Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Canon EF 85 mm f/1.2L II USM - test obiektywu

5 sierpnia 2009

5. Aberracja chromatyczna

Canon EF 85 f/1.2L II USM dobrze koryguje aberrację chromatyczną, co widać na poniższym wykresie.

Canon EF 85 mm f/1.2L II USM - Aberracja chromatyczna

Przy zastosowaniu małej matrycy, w okolicach maksymalnego otworu, aberracja jest niezauważalna. Po solidnym przymknięciu wzrasta nieznacznie, lecz wciąż jest mała. Brzeg pełnej klatki jest trudniejszy do skorygowania, ale i tam nie mamy żadnych powodów do narzekań. Na maksymalnym otworze poziom tej wady jest mały, a po przymknięciu robi się co najwyżej średni.

----- R E K L A M A -----

Canon EF 85 mm f/1.2L II USM - Aberracja chromatyczna


Tutaj też możemy pokusić się o dygresję związaną z testami na plikach wyostrzonych lub/i JPEG. Aberrację mierzy się poprzez pomiar pola powierzchni pomiędzy krzywymi profilu rysowanego dla granicy czerni i bieli, dla krzywej czerwonej i niebieskiej. Wielkość tego pola możemy zmierzyć obiektywnie tylko i wyłącznie na niewyostrzonym pliku RAW. Każda dodatkowa operacja, w postaci wyostrzenia czy też kompresji JPEG, zmienia to pole w sposób trudny do przewidzenia, a często daleki od stanu wyjściowego.

Tu znowu można podeprzeć się naszym testem. Gdy zmierzymy aberrację na wyostrzonych plikach JPEG z 20D, dostaniemy wyniki prawie dwa razy mniejsze niż na RAW-ach i co ciekawe, z odwróconym trendem! To znaczy, że mierząc na JPEG-ach dostajemy aberrację, która lekko maleje wraz ze wzrostem przysłony, a nie rośnie, tak jak jest w rzeczywistości. Więcej chyba dodawać nie trzeba.