Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki

8 stycznia 2010

1. Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Ponad dwa lata temu zdecydowaliśmy się na zorganizowanie pierwszego Plebiscytu na Produkt Roku. Założyliśmy, że plebiscyt ów będzie odbywał się w grudniu, tak aby mieć możliwość uwzględnienia w nim prawie wszystkich produktów zaprezentowanych w danym roku. Już pierwsza edycja zaskoczyła nas popularnością, jaką cieszyła się pośród naszych Czytelników. Swoje głosy oddało bowiem prawie równo 3000 osób, co od razu uczyniło nasz Plebiscyt najbardziej popularnym pośród polskich portali fotograficznych.

Druga edycja zanotowała tylko lekki wzrost popularności, bo wzięło w niej udział 3147 Czytelników. Bardzo byliśmy więc ciekawi jak sytuacja będzie kształtować się w Plebiscycie na Produkt Roku 2009. Podobnie jak w zeszłym roku, głosy można było oddać w czterech kategoriach: aparat systemowy (26 aparatów), obiektyw (52 modele), kompakt (200 aparatów) oraz lornetka (82 modele). W sumie swoje głosy oddało aż 3668, co jest wyraźnym wzrostem w porównaniu z rokiem ubiegłym. Przypominamy, że pośród głosujących zostały rozlosowane nagrody książkowe ufundowane przez wydawnictwo Helion (więcej tutaj).

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl
Symboliczne statuetki dla nagrodzonych w plebiscycie firm

Tradycyjnie już, uroczyste podsumowanie naszego Plebiscytu odbyło się w restauracji „Honoratka”, na warszawskim Starym Mieście. Nasze zaproszenie przyjęli przedstawicie znacznej większości największych firm fotograficznych i optycznych obecnych na polskim rynku oraz kilku naszych forumowiczów. W sumie zebrało się ponad 40 osób, które wysłuchały prezentacji przedstawionej przez Redaktora Naczelnego Optyczne.pl. Była w niej mowa o rekordach statystyk jakie notuje ostatnio Optyczne.pl (313 tysięcy Czytelników w grudniu), a także o nowych inicjatywach naszej redakcji uruchomionych w roku 2009 (LensTip.com i Allbinos.com). Po tym wstępie, przeszliśmy do prezentacji wyników Plebiscytu i wręczenia nagród przedstawicielom zwycięskich firm.

Zacznijmy od lornetek. W tej kategorii oddano 1158 głosów. Pierwsza dziesiątka prezentuje się następująco.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl


----- R E K L A M A -----

Podobnie jak rok temu, zdecydowanym zwycięzcą tej kategorii jest firma Zeiss. Pierwsze trzy miejsca zajęły jej produkty. Zdobywca pierwszego i trzeciego miejsca, to nocne lornetki z serii Victory wyposażone w laserowy dalmierz. Obie charakteryzują się wysokiej klasy optyką, powleczoną słynnymi warstwami T* oraz dodatkowo powłokami LotuTec, które utrudniają wilgoci i zanieczyszczeniom przyleganie do soczewek. Pomiędzy nie wcisnął się model Conquest 10×56. To nocna lornetka z tańszej od Victory serii Zeissa. Dodatkowo, model Conquest 8×56 zajął 6 miejsce. Warto odnotować dobre wyniki obu lornetek Nikona z serii Monarch X (miejsca 4 i 9) oraz wysokie piąte miejsce sprzętu firmy Delta Optical (flagowa seria Titanium tym razem w wersji ze szkłem ED). W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze odświeżone wersje nocnych lornetek Leica Geovid wyposażonych w dalmierz oraz model Alpen Optics Shasta Ridge 10×50. Choć zamyka on pierwszą dziesiątkę, wynik można uznać za udany – tym bardziej, że rok 2009 był pierwszym, w którym na naszym rynku pojawił się autoryzowany dystrybutor firmy Alpen Optics.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl
Krzysztof i Adam Szuster z firmy MK Szuster – przedstawiciela marki Zeiss.


Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Kolejna kategoria to aparaty kompaktowe. Tutaj oddano 2804 głosy i pierwsze dziesiątka prezentuje się następująco:

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Bezapelacyjnym i zdecydowanym zwycięzcą tej kategorii został Canon PowerShot G11, który powtórzył sukces modelu G10 z naszego Plebiscytu z roku 2008. Wydaje się, że Czytelnicy docenili fakt zmniejszenia liczby pikseli w stosunku do G10, co zaowocowało wyraźną poprawą jakości obrazu. Drugie miejsce przypadło kompaktowi Leica X1, który został wyposażony w dużą matrycę formatu APS-C/DX oraz wysokiej klasy obiektyw stałoogniskowy. Trzecie miejsce zajął zaawansowany kompakt firmy Sony – model DSC-HX1, w którym Czytelnicy docenili duży zakres ogniskowych, matrycę o niewygórowanej liczbie pikseli i bardzo wydajny tryb robienia panoram. Kolejne miejsca przypadły aparatom firm takich jak Sony, Sigma, Canon, Olympus, Fuji, Nikon i Panasonic.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl
Magdalena Lokajczyk-Ściegienna z Canon Polska odbiera nagrodę.


Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

W kategorii obiektyw oddano aż 3354 głosy. Pierwsza dziesiątka wygląda następująco:

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Znów mamy całkiem sporą przewagę zwycięzcy w stosunku do reszty stawki. Canon EF 100 mm f/2.8L Macro IS USM był testowany w naszej Redakcji i możemy napisać, że w zasadzie w pełni zgadzamy się z wyborem naszych Czytelników. Nowa 100-ka Macro nie ma praktycznie wad i jest bliska bycia instrumentem idealnym do zastosowań makro. Drugie miejsce zajął profesjonalny Nikkor AF-S 70–200 mm f/2.8 ED VR II – klasyczny zoom reporterski o świetnej optyce i wysokiej jakości wykonania. Ostatnie miejsce na podium zajął Samyang 85 mm f/1.4 Asph. IF. Biorąc pod uwagę, że na dziesiątym miejscu znajduje się jeszcze jego bliźniak oznaczony logo Falcon, trzeba uznać szturm, jaki przypuściła ta koreańska firma na polski rynek za nad wyraz udany. Tym bardziej, że piąte miejsce przypadło także Samyangowi. Nasi Czytelnicy docenili także nowego amatorskiego Nikkora 1.8/35 (4 miejsce), stabilizowaną wersję popularnego Tamrona 17–50 mm f/2.8, długo wyczekiwany kit Canona o parametrach 15–85 mm, nową szerokokątną Sigmę 10–20 mm f/3.5 oraz drugą odsłonę megazooma od Nikona czyli model AF-S DX 18–200 mm f/3.5–5.6G ED VRII.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Najwięcej głosów – aż 3609 – oddano w kategorii aparat systemowy. Tutaj pierwsza dziesiątka prezentuje się następująco:

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Jak widać, w kategoriach fotograficznych Canon zdominował konkurentów, bo zwycięzcą okazał się model EOS 7D. Czytelnicy docenili jego wysoką rozdzielczość, szybki autofokus i tryb seryjny, uszczelnioną obudowę i duży oraz czytelny wyświetlacz. Drugie miejsce przypadło reporterskiej lustrzance Nikona oznaczonej symbolem D3s. Przyznamy się szczerze, że to dla nas niespodzianka. Zanim zaczął się nasz Plebiscyt, wydawało się nam, że szybki i wyposażony w ogromny zakres czułości Nikon ma szansę wygrać bezapelacyjnie tę kategorię, tak jak to zrobił jego poprzednik w roku 2007. Nasi Czytelnicy docenili jednak bardziej Canona. Być może dlatego, że pełen test tego aparatu ukazał się na naszym portalu, a Nikona D3s nie mieliśmy jeszcze okazji testować, przez co nie wszyscy wiedzieli czego można się po nim spodziewać. Trzecie miejsce przypadło innemu modelowi Nikona – D300s. Tutaj trudno było oczekiwać innego wyniku – model D300 był na tyle udany, że tylko lekkie rozwinięcie jego możliwości w postaci D300s spowodowało pojawienie się na rynku kolejnego świetnego aparatu.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Czwarte miejsce przypadło flagowej, reporterskiej lustrzance Canona – modelowi EOS 1D MkIV. Z jednej strony to wysokie miejsce, z drugiej, niektórych może dziwić, że sprzęt tej renomy i klasy nie zajął miejsca wyższego. Tutaj przyczyna może leżeć w tym samym co u D3s. Mało kto miał możliwość poznać pełnię możliwości nowej „jedynki” lub choć przeczytać jej pełen test.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Nikon D3x to w pewnym sensie pechowiec. Ten aparat, z racji możliwości jakie oferuje, jest w stanie wygrać każdy ranking. Problemem okazała się data jego premiery. Został on zaprezentowany światu 1 grudnia 2008 roku, przez co nie mógł wziąć udziału w konkursie na rok 2008. Wystartował więc w roku 2009, ale w nim był chyba postrzegany jako model starszy od innych i przez to nie działający tak na wyobraźnię jak choćby D3s czy 1D MkIV.

Cieszy nas wysokie, bo szóste miejsce Pentaksa K-7, bo aparat ten na pewno na nie zasługuje. Choroby wieku dziecięcego znane z K20D zostały tutaj wyeliminowane, dzięki czemu dostaliśmy matrycę dającą wysoką jakość obrazu w szerokim zakresie czułości, zamkniętą w małym, poręcznym, a jednocześnie solidnym i uszczelnianym korpusie.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Kolejne miejsca przypadły lustrzankom z niższego segmentu cenowego – mowa tutaj o Canonie 500D, Nikonie D5000 i Sony A550. To aparaty z tej samej półki, wszystkie wyposażone w niskoszumiące CMOS-y o rozdzielczościach z zakresu 12–15 Mpix. Każdy z nich, w rękach sprytnego pasjonata fotografii, może „wyczarować” zdjęcia, które staną w szranki z ujęciami z najlepszych aparatów w danej kategorii.

Ostanie miejsce w pierwszej dziesiątce zajęła Leica M9 – nowa odsłona cyfrowego dalmierza, tym razem w wersji pełnoklatkowej.

Podobnie jak w latach ubiegłych, zdecydowaliśmy się także przyznać nagrody od naszej Redakcji. Jako „Wydarzenie Roku” uznaliśmy premierę Olympusa E-P1 zorganizowaną w czerwcu 2009 roku w Berlinie. Obecny na niej nasz przedstawiciel podkreślał profesjonalizm organizatorów, wysoką wartość merytoryczną prezentacji i możliwości jakie zostały stworzone dziennikarzom do zapoznania się z nowym sprzętem i wypróbowania go w „warunkach bojowych”.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl
Monika Maciejewska z Olympus Polska.


Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Za największą innowację techniczną roku uznaliśmy opracowanie i wyprodukowanie pełnoklatkowego, cyfrowego dalmierza czyli modelu Leica M9. Pamiętając choroby wieku dziecięcego, z jakimi borykała się Leica M8, doceniliśmy to, że tym razem dostaliśmy produkt wolny od nich, a jednocześnie dający nam matrycę pełnoklatkową o niesamowitej jakości obrazu. Wysiłek firmy Leica docenili też fotografowie – nawet w Polsce jest obecnie długa kolejka osób czekających na ten aparat!

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl
Rafał Łochowski z firmy Millroy przedstawiciela firmy Leica.


Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Patrząc na wyniki w kategorii obiektywów, wybór dystrybutora roku nie był dla nas żadnym problemem. Na duże uznanie zasłużyły firmy Delta i FoxFoto, które bardzo udanie wprowadziły na nasz rynek obiektywy marki Samyang i Falcon. Nie pozostaje nam nic innego jak pogratulować i czekać z niecierpliwością na kolejne obiektywy o tak dobrym stosunku jakości do ceny.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl
Paweł Gawlik z firmy Delta – przedstawiciela marki Samyang.


Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl
Piotr P. z firmy FoxFoto – przedstawiciela marki Falcon.
Wizerunek oraz dane osobowe zostały usunięte na wniosek osoby znajdującej się na zdjęciu.


Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Po prezentacji i wręczeniu nagród, uczestnicy spotkania przeszli do drugiej sali na mały poczęstunek oraz mniej formalną część imprezy, która upłynęła na miłych i trwających kilka godzin rozmowach.

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim naszym Czytelnikom za udział w głosowaniu, przedstawicielom firm zwycięskich produktów gratulujemy, a naszym gościom dziękujemy za przybycie i uświetnienie swoją obecnością naszego spotkania. Do zobaczenia za rok – start kolejnego plebiscytu już 1 grudnia 2010 roku...

Plebiscyt na Produkt Roku 2009 - wyniki - Podsumowanie Plebiscytu na Produkt Roku 2009 wg Czytelników Optyczne.pl



Poprzedni rozdział