Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5G ED - test obiektywu

24 sierpnia 2009

5. Aberracja chromatyczna

W obiektywach, które dają pole widzenia na poziomie 100 stopni utrzymanie na wodzy aberracji chromatycznej nie jest łatwe. Promienie wchodzą do obiektywu i wychodzą z niego padając na matrycę pod tak dużymi kątami, że poprzeczna aberracja chromatyczna prawie zawsze daje się we znaki. Nikkor 10-24 mm nie jest tutaj wyjątkiem, co widać jasno z poniższego wykresu.

Nikon Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5G ED - Aberracja chromatyczna


Na najkrótszej ogniskowej aberracja, niezależnie od przysłony, utrzymuje się w okolicach wartości 0.17-0.18%, co uznajemy za poziom duży. Niewiele lepiej jest w środku zakresu ogniskowych. Tam wada ta rośnie wraz z przymykaniem od niespełna 0.13% do prawie 0.16%. Dla odmiany, dla maksymalnej ogniskowej aberracja nie stworzy nam prawie żadnych problemów, bo jest tam mała.

----- R E K L A M A -----

Tutaj, niestety nowy Nikkor wypada źle na tle poprzednika i konkurentów. Nikkor 12-24 mm na krótszych ogniskowych i w okolicach maksymalnego otworu notował wyniki na poziomie 0.10-0.12%, w pozostałych kombinacjach przysłon i ogniskowych wada ta sięgała co najwyżej 0.08%, a więc była niewielka.

Dla odmiany Tamron 10-24 mm miał aberrację naprawdę dużą tylko dla 10 mm i okolic maksymalnego otworu. Po przymknięciu wada ta spadała do 0.12-0.14%, a na dłuższych ogniskowych przeważnie nie przekraczała 0.10%.

Canon 10-22 mm pokazywał za to mniejszy rozrzut pomiędzy ogniskowymi. Przez to, na najkrótszej ogniskowej i w środku zakresu prezentował się lepiej niż Nikkor, a na najdłuższej ogniskowej gorzej.


Nikon Nikkor AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5G ED - Aberracja chromatyczna