Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Carl Zeiss Planar T* 50 mm f/1.4 ZF/ZK/ZE - test obiektywu

28 sierpnia 2008

10. Ustawianie ostrości

Ustawianie ostrości w Zeissie jest całkowicie manualne i odbywa się poprzez wygodny i metalowy pierścień, którego pracy nie można nic zarzucić. Oczywiście ogniskowanie manualne jest o wiele wygodniejsze, gdy zaopatrzymy się w odpowiednie matówki. Znów w lepszej sytuacji są posiadacze Pentaxów, a także Nikonów, którzy niejako z urzędu mają potwierdzenie ostrości. W przypadku innych systemów, trzeba zaopatrzyć się w specjalne przejściówki ze stykami.
----- R E K L A M A -----

Praca z obiektywem manualnym wymaga od nas pewnej wiedzy o głębi ostrości. Warto więc pamiętać, że na matrycy APS-C, przy pełnym otworze względnym, robiąc typowe portrety z odległości około 3 metrów, głębia ostrości ma tylko 20 centymetrów. Dla obiektów oddalonych o 5 metrów, wzrasta już do ponad 0.5 metra. Bardzo ostre portrety można wykonać na przysłonie f/2.8. Tam aberracje słabo dają się już we znaki, a dla obiektów oddalonych o 2–3 metry od fotografującego głębia wynosi od niespełna 20 do 40 centymetrów.