru notował bardzo równe zachowanie, wypadając najlepiej na najkrótszej, a najgorzej dla najdłuższej ogniskowej. Różnice były jednak małe i jedyne rzeczy, które chciałoby się mieć jeszcze lepsze, to ciut wyższe osiągi dla f/2.8 w zakresie 135-200 mm oraz lepszą współpracę z konwerterem. Sigma natomiast świetnie prezentowała się w zakresie 70-135 mm, lecz dla 200 mm wyraźnie już ustępowała Canonowi.

Spójrzmy więc jak w centrum kadru poczyna sobie EF 70-200 f/2.8L USM.

Canon EF 70-200 mm f/2.8L USM - Rozdzielczość obrazu


Dla 70 mm, w granicach błędów, przebiegi są wręcz identyczne jak w modelu ze stabilizacją. Oba obiektywy prezentują tu zachowanie, które bez wahania można określić jako wybitne. Ciekawe rzeczy zaczynają się dziać przy 135 mm. Stabilizowany Canon wypadał tutaj ciut gorzej niż dla 70 mm, tymczasem EF 70-200 f/2.8L USM wypada troszkę lepiej prezentując poziom wręcz rewelacyjny od maksymalnego otworu począwszy. Ogniskowa 200 mm prezentuje się znów bardzo podobnie do modelu ze stabilizacją. Co bardzo ciekawe, model bez stabilizacji wyraźnie lepiej poczyna sobie we współpracy z konwerterem TC 1.4x, choć wciąż brakuje mu sporo do tego co widzieliśmy u Canona EF 70-200 f/4L IS USM.

----- R E K L A M A -----

Ogólnie rzecz ujmując, w centrum kadru EF 70-200 f/2.8L USM spisał się troszkę lepiej niż jego stabilizowany odpowiednik. Różnice, choć niewielkie i w rzeczywistych zdjęciach dość trudne do dojrzenia, najłatwiej dostrzec na ogniskowej 135 mm i po podłączeniu konwertera.

Jak jest na brzegu kadru? Spójrzmy na poniższy rysunek.

Canon EF 70-200 mm f/2.8L USM - Rozdzielczość obrazu


Tutaj sytuacja wygląda inaczej, choć znów różnice są naprawdę mało znaczące. Oba obiektywy zachowują się prawie identycznie na 70 i 200 mm oraz po podłączeniu konwertera. Natomiast, co bardzo ciekawe, dla 135 mm kolejność ulega zamianie - tutaj model stabilizowany wypada troszkę lepiej.

Wyniki uzyskane w naszym teście zdają się wyjaśniać problemy użytkowników w określeniu, która z L-ek Canona jest lepsza. Przede wszystkim różnice są naprawdę niewielkie, możliwe do zauważenia na tablicach, znacznie trudniej na rzeczywistych zdjęciach. Po drugie, model bez stabilizacji wypada troszkę lepiej w centrum, a troszkę gorzej na brzegu w porównaniu do stabilizowanego odpowiednika. Ten efekt, może powodować owe sprzeczne opinie, bo powstawały one w zależności od tego kto co i na jakiej ogniskowej oceniał. Jednoznacznego zwycięzcy tego pojedynku więc nie ma, ale śmiało można powiedzieć, że oba obiektywy prezentują naprawdę świetny poziom umożliwiając robienie bardzo ostrych zdjęć dla każdej ogniskowej i nawet na maksymalnym otworze względnym, czyli robią to czego wymaga się od profesjonalnych szkieł tej klasy.

Canon EF 70-200 mm f/2.8L USM - Rozdzielczość obrazu