Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1D Mark IV - test aparatu

Canon EOS-1D Mark IV
22 marca 2010
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 84

1. Wstęp

Canon EOS-1D Mark IV - Wstęp


Rynek profesjonalnych, cyfrowych lustrzanek reporterskich należy obecnie do Canona i Nikona. W przypadku Nikona rozwijana jest seria jednocyfrowych aparatów z literą D na początku nazwy. Najnowszym modelem z tej serii jest Nikon D3s, następca pełnoklatkowego Nikona D3. Canon także stosuje podobne nazewnictwo. Swoje reporterskie aparaty oznacza cyfrą 1 i literą D dodając oznaczenie Mark i kolejny numer generacji lustrzanki. Najnowszy model, któremu poświęcamy niniejszy artykuł, to już czwarta wersja o oznaczeniu 1D Mark IV.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Wymiana profesjonalnych modeli następuje średnio co 2 lata, więc dany aparat cieszy się mianem nowości przed długi czas. Premiera 1D Mark IV odbyła się 20 października 2009 roku, czyli 2.5 roku po wprowadzeniu na rynek 1D trzeciej generacji (patrz: „Canon EOS-1D Mark IV”). Często premiery reporterskich lustrzanek zbiegają się z ważnymi wydarzeniami sportowymi. Ubiegłoroczne premiery Canona 1D Mark IV i Nikona D3s były podyktowane zimową olimpiadą w Vancouver. Nic dziwnego, bo takie wydarzenia to wielkie żniwa dla fotografów sportowych, którzy na tak dużych imprezach chcą pracować na jak najlepszym sprzęcie. O tym fakcie łatwo się przekonać jeśli obejrzymy zdjęcia z olimpiady i przyjrzymy się EXIF-om. Na zmianę wyświetlają się w nich informacje, że zdjęcie zostało wykonane Canonem 1D Mark IV bądź Nikonem D3s.

O ile Nikon w ubiegłym roku nie stworzył z D3s zupełnie nowatorskiej lustrzanki, a jedynie lekko zmodyfikował udany model D3, to Canon zastąpił wersję 1D Mark III bardzo unowocześnionym modelem o oznaczeniu Mark IV. W stosunku do poprzednika, rozdzielczość matrycy wzrosła z 10 do 16 milionów pikseli, a jej czułość z ISO 6400 aż do ISO 102400. Wprowadzono nowy system ustawiania ostrości, zwiększono rozdzielczość i jakość ekranu LCD, unowocześniono system podglądu na żywo i pojawiła się funkcja rejestracji filmów. Takich zmian oczekiwano, choć zwolennicy pełnoklatowych aparatów do końca wierzyli, że Canon odejdzie od matryc APS-H i w nowym 1D pojawi się matryca pełnoklatkowa. Tak się jednak nie stało. Reporterską serię 1D nadal charakteryzuje matryca APS-H z mnożnikiem ogniskowej 1.3.

Poprzednik Mark IV, Canon 1D Mark III, nie miał spokojnego bytu na rynku. Stracił w oczach fotografów, kiedy wyszły na jaw jego problemy z autofokusem działającym źle podczas pracy pod ostre światło i kiedy ustawiony jest on w tryb AI Servo. Canon oficjalnie ustosunkował się tych zarzutów i poinformował, że wada dotyczy tylko niektórych egzemplarzy. Z biegiem czasu wprowadzano nowe wersje oprogramowania, które miały rozwiązać problem. Jednak Canonowi nie udało się całkowicie naprawić zaniedbania i odzyskać dobrej reputacji. Czy najnowszy 1D Mark IV zrehabilituje firmę za tą wpadkę? Mamy nadzieję, że będzie to jedno z pytań, na które odpowie nasz test.

Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Aparat wypożyczył sklep Cyfrowe.pl za co bardzo dziękujemy.

Porównanie danych technicznych aparatu Canon 1D Mark IV z konkurencyjnymi modelami dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model EOS-1D Mark IV
Data premiery 2009-10-20
Liczba pikseli 16 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4896 x 3264 (RAW, JPEG L)
• 4320 x 2880 (JPEG M1)
• 3672 x 2448 (MRAW)
• 3552 x 2368 (JPEG M2)
• 2448 x 1632 (SRAW, JPEG S)
Matryca 27.9 x 18.6 mm (APS-H) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 17.0 Mpix,
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu Dwa procesory DIGIC IV
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.21, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR2), MRAW, SRAW,
JPEG+RAW, JPEG+MRAW, JPEG+SRAW,
Rodzaje JPEG: Large/Medium1/Medium2/Small
Regulacja stopnia kompresji JPEG w skali od 1 do 10
• Filmy: MOV (H.264) z dźwiękiem liniowym PCM
Zakres ISO Auto, 100 - 12800 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV,
Tryby rozszerzone poniżej ISO 100: 50 ISO (tryb L)
Tryby rozszerzone powyżej ISO 12800: 25600 ISO (tryb H1), 51200 ISO (tryb H2), 102400 ISO (tryb H3)
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie o przebiegu pionowym,
30s - 1/8000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb
żywotność: 300 tys. zdjęć
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Canon EF (brak obsługi obiektywów EF-S)
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.3
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (HD 16:9 1080p) z szybkością 30, 25 lub 24 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD 720p) z szybkością 50 lub 60 kl./s,
• 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 60 lub 50 kl./s,
Maks. długość filmów do 4 GB
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL-AREA-SIR,
45-cio punktowy AF (45 czujników o przebiegu poziomym o czułości f/5.6 oraz dla pomiaru krzyżowego 39 czujników o przebiegu pionowym o czułości f/2.8),
W trybie automatycznego wyboru punków AF wykorzystywane jest 19 punktów krzyżowych (wszystkie 39 punktów krzyżowych można wykorzystać tylko w trybie ręcznego wyboru punktu AF)
• Tryby AF: One-Shot (pojedynczy), AI Servo II (ciągły), Tryb Manualny (MF)
• Tryby napędu AF: Pojedynczy, Ciągły L, Ciągły H, Samowyzwalacz, Cichy
• Zakres detekcji: od -1 do 18 EV (ISO 100),
• Asysta AF: zewnętrzna lampa błyskowa
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF +/- 20 stopni) dla 20 obiektywów.
• Podgląd głębi ostrości
• AF w trybie Live View: Tryb szybki (detekcja fazowa), Tryb czasu rzeczywistego (detekcja kontrastu), Tryb wykrywania twarzy (detekcja kontrastu), MF
Zakres detekcji w trybie LV: od 0 do 20 EV (ISO 100)
Pomiar światła 63-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• matrycowy 63-strefowy,
• centralnie ważony uśredniany,
• skoncentrowany (13.5% kadru)
• punktowy (3.8% kadru), w centralnym punkcie AF lub dowolnym aktywnym punkcie AF lub wielopunktowy (do 8 punktów)
Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (dla 50mm, F1.4, ISO100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto (3000-7000K), Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca (możliwość zapamiętania 5 ustawień),
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K ze skokiem 100 K)
• Korekcja i bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Bracketing: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV (2, 3, 5 lub 7 zdjęć)
Programy Program AE (P), Priorytet migawki AE (Tv), Priorytet przysłony AE (Av), Ręczna ekspozycja (M)
• Style obrazu: Standardowy, Portret, Krajobraz, Neutralny, Wierny, Monochromatyczny, Własny (x3)
Zdjęcia seryjne Szybkość 10 kl./s (tryb szybki), 3 kl./s (tryb wolny),
Maksymalna ilość zdjęć w serii: JPEG (Large, kompresja poziom 8): 85, RAW: 26, RAW+JPEG (Large, kompresja poziom 8): 20
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej,
• Kompatybilny z zew. lampami EX Speedlite, pomiar E-TTL II,
• Synchronizacja do 1/300 s
• Korekcja siły błysku: +/-3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 10 s lub 2 s
Karta pamięci Dwa gniazda:
• Compact Flash (CF) Typu I/II, zgodne z UDMA mod.6 i Microdrive
• Secure Digital (SD/SDHC)
LCD • Główny: stały, 3 calowy, kolorowy TFT LCD ClearView II, 920 000 pikseli (VGA), pokrycie 100%, kąt widzenia 160 stopni
Jasność regulowana w 8-miu poziomach.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo,
• Pomocnicze górny oraz tylni: podświetlane, monochromatyczne
Wizjer Pentapryzmatyczny, pokrycie: 100%, powiększenie: 0.76x, punkt oczny: 20 mm, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, Matówka wymienna, standardowa Ec-C IV
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed, wyjście wideo (NTSC/PAL), wyjście mini HDMI, wejście mikrofonu, gniazdo akcesoriów (do podłączania transmitera WFT-E2 lub wężyka spustowego N3), złącze PC do lamp zewnętrznych,
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą pilota LC-5
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
• opcjonalny transmiter WiFi WFT-E2 IIA lub WFT-E2/E2A umożliwiający bezprzewodowy transfer danych
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy LP-E4 (11.1V, pojemność 2300 mAh),
Wytrzymałość baterii przy 23°C 1500 kl., przy 0°C ok. 1200 kl. (wg. CIPA bez użycia trybu LV)
• Zasilacz sieciowy ACK-E4
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy LP-E4, ładowarka LC-E4, zasilacz sieciowy ACK-E4, pasek na ramie, kabel USB, kabel wideo, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• ZoomBrowser EX / ImageBrowser
• Digital Photo Professional
• PhotoStitch,
• EOS Utility (w tym Remote Capture, WFT Utility*, Original Data Security Tools*),
• Picture Style Editor
* - Wymagane wyposażenie opcjonalne
Waga 1180 g (bez akumulatora i kart pamięci)
ok. 1360 g (z akumulatorem)
Wymiary 156 x 156.6 x 79.9 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Nagrywanie dźwięku "pod zdjęcie" maksymalnie 30 sek w formacie WAV
Polskie menu.
Korpus wykonany ze stopów magnezu.
Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią.


Poprzedni rozdział