Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Sirui 35 mm f/1.8 Anamorphic 1.33x

Sirui 35 mm f/1.8 Anamorphic 1.33x
10 lipca
2020 09:13

Firma Sirui wprowadza do swojej oferty już drugi obiektyw anamorficzny o współczynniku kompresji 1.33x. Do obecnego na rynku modelu 50 mm f/1.8 dołącza nowy - 35 mm f/1.8

Obiektywy anamorficzne oryginalnie powstały, gdy branża filmowa, chcąc odróżnić się od zyskującej popularność telewizji, postanowiła porzucić format 4:3 na rzecz bardziej panoramicznych proporcji obrazu. Wiązało się to z pewnymi problemami wynikającymi z rozmiaru powszechnie stosowanego w kinach i na planach filmowych negatywu 35 mm. Zmiana jego szerokości byłaby zbyt kosztowna, a z kolei nagrywanie szerokiego kadru poprzez przycięcie z góry i dołu dawało niską jakość (co było widoczne na większych, panoramicznych ekranach) i powodowało marnowanie cennej taśmy filmowej. Stad też pojawił się pomysł obiektywu, który "ściśnie obraz" tak, by wykorzystać całą istniejącą powierzchnię klatki filmowej o proporcjach 4:3 dając jednocześnie szeroki, panoramiczny obraz. Analogiczny obiektyw instalowało się w sali kinowej i problem rozwiązany.

Tego rodzaju konstrukcje, poza rozwiązaniem opisanego powyżej problemu, charakteryzują się też specyficznym charakterem obrazu (podatność na łapanie poziomych flar, bokeh w formie jajek, a nie kółek itd), który z czasem w powszechnej świadomości stał się tożsamy z "filmowością". Stąd też, nawet w epoce cyfrowej, gdzie matryca może mieć dowolne proporcje obrazu, a zapasy rozdzielczości są takie, że możemy spokojnie wykadrować sobie obraz czy to kwadratowy czy panoramiczny, twórcy nadal sięgają po obiektywy anamorficzne właśnie ze względu na ich unikalny charakter.

Dysponujący dużym budżetem mają oczywiście do wyboru mnóstwo drogich profesjonalnych obiektywów anamorficznych. Tanich alternatyw jest jak na lekarstwo i jedną z nich są właśnie obiektywy Sirui. Charakteryzują się one mniejszym współczynnikiem horyzontalnej kompresji obrazu niż instrumenty przeznaczone do matryc / negatywu 4:3 - przy wartości rzeczonego współczynnika wynoszącej 1.33x, obiektywy te dają panoramiczny obraz w połączeniu z urządzeniami nagrywającymi w 16:9, czyli z większością popularnych aparatów i tańszych kamer.

Zarówno wcześniejszy model Sirui 50 mm f/1.8 Anamorphic 1.33x, jak i niedawno zaprezentowany Sirui 35 mm f/1.8 Anamorphic 1.33x kryją matrycę o rozmiarze APS-C / Super35, choć ten drugi póki co dostępny jest tylko z mocowaniem Mikro Cztery Trzecie. 50-ka jest od dłuższego czasu dostępna w polskiej dystrybucji za około 3400 zł, ceny 35-ki póki co nie ujawniono. Jej sprzedaż będzie realizowana za pośrednictwem platformy crowdfundingowej Indiegogo

Pełne specyfikacje obydwu obiektywów są dostępne w naszej bazie:


Komentarze czytelników (8)
  1. rsaw
    rsaw 10 lipca 2020, 17:12

    Jak się domyślam, rolę tego drugiego obiektywu - tego ściskającego obraz z powrotem podczas wyświetlania - pełni jakieś oprogramowanie w komputerze?

    A swoją drogą, to oba wyglądają tak, jak obiektywy powinny wyglądać. No, śliczne są po prostu :).

  2. ***s***
    ***s*** 11 lipca 2020, 01:23

    Nareszcie 16/9 w 4/3

  3. komor
    komor 11 lipca 2020, 09:46

    @***s***, co masz na myśli? 16:9 w filmowaniu było przecież od początku w systemie M4/3.

  4. TRI-X
    TRI-X 11 lipca 2020, 12:58

    komor - to był crop matrycy. Tu mowa o wykorzystaniu wszystkich pixli.

  5. TRI-X
    TRI-X 11 lipca 2020, 13:03

    Inną ważną cechą anamorfików jest nie dającą się odtworzyć przez kropowanie czy komputer jest obraz z głębią ostrości obiektywu podanego w mm ale z obrazem 1,3 szerszym w przypadku tych Sirui i dwa razy szerszym z anamorfikami 2x.

  6. komor
    komor 11 lipca 2020, 13:34

    @TRI-X, ja wiem do czego służą obiektywy anamorficzne, tylko nie wiem, co kolega @***s*** ma na myśli pisząc: „nareszcie 16/9 w 4/3”.

  7. Amadi
    Amadi 13 lipca 2020, 11:09

    Prawdopodobnie chodzi o to, że jest to obiektyw anamorficzny przeznaczony dla urządzeń filmujących w 16:9 a nie w 4:3.

    Klasyczne anamorfiki mają współczynnik kompresji horyzontalnej w okolicach 1.75-2, więc jak to posadzimy na matrycy 16:9, to wychodzi bardzo rozciągnięty obraz i trzeba obcinać sporo z boków, przez co tracimy informacje.

    - - -

    @rsaw - nie wiem jak jest teraz, are parę lat temu jak byłem w kinowej projektorni, to przed projektorem była zamocowana elektrycznie opuszczana nakładka na obiektyw która rozciągała obraz. Część kin robi to też cyfrowo, jeśli projektor ma obiektyw zmiennoogniskowy (wysokość obrazu na ekranie musi być stała, więc trzeba odzoomować i zasłonić górę i dół).

  8. komor
    komor 13 lipca 2020, 11:37

    @Amadi, dzięki za wyjaśnienia!

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.