Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
6 maja
2018 19:17

Bardzo długa majówka dobiega końca, więc najwyższa pora zajrzeć do zestawienia najciekawszych plotek z ostatniego tygodnia w poszukiwaniu informacji o nadchodzących premierach.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.

Carl Zeiss

Obiektywy z soczewkami ALON

Podobno firma Carl Zeiss pracuje nad pierwszym obiektywem fotograficznym z soczewką wykonaną z ALON. ALON to inaczej tlenoazotek glinu, który jest materiałem ceramicznym otrzymywanym z proszku i charakteryzuje się sześcienną strukturą krystaliczną. Materiał jest transparentny dla długości fali w zakresie od ultrafioletu do średniej podczerwieni i wyróżnia się współczynnikiem załamania światła wynoszącym 1.79, co w połączeniu z bardzo dobrymi właściwościami mechanicznymi - przede wszystkim wytrzymałością i twardością oraz odpornością na wysoką temperaturę i korozję, pozwala tworzyć niezwykle lekkie i niewielkich rozmiarów soczewki.

Podobno pierwszym obiektywem z soczewką ALON ma być przeznaczony dla pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony model 35 mm f/1.8 o długości całkowitej nieprzekraczającej 4 cm.

Canon

Coś dla miłośników patentów

Inżynierowie z firmy Canon nie próżnują, bowiem producent złożył ostatnio kilka ciekawych wniosków patentowych. W jednym z nich opisano konstrukcje obiektywów z soczewkami DO o następujących parametrach:
  • EF 200 mm f/2
  • EF 400 mm f/2.8
  • EF 800 mm f/5.6
W kolejnym wniosku zaprezentowano schemat lustrzanki z wbudowanym wizjerem elektronicznym, która wykorzystuje poczwórne piksele do ustawiania ostrości na bazie detekcji fazy.

Fujifilm

Brązowy Fujifilm X100F

Na stronie ivanjoshualoh.com pojawiły się zdjęcia przedstawiające aparat Fujifilm X100F wykończony w kolorze brązowym. Choć nie znajdziemy nigdzie oficjalnych informacji na temat tego produktu, to zdjęcia wyglądają na autentyczne i być może aparat trafi niebawem do sprzedaży.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Instax SQ6

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie czeka nas premiera nowego aparatu do fotografii natychmiastowej. Do sieci wyciekł bowiem prospekt prezentujący model Fujifilm Instax SQ6, który obsługuje wkłady na zdjęcia formatu 1:1. Aparat ma być dostępny w trzech wersjach kolorystycznych, a wszelkie szczegóły na jego temat znajdziecie w tym dokumencie PDF

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Fujinon XF 8-16 mm f/2.8

Dwa lata temu na Photokinie firma Fujifilm zaprezentowała prototyp obiektywu Fujinon XF 8-16 mm f/2.8. Być może produkt ten doczeka się niebawem oficjalnej premiery, a tymczasem dowiadujemy się, iż ma on zostać wyposażony w zupełnie nowe powłoki antyodbiciowe, które mają stać się standardem z kolejnych obiektywach systemowych.

Hasselblad

Hasselblad XCD 21 mm f/4

Plotki głoszą, że zapowiadany średnioformatowy obiektyw Hasselblad XCD 21 mm f/4 będzie miał swoją premierę już jutro. Do sprzedaży ma on trafić w najbliższych tygodniach, a jego cenę ustalono na poziomie 3750 USD.

Nikon

Co wiemy o nadchodzącym bezlusterkowcu?

Serwis Nikon Rumors zebrał wszystkie nieoficjalne i najbardziej prawdopodobne informacje, jakie wyciekły na temat nadchodzącego bezlusterkowca firmy Nikon. Oto one:
  • Oficjalna premiera tuż przed Photokiną,
  • Na targach w Kolonii będzie można obejrzeć jeden korpus i dwa obiektywy systemowe,
  • Do sprzedaży produkty wejdą w październiku,
  • Kolejne obiektywy systemowe mają zostać zaprezentowane 4-6 miesięcy po Photokinie,
  • Najbardziej prawdopodobne wydaje się, że w bezlusterkowcu zostanie użyta matryca pełnoklatkowa, a model z sensorem APS-C pojawi się później,
  • Nikon narzucił bardzo wysoki priorytet pracom nad obiektywami dla nowego systemu,
  • System ma zostać wyposażony z nowy bagnet Nikon Z,
  • Dużo uwagi przykłada się do prac nad wizjerem elektronicznym, który ma być użyty w nowym aparacie,
  • Do systemu ma być też oferowany zaawansowany adapter dla obiektywów Nikon F.

Panasonic

Aktualizacje firmware dla GH5 i GH5s

Plotki głoszą, że Panasonic przygotowuje aktualizacje firmware dla bezlusterkowców Lumix GH5 i GH5s. Jeżeli informacje się potwierdzą, to użytkownicy aparatów będą mogli cieszyć się poprawioną pracą ciągłego AF w trybie wideo, a także kilkoma udoskonaleniami zarówno dla filmowców, jak i fotografów.

Sony

Premiera jeszcze w tym miesiącu

Podobno na drugą połowę miesiąca Sony szykuje premierę nowych produktów. Według wcześniejszych plotek w tym roku mamy poznać bezlusterkowce A7sIII oraz A6700, a także obiektywy 24mm f/1.4 GM i 135 mm FE, więc być może któryś z tych modeli zobaczymy już w maju.


Komentarze czytelników (41)
  1. eMGie
    eMGie 6 maja 2018, 19:25

    Soczewki ALON o indeksie 1.79 o niskiej aberracji - ekstra wiadomość dla "okularników" z dużymi wadami wzroku, szansa na cienkie, lekkie szkła.

  2. tripper
    tripper 6 maja 2018, 19:29

    Ciekawa ta ploteczka o soczewkach ALON. Jeżeli rzeczywiście ten materiał będzie pozwalał na projektowanie mniejszych i lżejszych obiektywów, to takie A7 zaczną mieć zdecydowanie większy sens.

  3. PeterLeonard
    PeterLeonard 6 maja 2018, 20:06

    ALON czyli przeźroczyste aluminium ze Star Treka :) link

  4. Szabla
    Szabla 6 maja 2018, 20:15

    ALON czyli odmiana AMELINIUM ;)

  5. PDamian
    PDamian 6 maja 2018, 20:17

    Tak, ...i czosnkowy bokeh.

  6. kurdeniewiemco
    kurdeniewiemco 6 maja 2018, 20:28

    @Szabla - tego nie pomalujesz ;)

  7. mgkiler
    mgkiler 6 maja 2018, 20:31

    Nie rozumiem.

    To NIkon zaprezentuje bezlusterkowiec w 2018 we wrześniu jak jest napisane tutaj, czy w 2019 jak było napisane w poprzednim newsie na tym portalu tutaj: link

  8. rockatansky
    rockatansky 6 maja 2018, 21:08

    No właśnie skoro "tego nie pomalujesz" to jak naniosą powłoki antyrefleksyjne? :D

  9. kurdeniewiemco
    kurdeniewiemco 6 maja 2018, 21:10

    Ale chociaż brudzić się nie będzie :)

  10. bartix82
    bartix82 6 maja 2018, 21:28

    @mgkiler

    "Nie rozumiem. "


    @mgkiler, będę bezlitosny jak @mate :) Zauwazyłeś, że to plotki?

  11. 6 maja 2018, 21:57

    Ciekawe co na patent Canona z wizjerem elektronicznym powiedzą "baroniarze" wieszający psy na aparatach SLT :)

  12. mgkiler
    mgkiler 6 maja 2018, 21:58

    Ale nawet plotki powinny mieć jakiś sens i spójność.

    Skoro sam koleś z Nikona powiedział, że w tym roku nie będzie bezlusterkowca od Nikona tylko w przyszłym to czemu plotki o tym, że będzie w tym roku dalej żyją?

  13. sektoid
    sektoid 6 maja 2018, 22:10

    Dziewczyny lubią brąz :D

  14. bartix82
    bartix82 6 maja 2018, 22:12

    @mgkiler, "Skoro sam koleś z Nikona powiedział, że w tym roku nie będzie bezlusterkowca od Nikona tylko w przyszłym to czemu plotki o tym, że będzie w tym roku dalej żyją? "

    Kto pyta czemu plotki zyja własnym życiem, ten nie błądzi :)

  15. sektoid
    sektoid 6 maja 2018, 23:06

    Ładny ten brązowy Olo.

  16. Negatyw
    Negatyw 7 maja 2018, 02:17

    @mgkiler, "Skoro sam koleś z Nikona powiedział, że w tym roku nie będzie bezlusterkowca od Nikona tylko w przyszłym to czemu plotki o tym, że będzie w tym roku dalej żyją? "

    Masz rację, któraś z tych dwóch informacji może nie być plotką.

  17. 7 maja 2018, 10:57

    Czy te dwa zdania się wykluczają?
    "Oficjalna premiera tuż przed Photokiną", "pojawić się na rynku wiosną 2019".

    Fuji 8-16 toż to prawie 130* rektalinearnie :O

    ALON i super, większe kąty załamania mniejsze soczewki nareszcie, ciekawe czy drogie to będzie...
    link
    link



  18. mgkiler
    mgkiler 7 maja 2018, 14:27

    @root_mistrz

    No najbliższa photokina będzie we wrześniu tego roku.

    Jak coś ma być przed, to raczej chodzi o najbliższą inaczej zdanie nie miało by sensu.... Bo jeśli chodzi o dowolną to traci sens zdanie.

  19. focjusz
    focjusz 7 maja 2018, 14:47

    ALON super tylko że "pracuje" może oznaczać że wejdą do produkcji za 5 lat albo nigdy.
    Ciekawe jak z Nikonem - myślę że ten rok to już i tak trochę późno na premierę bezlustra ale jeśli wyda bezkompromisowy produkt jak D850 to może jeszcze coś z tego będzie ale jeśli wypuszczą klona A7(R) mkI to tylko potwierdzą że sa 5 lat do tyłu.

  20. 7 maja 2018, 15:20

    @focjusz

    Podali, że pracują już nad samy obiektywem a skoro jest zapowiedź konkretnego modelu to znaczy, że to nie jest jakaś odległa przyszłość.

  21. wzrokowiec
    wzrokowiec 7 maja 2018, 15:26

    @mgkiler

    Chyba raczej chodzi o to, że oficjalna premiera nie oznacza natychmiastowego pojawienia się na rynku. Sprzęt może pojawić się na rynku rok po premierze, vide Canon 1D X.

  22. szafir51
    szafir51 7 maja 2018, 16:20

    Nikon tak straszy tym bezlustrem FF, że jak już wyjdzie to będzie hit, przełom i zgrzytanie zębów konkurencji albo... wielkie Pffffffffffffffffffffffff

  23. staytuned
    staytuned 7 maja 2018, 17:16

    Zgrzytanie zębów to mogą mieć użytkownicy Pentaxa K1 II, którzy zastąpili jedynkę kupując go w ciemno. Powrócono do odszumiania rawów jak w zabawce za 100 $, wtopa :
    „New pre-processor bakes noise reduction into Raws, this progressively kills detail as the ISO increases and can't be turned off”. „...its image quality is actually worse than that of its predecessor.„

  24. SKkamil
    SKkamil 7 maja 2018, 18:09

    Zalezy jak bardzo odszumiają z tego co pamiętam to Pentax odszumiał zawsze ale np w takim K3 tylko minimalnie ; Sony natomiast zawsze wyostrzało JPg i to chyba dość mocno ;
    W sumie to ze świecą szukac cyfry z zacnym obrazkiem ;

  25. mgkiler
    mgkiler 7 maja 2018, 22:53

    @SKkamil

    Mnie wystarczy by dawał zacne Rawy.
    Jpegi niech sobie robi co chce.

  26. SKkamil
    SKkamil 8 maja 2018, 05:52

    Dokładnie , tylko jeśli w testach wychodzi ze matryca daje taki sam obrazek przy czułości 800 iso przy naświetleniu - 5 ev i potem w czasie obróbki wyciąganiu szczegółow w cieniach przez rozjaśnianie to oznacza ze do poziomu 25 tys iso nie mamy problemu z odszumianiem bo po prostu możemy naświetlić na niższej czułości która jest praktycznie nie poddawana obróbce przez producenta ;
    Czyli sytuacja jest analogiczna jak z JPgami Sony ;
    Praktycznie dla pracującego w Rawach w nowym Pentaxie nie będzie problemu

  27. szafir51
    szafir51 8 maja 2018, 15:48

    SKkamil
    nie można tak robić, bo wtedy "oszukujesz na ISO"

  28. mgkiler
    mgkiler 8 maja 2018, 16:38

    @SKkamil

    No nie wiem.

    Ja robiłem testy, że ISO 800 na -3EV a potem ISO 6400 i zawsze 6400 wychodziło trochę lepiej niż ISO 800 rozjaśnione o 3EV.

    Nie było dużej różnicy, ale była - zauważalna szczególnie w cieniach.

  29. 8 maja 2018, 23:31

    @mgkiler
    W procesie digitalnym rozjaśnienie zawsze jest gorsze niż przyciemnienie, odwrotnie z analogiem.
    link

  30. JCoder
    JCoder 9 maja 2018, 09:47

    > Zgrzytanie zębów to mogą mieć użytkownicy Pentaxa K1 II, którzy zastąpili jedynkę kupując go w ciemno

    Ja kupiłem w ciemno i nie ma żadnego zgrzytania zębów. O tym, że K1 II będzie odszumiać przecież było wiadomo wprost z materiałów Pentaksa - dodali akcelertor z KP, a co robi akcelerator w KP było wiadomo od dawna. Heca polega jednak na tym, że odszumianie jest bardzo subtelne i nie rozmazuje szczegółów. Jest równocześnie minimalnie mniejszy szum i więcej szczegółów niż w poprzednim K1, a do tego K1 II ma bardziej nasycone kolory, więc więcej da się z tymi RAWami zrobić w obróbce niż z RAWami konkurencji. Takie Sony A7III bez odszumiania na ISO 6400 daje mniej szczegółów niż K1 II z odszumianiem.

    Wystarczy sobie popatrzeć na cropy na DPR na ISO 6400:

    link

    K1 II i Nikon D850 wypadają zdecydowanie najlepiej w tym zestawieniu. Przy czym Nikon D850 ma więcej szumu chromatycznego, ale wydaje się że też trochę więcej szczegółów, zapewne dzięki matrycy 45 Mp. No, ale on kosztuje 2x tyle co K1 II, więc zdziwiłbym się gdyby był gorszy. Natomiast A7III, które jest jedynym aparatem z tej samej półki cenowej co K1 II (choć i tak nadal nieco droższym) to jest masakra. Większy szum i mniej szczegółów.

  31. JCoder
    JCoder 9 maja 2018, 09:59

    BTW: Jak chcecie sobie zobaczyć, co to znaczy agresywne odszumianie, to zobaczcie sobie foty z Iphone X na ISO 32.


    link


  32. wzrokowiec
    wzrokowiec 9 maja 2018, 10:20

    @ JCoder
    "Jak chcecie sobie zobaczyć, co to znaczy agresywne odszumianie, to zobaczcie sobie foty z Iphone X na ISO 32"

    No tak, szok! :)

    Szkoda, że nie dali dla porównania jakiegoś Samsunga, np. S8+

  33. mate
    mate 9 maja 2018, 12:48

    @JCoder
    "Natomiast A7III, które jest jedynym aparatem z tej samej półki cenowej co K1 II (choć i tak nadal nieco droższym) to jest masakra. Większy szum i mniej szczegółów."

    Chyba masz jednak coś z oczami:
    link
    Gdzie te najwięcej szczegółów z K-1?
    A że w porównaniu 1:1 gęściej upakowane matryce wypadają lepiej, no to amerykę odkryłeś. BTW, w cenie do 10 tys. zł Sony ma jeszcze A7r II, jak ktoś chce rozdzielczości.

  34. JCoder
    JCoder 9 maja 2018, 13:41

    @mate
    Prawy górny róg jest rozmazany, ale to jest rozmazanie typowe dla problemu z optyką a nie z odszumianiem - pokazuje tylko "profesjonalizm" DPR. DPR użył wadliwego obiektywu i nie sprawdził ostrości. Dlatego porównywanie na brzegu klatki jest bez sensu.

    Na ISO 100 prawy górny róg też jest rozmazany. Test do bani.

    link


    Natomiast w centrum klatki ilość szczegółów jest niemal taka sama, a szum ponad 2-krotnie mniejszy.

  35. JCoder
    JCoder 9 maja 2018, 13:44

    BTW: Canon 5D też odszumiają RAWy i jakoś nikt się nie czepia, ba, niemal wszyscy ich używają do fotografowania ślubów. Odszumianie nie jest złe tylko trzeba je dobrze zrobić. Pentax ma dobre. Iphone ma złe.

  36. JCoder
    JCoder 9 maja 2018, 13:45

    O iPhone wspomniałem tylko w kwestii agresywności odszumiania, a nie w kwestii jakości obrazu. Wiadomo, że iPhone nie ma szans nawet z lustrzankami sprzed 10 lat.

  37. JCoder
    JCoder 9 maja 2018, 13:48

    "BTW, w cenie do 10 tys. zł Sony ma jeszcze A7r II, jak ktoś chce rozdzielczości"

    Które ma gorszy AF od K1, gorsze szumy, zjada gwiazdy, przegrzewa się, krótko działa na baterii, prawie nie ma uszczelnień i nie ma połowy innych ficzerów K1.

  38. Szabla
    Szabla 10 maja 2018, 14:26

    Aleś dowalił :P Napisz jeszcze, że nie ma takiej fajnej nazwy :))))

  39. JCoder
    JCoder 11 maja 2018, 06:52

    No a może nie ma szumów o 2 EV gorszych od K1 II? Może nie ma problemów z AF, który praktycznie nie działa z dziurą mniejszą niż F 5,6 i który w kiepskim świetle ma problemy nawet w trybie AF.S? I całe rewelacyjnie szybkie 2 fps w trybie ciągłego AF? Zabawne jest to, że A7II przegrywa nawet z K1 w kategoriach które są piętą achillesową K1 - czyli AF i szybkość. I mimo tego kosztuje o 3 tys więcej. Brawo dla marketingowców Sony.

    Realną konkurencją dla K1 II jest A7RIII, Nikon D850 i Canon 5D mk IV. Natomiast A7RII to niedopracowany staroć, który powinien kosztować co najwyżej 4 tys. zł a nie 10 tys.

  40. mate
    mate 11 maja 2018, 10:38

    @JCoder
    "No a może nie ma szumów o 2 EV gorszych od K1 II?"

    Nie. Szumi podobnie do 5 DS R, K-1 czy D850, różnica do K-1 MkII to ok. 1EV, ale to kosztem obniżenia detalu w Pentaksie poprzez odszumianie rawów.

    "Może nie ma problemów z AF, który praktycznie nie działa z dziurą mniejszą niż F 5,6"

    Bredzisz, do f/8 działa normalnie PDAF i AF-C, powyżej f/9 przełącza się w CDAF.

    "I całe rewelacyjnie szybkie 2 fps w trybie ciągłego AF?"

    Bredni ciąg dalszy.

  41. JCoder
    JCoder 11 maja 2018, 14:16

    "Nie. Szumi podobnie do 5 DS R, K-1 czy D850, różnica do K-1 MkII to ok. 1EV,"

    Na pewno znacznie więcej niż 1 EV, bo ISO 6400 z K-1 II wygląda lepiej niż ISO 3200 z A7RII. Być może faktycznie trochę mniej niż o 2EV. Czyli gdzieś pomiędzy. Tak czy siak, nawet cały 1EV różnicy w tej klasie to bardzo dużo, zwłaszcza przy fotografii koncertów.

    "ale to kosztem obniżenia detalu w Pentaksie poprzez odszumianie rawów"

    Dlaczego w takim razie nie widać nigdzie tej utraty szczegółów? A7RIII pod względem szczegółów na ISO 12800 wypadł nieco gorzej niż D810 i gorzej niż K1 II.

    link

    I nadal porównujemy tu K1 do aparatów kosztujących 2x więcej.
    Nieco droższy nowy A7III w ogóle nie ma startu do K1 II pod względem szczegółów.


    "do f/8 działa normalnie PDAF i AF-C, powyżej f/9 przełącza się w CDAF"

    link
    link
    link
    link
    link
    link

    Nawet wg specyfikacji (na papierze) AF.S A7RII jest gorszy od AF.S K1.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.