Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Canon EOS R3

Canon EOS R3
14 września
2021 12:02

Firma Canon zaprezentowała dziś nowy topowy model bezlusterkowca, noszący oznaczenie EOS R3. Oferuje on między innymi zdjęcia seryjne z prędkościami do 30 kl/s czy też synchronizację lampy błyskowej z migawką elektroniczną.

INFORMACJA PRASOWA

Nareszcie! Nowy Canon EOS R3: przewaga w wyścigu po najlepsze sportowe ujęcie

Warszawa, 14 września 2021 r. – Canon Europe przestawia wyczekiwany aparat EOS R3 – potężne narzędzie do fotografii sportowej i reportażu. Łącząc tradycję z najnowocześniejszą technologią, aparat EOS R3 oferuje rozwiązania i szybkość renomowanej serii EOS-1 oraz innowacyjność i wszechstronność pionierskiego systemu EOS R.

Tworzony z wykorzystaniem uwag najbardziej wymagających profesjonalnych fotografów prasowych i sportowych, EOS R3 oferuje ponad 100 ulepszeń w stosunku do bezlusterkowców i cyfrowych lustrzanek Canon. W efekcie powstał aparat, który radykalnie usprawnia pracę ze zdjęciami, a jego niezrównana szybkość i responsywność sprawia, że jedność aparatu i fotografa osiąga nowe poziomy. Dzięki zupełnie nowej, innowacyjnej matrycy o rozdzielczości 24,1 megapiksela aparat EOS R3 zapewnia optymalną równowagę między wydajnością, rozdzielczością i szybkością, oferując fotografom newsowym i sportowym narzędzie, które bije na głowę konkurentów.

Canon EOS R3

Przyszłość jest szybka

Dzięki przełomowej nowej warstwowej matrycy CMOS z tylnym podświetleniem o rozdzielczości 24,1 megapikseli aparat EOS R3 zapewnia błyskawiczne rejestrowanie obrazu i czas reakcji. Niesamowicie szybka matryca prawie całkowicie eliminuje zniekształcenia, tzw. rolling shutter, a elektroniczna migawka, działająca w zakresie od 30 sekund do 1/64000 sekundyi pomaga fotografom sportowym uzyskać ostre ujęcia najszybszych nawet obiektów. Za sprawą elektronicznej migawki aparat może robić zdjęcia z szybkością do 30 kl./s ze śledzeniem AE i AF oraz w jakości RAW (dostępne są również opcje fotografowania z szybkością 15 kl./s i 3 kl./s). Po raz pierwszy elektronicznej migawki można używać z lampami błyskowymi. Aparat współpracuje z lampami Canon oraz innych producentów. W celu eliminacji tradycyjnych słabości migawek elektronicznych, wprowadzono dwa tryby wykrywania migotania - zwykły oraz zapobiegający migotaniu o wysokiej częstotliwości, których zadaniem jest wykrywanie i korygowanie migoczących źródeł światła oraz zapobieganie problemom z pasami, kolorem i ekspozycją.

Szybkość aparatu EOS R3 to nie tylko liczba klatek na sekundę – równie szybki jest autofokus. EOS R3 potrafi ustawić ostrość w 0,03 sekundy, co czyni go najszybszym aparatem z serii EOS Rii i idealnym narzędziem do uchwycenia nieprzewidzianych sytuacji, typowych dla sportu i reportażu. Wyposażony w technologię Dual Pixel CMOS AF II aparat EOS R3 dysponuje ulepszonym algorytmem Deep Learning, oferując śledzenie AF (w tym wykrywanie oczu ludzi i zwierząt, ciała i twarzy oraz całych postaci ludzkich na zdjęciach i filmach). Projektując aparat z myślą o fotografach sportów motorowych, wprowadzono również funkcję śledzenia pojazdów, pozwalającą śledzić motocykle, bolidy wyścigowe, jak również samochody GT i rajdowe – z możliwością nadania priorytetu śledzenia pojazdowi lub kaskowi kierowcy. Wykrywanie oczu, twarzy, głowy i ciała jest teraz dostępne we wszystkich trybach AF. Dodano również nową funkcję elastycznej strefy, umożliwiającą użytkownikowi wybór rozmiaru i kształtu obszaru strefy AF. EOS R3 wyznacza nowy standard w zakresie możliwości ustawiania ostrości w warunkach oświetleniowych do -7,5 EViii, co czyni go jednym z najlepszych aparatów do fotografowania przy słabym oświetleniu.

Aby zapewnić jak najlepszą kontrolę nad wszystkimi tymi opcjami autofokusu, EOS R3 oferuje trzy różne sposoby wyboru punktów AF: szybki smart kontroler, precyzyjny dżojstik oraz intuicyjny system sterowania autofokusem z pomocą wzroku. Autofokus kontrolowany wzrokiem zapewnia bardziej naturalne połączenie między aparatem a fotografem. Ta pionierska metoda wyboru punktu AF polega na przesuwaniu punktu ostrości w miejsca, na które kieruje wzrok fotograf. Fotograf może intuicyjnie – jednym spojrzeniem – ustawić ostrość na rozwijającej się akcji.

5-osiowa stabilizacja matrycy ułatwia filmowanie i robienia zdjęć z ręki oraz może łączyć siły z optyczną stabilizacją obrazu w wybranych obiektywach RF, oferując wiodącą w branży skuteczność nawet do 8 stopni EV.

Canon EOS R3

Wyprzedzić konkurencję

Dla profesjonalistów fotografujących w terenie liczy się nie tylko szybkość robienia zdjęć, lecz także szybkość dostarczania ich do newsroomów i na biurka redaktorów. Dzięki wyborowi profesjonalnych opcji łączności, w tym Bluetooth 5.0 i Wi-Fi 5 GHziv, EOS R3 usprawnia pracę ze zdjęciami i upraszcza łączenie ze smartfonem lub siecią Wi-Fi. Wbudowany port Gigabit Ethernet zapewnia szybkie łącze przewodowe, idealnie sprawdzające się na arenach sportowych. A jeśli szybkość ma naprawdę krytyczne znaczenie, użytkownik może przesyłać obrazy do klientów przez FTP. Ustawienia sieciowe można udostępniać innym użytkownikom, także gdy korzystają z wprowadzonych wcześniej aparatów EOS R5v i EOS-1D X Mark III.

Użytkownicy mogą zdalnie sterować aparatem za pomocą urządzenia mobilnego z zainstalowaną aplikacją Canon Camera Connect lub korzystając z funkcji Browser Remote poprzez łącze Ethernet. Funkcja Browser Remote, znana już z aparatu EOS-1D X Mark III, daje również fotoreporterom i redakcjom możliwość zdalnej modyfikacji metadanych, przeglądania i pobierania obrazów. Użytkownicy będą również mogli korzystać z Mobile File Transfer (MFT) vi, opracowanej przez Canon aplikacji mobilnej dla profesjonalnych fotografów, która za pośrednictwem urządzenia mobilnego przesyła obrazy na serwery FTP/FTPS/SFTP. Wśród przyszłych usprawnień aplikacji znajdzie się między innymi konwersja notatek głosowych na tekst, która ułatwi pracę profesjonalistom. Nowy uchwyt na smartfon do aparatu EOS R3, Smartphone Link AD-P1, pozwoli użytkownikom montować urządzenie z systemem iOS lub Android na wielofunkcyjnym adapterze do stopki aparatu i łatwe przesyłanie obrazów za pomocą nowej aplikacji MFTvii . Aplikacja Canon Camera Connect umożliwia teraz aktualizację oprogramowania sprzętowego aparatu EOS R3 za pośrednictwem telefonu – po raz pierwszy w aparacie EOS.

Niesamowite możliwości wideo

Podobnie jak wcześniej EOS R5, aparat EOS R3 przenosi ofertę hybrydowych urządzeń Canon na wyższy poziom, wychodząc naprzeciw potrzebie zarówno robienia wysokiej jakości zdjęć, jak i nagrywania doskonałych treści wideo w wysokiej rozdzielczości. Aparat ten oferuje potężne możliwości filmowania, pozwalając rejestrować w rozdzielczości 6K 60p RAW, zapewniającej o 50 procent więcej szczegółów niż 4K. Dzięki formatowi plików 6K CRM RAW ekspozycję i balans bieli można korygować ex post w celu zapewnienia doskonałej reprodukcji obrazu. Materiał 4K do 60p jest nadpróbkowany z 6K, co gwarantuje najwyższą możliwą jakość filmowania w 4K. Aparat EOS R3 jest idealny do filmowania szybkich, dynamicznych dyscyplin sportu dzięki nagrywaniu w 4K 120p, co pozwala uzyskać wspaniałe obrazy 4K podczas filmowania w zwolnionym tempie. Obecnie można nagrać do 6 godzin standardowego materiału wideo lub 1,5 godziny o wysokiej szybkości klatek 119,88/100pviii.

Główny zamysł przy projektowaniu EOS R3 polegał na tym, by pomagał fotografom wyprzedzać konkurencję – dotyczy to również tworzenia wideo. By zmniejszyć rozmiary plików i przyspieszyć pracę nad materiałem, rejestracja w formatach CRM light lub MP4 możliwa jest w opcjach All-I, IPB lub lżejszej IPB light, co daje użytkownikom wybór w zakresie szybkości transmisji oraz dostosowanie materiału do ich potrzeb i pojemności posiadanych nośników. Podwójne gniazdo kart, obejmujące gniazdo na karty SD UHS-II i ultraszybkie karty CFexpress, umożliwia nagrywanie filmów 6K RAW i obsługuje jednoczesne nagrywanie na dwie karty w formacie MP4ix, zapewniając bezpieczną kopię zapasową ważnych materiałów. Uznany format Canon LOG 3 umożliwia 10-bitowe nagrywanie wewnętrzne w celu uzyskania większego zakresu dynamicznego lub 10-bitowego HDR PQ, co minimalizuje potrzebę edycji lub gradacji materiału w postprodukcji. Doskonały dla reporterów pracujących w ruchu - aparat EOS R3 wyposażono w nową

wielofunkcyjną stopkę, jest on również kompatybilny z nowym kierunkowym mikrofonem stereofonicznym DM-E1D (zasilanym z kamery i wykorzystującym przetwarzanie cyfrowe) oraz adapterem TEAC Tascam CA- XLR2d-C XLR, umożliwiającym zapis dwukanałowy za pomocą profesjonalnych mikrofonów XLR.

Canon EOS R3

Intuicyjna obsługa

Oferujący szybkość i rozwiązania znane z serii EOS-1 najnowszy bezlusterkowiec Canon dysponuje wysokiej jakości, wolnym od efektu blackout, wizjerem elektronicznym o rozdzielczości 5,76 mln punktów. Cechuje go małe opóźnienie i częstotliwość odświeżania do 120 kl./s w pełnej rozdzielczości, zapewniając doświadczenie zbliżone do wizjera optycznego. Obok nowej symulacji celownika optycznego OVF View Assist, wizjer oferuje bogatsze tony i większy zakres dynamiczny. Opóźnienie migawki można skrócić do niesamowitej wartości 20 ms – połowy tego, co oferują typowe aparaty – i wykonać zdjęcie niemal równocześnie z naciśnięciem spustu migawki. Nowy ekran dotykowy Vari-Angle o wysokiej rozdzielczości 4,1 mln punktów zapewnia jeszcze więcej szczegółów, jak również oferuje większy wybór kątów fotografowania dzięki możliwości odchylania i obracania. Łącząc w sobie ergonomię serii EOS oraz nowe elementy sterujące i opcje personalizacji, w tym wybór dźwięku migawki z regulacją głośności, EOS R3 zapewnia znajome, lecz zaawansowane sterowanie. By zaoszczędzić czas przy zmianie aparatów, użytkownik może łatwo kopiować i zapisywać spersonalizowane ustawienia na kartach pamięci. Dzięki zastosowaniu tego samego akumulatora LP-E19, co w aparatach EOS-1D X Mark II i EOS-1D X Mark III, EOS R3 pozwala fotografować przez dłuższy czas i jest kompatybilny z istniejącymi lustrzankami cyfrowymi.

W EOS R3 zastosowano nowy, lekki, odporny na kurz i wodę korpus magnezowy, który można użytkować w trudnych warunkach. Odporność na warunki atmosferyczne zachowana zostaje również w przypadku korzystania z lamp Speedlite, jeśli podłączone zostaną za pomocą niedawno wprowadzonego wielofunkcyjnego adaptera do stopki AD-E1. Aparat EOS R3 za pośrednictwem wielofunkcyjnej stopki może również zasilać nowy, kompaktowy transmiter Speedlite ST-E10, umożliwiający zdalne sterowanie wieloma lampami bezprzewodowymi Speedlite.

EOS R3 to ultraszybki, niezwykle responsywny aparat, który daje fotografom sportowym i reporterom przewagę w wyścigu po najlepsze ujęcie.

Na rynek wchodzą dziś również nowe, potężne obiektywy RF 100-400mm F5.6-8 IS USM i RF 16mm F2.8 STM wnoszące do gamy RF nowe ogniskowe.

i Korzystając z migawki elektronicznej. Migawka mechaniczna zapewnia zakres od 1/8000 sek. do 30 sek.
ii Stwierdzenie prawdziwe na dzień 13 września w zakresie najszybszego AF. *Ustalone na podstawie wyników testów szybkości AF zgodnie z wytycznymi CIPA (wyniki mogą się różnić zależnie od warunków fotografowania i zastosowanego obiektywu). Bazowano na wewnętrznej metodzie pomiarowej. Warunki testowe: • Jasność w momencie pomiaru odległości: EV12 (temperatura normalna, ISO 100) • Tryb fotografowania: M • Użyty obiektyw: RF24-105mm F4-7.1 IS STM, zdjęcia nieruchome robione manualnym spustem migawki • Tryb AF: punktowy AF (centrum kadru) • Obsługa AF: jednorazowy AF
iii Z wykorzystaniem obiektywu f/1.2 w następujących warunkach: punkt ostrzenia w centrum kadru, temperatura pokojowa, jednorazowy AF, ISO 100. Nie dotyczy obiektywów RF z powłoką DS (Defocus Smoothing).
iv Wi-Fi 5 GHz dostępne jest w wybranych regionach.
v Z użyciem bezprzewodowego transmitera danych WFT-R10.
vi Publiczna dostępność aplikacji przewidywana na I kw. 2022. Początkowo aplikacja – wersja 1.3.0 – będzie bezpłatna jako wersja próbna. Kolejne wersje będą odpłatne.
vii Wielofunkcyjny adapter do stopki dla Smartphone Link AD-P1 dla urządzeń Android i iOS będzie dostępny w 2022.
viii Zależnie od poziomu naładowania akumulatora, kart pamięci i temperatury.
ix Wśród wspieranych funkcji są oddzielna rejestracja zdjęć nieruchomych, oddzielna rejestracja zdjęć/wideo oraz jednoczesne nagrywanie filmu na dwie karty.

Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:


Komentarze czytelników (60)
  1. Bahrd
    Bahrd 14 września 2021, 12:18

    Pasek na szyję taki sam jak w serii 1D sprzed 10 lat... ;)

  2. sektoid
    sektoid 14 września 2021, 12:18

    Co to znaczy responsywny aparat ?

  3. Amadi
    Amadi 14 września 2021, 12:30

    Że jak wciśniesz guzik, to coś robi od razu, a nie że musisz czekać na reakcję

  4. cyberant
    cyberant 14 września 2021, 12:31

    Bahrd14 - Pasek na szyję taki sam jak w serii 1D sprzed 10 lat... ;) - Bo gdy coś jest zrobione idealnie / optymalnie to nie ma czego poprawiać ;)

  5. Amadi
    Amadi 14 września 2021, 12:32

    Idealnie / optymalnie to są zrobione paski Nikon NPS, te elastyczne :D

  6. deel77
    deel77 14 września 2021, 12:53

    @cyberant - dokładnie :)

  7. Bahrd
    Bahrd 14 września 2021, 12:59

    Panowie, pochwalić się musiałem, że jeszcze mam taki (złotą nitką wyszywany)!

  8. Bahrd
    Bahrd 14 września 2021, 13:20

    sektoid: "Co to znaczy responsywny aparat ?"
    Amadi: "Że jak wciśniesz guzik, to coś robi od razu, a nie że musisz czekać na reakcję"

    Dziwne, że nie nazwali tego jakoś bombastycznie, w stylu "Mechanical Mode Simulation". Bo z tego co przeczytałem, to jest tryb "wizjera OVF"?!

  9. Amadi
    Amadi 14 września 2021, 13:36

    Na temat "trybu wizjera optycznego" Maciek co nieco napisał w tekście "R3 w naszych rękach"

  10. ad1216
    ad1216 14 września 2021, 13:37

    Bahrd: kwestia gustu, ale responsywny brzmi dla mnie wystarczająco bomastycznie, a z tym paskiem to miałem wrażenie, że chcesz się do czegoś na siłę przyczepić a nie pochwalić się ;)) Jak widać Canon nadrabia zaległości do Sony w ML bardzo szybko, zaraz zacznę żałować że zmieniłem system z Canona na Sony :)). Jedyna przewaga Sony to teraz ceny, mam nadzieję, że Sony A7IV będzie tańsze niż R6

  11. Bahrd
    Bahrd 14 września 2021, 14:32

    Amadi - przeoczyłem, już czytam!

  12. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 14 września 2021, 16:26

    Jakos nikt nie deklaruje checi sprzedazy nerki za ten apart , co w przeszlosci wielokrotnie mialo miejce.

    - widac nie bylo warto.

    Apart co do ktorego nie bardzo jest sie o co przyczepic , a jest za co chwalic.
    Warty swojej ceny , zakup na dobrych 10 lat jesli nie wiecej. Do dzisiaj hulaja jeszcze d1 w aps-h. Oczekuje , ze z tym moze byc podobnie.

  13. cyrylo
    cyrylo 14 września 2021, 17:42

    Oczy krwawią za każdym razem gdy widzę "30kl./s" zamiast "30kl/s".

    "kl." to skrót od "klasa"
    "kl" to skrót od "klatka".

    Równie dobrze można zacząć pisać "100km./h", "13m./s" oraz "15kg./m".

  14. BlindClick
    BlindClick 14 września 2021, 17:49

    "Na rynek wchodzą dziś również nowe, potężne obiektywy RF 100-400mm F5.6-8 IS USM i RF 16mm F2.8 STM"
    Hah, lepiej nie można podsumować naleśnika i lekkiego telezooma.

  15. homesicalien
    homesicalien 14 września 2021, 19:05

    @cyrylo
    Będąc tak obrzydzonym i pewnym siebie, powinieneś podeprzeć swoje zdanie jakimiś źródłami. Ja za bardzo się nie znam na temacie, ale moim zdaniem nie masz zupełnej racji. Kropkę po skrótach stosuje się, gdy skrót powstał poprzez usunięcie obojętnie jak długiej końcówki wyrazu (nawet gdy zostanie tylko jedna litera). Nie stosuje się kropki, gdy skrót powstał przez pozostawienie pierwszej i ostatniej litery oraz jednocześnie skrót odbosi się do mianownika. Dlatego zarówno klasa i klatka, powinny być skracane jako "kl.". Przykłady bez kropek, które podałeś to jednostki układu SI i ich pochodne. Ostatnio jak sprawdzałem "klatka" nie była ani jednostką układu SI, ani inną obowiązującą w Polsce jednostką miary albo w wagi. Zapisując więc, "30kl./s" ktoś wykazał się ponadprzeciętną poprawnością, a w najgorszym razie (przy interpretacji: nawet nieobowiązujące ogólnie jednostki zapisujemy bez kropki) nie popełnił błędu mogącego powodować krwawienie z oczu. Wszystko się sprowadza do tego, czy bez kropek skracamy tylko ogólnie znane jednostki czy wszystkie jakie jakakolwiek branża sobie wymyśli na swoje potrzeby. Na pytanie o skracanie "sztuk", Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego odpowiedział "szt.". W Wikipedii klatkaż skrócony jest jako "kl./s" (to przykład, nie mocne źródło). Jeśli udowodnisz, że klatki są oficjalnie uznawane za - choćby pozaukładową - jednostkę miary, zgodzę się z zapisem kl/s. Ale na pewno nie z tym, że zapis "kl./s" jest oczywistym i drastycznym błędem.

  16. Bahrd
    Bahrd 14 września 2021, 19:30

    Pokoradlasztuki: "Jakos nikt nie deklaruje checi sprzedazy nerki za ten apart , co w przeszlosci wielokrotnie mialo miejce.

    - widac nie bylo warto."

    Tamtym mogły skończyć się nerki, a nowi widzą, że niełatwo teraz zdjęciami zarobić na nerkę...



    homesicalien, dzięki za wyjaśnienie.

  17. ad1216
    ad1216 14 września 2021, 19:59

    BlindClick: być może słowo "potężne" odnosi się do zysków, które te obiektywy będą przynosić Canonowi ;)

  18. qqrq
    qqrq 14 września 2021, 21:16

    Studiowałem kiedyś filologię, mieliśmy tam podstawy językoznawstwa, gramatykę generatywną, kognitywistykę, morfologię zdań, gramatykę opisową, robiłem też fakultety z metodyki nauczania i historii języka.

    Praktycznie nikogo nie obchodzi poprawność językowa w mowie potocznej, bo język nieustannie się zmienia i zrozumienie jest ważniejsze niż technikalia. Zwykle kiedy spotykam się z osobami punktującymi jakieś naprawdę drobne ortograficzne/gramatyczne kwestie (szczególnie podkreślając dramatycznie katorgę jaką im to sprawia), wiem że mam do czynienia z kimś, kto pewnie nigdy nie studiował niczego faktycznie związanego z językiem :)

    Co do Canona R3, to ani mnie ziębi, ani grzeje. Kupiłem dzisiaj pierwsze od lat szkło Canona, z mocowaniem M39, może zastąpi mi Planara 50/1.4. To mój największy od lat poziom ekscytacji produktem marki Canon :P

  19. ***s***
    ***s*** 14 września 2021, 21:24

    Na rynek wchodzą dziś również nowe, potężne obiektywy RF 100-400mm F5.6-8


    Moze chodzi o to f8.0 ? Dawn nie bylo zooma z takim f:

  20. Szabla
    Szabla 14 września 2021, 21:25

    @cyrylo: nie 30kl/s tylko 30 kl./s :)

  21. ad1216
    ad1216 14 września 2021, 22:18

    *s* - przecież tyle razy było tłumaczone że amatorskie lustrzanki nie ustawiaja poprawnie ostrości powyżej f/5,6 i dlatego nie było ciemniejszych obiektywów. ML nie mają z tym problemu i dlatego tanie zoomy teraz są ciemniejsze bo amatorom to nie przeszkadza. Tanie samochody są wolne a tanie zoomy są ciemne. Czy to dziwne? Moim zdaniem to normalne.

  22. Szabla
    Szabla 14 września 2021, 22:43

    @ad1216,: problem pozostał, zwłaszcza przy AF-C, ale granica przesunęła się do f/8, a w profesjonalnych modelach do f/16, a nawet f/22.

  23. Vendeur
    Vendeur 14 września 2021, 23:25

    @Szabla

    O proszę, jako jedyny wyłapał, że obaj, czyli @cyrylo i @homesicalien, popełnili błąd - brak spacji po liczebniku.

    @qqrq

    A widzisz, ja często poprawiam innych, bo mi serce krwawi, gdy kaleczą nasz język. I ze swoją pewnością byś u mnie chybił. Miałem do czynienia z językoznastwem na studiach.

    I, aby tradycji stało się zadość, jak na kogoś z wykształceniem filologicznym, popełniasz zaskakująco dużo błędów interpunkcyjnych. Wszak język pisany to nie mówiony i obowiązują nas tu jednak pewne reguły. :)

  24. Bahrd
    Bahrd 15 września 2021, 09:03

    Vendeur: "I, aby tradycji stało się zadość, jak na kogoś z wykształceniem filologicznym, popełniasz zaskakująco dużo błędów interpunkcyjnych"


    Ponoć Max Scheler [...] zapytany przez uczniów dlaczego nie postępuje według głoszonych przez siebie zasad, odpowiedział: "Nikt nie oczekuje od drogowskazów, by same kroczyły drogą, które wskazują." ;)

  25. thorgal
    thorgal 15 września 2021, 09:29

    25 komentarzy pod premierą flagowca.

    10 lat temu liczyło się je w setkach...

  26. RobKoz
    RobKoz 15 września 2021, 10:26

    @thorgal

    "25 komentarzy pod premierą flagowca.

    10 lat temu liczyło się je w setkach..."

    To nie jest flagowiec. Canon go pozycjonuje na drugimi miejscu między 1 a 5

    Nie bardzo jest się czego przyczepić. Nawet na siłę jakby ktoś chciał szukać powodów to przecież i filmy są ok, i ruchomy ekran i IBIS. No i matryca nowa więc nie można pisać o odgrzewanych kotletach

    Gdyby to był aparat Olka byłyby setki komentarzy w stylu: po co, na co, nie ma sensu :-)

  27. Bahrd
    Bahrd 15 września 2021, 12:02

    Czy ja wiem... Najnowszy test Olkowego trybu filmowego też ledwie przekroczył mendel wpisów... ;) I to też dzięki innym markom!

  28. Kyle
    Kyle 15 września 2021, 15:23

    @Pokoradlasztuki
    @14 września 2021, 16:26

    >Apart co do ktorego nie bardzo jest sie o co przyczepic , a jest za co chwalic.

    Kiepska rozdzielczość.

  29. RobKoz
    RobKoz 15 września 2021, 15:38

    @Kyle

    "Kiepska rozdzielczość."

    Canon ma w tej chwili dwie puszki reporterskie 1DXmk3 i R3 z tych dwóch R3 ma wyższą rozdzielczość :-)

    To nie jest aparat dedykowany do studio.

  30. Kyle
    Kyle 15 września 2021, 16:09

    @RobKoz

    Tak się zastanawiam: przypuśćmy, że wsadzili by tam powiedzmy 40 Mpix, zamiast tych 24. Jakie problemy wygenerowałoby to reporterowi?

  31. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 15 września 2021, 16:12


    Bahrd14 września 2021, 19:30
    Pokoradlasztuki: "Jakos nikt nie deklaruje checi sprzedazy nerki za ten apart , co w przeszlosci wielokrotnie mialo miejce.

    - widac nie bylo warto."

    Tamtym mogły skończyć się nerki, a nowi widzą, że niełatwo teraz zdjęciami zarobić na nerkę...

    ---

    wlasnie wrocilem z pobytu w miejscowosci turystycznej.
    w ciagu tygodnia zobaczylem tylko jedna osobe z duzym aparatem (ktorys C5D ) , jedna osobe z jakims kompaktem wielkosc m43 . Przed paru laty osob niosacych duzy aparat bylo tam dziesiatki.
    Ludzie stracili zainteresowanie fotografia , cyfrowa przestala byc fascynujaca , wlasciwie wszystko juz wiadomo . Nastapilo przesycenie. Niewatpliwie zapotrzebowanie i to niezaleznie od ceny jest male. Sa przeciez wciaz aparaty tanie , ktorych jednak sie nie kupuje. Po kilku, kilkunastu latach wiekszosci przechodzi ochota na robienie nieco ambitniejszej fotografii. W wiekszosci wypadkow , nawet jesli taka robiono , to nic z tego dla ich autora poza nakladem czasu nie wyniklo. Zdjecia sie zdewaulowaly , a w zwiazku tez z tym i zapotrzebowanie na aparaty.
    ostatnie -15 - 5 lat to byl okres boomu , ktory minal. Sytuacja wrocila do normy sprzed ery cyfrowej.

  32. maggotsic
    maggotsic 15 września 2021, 16:49

    Żaden "pro" nie marudzi teraz na gibany ekran, który po raz pierwszy dali do "amatorskiego, plastikowego fuj 60D, a 50D był bardzo pro"?

  33. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 15 września 2021, 19:30

    Kyle15 września 2021, 15:23
    @Pokoradlasztuki
    @14 września 2021, 16:26

    >Apart co do ktorego nie bardzo jest sie o co przyczepic , a jest za co chwalic.

    Kiepska rozdzielczość.
    -------------------
    ta tak jakbys zarzucal, iz slaba strona traktoru jest jego mala predkosc.

    niezbyt wysoka rozdzielczosc jest zaleta tego apartu . oznacza ona wysoka detecyjnosc senseli a co za tym idzie mozna oczekiwac bardzo niskich szumow na wysokich iso przy niskiej kurtozie , zco jest istotne w trudnych warunkach oswietleniowych.
    ten aparat bedzie mial znakomita jakosc obrazowania. to jest w reportazu wazniejsze od duzej liczby pixeli , ktorych transfer i obrobka zabiera cenny czas .
    Wydaje mi sie, ze to moze byc pierwszy aparat ML ktory przyjmie sie w reportazu komercyjnym.
    Tak , niewatpliwie rozdzieleczosc jest mocna strona tego aparatu , dobrze ze nie zrobiono wiecej , nawet byly na poczatku plotki o 60 - 90mpx.

  34. Kyle
    Kyle 15 września 2021, 19:38

    @Pokoradlasztuki

    Tutaj:
    link

    Masz porównanie pełnej klatki Nikon D850 45 Mpix vs pełnej klatki Sony A7S 12 Mpix i ilość szumów jest na takim samym sumarycznym poziomie niezależnie od ISO.

  35. RobKoz
    RobKoz 15 września 2021, 19:43

    @Kyle

    "Tak się zastanawiam: przypuśćmy, że wsadzili by tam powiedzmy 40 Mpix, zamiast tych 24. Jakie problemy wygenerowałoby to reporterowi?"

    Gorsza praca w słabych warunkach oświetleniowych (większe szumy, gorszy DR).

    Do tego kilka pomniejszych problemów które można by pominąć używając trybu sRAW: wymagane więcej miejsca na kartach, wolniejszy transfer zdjęć, szybsze zapełnianie się buforu i wolniejsze opróżnianie po serii.

  36. Kyle
    Kyle 15 września 2021, 19:45

    @RobKoz
    >Gorsza praca w słabych warunkach oświetleniowych (większe szumy,

    Ten test nie potwierdza, by matryca większej rozdzielczości, szumiała bardziej:

    link

    ... nawet jak na obu ustawimy ISO 51200

  37. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 16 września 2021, 07:22

    Kyle15 września 2021, 19:38
    @Pokoradlasztuki

    Tutaj:
    link

    Masz porównanie pełnej klatki Nikon D850 45 Mpix vs pełnej klatki Sony A7S 12 Mpix i ilość szumów jest na takim samym sumarycznym poziomie niezależnie od ISO.

    --------------------

    jak pelikan lykasz bezkrytycznie wszystko.

    fizyki nie zlamiemy , nie ma mozliwosci fizycznej by tak bylo jak glosisz


    tutaj zestawilem pomiary z a7s i d850 optycznech , na tif z rawu:

    link

    a7s ma nizszy szum o niemal 2 ev.

    i inaczej byc nie moze.

    to jest absolutnie zgodne z podstawowymi zasadami wynikajacymi z praw fizyki - d850 szumi wiecej ale ma wyzsza rozdzielczosc. Szumy i rozdzielczosc to system naczyn polaczonych. Wzrost rozdzielczosci - wzorst szumu

    dopiero redukujac rozdzielczosci d850 chocby przez resampling w dol uzyskuje sie spadek szumu kosztem rozdzielczosci. Przy podobnej rozdzieczosci szumy moga byc podobne .

    podstawowe odszumianie i byc moze najskuteczniejsze odbywa sie zawsze w puszce przed zapisaniem do raw - moze byc ono prowadzone w roznym stopniu , ale jest ono na koszt rozdzielczosci. dlatego porownujac szumy nalezy brac pod uwage rozdzielczosci - i to nie te formalna rowna liczbie pixeli , ale rozdzielczosc obrazowania.

    wysoka rozdzielczosc matrycy to rowniez niska wartosc krazka rozproszenia dla aparatu , oznacza to, ze z reki nalezy stosowac krotsze czasy naswetlenia jesli nie chcemy fotografowac nieostrosci ( co pozniej wymagaloby i tak redukcji rozdzielczosci ) , a przeciez w fotografi repo czesto nie ma mozliwosciu spokojnego fotografowania z ustabilizowanej reki. To jest aparat optymalizowany do akcji. Utemperowana jak na dzisiejsze czasy Rozdzielczosc jest mocna strona tego aparatu . Ulatwia tez cala logistyke zwiazana ze zdjeciem - dziekie nieprzesadnej wielkosci plikow.

    Gdyby ten aparat mial cena jak ma aktualnie r5 pewnie stalby sie podstawowym aparatem canoniarzy. Cene uwazam za adekwatna do konstrukcji , wydaje sie akceptowalna dla potrzeb komercyjnych , dla amatorow bedzie pewnie zaporowa , ale to zalezy od tego w jakim stopniu jest sie dotknietym przez fiola fotografii. Pierwszy interesujacy od wielu , wielu lat aparat canona . Do tego jest piekny.



  38. HH
    HH 16 września 2021, 08:01

    Czyli większa rozdzielczość prowadzi do większych szumów... chyba, że przeskaluje się plik do mniejszego rozmiaru, wtedy mamy porównywalne szumy do obrazka z mniejszej matrycy.
    I że bardziej widać braki stabilizacji, chyba że się znowu zmniejszy obrazek jeżeli jest to potrzebne.
    Czyli w skrócie, większa matryca = bardziej uniwersalna, bo jeżeli trzeba skalować, to można, a jeżeli nie trzeba, to nie? I tu się zgodzę, Pokora. :)

  39. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 16 września 2021, 08:15

    tak ale to nie jest zaleznosc wprost proporcjonana.

    matryce z wiekszymi senselami osiagaja wyzsza sprawnosc kwantowa , maja tez lepsze mtf - to sie przeklada na jednak nieco lepsz obraz niz z matrycy gesciejszej po redukcji - ale co do zasady zaczyna to byc porownywalne. Owszem wyzszej rozdzielczosci upusci zawsze sie da - zyska na tym szum , niskiej rozdzielczosci podniesc sie nie da.

    ale jest to aparat reporterski , gdzie inne kryteria ogrywaja role - niezawodnosc i szybkosc dzialania , mozliwosc szybkiego transferu danych , liczba mozliwych zdjec , pobor pradu , wydzielanie ciepla przy intensywnej pracy itd itp.

    sadzac na podstawie specyfikacji i opisow pierwszych uzytownikow ( aparat byl juz stosowany na olimpiadzie ) , jest to bardzo udana konstrukcja .

    24 mpx to nie jest malo . Kto rzeczywiscie wykorzystuje pelna rozdzielczosc aparatu ? - nie sa to przypadki czeste , a w fotografi np prasowej w ogole rzadkosc.

  40. lord13
    lord13 16 września 2021, 08:50

    @RobKoz
    "Gorsza praca w słabych warunkach oświetleniowych (większe szumy, gorszy DR)."

    Pod warunkiem, że porównujemy piksel w piksel, bo jak przeskalujemy obraz z tej większej do rozmiarów mniejszej, to już niekoniecznie. Tylko po co porównywać piksel w piksel obrazy z matryc o różnej rozdzielczości?
    Jeżeli moc obliczeniowa nie jest problemem, to gęściej upakowana matryca jest bardziej uniwersalna i wcale nie odstaje jakością.

  41. RobKoz
    RobKoz 16 września 2021, 09:56

    @lord13

    "Pod warunkiem, że porównujemy piksel w piksel, bo jak przeskalujemy obraz z tej większej do rozmiarów mniejszej, to już niekoniecznie."

    A jednak Sony wypuściło A7S mk3 które jest demonem filmowania w ciemnościach. A przecież mogli przeskalować.

    "Tylko po co porównywać piksel w piksel obrazy z matryc o różnej rozdzielczości?
    Jeżeli moc obliczeniowa nie jest problemem, to gęściej upakowana matryca jest bardziej uniwersalna i wcale nie odstaje jakością."

    Zapytam odwrotnie po co puszka o większej matrycy jeśli reporter nigdy jej nie użyje? Wielu nawet dziś z 20mppix używa sRAW.

    Jak ktoś potrzebuję gęściejszej matrycy to ma w systemie R R5 więc jest wybór.

    Canon 1D, Nikon D6 oba mają około 20mpix. Zarówno Canon jak i Nikon mogli dać w swoich flagowcach gęściejsze matryce bo mają je w innych aparatach. A jednak nie dali. Możemy założyć że:
    a) to jest spisek
    b) użytkownicy tych aparatów nie potrzebują więcej

    Najczęściej najprostsze rozwiązanie jest prawdziwe.

  42. mgkiler
    mgkiler 16 września 2021, 10:59

    @Pokoradlasztuki
    @lord13

    Chciałbym byście spotkali się na żywo i wymienili poglądy.
    Ciekaw jestem czy byłby "fight" ;)

  43. Bahrd
    Bahrd 16 września 2021, 11:52

    MGK, a zorganizujesz "pay-per-view"? Nie wypada prosić, żeby chłopaki okładali się argumentami za bezdurno...

  44. monangel
    monangel 16 września 2021, 12:05

    @Pokoradlasztuki napisał:
    "Do dzisiaj hulaja jeszcze d1 w aps-h. Oczekuje , ze z tym moze byc podobnie"

    D1 nigdy nie mial apsh bo to Nikon. Apsh mial 1D ale to róznica po któej stronie literkę D postawisz....

  45. lord13
    lord13 16 września 2021, 12:39

    @RobKoz
    "A jednak Sony wypuściło A7S mk3 które jest demonem filmowania w ciemnościach. A przecież mogli przeskalować."

    A7s to linia stricte filmowa i prawie nikt nie używa tego do fotografii, więc ciężko mówić o uniwersalności, o której wyraźnie wspominałem. I w zakresie foto A7s nie ma jakiejś szczególnej przewagi, a i w wideo tylko tam, gdzie ograniczenia mocy obliczeniowej nie pozwalają zrobić oversamplowanego 4K z takimi bitrate i klatkażem.

    "Zapytam odwrotnie po co puszka o większej matrycy jeśli reporter nigdy jej nie użyje? Wielu nawet dziś z 20mppix używa sRAW."

    Pisałem wyraźnie o uniwersalności i odnosiłem się do twojego stwierdzenia, że mniejsza rozdzielczość jest ze względu na szumy i DR. Otóż nie, obraz przeskalowany w dół będzie lepszej jakości niż taki sam z natywnej rozdzielczości, jeżeli nie stosuje się wyższych rozdzielczości matryc to ze względu na braki mocy obliczeniowej bądź chęć jej ograniczenia. Generalnie błędem jest myślenie, że jeden sensel matrycy ma dawać jeden piksel wynikowy, zwłaszcza że ten sensel rejestruje tylko wycinek pasma widzialnego.

    "Canon 1D, Nikon D6 oba mają około 20mpix."

    Gwoli ścisłości, to Canon ma tych pikseli ok. 40 mln, tyle tylko, że są po 2 pod jednym CFA i mikrosoczewką i podczas ekspozycji pracują parami. To też pokazuje, że rozdzielczość matrycy a natywna wielkość wynikowa plików to 2 różne rzeczy.
    No i druga kwestia, czy przy wyższych rozdzielczościach te puszki byłyby w stanie dotrzymać osiągów jak na reporterskie puszki przystało.

  46. AND1957
    AND1957 16 września 2021, 12:41

    @???
    Parę osób zauważyło że przeskalowanie gęściejszej matrycy do mniejszej rozdzielczości załatwia sprawę szumów - tak to prawda, załatwia ale nie do końca. Każdy piksel ma swoje granice im jest ich więcej tym mniejsza jest powierzchnia światłoczuła i ilość zarejestrowanych fotonów musi być mniejsza. To że na zdjęciu w dowolnym powiększeniu tych granic nie widzimy nie znaczy ze ich nie ma. One są tylko przy konwersji surowego pliku piksele są rozciągane tak żeby były wzajemnie styczne. Sam to wymyśliłem i może to nie jest prawdą ale jest to bardzo prawdopodobne.

  47. lord13
    lord13 16 września 2021, 12:41

    @mgkiler
    "Chciałbym byście spotkali się na żywo i wymienili poglądy."

    Po cholerę miksujesz tutaj mnie i Pokorę, skoro w ogóle nic do niego nie pisałem. Co wnosi twój komentarz?

  48. lord13
    lord13 16 września 2021, 13:17

    @AND1957
    "Każdy piksel ma swoje granice im jest ich więcej tym mniejsza jest powierzchnia światłoczuła i ilość zarejestrowanych fotonów musi być mniejsza."

    Ale zdajesz sobie sprawę, że ten Canon ma ok. 48 mln "pikseli"?
    Po drugie wiesz jak powstaje obraz wynikowy z matrycy z CFA w układzie Bayera?
    Po trzecie praktyka pokazuje, że w jakości obrazu różnica będzie albo niezauważalna, albo na korzyść tej gęściej upakowanej, gdyż wpływ skalowania na jakość obrazu będzie większy niż wpływ owej utraty powierzchni na granicach fotodiod.
    Poniżej masz porównanie A7s III z A7r IV, a więc 12 Mpix vs 60 Mpix:
    link
    Szum z A7r IV jest nawet minimalnie mniejszy i ma drobniejszą strukturę.

  49. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 16 września 2021, 18:15

    AND195716 września 2021, 12:41
    @???
    Parę osób zauważyło że przeskalowanie gęściejszej matrycy do mniejszej rozdzielczości załatwia sprawę szumów - tak to prawda, załatwia ale nie do końca. Każdy piksel ma swoje granice im jest ich więcej tym mniejsza jest powierzchnia światłoczuła i ilość zarejestrowanych fotonów musi być mniejsza.

    ----------------

    to jest bledne rozumowanie , dlatego ze przeskalowania dokonujesz juz na gotowym obrazie , czyli fotony nie sa wiecej rejestrowane - one juz zostaly zerejestrowane wczesniej.
    Sam pixel w pliku nie ma zadnej srednicy , ani powierzchni ani odleglosci - to jest liczba. POwirzchnia odlegosc zostaja nadane w urzadznieu wyjscia.

    natomiast matryce z wiekszymi senselami / soczewkami maja wieksza sprawnosc kwantow , tzn uzysk energetyczny jest troche lepszy.

    tylko w wyidelizowanym przypadku szumy po redukcji wielkosci zdjecia bylby takie same - one sie usredniaja , W rzeczywistosci nastepuje redukcja szumu , ale niekoniecznie beda absolutnie identyczne .

    w praktyce czesto jest tak , ze po redukcji masz szumy nieco wieksze , ale jednoczesnie dostrzegasz wieksza rozdzielczosc obrazowania niz w drugim zdjeciu robionym miejsza matrycy . Mozesz wiec zastosowac dodatkowe odszumianie , przez cu uzyskasz jeszcze mniejszy szum i taka sama ( ona troche spadnie) rozdzielczosc. To zalezy od konkrenego przypadku optyki /matrycy / motywu.

  50. Kyle
    Kyle 16 września 2021, 19:47

    @Pokoradlasztuki
    > Przy podobnej rozdzieczosci szumy moga byc podobne .

    ... no a jak chciałeś inaczej? Wyciąć 100x100 px z matrycy FF 42Mpix, następnie 100x100 px z matrycy FF 12 Mpix, bez jakiegokolwiek przeskalowania? x-P Przecież wiadomo, że wówczas wycinek z matrycy 42 Mpix byłyby z mniejszego fizycznego wycinka matrycy i byłby bardziej zaszumiony. Eh ziomek, ziomek.

  51. Kyle
    Kyle 16 września 2021, 19:56

    @lord13
    @16 września 2021, 13:17
    >Szum z A7r IV jest nawet minimalnie mniejszy i ma drobniejszą strukturę.

    Dokładnie tak.

    Rozdrobnienie szumu, to plus dla gęściejszej matrycy. No i dodatkowo dostajemy mniejsze zniekształcenia wynikające z mozaikowania (co widać na czcionkach w tym porównaniu z linka).

    Z tego powodu jestem za wysokimi rozdzielczościami aparatów - bo pozwalają zmniejszyć zniekształcenia wynikające z mory, zmniejszają zniekształcenia koloru na krawędziach itp.

    Jak chcemy max jakość i wystarczy nam tylko zdjęcie 12 Mpix, to lepiej zrobić zdjęcie aparatem 48 Mpix i przeskalować do 12 Mpix, niż zrobić zdjęcie aparatem 12 Mpix.

  52. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 17 września 2021, 09:53

    Kyle16 września 2021, 19:47
    @Pokoradlasztuki
    > Przy podobnej rozdzieczosci szumy moga byc podobne .

    ... no a jak chciałeś inaczej? Wyciąć 100x100 px z matrycy FF 42Mpix, następnie 100x100 px z matrycy FF 12 Mpix, bez jakiegokolwiek przeskalowania? x-P Przecież wiadomo, że wówczas wycinek z matrycy 42 Mpix byłyby z mniejszego fizycznego wycinka matrycy i byłby bardziej zaszumiony. Eh ziomek, ziomek.

    ------------

    nie jestes przypadkiem na bani piszac te slowa?

    przytaczasz cytat i dyskutujesz dokladnie z tym , czego w tym cytacie nie ma . czemu wlasciwie ten cytat przeczy.

    jesli nie bylbys na bani to jak tlumaczyc to inaczej ?

    odpowiadajac na pytanie jakie postawiles- ja bym chcial zeby w ogole szumow nie bylo.

  53. Bahrd
    Bahrd 17 września 2021, 10:08

    Pokora: "ja bym chcial zeby w ogole szumow nie bylo."

    Nie da się. Swoją drogą, pomijając już fotografię, to ciekawe, jakie byłyby konsekwencje tego, że świat jest deterministyczny? Nie byłoby np. wolnej woli?

  54. Kyle
    Kyle 17 września 2021, 10:13

    Cytat tak wyciąłem, że za mało zostało - sorry :)

  55. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 17 września 2021, 10:24

    Bahrd17 września 2021, 10:08
    Pokora: "ja bym chcial zeby w ogole szumow nie bylo."

    Nie da się. Swoją drogą, pomijając już fotografię, to ciekawe, jakie byłyby konsekwencje tego, że świat jest deterministyczny? Nie byłoby np. wolnej woli?
    ----------------

    - nie mialbys meki wyboru.

  56. Bahrd
    Bahrd 17 września 2021, 11:14

    I nie odpowiadałbym za nie?

    PS
    - Wysoki Sądzie! Świat jest deterministyczny, nie mogłem nie popełnić tego czynu!
    - Wysoki Sąd, podążając tą drogą rozumowania, nie może podsądnego nie skazać!

  57. AND1957
    AND1957 17 września 2021, 13:25

    Skąd się biorą szumy? Na niskim ISO ich nie ma, chyba że próbujemy coś odzyskać z ciemnych partii obrazu. Odzyskiwanie to lokalne wzmacnianie miejsc gdzie fotonów pojawiło się za mało. Wielkość piksela ma znaczenie, raz trafia tych fotonów np. 10 a zaraz obok 13, parę miejsc obok może być ich 7 pomimo tego że jest to jednorodna ciemna barwa. Gdy to przesuniemy w górę to będzie 1000, 1300 i 700, to są istotne różnice widoczne w formie kolorowej ciapkozy. Dzisiaj poza studiem nikt nie używa lamp, żeby wyrównać oświetlenie mamy wyciąganie z cienia. Jeśli piksel jest fizycznie dwa razy większy (powierzchnia cztery razy) to błędy będą mniejsze bo zamiast 10 fotonów będzie ich 40 a obok 43 i 37 bo błędy wynikają z częstości występowania granic pikseli. Na wysokim iso nie ma potrzeby tak bardzo wzmacniać sygnał z tego powodu są też mniejsze szumy termiczne.

  58. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 17 września 2021, 13:46


    AND195717 września 2021, 13:25
    Skąd się biorą szumy? Na niskim ISO ich nie ma, chyba że próbujemy coś odzyskać z ciemnych partii obrazu. Odzyskiwanie to lokalne wzmacnianie miejsc gdzie fotonów pojawiło się za mało. Wielkość piksela ma znaczenie, raz trafia tych fotonów np. 10 a zaraz obok 13, parę miejsc obok może być ich 7 pomimo tego że jest to jednorodna ciemna barwa. Gdy to przesuniemy w górę to będzie 1000, 1300 i 700, to są istotne różnice widoczne w formie kolorowej ciapkozy.

    ------------

    nie tak jest , myslisz dobrze , ale jest troche inaczej

    szum jest zawsze i w miejscu ciemnym i w miejscu jasnym . z grubsza jest taki sam na calej powierzchni zdjecia . to jest ten szum bezwzgledny.

    ale o tym jak on jest postrzegany decyduje to jak mocnym sygnalem zostanie on nakryty. oczywiscie sygnal w swiatlach jest mocniejszy niz w cieniach wiec bedzie szum mniej widoczny . stosunek szumu do sygnalu nazywa sie poziomem szumu i to poziom szumu decyduje o tym jak go postrzegamy.

    wzmacjaniajac obraz, wzmacniamy i szum i sygnal , nie da sie ich oddzielic , gdyby to bylo mozliwe , moznaby sygnal wzmocnic a szum oslabic.

    dla slabych sygbalow poprostu maly jest odsteo sygnal / ten sam szum , czyli duzy jest poziom szumu.

    tzn decyduje odstep sygnal / szum na senselu - wszytko inne pozniej jest tylko konsekwencja tego , lacznie z odszumianiem.


    matryca o wiekszych pixelach ma wiekszy odstep sygnal / szum (szumi tak samo , ale sygnal mocniejszy czyi mniejszy poziom szumu ) wiec dla naszych oczu szumi mniej , ale ma tez mniejsza rozdzielczosc. Matryca o pixelach tej samej wielkosc bedzie szumiec tak samo , ale wiekszawymiarami matryca da nam wieksza rozdzielczosc. szum i rozdzielczosc sa powiazane. teoretycnie w wyidealizowanym przypadku , gdyby z matrycy np a7r3 ff wyciac obraz aps-c to poziom szumu bedzie identyczny , ale gdyby pomniejszyc obraz FF do wielkosci aps-c to zmniejszymy poziom szumu do teoretycznie poziomu aps-c ( gdyz szum sie usrednia , czyli musi maximum zostac obnizone ) , ale zmniejszymy tym samy rozdzielczosc obrazowania do takiej jaka ma aps-c.


    nie musze chyba wspominac , ale zaznacze dla porzadku zeby uniknac zbednych dyskusji , iz mowa o matrycach wykonanych w porownywalnej technologii.

    oczywiscie matryce mniejsze, wspolczesne o wyzszej sprawnosci kwantowej moga szumiec mniej niz 20 - letnie matryce wieksze.

  59. Pokoradlasztuki
    Pokoradlasztuki 17 września 2021, 13:48

    "do teoretycznie poziomu aps-c"

    ponizej szumu dla aps-c

  60. AND1957
    AND1957 17 września 2021, 18:15

    @pokoradlasztuki

    Technologia wykonania matrycy i wpływ na jakość jest poza dyskusją. Przekonałem się o tym boleśnie jak po wielu latach od premiery nabyłem C50D o wyglądzie jak spod igły, aparat o którym kiedyś marzyłem a nie było mnie stać. Miał on być backup em na rowerowe wycieczki, długo nim nie był, mój wtedy już starawy C6D bił go w każdym aspekcie, poza jedną przewagą joystic. Będę się jednak upierał w kwestii słabego światła i losowo mocno nierównego oświetlenia małych pikseli względem dużych gdzie to też występuje ale statystycznie ta nierówność jest mniejsza.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.