Sony Alpha SLT-A55 - test aparatu
1. Wstęp

Rozwój systemu Sony Alpha idzie pełną parą. Na rynku pojawiło się już wiele modeli lustrzanek o różnym stopniu zaawansowania należących do tego systemu. Niewątpliwym atutem większości z nich jest funkcja Quick AF Live View System, która dzięki zastosowaniu dodatkowej matrycy pozwala korzystać w trybie Live View z szybkiego autofokusu, działającego w oparciu o detekcję fazy. Jednak obraz z dodatkowej matrycy nie pokrywa w całości fotografowanego kadru, a dodatkowo jego jakość jest wyraźnie niższa niż obrazu z głównej matrycy. Niedawno jednak na rynku pojawiły się dwa modele aparatów systemu Alpha, których ten problem nie dotyczy. Mowa o A55 oraz A33, których premiera miała miejsce pod koniec sierpnia tego roku.
Sony A55 (podobnie z resztą jak A33) został wyposażony w nieruchome, półprzezroczyste zwierciadło, którego zadaniem jest kierowanie części wpadającego przez obiektyw światła do czujników AF, działających w oparciu o detekcję fazy. W ten sposób na ekranie LCD mamy ciągły podgląd aktualnego kadru z głównej matrycy aparatu, a jednocześnie dysponujemy szybkim autofokusem. Takie rozwiązanie jednak pociągnęło za sobą rezygnację z optycznego wizjera. Można bowiem powiedzieć, że aparat działa cały czas w trybie Live View, a obraz można oglądać albo na głównym wyświetlaczu, albo w wizjerze elektronicznym.
Zaletą nieruchomego i półprzezroczystego lustra jest jednak szybkość aparatu. Poza standardowym trybem zdjęć seryjnych, A55 posiada dodatkowy tryb umożliwiający fotografowanie z prędkością nawet do 10 kl/s w pełnej rozdzielczości. Półprzezroczyste lustro zapewniające ciągły dopływ światła do czujników autofokusu, umożliwia również jego działanie w trybie wideo. Dzięki temu podczas nagrywania filmów aparat w sposób ciągły i szybki może kontrolować ostrość.
Sony A55 może być ciekawą propozycją dla wielu amatorów fotografii i jest na tyle interesujący aby przyjrzeć mu się bliżej. Dzięki uprzejmości firmy Sony Polska trafił do naszej redakcji na dłuższy czas, a my mieliśmy okazję sprawdzić dokładnie jego możliwości. Jak poradził sobie w starciu z naszą procedurą testową można się przekonać z lektury kolejnych rozdziałów. Zapraszamy serdecznie.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatu Sony A55, lustrzanek Sony A580 i Canon 550D oraz bezlusterkowca Panasonic Lumix DMC-GH2 dostępne jest tutaj.
| Producent | Sony | 
|---|---|
| Model | Alpha SLT-A55 | 
| Data premiery | 2010-08-24 | 
| Liczba pikseli | 16 Mpix | 
| Dostępne rozdzielczości | • 4912x3264 (RAW, JPEG) • 3568x2368 (JPEG) • 2448x1624 (JPEG) • 4912x2760 (JPEG, 16:9) • 3568x2000 (JPEG, 16:9) • 2448x1376 (JPEG, 16:9) • Tryby panoramy | 
| Matryca | 23.5 x 15.6 mm (APS-C), Exmor APS HD CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 16.7 Mpix • mechanizm samooczyszczania matrycy (ochronna powłoka antystatyczna i elektromagnetyczny mechanizm wibracyjny) | 
| Procesor obrazu | BIONZ | 
| Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.2), RAW+JPEG Rodzaje JPEG: Fine/Standard • Filmy: MP4 / AVCHD (MPEG4 AVC / H.264) • Dźwięk: Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC | 
| Zakres ISO | Auto (100-1600 ISO) Ręcznie 100-12800 ISO z krokiem co 1 EV Redukcja szumów z wykorzystaniem serii sześciu zdjęć połączonych w jedno. | 
| Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym 30 s – 1/4000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb | 
| Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony Alpha (Minolta A), powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 | 
| Ogniskowa obiektywu | n/a | 
| Światłosiła | n/a | 
| Zoom optyczny | 0x | 
| Zoom cyfrowy | 0x | 
| Stabilizacja obrazu | Tak | 
| Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i z przeplotem), AVCHD, 17Mbit/s • 1440 x 1080 pix (HD), MP4, 12 Mbit/s, 25 kl./s • 640 x 480 pix (VGA), MP4, 3 Mbit/s, 25 kl./s Autofokus przy kręceniu filmów. Opcjonalnie dostępny zewnętrzny mikrofon stereo ECM-ALST1 lub ECM-CG50. | 
| Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL, 15-punktowy AF (3 czujniki krzyżowe) • Obszary AF: Wielopolowy (wybór automatyczny z 15 punktów AF), Punktowy (centralny), Lokalny (ręczny wybór z 15 punktów AF). • Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Automatyczny AF-A, Ciągły AF-C, MF • Zakres detekcji od -1 do 18 EV (ISO 100) • Nastawianie ostrości w momencie zbliżenia oka (wł./wył.) • Wspomaganie AF: wbudowana lampa błyskowa (zasięg do 5 m) • AF z detekcją fazową w trybie Live View • Funkcja rozpoznawania twarzy i wykrywania uśmiechu | 
| Pomiar światła | Pomiar 1200 strefowy, Zakres: -2 EV do 17 EV (dla odpowiednika ISO 100 i obiektywu F1.4) Tryby pomiaru: • wielosegmentowy, • punktowy, • centralnie ważony | 
| Ostrość od | zależnie od obiektywu | 
| Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, • ustawienia wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500– 9900 K) • korekcja (w 19-stopniowej skali purpura / zieleń) i bracketing balansu bieli (3 klatki, 2 poziomy do wyboru) | 
| Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 2.0 EV w skoku co 1/3 EV Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3 lub 2/3 EV • Tryb Auto HDR (High Dynamic Range) | 
| Programy | Auto, Auto z wyłączoną lampą, Auto+, Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Zdjęcia seryjne, Sweep Panorama (2D, 3D) • Programy tematyczne (SCN): Portret, Krajobraz, Makro, Sport / Akcja, Zachód słońca, Nocny widok, Portret nocny, Hand held Twilight | 
| Zdjęcia seryjne | Szybkość w trybie ciągłym do 6 kl./s, W trybie priorytetu zdjęć seryjnych do 10 kl./s maks.20 zdjęć w formacie RAW lub RAW+JPEG lub 35 zdjęć w formacie JPEG (L, Fine) | 
| Lampa błyskowa | Typu pop-up, ADI/TTL, liczba przewodnia 10 (ISO 100) • Synchronizacja do 1/160s (stabilizacja wył/wył) • Kąt pokrycia błyskiem: ok 76 stopni • Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV • Czas ładowania: ok 4 s • Tryby pracy: AUTO, Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wypełniający, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja na drugą kurtynę migawki, Synchronizacja z krótkimi czasami migawki HSS, Sterowanie bezprzewodowe (z zewnętrzną lampą błyskową) | 
| Złącze hot-shoe | Tak | 
| Wyjście statywowe | Tak | 
| Samowyzwalacz | 2s lub 10s | 
| Karta pamięci | Podwójne gniazdo kart pamięci: • Memory Stick Duo, PRO Duo, PRO-HG Duo, • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) | 
| LCD | Odchylany i obrotowy (180 / 270 stopni), 3-calowy, kolorowy Xtra Fine TruBlack LCD, rozdzielczość 921.600 punktów, panoramiczny podświetlanie diodowe, regulowana jasność Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo | 
| Wizjer | EVF (elektroniczny) Xtra Fine, 0.46 cala, 1.152.000 punktów (całkowita 1.440.000 punktów), powiększenie: x1.1, pokrycie: ok. 100%, korekcja dioptrii: od -4.0 do +4.0, punkt oczny: 19 mm (od soczewki wizjera) • Technologia półprzezroczystego lustra | 
| Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed miniB (PTP), wyjście HDMI typu C, wejście zewnętrznego mikrofonu stereo minijack o średnicy 3.5 mm, wejście wężyka zdalnego sterowania • opcjonalnie zdalne sterowanie bezprzewodowe pilotem RMT-DSLR1 lub za pomocą wężyka RMS1AM lub RM-L1AM • Wbudowany GPS (wersja z GPS posiada symbol SLT-A55V) • obsługa PIM III | 
| Zasilanie | Akumulator litowo jonowy NP-FW50  (7.2V, pojemność 1080 mAh, wydajność ok 330 zdjęć). • Opcjonalny zasilacz sieciowy AC-PW20 | 
| Akcesoria | Akumulator NP-FW50, ładowarka BC-VW1, pasek, kabel USB, zaślepka bagnetu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie (Image Data Converter SR, Image Data Lightbox SR, PMB 5.2) | 
| Waga | 441 g  (bez akumulatora i karty pamięci) ok. 500 g (z akumulatorem i kartą pamięci) | 
| Wymiary | 124.4 x 92 x 84.7 mm | 
| Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB Skuteczność stabilizacji wg producenta: 2.5-4 EV Funkcja D-Range Optimizer (DRO) Polskie menu | 
| Oceny użytkowników | 



 
                        





 
                         
                        _1826294941.jpg) 
                         
                                




 
                         
                         
                         
                        
 
                         
                            Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.