Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Fujifilm X-Pro3

Fujifilm X-Pro3
23 października
2019 07:00

Fujifilm X-Pro3 to trzeci bezlusterkowiec z serii aparatów wyposażonych w hybrydowy wizjer. Na jego pokładzie znalazła się 26-megapikselowa matryca BSI wspierana przez procesor X-Processor 4 oraz 425-punktowy fazowy moduł AF. Nowości, takie jak dodatkowy ekran oraz eksperymentalny system odchylania LCD znajdziemy również na zewnątrz.

Informacja prasowa

Esencja czystej fotografii

Fujifilm wprowadza nowy bezlusterkowy aparat X-Pro3

Fujifilm X-Pro3

  • Powłoki DuratectTM*1oraz tytanowe wykończenie zewnętrznych elementów nadają konstrukcji elegancji i zwiększają jej trwałość
  • Ewolucja jedynego na świecie “Zaawansowanego hybrydowego wizjera” – zwiększona rozdzielczość i jasność dla wygody fotografowania aparatem stylizowanym na dalmierz
  • Nowy tryb symulacji filmu światłoczułego “CLASSIC Neg” zapewnia różnorodność tonacji kolorystycznej zdjęć

Korporacja FUJIFILM (Prezes: Kenji Sukeno) ma przyjemność poinformować o wprowadzeniu pod koniec listopada 2019 aparatu fotograficznego FUJIFILM X-Pro3 (zwanego dalej “X-Pro3”), flagowego modelu w serii X - cyfrowych bezlusterkowych aparatów fotograficznych.

Pierwszy w serii X aparat fotograficzny z wymiennymi obiektywami, “FUJIFILM X-Pro1,” pojawił się w lutym 2012 roku. Jego następca, model “FUJIFILM X-Pro2,” wprowadzony w marcu 2016 roku, wyróżniał się udoskonaloną jakością obrazu i poprawioną sprawnością działania. Po modele z serii X-Pro chętnie sięgają zarówno profesjonaliści, jak i miłośnicy oraz amatorzy fotografii. Aparaty te są wykorzystywane głównie na polu fotografii dokumentalnej i reportażowej między innymi poprzez swój dalmierzowy styl, kompaktową formę oraz zastosowanie pokręteł zapewniających szybką, intuicyjną obsługę.

Aparat X-Pro3 ma jedne z najbardziej trwałych korpusów wśród aparatów fotograficznych. Do wykonania zewnętrznych elementów wykorzystano tytan charakteryzujący się wyjątkowo wysokim współczynnikiem wytrzymałości do masy. Dostępne będą dwie odmiany kolorystyczne aparatu z dodatkową wzmacniającą powierzchnię powłoką DuratectTM, zapewniającą wytrzymałość i najwyższej klasy wykończenie. Aparat X-Pro3 wykorzystuje podświetlaną od spodu 26.1MP matrycę “X-TransTM*2 CMOS 4” oraz procesor “X-Processor 4” po raz pierwszy wprowadzony w aparacie FUJIFILM X-T3, a następnie w modelu FUJIFILM X-T30. Zastosowane połączenie matrycy i procesora odpowiedni poziom jakości obrazu i sprawności działania, jakich należy oczekiwać po flagowym modelu. Wykorzystując wspomniane komponenty oraz nowy firmware, aparat zapewnia działanie AF opartego na detekcji fazowej poczynając od oświetlenia na poziomie -6EV, czyli w zasadzie w całkowitej ciemności. Nowy “Zaawansowany hybrydowy celownik” wykorzystuje wysokiej rozdzielczości - 3.69-miliona punktów organiczny panel EL i wyróżnia się wysoką luminancją oraz zaawansowanym odwzorowaniem barw, co wspomaga fotografujących w komponowaniu ujęć, a także zapewnia duży komfort korzystania z tej formy wizjera. Warto też wspomnieć, że w aparacie wprowadzono nowy tryb symulacji filmu światłoczułego “CLASSIC Neg”, który wiernie symuluje kolorowy film negatywowy stosowany przy codziennym fotografowaniu.

*1 Duratect jest znakiem handlowym lub zarejestrowanym znakiem handlowym należącym do Citizen Watch Co., Ltd.
*2 X-TransTM jest znakiem handlowym lub zarejestrowanym znakiem handlowym należącym do FUJIFILM Corporation.

Podstawowe cechy i funkcje aparatu

    Zaawansowana trwałość
  • Zewnętrzne elementy korpusu aparatu są wykonane z tytanu, co stanowi dodatkowe wzmocnienie aparatu i zapewnia jego odporność na korozję. Wersja “Black” łączy w sobie tytanowe elementy z najwyższej jakości powłokami, co nadaje konstrukcji elegancki wygląd sprzętu klasy premium. Aparat będzie dostępny w odmianach “DR Black” oraz “DR Silver”, które mają powłoki wykonane w technologii DuratectTM, osiągające w skali Vickers’a twardość do 1500Hv, co należycie zabezpiecza korpus przed zarysowaniami i jednocześnie podkreśla unikalną fakturę jego powierzchni.
  • Wewnętrza konstrukcja aparatu wykonana jest ze stopu magnezu. Uszczelnienia zabezpieczające przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi zastosowano w 70 punktach, co chroni aparat przed kurzem i wilgocią. Aparat może działać w niskich temperaturach do -10℃, co sprawia, że fotografujący może spokojnie czekać na najlepszą okazję do zrobienia zdjęcia, nie martwiąc się otaczającymi warunki pogodowe.
    Udoskonalony “Zaawansowany hybrydowy wizjer”
  • Użytkownicy mogą przełączać pomiędzy wizjerem optycznym (OVF), co zapewnia stały podgląd sceny bez żadnego opóźnienia, a elektronicznym (EVF), umożliwiającym sprawdzanie ekspozycji w czasie fotografowania.
  • Elektroniczny wizjer (EVF) wykorzystuje organiczny panel EL o rozdzielczości 3.69-milionów punktów charakteryzujący się zaawansowanymi możliwościami wyświetlania obrazu. Organiczny panel EL zapewnia współczynnik kontrastu przekraczający 1:5 000 i maksymalną jasność 1500cd/m2, co pozwala na wyświetlanie najdrobniejszych szczegółów nawet w cieniach i bardzo jasnych partiach obrazu. Wizjer pokrywa także 97% przestrzeni barwowej sRGB, zapewniając bardziej precyzyjną reprodukcję kolorów.
  • Opcje wyświetlania EVF w trybie “Boost” obejmują obecnie ustawienie “Smoothness priority” (Priorytet płynności wyświetlania), gdy czarna ramka wstawiana jest pomiędzy każdy kadr z częstotliwością 100fps (kadrów na sekundę), aby tym samym zapewnić wrażenie bardziej płynnego obrazu w kadrze oraz zapewniać efekt odpowiadający częstotliwości odtwarzania wynoszącej około 200 kadrów na sekundę. Zalecamy korzystanie z tej opcji pracy wizjera przy fotografowaniu szybko poruszających się obiektów oraz gdy w kadrze śledzony jest nieregularny ruch obiektu.
  • Aparat dysponuje także funkcją „elektronicznego dalmierza”. Gdy aktywna jest ta funkcja, małe okienko elektronicznego celownika (EVF) wyświetlane jest w optycznym wizjerze (OVF), co pozwala na sprawdzenie elektronicznych ustawień. Okienko EVF wyświetla podgląd obrazu na żywo, powiększenie punktu AF oraz wykonane zdjęcie – wszystko to zwiększa użyteczność optycznego wizjera (OVF).
    Maksymalna sprawność działania czwartej generacji matrycy i procesora
  • Aparat X-Pro3 wykorzystuje poprawiony algorytm, sprawiający, że autofocus może działać przy minimalnym poziomie oświetlenia wynoszącym -6EV, czyli w zasadzie w całkowitej ciemności.
  • Aparat ma nową funkcję fotografowania HDR, która łączy serię zdjęć wykonanych z różnym poziomem ekspozycji, aby zapewnić szerszy zakres dynamiczny finalnego zdjęcia. Narzędzie to zaprojektowano, aby odtworzyć rozległy zakres dynamiczny naturalnych warunków oświetleniowych i zapewnić naturalną tonację bez selektywnego nadmiernego wzmacniania tonacji kolorystycznej.
  • Aparat X-Pro3 po raz pierwszy ma funkcję ogranicznika zakresu działania AF, która do tej pory była dostępna tylko dla niewielkiej liczby obiektywów. Można wybierać spośród dwóch zaprogramowanych wartości lub skorzystać z pierścienia ostrości, aby ustawić dowolny zakres ostrości. Dzięki temu funkcja zaprogramowanego zakresu ostrości staje się dostępna dla wszystkich obiektywów z serii XF.
  • Aparat obsługuje wielokrotną ekspozycję aż do 9 kadrów. Funkcja ta jest dostępna w trybach Addytywne (Addytywny), Average (Uśredniony), Comparative Bright (Względnej jasności) czy też Comparative Dark (Względnej ciemności) i łączy ujęcia wykonane w z różnych pozycji lub w różnym momencie w jedno finalne zdjęcie. Do każdego z kadrów składowych można zastosować inny tryb symulacji filmu światłoczułego i stworzyć w ten sposób wielowarstwowy kolaż.
    Jakość obrazu czerpiąca z ponad 85 letniego dziedzictwa w badaniach nad barwą
  • Do funkcji symulacji filmu światłoczułego został dodany tryb “CLASSIC Neg”, który wiernie symuluje kolorowy film negatywowy używany niegdyś powszechnie do codziennego fotografowania. Kolory są precyzyjnie kontrolowane przy każdym poziomie jasności, aby tworzyć bogaty kontrast chromatyczny przyczyniający się do większej wyrazistości tworzonego zdjęcia.
  • Funkcja regulacji czarno-białych zdjęć, pierwotnie wprowadzona w modelach FUJIFILM X-T3 oraz FUJIFILM X-T30, by stosować ciepłą bądź chłodną tonację do monochromatycznych zdjęć, została obecnie zaktualizowana i jest dostępna w postaci funkcji “Monochromatic Color”. Aparat X-Pro3 umożliwia teraz wybieranie kluczowego koloru z matrycy Ciepłej/Zimnej tonacji oraz barw Magenta / Zielony, co zapewnia bogatą gradację odcieni na zdjęciach i tworzenie fotografii lepiej odzwierciedlającej osobiste podejście twórcy.
  • W parametrach jakości obrazu dodana została opcja “Clarity setting” (Ustawienia wyrazistości), która dopełnia dotychczasowe opcje Jasnej tonacji, Ciemnej tonacji oraz Ostrości. Dostępne ustawienia pozwalają na zaakcentowanie lub zmiękczenie faktury powierzchni czy też konturów obiektu, a jednocześnie pozostawiają gradację kolorystyki, by można było kontrolować ogólny wygląd zdjęcia.
  • Funkcja Efektu Ziarna, stanowiąca symulację światłoczułego filmu fotograficznego, została obecnie rozwinięta i daje możliwość określania “intensywności” oraz “rozmiaru”, by zapewnić bardziej precyzyjne sterowanie ziarnistością obrazu niż pozwalały na to jedynie dwie opcje “słaba” / “silna” oferowane w poprzednich modelach.
  • Właściwe odwzorowanie gradacji odcieni jest bardzo trudne w przypadku obiektów wyróżniających się dużym nasyceniem barw. Efekt “Color Chrome”, który odwzorowuje głębsze kolory i zapewnia większą wyrazistość tonalną tego rodzaju obiektów, jest obecnie uzupełniany efektem “Color Chrome Blue”, który wprowadza dodatkową głębię i naturalną wyrazistość w niebieskich partiach obrazu.
    Doskonałe możliwości obsługi – w dążeniu ku czystej fotografii
  • Nachylany, dotykowy ekran LCD o rozdzielczości 1.62-miliona punktów można odchylić nawet o 180 stopnii. Aparat pozwala na wygodne kadrowanie z wysokości biodra, z poziomu ziemi czy też gdy trzymamy go wysoko nad głową. Ekran zapewnia szeroki kąt dobrego widzenia i zapewnia wysoki kontrast, a jednocześnie naturalne odwzorowanie barw, co przekłada się na wyrazisty, wysokiej jakości podgląd obrazu.
  • Umieszczony na tylnej ściance, dodatkowy 1.28-calowy kolorowy ekran LCD jest zabezpieczony wzmocnionym szkłem i wyświetla ustawienia fotografowania niezależnie do tego czy aparat jest włączony czy też nie. Dla tego ekranu można ustawić tryb “Klasyczny” i wówczas wyświetla on tryb symulacji filmu światłoczułego, balans bieli i inne ustawienia obrazu nawiązujące do aparatów fotograficznych na filmy światłoczułe, bądź też można wybrać tryb “Standard”, by prezentowane były w postaci wartości lub ikon takie parametry jak czas migawki, czułość ISO, liczba pozostałych do wykonania zdjęć i inne ustawienia fotografowania.
  • Opcje “Jasnej tonacji” oraz “Ciemnej tonacji” zostały zintegrowane w ogólnym parametrze “Krzywej tonalnej”, dzięki czemu można je intuicyjnie ustawiać podczas sprawdzania krzywej tonalnej obrazu.
  • Poprawiona została kompatybilność z oprogramowaniem niezależnych dostawców i ich rozwiązania mogą teraz odczytywać nadaną ocenę zdjęć w oparciu o funkcję Ocena (“Rating”).
  • Aparat X-Pro3 posiada port USB Typ-C (USB3.1 Gen1), który służy ładowaniu umieszczonej w aparacie baterii oraz zapewnia transfer danych.
  • Udoskonalona została funkcja skróconego menu (menu “Q”). Można teraz wybrać liczbę ikon wyświetlanych w menu, a dostępne opcje to 16, 12, 8 lub 4. Do możliwych ustawień tła dodano też opcję “Transparent”, co pozwala na zmianę ustawień i jednoczesny podgląd sceny, by nie przeoczyć żadnej dogodnej sytuacji zdjęciowej.

Opcjonalne akcesoria

    Skórzany futerał “BLC-XPRO3” (dla aparatu fotograficznego X-Pro3)
  • Wykonany z naturalnej skóry pokrowiec podkreśla klasyczną, elegancką formę aparatu X-Pro3 zabezpieczając jednocześnie jego korpus. Nawet gdy aparat znajduje się w futerale możliwa jest wymiana baterii.
  • Futerał dostarczany jest łącznie z materiałowym pokrowcem pozwalającym na zawinięcie całego korpusu aparatu, gdy nosimy go w torbie.
    Uchwyt “MHG-XPRO3” (dla aparatu fotograficznego X-Pro3)
  • Uchwyt może ułatwiać wygodne trzymanie aparatu, gdy fotografujemy cięższymi obiektywami o dużym otworze przysłony. Warto dodać, że zarówno baterię aparatu, jak i kartę pamięci SD można wymienić bez potrzeby zdejmowania uchwytu.


Komentarze czytelników (50)
  1. arra
    arra 23 października 2019, 07:13

    Nie wiem dla kogo te aparaty, ale mając w tej samej cenie FF trudno było by podjąć decyzję o wejście system bez przyszłości z problematycznymi matrycami i brakiem wsparcia niezależnych producentów.

  2. Zawilec
    Zawilec 23 października 2019, 07:21

    Myślę, że dla osób którzy szukają bezkompromisowego systemu na APSC.

  3. ad1216
    ad1216 23 października 2019, 08:54

    Zawilec: apsc zawsze było i pozostanie kompromisem, kogo nie było stać na cyfrowe ff to kupował apsc bo co prawda obrazek z apsc jest i pozostał słabszej jakości ale było tańsze. Właśnie po to wymyślono apsc w cyfrowych aparatach foto. Jeśli argument ceny odpada, to na korzyść apsc Fuji pozostaje dobry design, stylizacja retro, sentyment do Fuji Provia itp. Tylko czy tym można zdobyć znaczący udział w rynku? Jeśli Fuji pozostanie na rynku fotografii cyfrowej to pewnie jako droga firma niszowa dla bardzo ograniczonej liczby klientów. Może właśnie o to im chodzi?

  4. Arek
    Arek 23 października 2019, 08:55

    arra - ależ kupuj FF skoro jest dla Ciebie odpowiednie. Ja bardzo lubię te "problematyczne" matryce Fuji i robię nimi zdjęcia nie gorsze niż wychwalanym przez Ciebie FF.

  5. ad1216
    ad1216 23 października 2019, 09:07

    Arek: Właśnie o tym pisałem, zwolennicy tej firmy pewnie przy niej pozostaną, tak jak są klienci na wiele innych mało praktycznych ale ładnych, stylowych i drogich przedmiotów użytkowych

  6. arra
    arra 23 października 2019, 09:09

    Arek

    Ja nadal bardzo lubię robić fotki moim DSC-R1, ale nie kupiłbym go za cenę zbliżoną do aparatu z pełną klatka popularnego producenta, ze wględu wlasnie na wszystkie ograniczenia i kompromisy.

  7. deel77
    deel77 23 października 2019, 09:25

    Chore rozwiązanie z LCD. Po co zostawili funkcje wideo (w aparacie bez stabilizacji matrycy) kiedy podgląd będzie możliwy praktycznie tylko przez wizjer (nawet jeżeli ten będzie bardzo dobry) co nie ułatwi filmowania. Dla garstki dziadków z sentymentem wspominających stare czasy wycięli jedną z podstawowych funkcjonalności nowoczesnego aparatu cyfrowego. Dziwie się że zrobili wersje z innym "wykończeniem" aparatu, ale nie potrafili zrobić wersji z LCD i bez LCD ?

    Piszę to w dużych emocjach, bo X-pro2 (a korzystałem z również z X-T2 i X-T3) bardzo mi się spodobał i czekałem z niecierpliwością na nadchodzący model. Liczyłem że będzie to bardziej X-T3 w formie X-Pro. Liczyłem że może być drożej, bo "made in Japan", ale przygotowałem się finansowo na ten zakup. Dziś odpuszczam sobie Fuji.

  8. lord13
    lord13 23 października 2019, 09:32

    @deel77
    Ale jak podgląd tylko przez wizjer? Przecież tam jest normalny LCD, tyle tylko że domyślnie schowany w kierunku korpusu. Po rozłożeniu ekranu mamy pełnoprawny podgląd. Co nie zmienia faktu iż też uważam że ta puszka idzie bardziej w kierunku biżuterii niż aparatu aspirującego do Pro :)

  9. EuGen
    EuGen 23 października 2019, 09:34

    Leica 2 ;)

  10. ad1216
    ad1216 23 października 2019, 09:41

    Gdyby Fuji zdecydował o wejść z tymi matrycami typu x trans na rynek FF wykorzystując np. z bagnet Z Nikona (jak Fuji zrobił to wiele lat temu ze swoimi lustrzankami z bagnetem Nikona) to przypuszczam, że mógłby szybko zrobić wiele zamieszania na rynku nie czekając na własny system obiektywów. Czy ktoś wie, czy Fuji sam robi te matryce x trans, czy kupuje je od Sony? Panasonic też wiele lat odcinał się od FF ale w końcu się złamał i już ma FF ale nowy bagnet jest sporym ograniczeniem.

  11. deel77
    deel77 23 października 2019, 09:44

    @lord13 - wiem że ten LCD się rozkłada, ale w innych aparatach (np. Olympus, Canon 90D czy eosr) rozwiązano to w dużo lepszy sposób. W innych aparatach można patrzeć przez wizjer a po odsunięciu aparatu widzieć to samo na LCD (głownie przy wideo), w tym przypadku to dość utrudnione.

  12. lord13
    lord13 23 października 2019, 10:00

    @ad1216
    "Gdyby Fuji zdecydował o wejść z tymi matrycami typu x trans na rynek FF wykorzystując np. z bagnet Z Nikona"

    Myślę, że ta decyzja nie należy tylko do Fuji.

    "Czy ktoś wie, czy Fuji sam robi te matryce x trans, czy kupuje je od Sony?"

    Od Sony.

    "Panasonic też wiele lat odcinał się od FF ale w końcu się złamał i już ma FF ale nowy bagnet jest sporym ograniczeniem."

    A w czymże to znowu jest ograniczeniem?

  13. deel77
    deel77 23 października 2019, 10:08

    @lord13 @ad1216
    Wejście w FF byłoby trudne, a Fuji sprytnie ominęło walkę konkurencyjną na tym polu przez wejście w MF (nawet jeżeli uznamy że to nie jest pełny MF:) i na razie nie ma tam konkurencji.

  14. ad1216
    ad1216 23 października 2019, 10:11

    Lord13: ponieważ tych obiektywów z bagnetem L jest bardzo mało, więcej będzie za kilka lat, budowa całej gamy obiektywów do nowego bagnetu może potrwać 10 lat lub dłużej, kto z nabywców nowej puszki chce tyle czekać?

  15. ad1216
    ad1216 23 października 2019, 10:16

    deel77: wszystko fajnie ale ile puszek MF sprzedaje Fuji i ile zarabia na tym sprytnym posunięciu? profesjonaliści zwykle wypożyczają MF pod konkretne zmówienie i mało kto je kupuje, to jest kolejna nisza, dużo głębsza niż w przypadku drogich apsc Fuji

  16. Arek
    Arek 23 października 2019, 10:23

    Znów news o sprzęcie, który nie jest FF, a najwięcej komentarzy ludzi, którzy nie są tym systemem zainteresowani i udowadniają, że ich FF jest lepsze. Używają przy tym argumentu ceny, porównując startową cenę sugerowaną najwyższego modelu w linii Fuji z ustabilizowanymi cenami sklepowymi bezlusterkowego sprzętu FF z niższych półek. A kompromis dla każdego jest inny. Dla mnie kompromisem byłoby zabieranie na wyprawę dużego i ciężkiego FF. Dobrze, że jest MF, dobrze że jest FF, dobrze że jest APS-C i dobrze, że jest u43. Udowadnianie wyższości jednego systemu nad drugim, skoro każdym daje się robić świetne zdjęcia jest bez sensu.

  17. lord13
    lord13 23 października 2019, 10:24

    @ad1216
    "ponieważ tych obiektywów z bagnetem L jest bardzo mało, więcej będzie za kilka lat"

    Sigma stopniowo będzie wypuszczać wszystkie swoje dotychczasowe konstrukcje z mocowaniem L, a na początek dali adapter, więc każdą współczesną Sigmę EF czy SA można podpiąć do bagnetu L z zachowaniem pełnej automatyki. Licząc w ten sposób to na bagnecie L mamy obecnie kilkadziesiąt obiektywów.

    "budowa całej gamy obiektywów do nowego bagnetu może potrwać 10 lat lub dłużej, kto z nabywców nowej puszki chce tyle czekać?"

    A kto z nabywców kupuje całą gamę obiektywów, to po pierwsze. Po drugie ile było obiektywów na początku systemów E, RF, Z? A jednak ludzie kupują.

    "wszystko fajnie ale ile puszek MF sprzedaje Fuji i ile zarabia na tym sprytnym posunięciu?"

    Akurat Fuji dość mocno "spopularyzowało" mały średni format.

    "profesjonaliści zwykle wypożyczają MF pod konkretne zmówienie"

    Bo do niedawna ceny były zaporowe, jednak sprzęt z coraz większymi matrycami tanieje, jeżeli będzie można kupić 44x33 w cenie średniej klasy ff, to w czym problem?

  18. deel77
    deel77 23 października 2019, 10:25

    @ad1216 ile fuji sprzedaje MF tego nie wiem - możesz mieć rację i to jest jakaś tam nisza. Poruszamy się w sferze gdybań fotografów i często nieświadomie "projektujemy" swoje oczekiwania jako najlepsze dla wszystkich. Co zrobi firma to ich sprawa i ich ryzyko - tak jak w przypadku tego x-pro3. W przypadku FF mam wiele wątpliwości czy byłoby to dobre dla Fuji (bo ewentualnie to zrobią tylko jak im się będzie to opłacało).

  19. ad1216
    ad1216 23 października 2019, 10:26

    Lord13; Jeśli Fuji kupuje te nowe matryce apsc x-trans od Sony, to ciekawe, że Sony daje do swoich najnowszych puszek apsc stare matryce z poprzednich modeli. Dziwnie to wygląda.

  20. siemecs
    siemecs 23 października 2019, 10:28

    Każdy ma własne preferencje i często zdrowy rozsądek i logika nie mają tu nic do powiedzenia. Ważne by dany model aparatu "leżał" fotografującemu. Nie mniej ważna jest przyjemność z robienia zdjęć. A tego nie daje fakt bycia FF czy X-TRANS. Jak to się mówi: "nie ważne jaki aparat, ważne jakie jest oświetlenie".
    Lubię i mam Fuji X-E1/T-30, lubię i mam Sony R1/RX10, a najczęściej pstrykam RICOHEM GR bo mam go zawsze przy sobie :)

  21. Zawilec
    Zawilec 23 października 2019, 10:31

    XT3 to obecnie jeden z najlepszych aparatów na rynku, i praktycznie bez słabych punktów. Tutejsze X-Pro3 to trochę ciekawostka i raczej niszowa puszka dla fanów fotografii, którzy mogą sobie na niego pozwolić. Reszta kupi XT3 albo poczeka na XH2. Największą zaletą systemu Fuji są jego rozmiary, praktycznie jak m43 ale z matrycą APSC. Idealny wybór dla osób szukających lekkiego i kompaktowego systemu, ale dla których m43 to za mało. Do tego świetny zestaw obiektywów (również kompaktowych). Oczywiście ma to swoją cenę, bo nie ma tanich obiektywów do wyboru, ale te co są, są tańsze niż ich jakościowe odpowiedniki w innych systemach.

    Jedyne do czego można się przyczepić u Fuji to to, że obiektywy nie nadążają za autofokusem w aparacie i przydałyby się odświeżone wersje najstarszych modeli. Większa bateria jest też na liście życzeń.

  22. 23 października 2019, 10:35

    @deel7723 października 2019, 09:25
    „Dla garstki dziadków z sentymentem wspominających stare czasy wycięli jedną z podstawowych funkcjonalności nowoczesnego aparatu cyfrowego”

    Ta „garstka dziadków” ma kasę i stać ich na to dziwactwo ;-)

  23. ad1216
    ad1216 23 października 2019, 10:35

    Lord13: nikt nie kupuje całej gamy obiektywów ale każdy chce mieć wybór i z tej całej gamy wybrać coś pod swoje potrzeby, a nie dwa lub trzy obiektywy w całym systemie. Teraz ludzie kupują np. Sony E ale ile lat było narzekania na wszystkich forach na mały wybór obiektywów E? Sięgasz pamięcią dalej niż rok lub dwa? Cena MF podobna do średniej klasy FF to chyba Twoje senne marzenie? ;))

  24. lord13
    lord13 23 października 2019, 10:36

    @ad1216
    "Jeśli Fuji kupuje te nowe matryce apsc x-trans od Sony, to ciekawe, że Sony daje do swoich najnowszych puszek apsc stare matryce z poprzednich modeli. Dziwnie to wygląda."

    Ale co w tym dziwnego? Przecież Fuji nie stosuje X-Transów bo akurat Sony je rzuciło na rynek, tylko taką sobie Fuji wymyśliło koncepcję sensora (i zapewne ją opatentowali), a Sony w tym przypadku jest jedynie wykonawcą.

  25. lord13
    lord13 23 października 2019, 10:44

    @ad1216
    "ale każdy chce mieć wybór i z tej całej gamy wybrać coś pod swoje potrzeby, a nie dwa lub trzy obiektywy w całym systemie."

    Czyli nikt nie kupuje Canonów RF czy Nikonów Z (po co zresztą polecałeś Fuji mariaż z bagnetem Z, skoro tam jest kilka obiektywów na krzyż)?

    "Cena MF podobna do średniej klasy FF to chyba Twoje senne marzenie? ;))"

    A założysz się? To samo można było kilka lat temu pisać o ff i mniejszych formatach, a dzisiaj najtańsze ff kosztuje niewiele więcej niż podstawowe puszki aps-c czy m4/3, a różnica wielkości sensorów większa niż w przypadku ff i 44x33.
    Obecnie najtańsze 44x33 kosztuje 4000$, co kilka lat temu było nie do pomyślenia i jest to raptem kilkaset dolarów więcej niż wysokorozdzielcze ff.

  26. deel77
    deel77 23 października 2019, 10:50

    @ArkadiusF
    Ta "garstka dziadków" z kasą których stać na dziwactwo ma Leicę :) gdzie mogli wybrać między modelem z ekranem i bez. Mogli też wybrać wersję czarnobiałą lub kolorową. O rodzajach wykończenia nie będę wspominał. W tej konfrontacji X-pro wygląda bardzo ubogo :)

  27. ad1216
    ad1216 23 października 2019, 11:08

    Lord13: Ciekawa koncepcja, że Sony jest jedynie bezwolnym wykonawcą koncepcji Fuji :) Nikt do tej pory chyba na taki pomysł nie wpadł, w tej kwestii żadnych dowodów nie przedstawiłeś. Nie napisałem, że nikt nie kupuje Canonów RF itp. ale na razie ceny obiektywów R itp. są tak powalające, że klientów jest stosunkowo mało. Tak jak pisałem wcześniej na spopularyzowanie nowego bagnetu potrzeba wielu lat, stąd np. ratowanie się konwerterami itp. Już zmieniasz swoje teorie, aby pasowały do wątpliwych wniosków, wcześniej pisałeś o średniej klasie ff teraz już zmieniasz na "wysokorozdzielcze" ;))

  28. 23 października 2019, 11:11

    @del77
    No widzę że tego grona dziadków nie znasz ;-)
    Ta „garstka dziadków” która ma Leicę, przeważnie ma jeszcze inny system lub systemy.
    Bardzo często systemem uzupełniającym (na co dzień) jest to właśnie FUJI x100 lub/i X-PRO.
    I wręcz pozorom (tak jak to ogólnie przyjęto) nie są to aroganci (wyjątki wszędzie znajdziesz) i nie uznają Leicę lub FF jako „jedyny właściwy system” ;-)

  29. lord13
    lord13 23 października 2019, 11:20

    @ad1216
    "Ciekawa koncepcja, że Sony jest jedynie bezwolnym wykonawcą koncepcji Fuji :)"

    Ale jakim bezwolnym? To jest normalny biznes. Sony (jak i inni wytwórcy sensorów) ma portfolio swoich produktów oferowanych na rynku, co nie wyklucza wykonawstwa pod konkretne zamówienia i wg. koncepcji zamawiającego. To naprawdę takie dziwne?

    "Nie napisałem, że nikt nie kupuje Canonów RF itp. ale na razie ceny obiektywów R itp. są tak powalające, że klientów jest stosunkowo mało"

    I dlatego Nikon Z6 i Canon R zaraz po Sony są najlepiej sprzedającymi się bezlustrami wyprzedzając aparaty aps-c i m4/3 :)

    "Już zmieniasz swoje teorie, aby pasowały do wątpliwych wniosków, wcześniej pisałeś o średniej klasie ff teraz już zmieniasz na "wysokorozdzielcze" ;))"

    Masz problemy z czytaniem, prawda? Pisałem, że w przyszłości jak najbardziej realne jest, że 44x33 będzie w cenie średniej klasy ff, bo generalnie różnice cenowe pomiędzy aparatami z różną wielkością sensora zaczynają się zacierać, co kilka lat temu było jeszcze nierealne i że OBECNIE najtańsze 44x33 nie jest już wcale dużo droższe niż wysokorozdzielcze ff. Co w tym jest niezrozumiałego?

  30. Heimo
    Heimo 23 października 2019, 11:27

    Cytując klasyka: jako ktoś ma kasę to nie jest dziwakiem, tylko ekscentrykiem.

  31. deel77
    deel77 23 października 2019, 11:55

    @ArkadiusF Racja. Tego grona dziadków nie znam ;-) może dlatego że jest zbyt małe, aby dostrzec je w całej garstce dziadków. Myślę ponadto, że wszak świat specjalizuje się bardzo to przy kurczącym się rynku foto (patrz raporty CIPA) i kurczącej się liczbie dziadków (niestety), dzielenie tego rynku w ten sposób może nie być dobrym posunięciem Fujifilm. Nie chcę, aby też źle mnie zrozumiano - nie neguję założeń tego sprzętu, ale z mojej perspektywy widzę że tych kontrowersji można było uniknąć na wiele sposobów (przede wszystkim inne mocowanie ekranu).

  32. staytuned
    staytuned 23 października 2019, 14:57

    ad1216
    Szybciej niż się wydaje następuje migracja do R użytkowników Canona i nie tylko, poczytaj zagraniczne fora. Zasoby R&D są angażowane głownie w szkła i to z wysokiej półeczki. Wydaje się, że optyka RF jest najbardziej dopracowana spośród wszystkich producentów bezlusterkowców, a gdy Canon zaprezentuje na jakichś najbliższych igrzyskach w końcu bezlusterkowy odpowiednik 1d, to pójdzie z górki w Agencjach u zawodowców...

  33. wena2k432
    wena2k432 23 października 2019, 15:01

    Nie wiem, o co te całe bicie piany. Mi ten aparat bardzo się podoba. Na pewno nie jest to sprzęt dla każdego, ale biorąc pod uwagę modę na retro i rosnącą popularność fotografii analogowej, będzie stanowił ciekawe uzupełnienie oferty rynkowej. A z czasem, kto wie może stanie się kultowy jak choćby Leica (która ma np: w swojej ofercie model CL i mimo, że to tylko aps-c ludzie go jakoś kupują ;) )

  34. JdG
    JdG 23 października 2019, 15:09

    > jak Fuji zrobił to wiele lat temu ze swoimi lustrzankami z bagnetem Nikona [chyba ad1216]:

    gwoli ścisłości: to były lusrzanki Nikona z matrycami Fujifilm, produkowane przez Nikona dla Fujifilm. Fujifilm chyba sam nigdy lustrzanek nie produkował, ale wtedy był akurat szał na lustrzanki.

    Co do matryc, to powstają one w zaawansowanych procesach technologicznych i niewiele firm stać na to, żeby samemu je produkować. W przypadku Cwanona, który ma pół rynku foto, ma to sens, Sony to osobna historia, ale inni samą produkcję zlecają tym którzy mogą i potrafią takie rzeczy robić.

  35. lord13
    lord13 23 października 2019, 15:09

    @wena2k432
    "ale biorąc pod uwagę modę na retro i rosnącą popularność fotografii analogowej, będzie stanowił ciekawe uzupełnienie oferty rynkowej."

    Że "jedzie" na modzie na retro, to nie wątpię, ale co to ma wspólnego z fotografią analogową to nie wiem.
    Aczkolwiek Fuji wyrasta na drugiego, po Olympusie, producenta, który zaczyna być odklejony od realiów rynkowych, natomiast nie mam wątpliwości, że znaczna część użytkowników systemu X chętniej przywitałaby np. stabilizację matrycy w niższych seriach niż tego farbowanego dalmierza.

    "A z czasem, kto wie może stanie się kultowy jak choćby Leica"

    Skoro X-Pro 1 i 2 się takimi nie stały, to dlaczego nagle ten miałby?

  36. deel77
    deel77 23 października 2019, 15:21

    @wena2k432
    Skoro analogowa fotografia jest taka popularna to nie widzę przeszkód aby producent który w przeszłości produkował aparaty analogowe wypuścił X-ProAnalog z całym dobrodziejstwem inwentarza - ładowanie filmu, ograniczanie do 24/36 klatek, wywoływanie, brak podglądu i wideo. Dlaczego aby osiągnąć "analogowość" ogranicza tylko jedną z funkcjonalności aparatu cyfrowego - ekran LCD ???

  37. JdG
    JdG 23 października 2019, 15:29

    > ale biorąc pod uwagę modę na retro i rosnącą popularność fotografii analogowej,

    z tą modą retro to jest duża przesada, przecież ten aparat to żadne retro, bardzo zaawansowany technologicznie jak na branżę foto. Jego "retro" wizjer to przecież super technologia, chyba nikt tutaj z Fujifilm równać się nie może.

    Dla wielu fotogrfów taki wizjer jmoże być najlepszym rozwiązaniem. Leica własnie dlatego była niegdyś popularnym aparatem reporterskim, bo miała dobry optyczny wizjer, który działa zawsze, nawet jak aparat naświetla zdjęcie. No i nie jest ograniczony polem widzenia obiektywu - widać kontekst kadru.

    A że producent nadaje obudowie taki "dizajn", jakim niegdyś on albo kto inny zasłynął? to rozwiązanie bardzo pragmatyczne, aparat jakoś wyglądać musi a sprawdzony wzór rzecz bezcenna, bo liczy się nie tylko estetyka, ale i co ważniejsze ergonomia. Eksperymenty z nowymi konceptami nie zawsze wychodzą na zdrowie firmie (patrz Pentax i jego nie-lustrzankowe projekty, dość okropne czasem).

  38. lord13
    lord13 23 października 2019, 15:37

    @JdG
    "Dla wielu fotogrfów taki wizjer jmoże być najlepszym rozwiązaniem."

    Że tak zapytam, używałeś kiedyś tego wizjera?

    "Leica własnie dlatego była niegdyś popularnym aparatem reporterskim, bo miała dobry optyczny wizjer, który działa zawsze, nawet jak aparat naświetla zdjęcie."

    Aparaty dalmierzowe były popularne w pewnych zastosowaniach, bo były względnie niewielkie i "dyskretne" względem lustrzanek, ale miały też sporo ograniczeń. Dlaczego Twoim zdaniem najdłuższe szkło z bagnetem M to 135 mm?

  39. 23 października 2019, 16:24

    @lord13
    Sorry, że tak zapytam: a Ty używałeś?
    Bo jak dla mnie, połączenie OVF i EVF jest wspaniałym połączeniem.

  40. lord13
    lord13 23 października 2019, 16:29

    @ArkadiusF
    Tak, używałem i zdecydowanie wolę wizjer optyczny z podglądem przez obiektyw (i zaletami tego) albo pełnoprawny duży EVF jak w nowych bezlustrach.

  41. 23 października 2019, 16:40

    @lord 13
    No i tak 3-maj.
    Ale pogódź się z tym, że są ludzie którzy mają inne zdanie ;-)

  42. EuGen
    EuGen 23 października 2019, 20:27

    A te symulowane filmy nie były przypadkiem małoobrazkowe? ;)

  43. MatrixSTR
    MatrixSTR 23 października 2019, 23:46

    Co jak co ale pomysł z ogranicznikiem AF w body jest czymś co mi najbardziej brakuje. Aż dziwne że nikt tego nie zastosował wcześniej i mam nadzieję że inni producenci podchwycą ten pomysł.

  44. EuGen
    EuGen 24 października 2019, 08:20

    Ogranicznik AF jest w kilku korpusach SLT Sony.

  45. lord13
    lord13 24 października 2019, 08:26

    @ArkadiusF
    "Ale pogódź się z tym, że są ludzie którzy mają inne zdanie ;-)"

    Ależ niech każdy ma preferencje jakie chce, ale wmawianie że ten wizjer lunetkowy to jakiś cud techniki i absolut kadrowania, a rozwiązanie z LCD nie urąga ergonomii to już zupełnie inna para kaloszy :)

  46. lord13
    lord13 24 października 2019, 09:49

    @MatrixSTR
    "Co jak co ale pomysł z ogranicznikiem AF w body jest czymś co mi najbardziej brakuje. Aż dziwne że nikt tego nie zastosował wcześniej"

    Ależ zastosowano, chociażby amatorskie a68 to miało.

  47. mnich
    mnich 24 października 2019, 13:24

    Co post o fuji to fala komentarzy. Gdybyście tyle czasu spędzali na robieniu zdjęć co na pisaniu, to nie przeszkadzało by wam kto jaki i dlaczego aparat używa

  48. MatrixSTR
    MatrixSTR 24 października 2019, 23:26

    To szkoda że Sony zrezygnowało z tego w obecnych aparatach.

  49. WueN
    WueN 25 października 2019, 08:52

    @MatrixSTR Ogranicznik AF był fujach już wcześniej, teraz w niższych modelach z tego zrezygnowano.

  50. EuGen
    EuGen 26 października 2019, 16:54

    mnich, właśnie dodałeś kolejny komentarz :)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.