Wywiad z Akira Watanabe - głównym twórcą Olympusa E-P1
1. Wywiad z Akira Watanabe - Managerem w Departamencie Strategii Produkcji DSLR w firmie Olympus
![]() |
Krzysztof Mularczyk: Za początek Systemu 4/3 uznaje się
rok 1999. Kiedy Olympus zaczął myśleć o Mikro 4/3?
Akira Watanabe: Pomysł stworzenia systemu bez lustra
pojawił się jeszcze zanim uruchomiony został projekt 4/3.
Jednak szczegóły i obecny wygląd zostały ustalone w porozumieniu
z firmą Panasonic przed oficjalnym ogłoszeniem Mikro 4/3
w ubiegłym roku.
KM: Jaki był powód opóźnienia E-P1 w stosunku do modeli
Mikro 4/3 Panasonica? Czy było to spowodowane planami marketingowymi,
czy może jakimiś problemami technologicznymi?
AW: Po
oficjalnym ogłoszeniu systemu Mikro 4/3 w lipcu ubiegłego roku, aż do
premiery E-P1, wprowadziliśmy do sprzedaży lustrzanki E-30, E-450 i
E-620. Niektóre podzespoły, jak na przykład nowy system stabilizacji
musiały być dopracowane, aby można było ich użyć w E-620 i EP-1. Tak
więc, priorytetem dla nas było dopracowanie aparatu,
a nie jak najszybsze wkroczenie z nim na rynek.
KM: Kiedy na rynku pojawi się Olympus Mikro 4/3? Co stanie się
z modelami E-4xx/E-5xx? Czy będą rozwijane tak jak dotychczas?
AW: Aparat będzie dostępny na początku lipca. O dokładną
datę należało by pytać oddział Olympus Europa. Jeśli chodzi o przyszłość
E-4xx/E-5xx, nie możemy ujawnić naszych planów.
KM: Jak system Mikro 4/3 radzi sobie z problemem, który
dotknął cyfrowe dalmierze (mowa o Leica M8)? Chodzi o brak miejsca na
filtr podczerwony, a także telecentryczność obiektywów.
AW: Systemy 4/3 i Mikro 4/3 zostały zaprojektowane
dla cyfrowej fotografii od podstaw i nie występują w ich przypadku
problemy związane z dostosowaniem systemu opartego o film analogowy
do postaci cyfrowej. W naszym przypadku zadbaliśmy o wystarczającą
ilość miejsca na potrzebne filtry optyczne. Telecentryczność
została zachowana także i w Mikro 4/3.
KM: Chciałbym zapytać o stabilizację obrazu w aparatach
Mikro 4/3. Czy jest możliwe w tak małym aparacie opracowanie systemu
stabilizacji matrycy o takiej efektywności jaką ma E-3?
AW: Olympus E-P1 zawiera już nowo opracowaną jednostkę IS
o zmniejszonych rozmiarach, tą samą ,którą zastosowano w modelu E-620,
która dowiodła swojej skuteczności.
KM: Najnowsze lustrzanki Olympus posiadają ''filtry artystyczne''.
Czy ta funkcja będzie rozwijana? Czy planujecie pod tym względem
dać użytkownikowi więcej niż oferuje konkurencja?
AW: Mamy wiele pomysłów na ''filtry artystyczne''. Na razie wybraliśmy sześć,
które naszym zdaniem, są najlepsze dla naszych użytkowników. W kolejnych
modelach pojawią się nowe filtry. Mamy nadzieję, że te funkcje będą
kluczowymi w naszym systemie i z modelu na model będą rozwijane.
Ciekawie prezentuje się przykład w postaci stosowania filtrów
podczas kręcenia filmów w E-P1. Takich możliwości konkurencja
nie oferuje.
KM: Olympus niedawno zadeklarował, że wycofuje się z wyścigu
na megapiksele. Czy to znaczy, że przez długi czas będziemy mieć
w aparatach Mikro 4/3 12 milionów pikseli? Czy są jakieś szanse, że
zobaczymy w aparatach Olympusa matryce o mniejszej ilości pikseli?
8- lub 10-megapikselowe mogą dać nam wyższą dynamikę tonalną, zmniejszyć
szum, przyspieszyć aparat i zwiększyć czułość. Kto decyduje o ilości
pikseli?
AW: Nie powiedziałem, że wycofujemy się z wyścigu na piksele, ani że zatrzymamy się
na 12 milionach, ale obecnie liczba pikseli daje użytkownikom to czego
potrzebują i zwiększanie rozdzielczości nie ma już takiego znaczenia
jak przed przekroczeniem 10 milionów. Nie możemy ujawnić jakie sensory
będziemy stosować, ale postaramy się je udoskonalać, aby sprostać potrzebom
użytkowników.
KM: Teraz chciałbym zadać pytania dotyczące planów związanych
z obiektywami. Jak dużo obiektywów Mikro 4/3 możemy się spodziewać w ciągu
najbliższych 1-2 lat?
AW: Na najbliższą wiosnę planowane są premiery obiektywów:
zmiennoogniskowego zawierającego szeroki kąt, oraz zoomu o bardzo
dużym powiększeniu. O przyszłych planach będziemy informować jak
tylko będzie to możliwe.
KM: Czy możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości
jasnych stałoogniskowych obiektywów?
AW: Proszę pozwolić mi odnotować to jako prośbę.
KM: System 4/3 nie ma ultraszerokiego zoomu typu 16-35 mm f/2.8
na FF. Czy w stworzenie czegoś takiego dla Mikro 4/3 byłoby trudniejsze,
czy łatwiejsze?
AW: W Systemie 4/3 mamy obiektyw 7-14 mm, który daje nam ekwiwalent
ogniskowych 14-28 mm dla filmu 35-milimetrowego. Dla Mikro 4/3 można w zasadzie
stworzyć taki szeroki obiektyw i będzie on miał mniejsze rozmiary.
KM: I ostatnie pytanie dotyczące obiektywów. Jak dużo ''naleśników''
w najbliższej przyszłości możemy się spodziewać w Systemie Mikro 4/3?
Czy obiektywy tego typu zobaczymy także w Systemie 4/3?
AW: Jeśli chodzi o nowe obiektywy, to w tej chwili możemy ujawnić jedynie, że planujemy
zaprezentować na wiosnę przyszłego roku wspomniane wcześniej dwa zoomy.
Dodatkowo zostaną udostępnione nowe wersje oprogramowania do obiektywów
12-60 mm i 50-200 SWD, aby były w pełni kompatybilne z trybem autofokusu
Imager AF.
KM: Nowy Olympus E-620 na pewno zainteresuje miłośników podróżowania.
Jest lekki i kompaktowy. Czy możemy spodziewać się takiego samego modelu,
ale uszczelnionego i w lepszej jakościowo obudowie?
AW: Proszę pozwolić mi odnotować to jako prośbę.
KM: Na zakończenie pytanie dotyczące rynku profesjonalnych lustrzanek
i następcy E-3, choć nie koniecznie najbliższego. Jestem ciekawy,
czy Olympus planuje stworzyć dwie wersje E-3? Coś w rodzaju Nikona D3 i D3x
lub Canona 1D i 1Ds. Przykładowa wersja studyjna E-3 mogła by mieć
12 MPix lub więcej i zakres czułości od ISO 25 do 200-400. Podczas gdy
wersja reporterska mogła by być szybsza, mieć 8-10 MPix matrycę i
zakres czułości od ISO 200. W obu takich aparatach mielibyśmy optymalne
połączenie ilości pikseli, dynamiki tonalnej i szumu. Czy takie dwie wersje
są zbyt ryzykowanym rozwiązaniem pod względem marketingowym, czy może
napotykamy w takim przypadku jakieś technologiczne problemy?
AW: Olympusy E-3 i E-30 oferują podstawowe własności
na tym samym poziomie, jednak w przypadku tego pierwszego chcieliśmy zaoferować
niezawodność i trwałość, a w przypadku drugiego postawiliśmy na kreatywność. Przyszłe modele powstaną na bazie
wskazówek i oczekiwań konsumentów. Naszym zdaniem będzie to najlepszym
rozwiązaniem. Dziękuję jednak za Pana radę.
![]() |