Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Sony NEX-5N - test aparatu

8 listopada 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 173

6. Jakość obrazu JPEG

Sony NEX-5N umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jakości FINE lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2 oraz 16:9, a w każdym przypadku mamy do wyboru trzy rozdzielczości:
  • L – 4912×3264 (3:2) oraz 4912×2760 (16:9),
  • M – 3568×2368 (3:2) oraz 3568×2000 (16:9),
  • S – 2448×1624 (3:2) oraz 2448×1376 (16:9).

Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanym NEX-ie opcje te odnajdziemy w menu aparatu (kategoria Jasność/Kolor), pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z sześciu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Portret, Krajobraz, Zachód słońca lub Czarnobiały. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.


Wybrane funkcje specjalne


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sony NEX-5N, tak samo jak inne aparaty systemu Alpha, posiada dwie funkcje związane z podnoszeniem zakresu tonalnego na plikach JPEG. Pierwsze rozwiązanie – DRO (ang. Dynamic Range Optimizer), polega na automatycznej obróbce pojedynczego zdjęcia – głównie rozjaśnianiu cieni. W efekcie możemy spodziewać się poprawy wizualnego odbioru zdjęcia, jednak skutkiem ubocznym jest wzrost szumu w rozjaśnianych partiach obrazu. Znacznie ciekawszym rozwiązaniem jest fotografowanie z użyciem techniki HDR. Aparat wykonuje wówczas automatycznie trzy zdjęcia różniące się ekspozycją, a następnie składa i tworzy jeden wynikowy obraz. Zarówno w przypadku DRO jak i HDR ustawić możemy rozpiętość dynamiki, która jest dla nas interesująca.

Sfotografowaliśmy scenę, na której występowały duże kontrasty między jasnymi i ciemnymi partiami obrazu. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć dla różnych ustawień HDR wraz z wycinkami ilustrującymi poziom szumów w światłach i cieniach. Można zauważyć, że wynikowe pliki HDR są poprawne i da się nimi uzyskać zauważalnie lepszą rozpiętość tonalną – należy jedynie zadbać o dobranie odpowiedniej wartości różnicy EV, by uzyskany efekt nie był przesadzony. Na poniższym przykładzie widać, że dla scen o bardzo dużych kontrastach, HDR wykonany z maksymalnym zakresem 6 EV wygląda wciąż dość naturalnie. Można również wybrać opcję AUTO wówczas aparat automatycznie dobierze wartość różnicy EV. W pokazanym poniżej przypadku widać, że automatyka w NEX-5N poradziła sobie całkiem dobrze. Z wynikowego obrazu można wnioskować, że różnica w parametrach ekspozycji wypadła w tym przypadku w okolicy 6 EV.

HDR off
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
HDR 1.0EV
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
HDR 3.0EV
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
HDR 6.0EV
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
HDR AUTO
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG

Sony NEX-5N, ISO 400
HDR
off
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
HDR
1.0EV
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
HDR
3.0EV
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
HDR
6.0EV
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
HDR
AUTO
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG

Kolejną ciekawą funkcją dotyczącą JPEG-ów, a znaną z wcześniejszych modeli lustrzanek i bezlusterkowców Sony, jest rejestrowanie panoram zarówno 2D jak i 3D. Pozwala ona w łatwy i szybki sposób tworzyć zdjęcia panoramiczne, bowiem większość procesu jest zautomatyzowana. Wystarczy tylko wcisnąć spust migawki i jednostajnie przesuwać aparat w pionie lub poziomie. Migawka w trakcie wykonywania panoramy jest cyklicznie wyzwalana, a po zakończeniu całej operacji aparat przetwarza wykonane zdjęcia i tworzy obraz w formacie panoramicznym. Zarówno dwu jak i trójwymiarowe panoramy wykonuje się w ten sam sposób. Różnica występuje dopiero w sposobie przetwarzania zarejestrowanych zdjęć. Panoramy 3D zapisywane są w formacie MPO, a oglądać możemy ja za pomocą stosownych telewizorów Sony z dołączonymi okularami.

Wykonując panoramy możemy wybrać zarówno kierunek jej wykonywania jak i orientację (lewo-prawo, góra-dół). W przypadku panoram 3D mamy jedynie możliwość wyboru lewo-prawo. Dodatkowo możemy wybrać szerokość panoramy. W efekcie do dyspozycji mamy następujące rozmiary obrazów wynikowych:

  • rozmiar standardowy:
    • 3872×2160 pix w pionie,
    • 8192×1856 pix w poziomie,
  • rozmiar szeroki:
    • 5536×2160 pix w pionie,
    • 12416×1856 pix w poziomie,
  • 3D rozmiar 16:9:
    • 1920×1080 pix w poziomie,
  • 3D rozmiar standardowy:
    • 4912×1080 pix w poziomie,
  • 3D rozmiar szeroki:
    • 7152×1080 pix w poziomie.

Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.

2D
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
3D
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG

Przy wykonywaniu panoram warto zawsze od razu sprawdzić efekt końcowy. Niektóre panoramy, na przykład, okazują się być niepełne. Wynika to zazwyczaj ze zbyt powolnego przesuwania aparatu. Zdarzają się również mniejsze lub większe błędy łączenia na granicy kadrów. Część z nich wynika oczywiście z poruszających się obiektów, których warto unikać przy wykonywaniu panoram.

Na zakończenie tej części warto również powiedzieć kilka słów o funkcji filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu Jasność/Kolor, a do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
  • Kolor pop,
  • Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
  • Zdjęcie retro,
  • High-key,
  • Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
  • Czarno-białe z dużym kontrastem,
  • Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Czarno-białe o bogatej gradacji,
  • Efekt miniatury.
W teście aparatu Sony A35 narzekaliśmy nieco, że filtry artystyczne można było używać jedynie w trybie automatycznym. W Sony NEX-5N na szczęście są one dostępne również w trybach ręcznych, zatem możemy z nich korzystać nie tracąc kontroli nad podstawowymi parametrami ekspozycji.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Plik oryginalny
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka (normalny)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka (zimny)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka (ciepły)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka (zielony)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka (magenta)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja (czarno-białe)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja (kolor)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Zdjęcie retro
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
High-key
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (zielony)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (niebieski)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (żółty)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe z dużym kontrastem
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość (poziom średni)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Malowidło HDR (poziom średni)
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe o bogatej gradacji
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z modelu NEX-5 oraz Panasonika G3 i Olympusa E-P3.

Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG

ISO 100
NEX-5N
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
ISO 160
G3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
ISO 200
NEX-5N
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
NEX-5
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
G3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
E-P3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
ISO 400
NEX-5N
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
NEX-5
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
G3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
E-P3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
ISO 800
NEX-5N
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
NEX-5
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
G3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
E-P3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
ISO 1600
NEX-5N
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
NEX-5
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
G3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
E-P3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
NEX-5N
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
NEX-5
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
G3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
E-P3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
NEX-5N
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
NEX-5
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
G3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
E-P3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
NEX-5N
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
NEX-5
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
E-P3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
NEX-5N
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG


Na niższych czułościach jakość obrazu na zdjęciach w formacie JPEG z Sony NEX-5N jest podobna do tej, jaką oferował jego poprzednik. Mniej więcej do ISO 1600 trudno się dopatrzyć różnic w poziomie szumu. Przypomnijmy, że w obu aparatach nie można zupełnie wyłączyć odszumiania. Co prawda jak twierdzi instrukcja NEX-5N, działa ono dla wysokich czułości, jednak nie precyzuje dokładnie jakich wartości ISO dotyczy. Wyraźniejsze różnice pomiędzy NEX-5N, a jego poprzednikiem pojawia się przy ISO 3200. Zdjęcia wskazują na to, że w NEX-5 mamy jednak mocniejsze odszumianie. Różnica ta powiększa się w miarę wzrostu czułości i łatwo zauważyć, że przy ISO 6400 i 12800 odszumianie znacznie intensywniej wpływa na jakość obrazu w przypadku poprzednika testowanego modelu. Różnica w poziomie szumu jednak nie wydaje się wyraźna, natomiast utrata szczegółów na zdjęciu w przypadku NEX-5 jest znaczna. To może sugerować, że bardziej zmienił się algorytm odszumiania, a nie jego intensywność.

Porównując JPEG-i z testowanego bezlusterkowca do zdjęć z aparatów systemu Mikro Cztery Trzecie, pierwsze co rzuca się w oczy, to wyraźnie mniejsze wyostrzanie (na minimalnym poziomie) w przypadku modelu NEX-5N. Jeśli chodzi o poziom szumu, to minimalne różnice pomiędzy testowanym aparatem, a G3 oraz E-P3 można zauważyć już przy ISO 400. W miarę zwiększania czułości różnice te stają coraz bardziej wyraźne. Warto jednak nadmienić, że w Olympusie E-P3 odszumianie JPEG-ów było zupełnie wyłączone. Nie powinien zatem dziwić fakt, że w jego przypadku szum jest największy. Na wyższych czułościach widać także, że szum na JPEG-ach w G3 jest większy niż w NEX-5N, co wskazuje na to, że odszumianie na minimalnym poziomie w bezlusterkowcu Panasonika jest mniejsze niż w testowanym modelu Sony.

Z powyższej tabelki widać jak trudna (a w zasadzie niemożliwa) jest jednoznaczna ocena możliwości matrycy danego aparatu, jeśli bazujemy jedynie na plikach JPEG. Efekt końcowy jest bowiem obarczony zbyt wieloma czynnikami i jedyne co można powiedzieć na podstawie takiego porównania, to który aparat produkuje „ładniejsze” JPEG-i. Przy czym pojęcie ładniejsze jest w pewnym stopniu względne, gdyż zależy od osobistych preferencji danego użytkownika.

Na zakończenie tego rozdziału prezentujemy jak zwykle wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3. Warto zwrócić uwagę, że przy ustawieniu tego parametru na minimalnym poziomie wyostrzanie obrazu jest bardzo małe. Dla użytkowników korzystających jedynie z plików JPEG rozsądnie będzie używać wyostrzania na poziomie 0 lub nawet nieco wyższym.

Sony NEX-5N, ISO 100
wyostrzenie −3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +3
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG
Sony NEX-5N - Jakość obrazu JPEG