Fujifilm Fujinon XF 16-80 mm f/4 R OIS WR
Fujifilm zaprezentował też dzisiaj obiektyw typu zoom - Fujinon XF 16-80 mm f/4 R OIS WR, wyposażony w stabilizację o deklarowanej wydajności do 6 EV.
Informacja prasowa
- Najnowszy model w serii XF – kompaktowy 5-krotny zoom, pokrywający szeroki zakres ogniskowych od szerokiego kąta po średni zakres tele, i zachowujący stały maksymalny otwór przysłony F4
- Najwyższa skuteczność optycznej stabilizacji obrazu wśród wymiennych obiektywów - OIS 6.0 kroków EV
- Lekki (440g) i kompaktowy (88.9mm długości) idealny obiektyw podróżniczy
Korporacja FUJIFILM (Prezes: Kenji Sukeno) poinformowała o opracowaniu 5-krotnego obiektywu-zoomu FUJINON XF16-80mmF4 R OIS WR, który pod koniec września 2019 dołączy do gamy wymiennej optyki dla cyfrowych aparatów fotograficznych serii X. Obiektyw, w całym zakresie ogniskowych 16-80mm (ekwiwalent ogniskowych 24-122mm dla formatu małoobrazkowego), utrzymuje stały maksymalny otwór przysłony F4. Ponadto, w całym zakresie zoomu minimalna odległość fotografowania wynosi 35 cm, co pozwala na fotografowanie z maksymalnym powiększeniem wynoszącym 0.25x. Kompaktowy i lekki obiektyw waży zaledwie 440g, czyli jest niemal o 40% lżejszy od porównywalnych obiektywów w systemie małoobrazkowym.
![]() |
Po dołączeniu do aparatu X-T3 całość waży jedynie 979g zaś z korpusem X-T30 tylko 823g, co sprawia, że uzyskujemy doskonały zestaw podróżniczy.
Nowy obiektyw zmiennoogniskowy jest wyposażony w optyczną stabilizacją obrazu (OIS) o wydajności 6.0 kroków EV, co oznacza, że można swobodnie fotografować w różnorodnych sytuacjach – począwszy od nocnych scenerii aż po zdjęcia w pomieszczeniach – nie martwiąc się kwestią poruszonych zdjęć.
Obiektyw XF16-80mmF4 R OIS WR jest standardowym 5-krotnym zoomem, który składa się z 16 elementów ułożonych w 12 grupach. W konstrukcji optycznej zastosowano trzy elementy asferyczne oraz jeden element asferyczny ED, aby efektywnie kontrolować zakrzywienie pola widzenia oraz aberrację sferyczną i zapewnić tym samym właściwy, wysoki poziom ostrości w całym zakresie kadru. System AF obiektywu z wewnętrznym ogniskowaniem1 wykorzystuje silnik krokowy2, by szybko i cicho przesuwać grupy soczewek odpowiedzialne za ustawianie ostrości. Niezwykle wydajny system optycznej stabilizacji obrazu ma skuteczność 6.0 kroków EV, co znacznie zwiększa zakres sytuacji, w jakich z powodzeniem można korzystać z obiektywu.
![]() |
Konstrukcja obiektywu, której elementy zewnętrzne są wykonane także z metalu, charakteryzuje się doskonałą jakością i trwałością właściwą dla produktów klasy premium. Pierścienie regulacji zoomu, przysłony oraz regulacji ostrości opracowano z myślą o optymalnej obsłudze i komforcie użytkowania. Obiektyw jest także odporny na działanie kurzu i niekorzystnych warunków oświetleniowych, a także może być użytkowany w niskich temperaturach do -10°C.
1. System AF w celu ustawiania ostrości porusza stosunkowo niewielkie elementy optyczne w środkowej i tylnej części obiektywu; nie rusza przy tym przedniej grupy soczewek.
2. Jest to typ silnika, który obraca się jedynie o określony kąt w odpowiedzi na impuls elektryczny, co umożliwia precyzyjne sterowanie ruchem elementów.
![]() |
CECHY PRODUKTU
Zaawansowana jakość obrazu
Obiektyw składa się z 16 elementów ułożonych w 12 grupach, w tym z trzech elementów asferycznych oraz jednego elementu asferycznego ED. Elementy asferyczne są wykonane i kontrolowane z zachowaniem bardzo wysokiej precyzji, aby zredukować zakrzywienie pola oraz aberrację sferyczną, co w efekcie zapewnia zaawansowany poziom ostrości obrazu na obszarze całego kadru.
Wykorzystując element asferyczny ED jako soczewkę systemu stabilizacji obrazu (OIS), w zasadzie wyeliminowano fluktuacje aberracji wynikające ze stabilizacji obrazu. Dodatkowo, obiektyw ten, z minimalną odległością ustawiania ostrości wynoszącą 35 cm w całym zakresie zoomu, ułatwia fotografowi wykonywanie zbliżeń. Ponadto, dzięki niezauważalnej wręcz zmianie kąta widzenia przy regulacji ostrości, będzie się doskonale sprawdzał także podczas filmowania.
Kompaktowa, lekka konstrukcja i stylowy design dla wygody użytkowania
Ten kompaktowy 5-krotny zoom waży zaledwie 440g. Ponadto jego długość 88.9 mm podkreśla kompaktowe wymiary. Model jest o około 40% lżejszy w porównaniu z 5-krotnymi zoomami aparatów małoobrazkowych. Metalowe elementy zewnętrzne obiektywu nie tylko nadają mu stylowy wygląd, lecz wpływają także na jakość i trwałość całej konstrukcji. Pierścienie zoomu, przysłony i ustawiania ostrości stawiają przy obracaniu odpowiedni opór ułatwiając obsługę poszczególnych parametrów fotografowania.
Wydajna optyczna stabilizacja obrazu (OIS)
Obiektyw został wyposażony w najbardziej wydajną optyczną stabilizację obrazu (OIS) zapewniającą kompensację do 6.0 kroków EV wg standardowych wytycznych organizacji CIPA. Aparat fotograficzny automatycznie wykrywa gdy jest umieszczony na statywie lub gdy fotografujący wykonuje panoramowanie i stosownie dobiera ustawienia.
Szybki i cichy autofocus
Obiektyw wykorzystuje wewnętrzny system AF, który przemieszcza mniejsze i lżejsze elementy w celu regulacji ostrości. System wykorzystuje silnik krokowy znany ze swej cichej i precyzyjnej pracy, co pozwala na szybkie i bezgłośne automatyczne ustawianie ostrości.
Zaawansowana konstrukcja
Tubus obiektywu jest uszczelniony w 10 miejscach, zapewniając, że obiektyw jest odporny na kurz i niekorzystne warunki pogodowe, a ponadto może działać w niskich temperaturach do -10°C. W połączeniu z uszczelnianymi korpusami cyfrowych aparatów fotograficznych – takich jak X-Pro2, X-T1, X-T2, X-T3 czy X-H1 – można fotografować także przy mżawce czy w zapylonych miejscach, nie martwiąc się o swój cenny sprzęt.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
A jaka cena za tę przyjemność ? Model 16-55/2.8 jest za okolo 4500 zl.
W Stanach 800 dolarów, czyli u nas można przyjąć 800 euro, co daje pi razy drzwi 3500 zł. Za pół roku cashback świąteczny pozwoli pewnie zejść do 3000.
800 USD więc u nas pewnie taniej niż 16-55 mm.
Bardzo fajne uzupełnienie systemu. Uniwersalne szkiełko o rozsądnym i stałym świetle.
Matt - dokładnie. Docelowo pewnie coś na 2999 zł się ustabilizuje. Tanio nie jest, ale na szczęście bez szaleństw.
@darekw1967
Cena premierowa to 800$, co generalnie jest zaskoczeniem na plus. To o 200$ taniej od premierowych cen takich szkieł jak Sony 16-70/4 czy PanaLeica 12-60/2.8-4. A wspomniany Fujinon 16-55/2.8 debiutował w cenie 1200$.
Ciekawa informacja: "Obiektyw jest także odporny na działanie kurzu i niekorzystnych warunków OŚWIETLENIOWYCH, a także może być użytkowany w niskich temperaturach do -10°C." Nareszcie obiektyw, któremu nie straszna ciemność. Tego było brak na rynku!
Porównania
Z aps-c link
Z aps-c imikro (bezlusterkowe) link
z FF
link
link
NIKKOR 16-85mm f/3.5-5.6G jest Discontinued link
Meridional mu mocno odpływa przy 45 l/mm link
Telephoto [80mm] nawet w centrum średnio [0,8]
-Cudów nie będzie.
Dla porównania.
link
link
link
link
link
Jonas Rask już zrecenzował ten obiektyw. Bardzo przyjemny obrazek. link
@PDamian
"-Cudów nie będzie. "
Też mi się tak wydaje, patrząc na wykresy to wygląda, iż Vario-Tessar® T* E 16 – 70 mm F4 ZA OSS lepiej sobie radzi (sony podaje dane dla 40 lmmm)
link
a przy okazji Soniak jest ogólnie mniejszy, lżejszy ale też ciut krótszy
Ciekawe jak będzie z winietowaniem, odblaskami i po domknięciu.
Akurat wykresów od różnych producentów bym nie porównywał.
Sony też jest słabe na brzegach, a w tele to wszędzie.
link
Moja pierwsza podróż z lustrem to właśnie Czesio 16-80. Zestaw wszędobylski, spełniający większość potrzeb przy matrycy 24Mpx.
Ambasadorzy i naganiacze Fuji mają teraz pełne ręce roboty żeby sprzedać ten aps-c - owy gniot. Mam nadzieję że Sony lub ktoś ze stajni Nikon Canon przywalą taki rabat na FF że zmiotą te mikro matryce raz na zawsze . Mamy 2019 rok . Dobry FF już teraz w cenie 2500-3500 zł a oni próbują wejść że szkłem o obecnej wartości A7 2 ?! I to jeszcze ze światłem F4 ! Gdzie plastyczne GO w APS-c leży i kwiczy ! Od jutra w sieci seria "niezależnych" blogerów z hasłem ulubionym dziękujemy ci Fujifilm zbierze żniwo.
BieLLu - Ty tak na poważnie? Czy może tabletki dzisiaj nie wziąłeś? ;)
BieLLu osikałem się przez Ciebie...zmień lekarza bo Cię oszukuje !
@Arek: czy BieLLu wziął tabletki, czy nie wziął - mniejsza z tym, ale co do tego rabatu na FF to jestem za: to by musiało pociągnąć za sobą rabaty na APS-C i dalej na m43, a wtedy łatwiej by mi było przekonać Moją Piękniejszą Połówkę do zasponsorowania mi mojego upatrzonego zestawu...
Jakby jeszcze te FF tyle nie ważyły.
Przenikliwość i trafność jednej z wcześniejszych wypowiedzi jest oszałamiająca. Słyszałem, że ambasadorowie pooddawali już aparaty z mikromatrycami i rozdają za darmo chętnym, których brakuje bo Sony, Canon i Nikon mają przywalić rabaty zmiatające raz na zawsze. Sam, też nie mogę się pozbierać po tych zmianach. Zasnąć nie mogę bo u somsiada, w jego APS-c plastyczne GO kwiczy i pewnie leży bo słyszałem jak glebło :)
Miłej nocy. Dobranoc :)
To gwoli ścisłości, to plastyczne GO to jeden z powodów, dlaczego przed FF się bronię. Lubię gdy wszystko na fotce jest ostre a nie rozciamciane. Dlatego coraz częściej posiłkuję się smartfonem.
Fajne szkło. Ze stabilizacją idealnie zastąpi 16-55 2.8. Poczekam aż cena trochę okrzepnie i kupię.
szkoda, że nie zrobili ogniskowania wewnętrznego. źle to wygląda po wydłużeniu, tym bardziej, że wysuwa się o prawie taką samą raz długość co sam obiektyw. Niby fajny spacerzoom, niby to, sramto tamto, ale 100 razy wolę jednak 18-105mm G w sony
Tubus wysuwa się przy zoomowaniu, AF jest wewnętrzne ale prawdę mówiąc wolałbym obiegtyw trochę dłuższy ze stałą długością.
Sony 18-105 też wysuwa się. Jak chcesz podobny ze stałymi ale dużo większymi gabaryrami to jest Sony E PZ 18-110mm f/4 G OSS Lens za pięć razy tyle.
Otóż właśnie tabletki powinny brać osoby które zostały zaczadzone manipulacja wchodzenia w 2019 roku w APS-c skoro racjonalne i zmysłowe argumenty o wyższości FF nad mikro matrycami do nich nie trafiają. Mamy 2019 rok ceny w FF idą w dół a przypomnę że jest to zaledwie powrót do dawnego małego obrazka. Po jaki czort wchodzić w drogi i archaiczny Crop ?! Do tego Fuji ma problem z badziewnymi matrycami x trans i w żaden sposób nie da się obrabiać surowizny w żadnym z dostępnych programów a ten niby cukierkowy jpeg ze zdjęć ludzi robi figury woskowe. Crop za dwa , trzy lata zdechnie a FF już pewnie będą montować w komórkach.
Arek
Nie obrażaj się ale akurat argumenty ludzi powiązanych z Fuji przestają być wiarygodne . Wakacje z Fuji , walkowanie kilkoma postami jednej promocj. Wiem pieniądze nie śmierdzą . Jednak czasem dobrze zatknąć nos a tym bardziej oczy i uszy. Słowa zignorować
@BieLLu
A czemu prowadzisz swoją krucjatę tylko pod Fuji? Crop to wciąż znakomita większość rynku aparatów z wymienną optyką, wśród producentów są jeszcze Canon, Nikon, Pentax, Sigma, Sony, Leica, Olympus i Panasonic (tam matryce są jeszcze mniejsze).
I owszem, matryce tanieją, ale optyka do nich ani nie tanieje, ani nie zrobi się automatycznie mniejsza, to tak a propos twoich bzdur o matrycach w telefonach.
TRI-X
"Sony 18-105 też wysuwa się."
-Serio?
link
Sorry, zapędziłem się.
@ BieLLu
Zesrasz się a nie rozpoznasz, które zdjęcie zostało zrobione pod FF z adekwatnym obiektywem a które tym obiektywem pod APS-C więc przestań pitolić o tej GO...
Co prawda to prawda. Różnica jednej przysłony w prawdziwych scenariach nie jest aż tak strasznie rażąca. O.K. w M4/3 to sa już dwie przysłony a to inna sprawa. Pozatem, w macro i szerokim kącie gdzie największe GO przy stosunkowo otwartym objektywie ( światło) jest najważniejsze mniejsze matryce mają przewagę, kiedy przy rozmytych tłach w portretach i sporciakach z jasnymi supertele na pełnej dziurze FF dają lepsze rezultaty. Czyli jak anglicy mawiają. Horses for courses.
berbeluch
Jak nie widzisz różnicy to zainwestuje w monitor może masz jeszcze 4 kolory CGA
albo wyjdź z domu na wernisaż. Podpowiem DSH lub Zachęta w Warszawie w czwartek za darmo.
mate
Fuji ma wyjątkowo parszywy marketing . U żadnego producenta nie spotkałem się z takim wysypem ignorancji i dyletanctwa wśród blogerów . O ile inny nie mają w misji celu udowodnienia że koło jest kwadratem to Fuji próbuje to robić za pośrednictwem swoich płatnych blogerów nieustannie . Stad potem mity o podobieństwie do pełniej klatki itd. I to ich szlachetne "dziękujemy ci fuji film" . Nie tak dawno udowadniali że taki x-t2 po kaizenie jest demonem prędkości AF, minęło pół roku i X-t3 okazuje sie być nie zastąpiony wobec badziewnego AF w modelu poprzednim. Marketingowe kłamstwa.
Fotografowałem aparatami cyfrowi różnych marek i w zasadzie zawsze uzyskiwałem rezultaty, jakich po nich oczekiwałem. Oczywiście różnice, w tym w wielkości matrycy czy jasności szkieł pomijam, bo trochę tego było. Jeśli ktoś doszukuje się jak aptekarz jakichś różnic, które miałyby cały dotychczasowy dorobek światowej fotografii przewrócić do góry nogami, bo jakiś tam sprzęt sam ostrzy na oczy a jeszcze inny sam śledzi gwiazdy na niebie, to chyba naprawdę w tym wszystkim pociąga go jedynie ta techniczna strona, a nie przyjemność fotografowania.
Mentalność jak zbieraczy samochodów z gumy turbo. Bo jeden robi setkę w 3 sekundy, a inny to zupełny szajs, bo AŻ w 3,1.
Ja akurat dużo fotografowałem Fuji i wielkość matrycy APS-C uważam za bardzo fajny balans pomiędzy jakością obrazka, GO oraz wielkością i wagą zarówno korpusów jak i samych szkieł. Bardzo dużo też fotografowałem Canonami, Nikonami oraz Sony z matrycami APS-C i jakoś nigdy do FF nie tęskniłem. Jeśli jednak z FF ktoś chce robić bożka, który jest remedium na wszystkie problemy i wyrusza na krucjatę przeciwko każdemu, kto twierdzi inaczej, to ma poważne problemy ze sobą. I to dużo większe niż Fuji z marketingiem oraz blogerami.
Swoją drogą może jakiś konkret i link do " ignorancji i dyletanctwa wśród blogerów". Pośmiejmy się wszyscy.
Podziwiam ludzi za ich bezinteresowność. Szukałem czy to jakaś specjalna data, ale wyszło mi, że to musi być spontaniczna akcja karmienia trolla. Ten odwdzięcza się odkrywczymi receptami :) Słodko i czekam na więcej.
@Arek
Focilem wieloma systemami i kazdym dalo sie robic swietne foty.
Jednak ostatecznie skonczylem na Fuji (fotografia) i Sony (filmowanie + male foto). Korzystam w fuji ze szkiel 16-55/2.8 i 35/1.4 oraz 55-200 i jakosc fot oraz mozliwosci matryc fuji to jakosc prawie jak analog ;)
Rzeczywiście jest coś co przyciąga do bezlusterkowców. Sam po 10 latach zamieniłem lustrzankę nikona na fuji x-t30. Pewnie w tej cenie aparatu i obiektywów jakie planuje kupić spokojnie kupiłbym FF od Nikona jednak mobilność w tym waga - wygrała. Zupełnie nie śledziłem co się działo na rynku fotograficznym przez kilka lat. I teraz gdy w ręku mam aparat tak wypełniony funkcjonalnością to dopiero rozumiem czego mi w lustrzance D300 brakowało. Przeskok technologiczny jest ogromny. Aparatu nie kupuje się dla marketingu tylko dla wypełnienia własnych potrzeb. I choć proponowany obiektyw ma ciekawy zakres ogniskowych to dla posiadacza 18-55 już jest mniej atrakcyjny ze względu na światło i powielone zakresy. Wolałbym coś dobrego w zakresie 55-200 a najlepiej fujinon 100-400 i do tego jakieś jasne makro 60-100 mm. Pozdrawiam
Trochę żałosne jest to, że ktoś tu wyrzygał temat odnośnie opłacanych Youtuberów. Akurat to nie ma żadnego znaczenia, bo każdy producent ma swoich ludzi, którzy nakręcają im hype. Czy aby Manny Ortiz nie nakręca Sony, czy Jared Polin nie nakręca Nikona, a DigitalRevTV nie wynosi na piedestał Canona ? Naprawdę dyskusje na takie tematy są co najmniej na poziomie dzieci z podstawówki. Zresztą nie raz można się tu uśmiać nie źle, czytają komentarze sfrustrowanych ludzi :- ) temat dot. obiektywu, a skończył się na tym, że FF jest lepszy od Cropa :D
@ BieLLu zalatuje mi trollem totalnym, ale mniejsza.
Co do ambasadorów Fuji - tak wielu ich nie ma co ma Sony, ale ci od sony to aż ociekają czasami wazeliną i tworzą piękny PR żeby tylko kupować soniacze - rzygać się chce, niezłą kasę muszą płacić na marketing.
FF nigdy nie będą tak tanie jak crop bo po prostu producenci muszą zarobić swoje a my sami napędzamy cały ten wir pt. "FF jest przezaje******" - więc po co cenę obniżać, skoro ludki chcą się czuć bardziej PRO - na naiwności ludzkiej najlepiej zarobić.
Przy obecnych technologiach szkła powinny maleć a nie rosnąć! Kiedyś była nagonka jak Sigma zaczęła wypuszczać ARTy - jak można robić takie kloce?!!!!
A patrzcie co teraz robi soniacz i canon i nikon - wypuszczają nowe szkła - wielkie kloce, spora jak nie większa grupa tych krzykaczy nagle zaczyna wychwalać te szkła zapominając co mówili z 2-3 lata wstecz. HIPOKRYCI!
Opanujcie się ludzie, niech każdy pstryka tym co uważa i co lubi.
"Arek 19 lipca 2019, 22:15
Ja akurat dużo fotografowałem Fuji i wielkość matrycy APS-C uważam za bardzo fajny balans pomiędzy jakością obrazka, GO oraz wielkością i wagą zarówno korpusów jak i samych szkieł.
darekw1967 20 lipca 2019, 20:42
Focilem wieloma systemami i kazdym dalo sie robic swietne foty. Jednak ostatecznie skonczylem na Fuji (fotografia) i Sony (filmowanie + male foto). Korzystam w fuji ze szkiel 16-55/2.8 i 35/1.4 oraz 55-200 i jakosc fot oraz mozliwosci matryc fuji to jakosc prawie jak analog ;)
mnich 21 lipca 2019, 08:58
Rzeczywiście jest coś co przyciąga do bezlusterkowców. Sam po 10 latach zamieniłem lustrzankę nikona na fuji x-t30."
Panowie, powiedzcie proszę - robicie zdjęcia w rawach czy jpg? Jeżeli raf to jakim softem obrabiacie pliki?
Ja czytam niektóre komentarze to nie wiem czy się śmiać, czy jeszcze bardziej śmiać. Pokazuje tylko, jak niektórzy są mali :]