Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Pentax smc FA 35 mm f/2 AL - test obiektywu

16 stycznia 2009

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość Pentaxa 2/35 została przetestowana w oparciu o pliki RAW z Pentaxa K20D. Warto tutaj przypomnieć, że 14-megapikselowa matryca tego aparatu pracuje podobnie jak 10-megapikselowe CCD korpusów takich jak Pentax K10D, Nikon D200 czy Sony A100, a to pozwala nam na bezpośrednie porównywanie międzysystemowych wyników. Przy takim porównywaniu, rezultaty otrzymane na 8-megapikselowej matrycy Canona 20D trzeba zwiększyć o niespełna 10%.

Warto jeszcze nadmienić, że błędy pomiarowe punktów prezentowanych na poniższym wykresie zawierały się w przedziale od 0.4 do 1.2 lpmm.

Pentax smc FA 35 mm f/2 AL - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Gdy popatrzymy na zachowanie w centrum kadru możemy powiedzieć, że powodów do narzekań nie ma prawie wcale. Nawet na maksymalnym otworze względnym wyniki są na poziomie 30 lpmm, a więc wartości, którą uznajemy za użyteczną. Nikkor wydaje się prezentować tutaj ciut lepiej, ale za to na f/2.8 i f/4.0 wypada ciut gorzej, więc z czystym sumieniem możemy ogłosić remis. Tym bardziej, że różnice są na tyle małe, iż w większości mogą być zrzucone na błędy pomiarowe. Najsłabiej prezentuje się tutaj Canon, który na maksymalnym otworze, nawet po przeskalowaniu o owe 10%, sięga ledwo poziomu 25 lpmm, a i na f/2.8 znacznie odstaje od konkurentów.

Gdy przejdziemy do zachowania na brzegu, sytuacja trochę się komplikuje. Pełny otwór to domena Pentaxa. Tutaj zachowanie na brzegu bardzo nieznacznie odstaje osiągom z centrum, co samo w sobie jest godne pochwały, tym bardziej, że osiągany wynik jest wyraźnie wyższy niż u konkurentów. Jeszcze na f/2.8 i f/4.0 Pentax wygrywa z Canonem i Nikkorem, lecz po dalszym przymknięciu nie jest w stanie wejść na taki poziom jak konkurenci. Przyczyną, po części, jest wzrastająca aberracja chromatyczna, o której szerzej napiszemy w następnym rozdziale.

Chcąc być jednak uczciwym trzeba wyraźnie zaznaczyć, że wartości MTF50 sięgające 30-35 lpmm, które Pentax notuje na brzegu kadru, to wartości dobre i pozwalające na uzyskanie ostrych zdjęć. Może nie wybitnie ostrych, ale wystarczających do znacznej większości zastosowań.

Podsumowując, rozdzielczość notowana przez Pentaxa 2/35 nie przysporzyła nam powodów do zmartwień w zasadzie w żadnym momencie i w tej kategorii obiektyw zasłużył na pochwałę. A na zakończenie, tradycyjnie już, przedstawiamy wycinki naszej tablicy testowej, uzyskane poprzez pliki JPEG zapisywane równolegle z RAW-ami.

Pentax smc FA 35 mm f/2 AL - Rozdzielczość obrazu