Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.4G
Firma Nikon zaprezentowała nowy, stałoogniskowy obiektyw Nikkor AF-S 50mm f/1.4G. Został on zbudowany z 8 elementów ułożonych w siedmiu grupach, a dzięki wbudowanemu silnikowi autofokusa SWM (Silent Wave Motor) można w pełni wykorzystywać jego możliwości wraz z lustrzankami Nikon D40, D40x i D60.
W obiektywie znajdziemy też 9-listkową przysłonę, którą możemy przymknąć do f/16, a obudowa została zaprojektowana tak, żeby przy ogniskowaniu nie zmieniała swoich rozmiarów, a mocowanie filtrów o średnicy 58 mm nie rotowało.
Obiektyw ma pojawić się w sklepach w grudniu, a jego pełna specyfikacja jest już w naszej bazie.
![]() |
Informacja prasowa Nikon Polska
Nowa postać koncepcji standardowego obiektywu
Kolonia, targi Photokina, 22 września 2008 r. — Firma Nikon Europe zapowiada wprowadzenie do sprzedaży nowego stałoogniskowego obiektywu - NIKKOR AF-S 50 mm f/1,4G - o dużym otworze względnym (maksymalna przysłona o liczbie f/1,4), co zapewnia jasny obraz w wizjerze i efektowne rozmycie tła dzięki małej głębi ostrości. Nowy obiektyw wyposażono ponadto w niewielki pierścieniowy silnik SWM (ang. Silent Wave Motor) umożliwiający ciche, szybkie i dokładne ustawianie ostrości. NIKKOR AF-S 50 mm f/1,4G pozwala też na korzystanie z autofokusa we współpracy z aparatami bez wbudowanego silnika, np. Nikon D40 czy Nikon D60.
„Ten nowy, jasny obiektyw całkowicie zrywa z dotychczasową koncepcją standardowego obiektywu” — powiedział Robert Cristina, kierownik ds. produktów profesjonalnych i NPS w firmie Nikon Europe. „Charakteryzuje się dużym otworem względnym, cichym działaniem autofokusa i niewielkimi wymiarami, pozwalając uzyskać znakomitą jakość obrazu i odkryć nowe możliwości twórcze, jakie otwierają się przed użytkownikami lustrzanek cyfrowych marki Nikon” – dodał Robert Cristina.
Obiektyw NIKKOR AF-S 50 mm f/1,4G
Model NIKKOR AF-S 50 mm f/1,4G po zamocowaniu na lustrzankach cyfrowych w formacie FX ma normalny kąt obrazowy, natomiast po zamocowaniu na lustrzance w formacie DX jego kąt obrazowy odpowiada ogniskowej około 75 mm w formacie 35 mm. Nowo opracowany układ optyczny obiektywu koryguje aberrację komatyczną i chromatyczną.
Pierścieniowy silnik SWM zapewnia płynne i ciche działanie autofokusa. Mimo że podczas ustawiania ostrości wszystkie grupy soczewek przemieszczają się, przedni element i mocowanie filtru nie obracają się, a tubus nie zmienia swojej długości, co jest to szczególnie korzystne w przypadku makrofotografii lub wykonywania zdjęć z użyciem zdalnej, bezprzewodowej lampy błyskowej SB-R200. Obiektyw NIKKOR AF-S 50 mm f/1,4G udostępnia dwa tryby ustawiania ostrości: M/A (autofokus z możliwością regulacji manualnej) i M (manualny). Okrągły otwór przysłony, złożonej z dziewięciu listków, wpływa na bardziej naturalny wygląd nieostrości w kadrze.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
nareszcie, miejmy nadzieje ze to poczatek wymiany stalek:)
Dawać jeszcze jasne 24 i 35 swm...!!!
i nowe 85 i 135 :)
Malutki, leciutki, super :) Ciekawe jeszcze jak jakosc obrazu w porownaniu z S50/1.4, bo on jednak szkla ma duzo wieksze...
podobno $435.95 czyli jakieś 1499w PL :-)
Fajnie, że zmieniono przysłonę z 7 do 9 listkowej kołowej. Bokeh powinno się poprawić.
Tylko użytkownicy Nikonów bez śrubokręta chyba bardziej ucieszyliby się z SWM w 50 f/1.8.
Nikon jak zwykle podąża niezrozumiałą ścieżką... robi fajną portretówkę pod D40/60 i będzie za to wołał więcej niż za body... sorry, ale ja za nimi nie nadążam :|
To ja już wolę ręcznie ostrzyć moją 50-tke f/1.8... tym bardziej, że z drabinką w D60 nie jest to takie straszne :)
Ten obiektyw nie jest wypuszczony z myślą o użytkownikach D40/D60, choć i pośród nich znajdzie wielu nabywców, bo przecież lepiej mieć świetne szkło i gorszy korpus niż odwrotnie. Realna cena w sklepach
pewnie szybko spadnie do poziomu 1200 zł, czyli niewiele więcej niż za starą wersję 1.4/50. W nowej
dostaniemy lepszą optykę (w to raczej nie wątpię) zoptymalizowaną do pracy z cyfrą oraz szybki i cichy
silnik. Jestem pewien, że całe rzesze posiadaczy D80/D90, D200/300 czy nawet D700/D3 kupią ten obiektyw. A jak się okaże słaby, to kupią Sigmę 1.4/50 ;)
ale gdzie jest AF-S 70-200/4??
Jakby wyszedł AF-S 70-200 bys się pytał gdzie jest AF-S 50. A na poważnie trzeba się cieszyć, że po tylu latach Nikon w końcu dokłada silnik do stałek. Miejmy nadzieję, że nie będzie to incydentalne zjawisko.
Co do listy obiektywów to nikonowi brakuje trochę słoików by być konkurencyjnym choćby z konanem.
Oj, nie mogę się doczekać pełnego testu... Ciekawe jak będzie na pełnej dziurze.
Odmłodzili standard, dobra rzecz do D700/D3.
@BenyT , to dobrej klasy szkło i konkurencja ma je w takich samych cenach. I naprawde 50mm i portret na APS-C to zła kombinacja.
@poncjusz: no ja tez mam nadzieje ze Nikon wypusci cos ala 70-200 f4 L canona...
choc odmlodzona 50 brzmi tez bardzo ciekawie 9 listkow przyslony - fiu fiu poczekajmy na zdjecia...
ale sadze ze bedzie dobrze...
Jeśli różnica w rozdzielczości na pełnej dziurze czy chociażby ładniejszym bokehu będzie znacząca, być może pokuszę się o zmianę stałki (z 50/1.8). Do pełni szczęścia brakuje jeszcze VR-ki - swoją drogą, konstruktorzy przy tylu innowacjach mogli pomyśleć także i o tym... ;)
Do pelni szczescia stałkowego jeszcze troche brakuje: 24/2, 35/1.4, 85/1.4 i 135/2. Oby jak najszybciej:) Tymczasem kupilem stara 50/1.4 bo do grudnia daleko...
vr nie jest konieczny przy świetle 1.4 ale ciekaw jestem testu tego szkła mam nadzieje że to godny następca starej 50 f1.4 i że będzie w dobrej cenie no ale pare dobrych stałek jeszcze by się przydało na FX kolekcje czas poszerzyć :)
Jednak to koniec pewnej epoki...