Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

576 megapikseli w smartfonie

576 megapikseli w smartfonie
8 września
2021 11:01

Podczas zakończonej niedawno imprezy SEMI Europe Summit, firma Samsung zapowiedziała, że zamierza do 2025 roku wyprodukować matrycę dla smartfonów o rozdzielczości 576 megapikseli.

Celem sięgania po tak, z dzisiejszego punktu widzenia, absurdalne rozdzielczości, jest zbliżenie się do ekwiwalentu rozdzielczości ludzkiego oka. By skonstruowanie tak małego piksela było możliwe, potrzeba oczywiście nieco nowych technologii. Część z nich firma Samsung już zaprezentowała - mowa choćby o układzie nonapixel czy udoskonalonej technologii Isocell. Pełną ich listę zaprezentowano na grafice pokazującej drogę, którą już przebyto oraz którą dopiero trzeba będzie pokonać, na drodze do wspomnianych na początku 576 megapikseli.

576 megapikseli w smartfonie

Tak ekstremalne parametry sensora, poza pytaniami typu "jak", na które Samsung zdaje się po kolei odpowiadać, rodzą też pytanie "po co?". Zwłaszcza w kontekście praw fizyki związanych choćby z dyfrakcją. Czas pokaże, czy takie parcie na rozdzielczość okaże się dobrym rozwiązaniem, czy też ślepą uliczką.


Komentarze czytelników (27)
  1. PeterLeonard
    PeterLeonard 8 września 2021, 11:10

    Dyfrakcja chyba zapomina że powinna nam psuć zdjęcia bo smartfony mają coraz bardziej upakowane matryce a zdjęcia robią coraz lepsze i lepsze ;)

  2. wzrokowiec
    wzrokowiec 8 września 2021, 11:42

    @PeterLeonard

    To nie dyfrakcja zapomina, tylko inżynierowie uczą sztuczną inteligencję omijania skutków dyfrakcji. Z jednej strony, to trochę takie zgadywanie, wróżenie z fusów i oszustwo. Ale z drugiej strony ludzki wzrok i mózg robi dokładnie to samo - domyśla się tego, co widzi.

  3. DarkRaptor
    DarkRaptor 8 września 2021, 12:12

    W sumie to już nie nowość w pewnych dziedzinach:
    link

  4. Bahrd
    Bahrd 8 września 2021, 12:27

    Zastanawiam się, czy nie jest to "ucieczka do przodu" w kierunku implementacji sensorów zliczających pojedyncze fotony: [ link ]
    "The Quanta Image Sensor (QIS) was conceived when contemplating shrinking pixel sizes and storage capacities, and the steady increase in digital processing power. In the single-bit QIS, the output of each field is a binary bit plane, where each bit represents the presence or absence of at least one photoelectron in a photodetector."

    Sony też podobną drogą próbuje iść - sądząc po ostatnio udostępnionych przez nich prezentacjach.

  5. sektoid
    sektoid 8 września 2021, 15:21

    Co będzie jutro ? Tymczasem w Związku Radzieckim ...

  6. focjusz
    focjusz 8 września 2021, 15:54

    To faktycznie można będzie do zadań mikroskopowych zastosować - oświetlenie to nie problem zawsze można dodać więcej. Tylko jednak z jakąkolwiek obróbką będzie problem bo takie zdjątko bedzie ważyło kilkaset MB ...

  7. BlindClick
    BlindClick 8 września 2021, 15:56

    A nie da się tym Feavona zasymulowac, tyle pixeli, może by się pozbyć filtru bayera?

  8. stb
    stb 8 września 2021, 19:42

    Lepiej by wypuścili telefon, który trzeba ładować tylko 1-2 razy na tydzień. Mój szajsung trzyma bez użytku 2 dni, ale jak podzwonie, albo gps pracuje, to po 6 godzinach du.a zimna.Niedługo będzie jak z Nikonem 1 - zrobi zdjęcie, zanim pomyślisz i naciśniesz. Przynjmnie tak go kiedyś reklamowali. Na jaki huk komu taka matryca w telefonie? Popier.... szajsunga. Następny będzie inny.

  9. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 8 września 2021, 20:08

    Wincyj piksli!

  10. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 8 września 2021, 20:10

    A dlaczego 576, a nie np. 600? To jest jakas magiczna liczba w chinskim, czy tam koreanskim kalendarzu?

  11. Amadi
    Amadi 8 września 2021, 20:43

    576 = 2^6 * 3^2, pewnie dlatego, ładna okrągła liczba z punktu widzenia systemu dwójkowego w którym pracują urządzenia elektroniczne. Dużo ładniejsza niż 600 ;)

  12. eMGie
    eMGie 8 września 2021, 20:47

    600 nie jest wielokrotnością liczby 16. W elektronice i informatyce głównie wykorzystuje się systemy dwójkowe, ósemkowe i szesnastkowe. System szesnastkowy sprawdza się szczególnie przy zapisie dużych liczb, takich jak adresy pamięci, zakresy parametrów itp

  13. Wojt_wro
    Wojt_wro 8 września 2021, 22:16

    576 bo chodzi o łączenie pikseli w grupy, jak już to Samsung od jakiegoś czasu coraz bardziej promuje. Wynikowo pewnie "domyślnie" będzie zdjęcie 16 Mpx i może z opcją "pośrednią" 64 Mpx.

  14. darekw1967
    darekw1967 9 września 2021, 09:13

    Jezeli to faktycznie optyka-matryca wyszloby w praktyce 576 Mpix to mozna kadrowaniem uzyskiwac wysokiej jakosci obraz z takiego tele-zooma ;)

  15. 11 września 2021, 00:31

    A teraz szybko zróbmy większe karty pamięci, zanim do nas dotrze, że to bez sensu ;)

  16. Kyle
    Kyle 11 września 2021, 20:02

    Pewnie będzie jak z tą nową matrycą Samsunga S5KHP1 do smartfonów (200 Mpix), czyli rozdzielczość filtra Bayera dadzą bardzo niską (w S5KHP1 jest marne 12,5 Mpix ). Efekt taki, że jak ktoś chce naturalne zdjęcia i sięgnie po RAW lub OpenCamera Api2 z wyostrzaniem i rozmywaniem OFF, to dostanie z tych 200 Mpix właśnie 12,5 Mpix.

  17. Kyle
    Kyle 11 września 2021, 20:15

    @darekw1967
    @9 września 2021, 09:13
    >Jezeli to faktycznie optyka-matryca wyszloby w praktyce
    > 576 Mpix to mozna kadrowaniem uzyskiwac wysokiej
    > jakosci obraz z takiego tele-zooma ;)

    Nic z tego nie będzie z powodu ograniczeń fizycznych (dyfrakcja). Innymi słowy nawet jak ta matryca będzie maiła 1", to te 576 Mpix i tak będzie psu na budę.

  18. darekw1967
    darekw1967 12 września 2021, 13:01

    Teoretycznie masz racje ale juz od pewnego czasu do glosu dochodzi AI i zaawansowane analizowanie obrazu. Zaawansowane algorytmy przetwarzania obrazu moga nawet dorabiac i poprawiac mniej ostre elementy obrazu tak ze bedziesz mial szczegoly tam gdzie fizyka i optyka nie pozwoli. Liczy sie efekt koncowy czyli to, ze masz na wyjsciu odpowiednio dokladny obraz aby zrobic dobre powiekszenie. Czy to jest zgodne z rzeczywistoscia ? A kto to sprawdza i liczy te rozbieznosci ;)

  19. baron13
    baron13 12 września 2021, 23:44

    @darekw1967: sztuczna, rzeczywista, jakakolwiek inteligencja jest w stanie coś sensownego dorobić, jeśli istnieje jakaś informacja o tym co na obrazie ma być. Który raz zalinkuję:
    link
    Takie cos jest mozliwe, bo ślad informacji pozostał. Lecz gdyby litery składały się np z równoległych linii czarnych i białych to już pies zdechł. Na moje oko w matrycy telefonu pewnie jakikolwiek sens mnożenia pikseli kończy się w okolicy 8-10 megapikseli. Do pewnego stopnia można uzasadnić, że piksel chcemy mieć zbudowany z 4 senseli, ale do pewnego stopnia. Ponieważ mały sensel = duże szumy. Producent powinien wytłumaczyć się ze swoich intencji.Moim zdaniem powód jest tylko jeden: można. Jak można, to się nakituje odbiorcy, że to coś daje. A przeciętny klient nie ma pojęcia. I kupi. A to jest jedyny cel producenta.

  20. Kyle
    Kyle 13 września 2021, 01:46

    @darekw1967
    @12 września 2021, 13:01
    >Teoretycznie masz racje ale juz od pewnego czasu do glosu
    > dochodzi AI i zaawansowane analizowanie obrazu.

    Praktycznie też mam rację, skoro pierwsza rzecz jaką muszę zrobić, by zdjęcia z telefonu były naturalne, to wyłączyć to AI, bo tak ogromne błędy robi (liście/trawa jak akwarele, przewalone kolory, rozmazane różne kratownice bo "głupiaInteligencja" próbowała zrobić programowo płytką głębię ostrości).

  21. Kyle
    Kyle 13 września 2021, 01:54

    @baron13
    @12 września 2021, 23:44
    >Na moje oko w matrycy telefonu pewnie jakikolwiek sens
    > mnożenia pikseli kończy się w okolicy 8-10 megapikseli.

    Może przy Iphone'ach z matrycą 1/2,55" :) Choć nawet tutaj przydałoby się więcej do eliminowania zniekształceń pochodzących z tego, że obraz jest rejestrowany do mazaiki (samo to generuje artefakty, a proces demozikowania generuje kolejne artefakty). Sfotografuj sobie czerwone litery z (cienką linią tych liter) na białym tle, z odpowiednio dużej odległości, by linia litery była zbliżona do pojedynczego "piksela" na gotowym zdjęciu (nie ważne czy telefonem, czy lustrzanką - problem ten sam). Zobaczysz, że czerwone litery są ... szare. To z tego powodu, że smartfon mający marketingowe 8-10 megapikseli, tak na prawdę ma rozdzielczość KOLORU 2-2,5 megapiksela. Analogicznie lustrzanka mająca 24 megapiksele, realnie ma 6 megapikseli rozdzielczość koloru.

  22. Kyle
    Kyle 13 września 2021, 01:56

    mazaiki (samo to generuje artefakty, a proces demozikowania
    sorry za błędy, pisałem szybko, miało być->
    mozaiki (samo to generuje artefakty, a proces demozaikowania

  23. Kyle
    Kyle 13 września 2021, 02:05

    >Do pewnego stopnia można uzasadnić, że piksel
    > chcemy mieć zbudowany z 4 senseli, ale do pewnego stopnia.
    > Ponieważ mały sensel = duże szumy.

    Przy matrycy 60 Mpix, gdzie 3 subpiksele, nazywane przez Ciebie senselami, będą generowały obraz końcowy 20 Mpix, będą takie same szumy, co przy matrycy tej samej wielkości, ale 20 Mpix/20 M "senseli"/20 obecnych marketingowych milionów pseudo-pikseli. ... bo w obu przypadkach pojedynczy piksel będzie z tej samej powierzchni matrycy.

  24. baron13
    baron13 13 września 2021, 08:28

    Nie tylko powierzchnia matrycy. Pomiędzy senselen a przetwornikiem A/C jest analogowy układ elektroniczny, wzmacniacz, który określa umowne iso. Otóż można przyjąć, że ów wzmacniacz ma stały szum. To powoduje że do szumów matrycy dokłada się szum elektryczny i stosunek S/N składowa elektryczna jest tym mniejszym im faktycznie mniejsza powierzchnia jest sensela.

  25. baron13
    baron13 13 września 2021, 08:29

    Na marginesie: schemat matrycy Bayera jest rggb z tego wzięły się 4 sensele.

  26. Kyle
    Kyle 13 września 2021, 19:19

    @baron13
    @13 września 2021, 08:28

    Przecież napisałem, że powierzchnia matrycy jaką zajmuje piksel.

  27. Kyle
    Kyle 13 września 2021, 19:20

    @baron13
    @13 września 2021, 08:29
    >Na marginesie: schemat matrycy Bayera jest rggb z tego wzięły się 4 sensele.

    Thank You Mr obvious :)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.