Nowe wersje Pentaxa K-3 III
Podczas serii zorganizowanych w Japonii wydarzeń i spotkań online, firma Ricoh Imaging poinformowała, że rozważa opracowanie dwóch specjalistycznych wersji lustrzanki Pentax K-3 III.
Miałyby to być:
- Wersja monochromatyczna, czyli wyposażona w matrycę pozbawioną filtra Bayera. Rozwiązanie takie pozwala na poprawę światłoczułości aparatu oraz rozdzielczości rejestrowanych obrazów.
- Wersja przeznaczona do astrofotografii, w której dzięki zastosowaniu innego filtra podczerwieni, zwiększono czułość w długości fali H-alfa (λ=656 nm), w której wysyła promieniowanie wiele mgławic na niebie.
Pewna jest natomiast aktualizacja oprogramowania, która ma do K-3 III dodać funkcję "Astro Tracer", pozwalającą na wykorzystanie mechanizmu stabilizacji matrycy w celu śledzenia (w zakresie możliwości jego ruchu) gwiazd na niebie. Firmware zawierający tę funkcję ma się pojawić wiosną przyszłego roku.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Podobno ten firmware z astrotracerem ma pozwalac na sledzenie gwiazd bez GPS
Pentax idzie swoją drogą i nie wiem komu to przeszkadza.
Razi natomiast "zorganizowanie wydarzenia".
"Podczas serii zorganizowanych w Japonii wydarzeń i spotkań online,,,"
Co to za gwara?
Ja wiem, że nie takie byki walą ludzie "na świeczniku", ale po co to naśladować?
Wydarzenie, to jest coś co się stało, czyli wadarzyło a nie zostało zorganizowane.
Oj zombiaty, zombiaty...
jak mam nietolerancję laktozy to nie kupuje mleka a nie wypisuje w komentarzach „j…bać krowy”
"Grudzien 2021": Pentax informuje o rozpoczeciu prac nad nazwami i haszstagami dla rozwazanych wariantow K3 mark III w wersji astro i B&W.
"Styczen 2022": Pentax podaje do wiadomosci nazwy i hasztagi dla rozwazanych modeli #k3mark3a #k3mark3bw
"Luty 2022": Ricoh informuje o zaprzestaniu rozwazan nad wypuszczeniem specjalnych wariantow ze wzgledu na panujaca sytuacje ekonomiczna. nieoficjalnie mowi sie, ze produkcja po 5 matryc kazdego z tych wariantow nawet w przed-kowidowej ekonomii nie bylaby rentowna nawet w alternatywnej rzeczywistosci Pentaksa...
tylko mowie... ;) pozdrawiam wszystkich 5 uzytkownikow Pentaksa w Polsce :)
Pozdrowienia przyjęte :)
"Rumor has it; you can track the sky for up to 5 minutes with Astrotracer. But I’ve only successfully used an exposure time of 4 minutes with almost no trailing occurring." [ link ]
Myślę, że Pentax mógłby
do tej notki
dodać takie fotki... [ link ] (na Andromedę wystarczy złożyć piętnaście zdjęć :)
PS
dkaz - krowy, bo bo do buhaja to internetowy kozak już nie ma startu! ;)
@stb:
""Podczas serii zorganizowanych w Japonii wydarzeń i spotkań online,,,"
Co to za gwara?
Ja wiem, że nie takie byki walą ludzie "na świeczniku", ale po co to naśladować?
Wydarzenie, to jest coś co się stało, czyli wadarzyło a nie zostało zorganizowane."
@stb, czytaj ze zrozumieniem. Niby dlaczego coś co się wydarzyło nie mogło być zorganizowane w Japonii?
Krowy miłe zwierzęta ale wolę pszczoły.
Fotografuję lustrzanką Pentax.
@f8@24mm:
"pozdrawiam wszystkich 5 uzytkownikow Pentaksa w Polsce :)"
Dziękuję.
> "Rumor has it; you can track the sky for up to 5 minutes with Astrotracer. But I’ve only successfully used an exposure time of 4 minutes with almost no trailing occurring."
Bardziej dokuczac moze to ze nie dziala dobrze z bardzo szerokimi katami. Co wynika bezposrednio ze sposobu w jaki Astrotracer kompensuje ruch gwiazd - przesuwajac matryce.
Podobnie, przy ogniskowych powyzej 50 mm maksymalny czas ekspozycji znaczaco maleje (bo sensor ma ograniczony zakres ruchu), dlatego np. zdjecie M31 z Twojego linku to 15 x 20s, a Plejady to 32 x 20s )
Fajny feature, ale do powaznej astrofotografii dobry montaz bedzie po prostu lepszy i prostszy w uzyciu.
@Negatyw
Czytam i trudno to zrozumieć.
Ja wiem, język się zmienia, ale zorganizować wydarzenie, to tak jak zorganizować wypadek, albo zorganizować trzęsienie ziemi.
Mój śp. polonista powiedziałby, "hmm ...no tak, dobrze, znakomicie, siadaj, dwa".
"Fotografuję lustrzanką Pentax."
Mając Pentaxa, nie ma specjalnie wyboru. Ja nie mam nic rzeciwko.
@f8@24mm. "pozdrawiam wszystkich 5 uzytkownikow Pentaksa w Polsce :)"
Przynajmnie nie zginą w masie Sonografii :-)
Aparat BW bylby bardzo ciekawy. Wiele Mpx, fajne wysokie ISO. Tylko dlaczego biorą się za to Leica z wiadomymi cenami i niszowy Pentax. To nie ma prawa się sprzedawać. I może Canon Nikon Sony jak to obserwują to w to nie wchodzą. A szkoda, bo to by miało u nich szansę na zbyt.
> zorganizować wydarzenie
kalka z "event". Ale odpowiednika "event" w jezyku polskim nie znalazlem, wiec czemu nie?
Poradnia Jezykowa PWN mowi wprost: link
"Polski odpowiednik eventu to zazwyczaj po prostu wydarzenie. To polskie słowo może się nam wydać nazbyt zwyczajne, wyblakłe, ale taki jest właśnie powód wprowadzania do języka niektórych obcych, na pozór niepotrzebnych wyrazów – potrzeba odświeżenia słownictwa, ekspresji, emocjonalnego dostrojenia języka do nowych zjawisk, których stare słowa, jak się wydaje, nie opisują należycie. "
Tak wiec mozna zorganizowac event, mozna wiec zorganizowac wydarzenie.
Instytut Etnolingwistyki zamiescil link
" Sympozjum Interlingwistyczne. Jest to wydarzenie międzynarodowe, organizowane co 3 lata przez Studia Interlingwistyki"
Centrum Komunikacji Uniwersytetu Jagiellonskiego: link
"Na przestrzeni ostatnich lat mieliśmy okazję zorganizować wiele wydarzeń o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, które angażowały instytucje i osobistości nauki i kultury z całego świata."
tak wiec moze zajmijcie sie robieniem zdjec a nie jezykoznawstwem.
>> moze zajmijcie sie robieniem zdjec a nie jezykoznawstwem.
Pogoda taka, że z nudów zacząłem robić dziury w serze.
> Pogoda taka, że z nudów zacząłem robić dziury w serze.
To samo tutaj, tysiac kilometrow dalej. Chmury i pada :/
@Jacek_Z
"Aparat BW bylby bardzo ciekawy. Wiele Mpx, fajne wysokie ISO. Tylko dlaczego biorą się za to Leica z wiadomymi cenami i niszowy Pentax. To nie ma prawa się sprzedawać. I może Canon Nikon Sony jak to obserwują to w to nie wchodzą. A szkoda, bo to by miało u nich szansę na zbyt."
A może jednak fotografia BW jest mniej popularna niż nam się wydaje. Skoro Canon od lat obi specjalne wersje aparatów do astrofoto to jestem pewien że zrobiliby specjalną wersję BW gdyby zapotrzebowanie było na podobnym poziomie.
Może z jakiś badań im wyszło że jest mniejsze i nie warto. A może jak ktoś tu kiedyś pisał robienie BW z koloru ma swoje zalety bo można zasymulować dowolny filtr barwny, a w przypadku BW prosto z matrycy to tracimy tę możliwość. Zyskujemy jednak na rozdzielczości więc coś za coś.
Wszyscy śmieją się z Pentaxa, a nie pamiętają jak Sony producent TV pogonił kota C i N i zostawił ich w tyle o lata świetlne. Każdy system ma swoje wady i zalety. Opluwanie jakiegoś systemu do niczego dobrego nie prowadzi. Pozdrawiam wszystkie systemy, bo każdy coś fajnego wniósł do naszego życia.
RobKoz
"...skoro Canon...."nie robi ...no to wyjaśnia wszystko,
Gratuluję wzoru uosobienia mądrości wszelakiej...
a..moze nie robi, bo nie umie?
B/W fajna sprawa ale boję się pomyśleć o cenie.
WKW
Spoko, w PENTAX RICOH IMAGING są robione porządki kadrowe. Dotychczasowa "stara" kadra w Japonii i USA odchodzi na emeryturę i przychodzą "młode wilki" . Są głodni sukcesu i ...chcą zarabiać.
Z całym szacunkiem ale w Canonie Pan Fujio Mitarai CEO w Japonii ur. się w 1935 roku, a Pan Kazuto Ogawa nowy CEO w USA ma 40 lat.....doświadczenia w strukturach Canona.
Ośmielony zrobię komingałt - fotografuję Pentaksem. I to bezlusterkowym! No i Samsungami bezlusterkowymi.
(dlaczego do cholery NX1 jest wciąż taki drogi?)
I dziękuję za pozdrowienia.
> dlaczego do cholery NX1 jest wciąż taki drogi?
Uzywki Pentaxa tez sa drogie.
Kiedys chcialem kupic NX1, tak samo jak chcialem kupic Pentaxa K1 zeby sie pobawic. No ale za 1K Euro to troche duzo za stara pelna klatke - Nikon D800 to 600 EUR Canon 5dIII to 400 Eur, A7R to 600 Eur, wszystkie z tansza optyka i wsparciem Tamrona/Sigmy/etc
Pentax Q jest tez powyzej 150 Eur, a ile jest warty to kazdy chyba wie :)
@stb:
"Czytam i trudno to zrozumieć.
Ja wiem, język się zmienia, ale zorganizować wydarzenie, to tak jak zorganizować wypadek, albo zorganizować trzęsienie ziemi."
Cytat:
"Podczas serii zorganizowanych w Japonii wydarzeń i spotkań online"
To, że czegoś nie możesz zrozumieć nie znaczy, że jest nieprawidłowe. Twoje przykłady nijak się mają do tego co jest w artykule napisane. Słowo: wydarzenie jest w tym artykule odniesieniem do zdarzenia organizowanego pod kątem określonego celu. Można to przetłumaczyć, że w Japonii zorganizowano imprezy, które stały się wydarzeniem dnia. Ale zdanie: "Podczas serii zorganizowanych w Japonii imprez i spotkań online" nie oddaje tego co chciał wyrazić autor artykułu.
@stb:
"Mając Pentaxa, nie ma specjalnie wyboru. Ja nie mam nic rzeciwko."
Teraz to ja nie rozumiem. O jaki wybór chodzi? Dla mnie Pentax jest wyborem.
@ WKW
Wszyscy śmieją się z Pentaxa, a nie pamiętają jak Sony producent TV pogonił kota C i N i zostawił ich w tyle o lata świetlne.
Że niby Pentax ma kogokolwiek pogonić :)
Nie porównujmy niszowego Pentaxa do giganta rynku elektronicznego jakim jest Sony. Tym bardziej ze Sony w dziedzinie obrazowanie ma dziesiątki lat doświadczenia. Produkuje matryce i jest od lat liderem na rynku kamer telewizyjnych. 2/3 wszelkiego rodzaju rozgrywek sportowych od Ligi Mistrzów przez NBA po igrzyska olimpijskie oglądasz dzięki kamerom Sony i nawet o tym nie wiesz. Sony stworzyło systemy rejestracji obrazu Betacam, współtworzyło DVD i jednym z głównych twórców standardu BluRay a ciągle ktoś wyskakuje z tym durnym "producentem telewizorów".
> Sony stworzyło systemy rejestracji obrazu Betacam
ktory dostal w d*pe od VHS wszedzie poza studiami nagran
> a ciągle ktoś wyskakuje z tym durnym "producentem telewizorów".
bo z tasmami video im nie wyszlo :P
podpisano: szczesliwy uzytkownik a7 i PS4Pro zeby nie bylo :)
W to ze pentax kogokolwiek pogoni to najbardziej zatwardziali fanatycy marki nie wierza
Ja wierze co najwyzej w to, ze bedzie robil fajne lustrzanki. Na to popytu wielkiego nie bedzie ale sa ludzie ktorzy doceniaja dobry wizjer optyczny i lustrzankowy form factor
Wazne tylko zeby w najblizszym czasie przegonic konkurencje w kategorii gdzie graja 5DIV i D850. Jak juz zostajemy przy lustrach to zrobmy szybko najlepsze na rynku
Ostatnio bylo jakies spotkanie uzytkownikow z przedstawicielami Ricoh ale z niego w sumie wyniklo tyle, ze projekt nastepcy k-1 jest gleboko w lesie :/
> Wazne tylko zeby w najblizszym czasie przegonic konkurencje w kategorii gdzie graja 5DIV i D850.
Ale to juz dawno jest historia
Trend zaczeli landszaftowcy - jak robisz ze statywu, to i tak korzystasz z monitorka i LV, bo tak prosciej. Reszta czekala na szybki AF w LV - no to maja teraz, razem z wykrywaniem twarzy, AF na oko, itd. DSLR przestalo miec sens pare lat temu, i teraz wyscig Pentaxa z D850 jest pointless, bo D850 to dinozaur.
Pentax raczej nie będzie celował w "pro" bo tutaj i tak rządzą zakupy redakcyjne, więc gdzie się więcej posmaruje tam się będzie. Nie ma szans. Reszta pro ma swoje szklarnie i preferencje, systemu nie zmieni, marna szansa chyba że stary padnie i nie będzie następcy. Ale i wtedy Pentax nie będzie pierwszym czy nawet drugim wyborem ze względu na serwis. Sony czy Canona, nawet Nikona naprawi się czy nawet wymieni w zasadzie wszędzie, Pentaxa już nie.
Ale celowanie w entuzjastów którzy mogą chcieć po prostu OVF i przyjemność z fotografowania wyjątkowym sprzętem (bo DSLR taki będzie gdy reszta będzie tylko MILC) - jak najbardziej. Nikomu niczego tym nie pogoni, ale sam się utrzyma.
A takie "niszowe" projekty jak matryca BW czy Astro jak najbardziej mają sens przy tego typu podejściu. Zwłaszcza że cena pewnie będzie zaporowa. I na Pentaxforums wspominano że to ma być na zasadzie croudfunding. Jak będą chętni wyłożyć hajs z góry, to Pentax zrobi tyle body ile będzie zamówień.
Nie stawiałbym krzyżyka na Pentaxie tylko dlatego, że jest inny i nie idzie w masówkę jak popularne marki. m43 też wieszczono śmierć a ma się jak na razie nieźle, nawet nowy sensor jest na horyzoncie.
Pażdzioch
Proszę przeczytaj ze zrozumieniem i powoli moją wypowiedź.
Pozdrawiam.
Serdecznie dziękuję za pozdrowienia :) też używam Pentaxa!!!!!!!!!!!!!!!!!
Siedzę w Pentaxie z 15 lat, w 2016 roku kupiłem K-1 , w tym roku Z6II. Powiem tak, Z6II naprawdę fajny aparat, AF bajka w porównaniu do K-1 jeżeli chodzi o śledzenie i wykrywanie oka. Natomiast przy wywoływaniu RAW widać jak potężnym urządzeniem fotograficznym jest K-1, Z6II oczywiście też jest bardzo dobry, ale K-1 rządzi, druga sprawa to kółka nastaw i elementy sterujące wyniesione na korpus w K-1 to w mojej ocenie majstersztyk, nie ma chyba drugiego takiego aparatu dot tego dochodzą opcje ustawień w aparacie i ogólna ergonomia. Z takimi zaletami można mu wybaczyć gorszy AF. Zresztą K-1 służy mi tylko i wyłącznie do fotografowania. Z Limitedami FA to czysta przyjemność i wielka frajda. Większą radość fotografowania mam używając K-1 niż nowej bezlusterkowej konstruckcji, która też ma wiele zalet. Obydwa systemy naprawdę dobrze się uzupełniają.
Na koniec napiszę, że jakość i higiena wywołanego RAWA z K-1 jest bardzo wysoka i niewiele jej brakuje do MF. Pentax to obecnie mała firma ale mam wielki szacunek do tego jak oprogramowują matryce. Nawet matryca w K-5IIs się powoli starzeje, jeżeli chodzi o jakość zdjęć,też z przyjemnością ją używam.
Nie wiem, moze jestem dziwny, ale dla mnie dinozaury z gatunku DSLR (i dalmierzowca) wciaz maja sens, bo fotografowanie z uzyciem wizjera optycznego to zupelnie inne doswiadczenie niz gapienie sie w mini ekranik i ogladanie filmu z matrycy
8 godzin dziennie w robocie sie gapie w ekran, obrobka zdjec tez przy ekranie, wystarczy
Zreszta jak to mowia, lepsze czesto wrogiem dobrego
Aparaty na film/blone stracily sens kilkanascie lat temu ale to nie przeszkadza im przezywac drugiej mlodosci
Wszystko dlatego, bo fotografia nie musi polegac na optymalizacji zbieranego materialu
Ale na radosci z robienia zdjec, nawet jesli ostatecznie tych technicznie dobrych bedzie mniej, niz z super duper bezlusterkowca w ktorym silnik ai niemalze sam robi foty
> dla mnie dinozaury z gatunku DSLR (i dalmierzowca) wciaz maja sens, bo fotografowanie z uzyciem wizjera optycznego to zupelnie inne doswiadczenie niz gapienie sie w mini ekranik i ogladanie filmu z matrycy
I na to liczy Pentax, o tu: link
"But on the other hand, DSLRs have their own benefits: users can enjoy the beautiful image through the optical viewfinder and then imagine different ways of taking photos using different settings, they can imagine the consequence of taking the picture."
I don't want to imagine, I want to *see*, dlatego wole EVF. Ale Pentax wierzy ze wystarczajaco wielu woli wizjer optyczny ze da mu to szanse przetrwac. Raz sie nie udalo, teraz Ricoh daje szanse, zobaczymy.
@Paździoch Nie porównujmy niszowego Pentaxa do giganta rynku elektronicznego jakim jest Sony.
Delikatnie zauważę, że stosowniej byłoby porównywać koncern Sony do koncernu Ricoh, który to robi trochę drukarek, kserokopiarek, rzutników, software'u i jeszcze inne rzeczy...
@LR:
"Siedzę w Pentaxie z 15 lat, w 2016 roku kupiłem K-1 , w tym roku Z6II. Powiem tak, Z6II naprawdę fajny aparat, AF bajka w porównaniu do K-1 jeżeli chodzi o śledzenie i wykrywanie oka."
AF to pięta Achillesowa Pentaxa. Wprawdzie technologię AF z 2016 r. trudno porównywać z tą z 2021, ale w nowszym K-1 II AF nie poprawili. Tytułowy K-3 III ma przyzwoity AF i najlepszy obrazek pośród matryc APS-C. Dziwię się, że jeszcze nie ma K-1 III z takim AF.
@Negatyw
"Tytułowy K-3 III ma przyzwoity AF i najlepszy obrazek pośród matryc APS-C."
A czym się ta "najlepszość" objawia?
Umie najlepiej odszumiac rawy przed zapisem :D
Chris o tym mowi tu:
link
i widac tu:
link
Odszumiać też trzeba umieć. Wszyscy to robią.
@lord13:
"A czym się ta "najlepszość" objawia?"
Obraz z APS-C lustrzanki K-3 III może iść w szranki z czołowymi bezlusterkowcami FF. Przykład: link
LR
Tak trzymaj...
....i nie daj sobie wmówić, że cyfrowy FF to odpowiedź na wszystko.
Kiedy pojawiły się w FF sensory 60 MP, przeczytałem slogan "wiodącej firmy" :“medium format level image quality” - no śmiechu było co niemiara...
@Negatyw
"Obraz z APS-C lustrzanki K-3 III może iść w szranki z czołowymi bezlusterkowcami FF. Przykład:"
Taa. No to proszę inny, niestety nie raw, gdyż na dpreview ich nie ma z K-3:
link
Nawet wśród aps-c nie wygląda najlepiej.
No i zerknijmy do źródła, na które się powołujesz i chociażby dynamikę tonalną:
"Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat osiąga dobry wynik – 9 EV. Konkurencja zanotowała jednak wyższe osiągi. W przypadku X-T4 różnica to tylko 0.1 EV, natomiast dla D500 – 0.7 EV."
Dodam, że ff pokroju Nikona Z6 lub Z5 czy A7 III to wynik nieco ponad 10 EV.
@lord13 i pozostali - zauważcie, że spieracie się o jakość obrazu na 12800iso! Toż to pora kłaść się spać, albo astrofotografię robić! Przy takich warunkach, to praktycznie nie ma światła. Jeszcze dobre 10 lat temu szukaliście szumu przy 1600iso!
Cieszcie się i róbcie zdjęcia!
:)
@Amator
To Negatyw pierwszy wyskoczył z przykładem na ISO 12800. No i zauważ, że następnie podałem wyniki dynamiki na ISO bazowym, co zdecydowanie częściej ma znaczenie niż właśnie wysokie ISO.
@molon_labe
"...skoro Canon...."nie robi ...no to wyjaśnia wszystko,
Gratuluję wzoru uosobienia mądrości wszelakiej..."
ROTFL
Fajnie manipulujesz. Nie skoro Canon nie robi. Skoro nikt nie robi. A Canon to tylko przykład który coś robi dla jakiejś niszy - astrofoto.
"a..moze nie robi, bo nie umie?"
Skoro umiał wywalić filtr IR to filtr bayera też by pewnie umiał wywalić. Nie sądzisz?
Nikt nie produkuje sprzętu sobie a muzom. Amatorów astrofoto jest najwyraźniej tylu że opłaca się dla nich robić dedykowany produkt. Skoro dla amatorów BW nikt nie robi nic dedykowanego to są trzy możliwości:
1. Zapotrzebowanie jest zbyt małe
2. Nikt na to nie wpadł
3. To spisek bigfarmy i raptalian
Odpowiedz sobie sam na pytanie jaka jest szansa że nikt z wielkich nie zrobił odpowiednich badań i tego nie policzył. Więc pozostaje jak zwykle spisek.
RobKoz
"Skoro umiał wywalić filtr IR to filtr bayera też by pewnie umiał wywalić. Nie sądzisz?"
Usunięcie filtru Bayera jest możliwe nawet w domowych warunkach, niedawno któryś z kolegów zamieścił tu link takich technikaliów.
Pozostaje największa trudność, to algorytm demozaikowania. trzeba mieć olbrzymią wiedzę o monochromatyczności kolorów, w przeciwnym razie obraz jest po prostu kiepski, tak jak kiepskie są tryby symulujące B&W w mainstram' owych aparatach.
Leica to mistrzostwo świata w tej konkurencji, choć zbliżenie się do
jakości monochromatycznego obrazu na kliszy Ilford Delta , Ilford HP5 Plus, Kodak T-max. Kodak TX jest dyskusyjne, ponieważ brak ziarnistości nie zastępuje głębi tonalnej. To inna propozycja.
Tak jak tryb ACROS na Fujifilm GFX.
Więc nie mów o tym jak o trywialnym zabiegu, bo kolory w trybie monochromatycznym to absolutnie osobna dziedzina wiedzy o cyfrowym obrazowaniu.
"Więc nie mów o tym jak o trywialnym zabiegu, bo kolory w trybie monochromatycznym to absolutnie osobna dziedzina wiedzy o cyfrowym obrazowaniu."
A podasz jakieś konkrety? Czy mamy sobie "pójść i wziąć"? :D
@molon_labe
"Pozostaje największa trudność, to algorytm demozaikowania. trzeba mieć olbrzymią wiedzę o monochromatyczności kolorów,"
Yhy, tylko że obraz z matrycy monochromatycznej NIE JEST demozaikowany i to by było na tyle twoich mądrości.
Zrobienie aparatu z matrycą mono nie jest żadnym wyzwaniem technologicznym, które przerasta większość producentów foto poza Leiką, nie pitol bzdur. Tyle się produkujesz o unikalnym know-how Leiki, to jakim cudem ludzie biorą rawy z aparatów Monochrom i konwertują je w zewnętrznych wołarkach, skoro tylko Leica me tę wiedzę?
Bahrd
nie zrozumiałem co masz na myśli....
Ale "na zachodzie" w muzeach i galeriach, u prywatnych kolekcjonerów i spadkobierców archiwów negatywowych, specjalista od "druku w ciemni" zarabia ....GIGANTYCZNE pieniądze...bo specjalistów od "Dodge and Burn" w ciemni jest, znacznie mniej od posługujących się odpowiednikiem w cyfrowym wydaniu.
Ten drugi jest po prostu jest degradujący wobec obrazu. Zachwyt skanowaniem i drukowaniem na drukarce nieco ....osłabł.
A tu masz wywiad, o czym mówię,od czasu tego artykułu SPORO się zmieniło
link
lord13
....wiem, ty to wszystko wiesz , no cóż ciężko jest być alfom (ą) i omegom(ą)?
Aha, chcesz zarobić prostą kasę?
Wyślę ci aparty, zdejm filtr bajera i coś tam pozmieniaj i będziemy opychać trochę taniej niż Leica. Mam kontakty na wschodzie i zachodzie, no to jak?
Zgoda wspólasie?.
@molon_labe
Po wyprostowaniu bzdur wypisywanych przez ciebie nie spodziewałem się już niczego innego niż bełkotu w twoim wykonaniu, nie zawodzisz.
Nie widzisz różnicy między przygotowaniem takiego sprzętu przez producenta, a chałupniczym modyfikowaniem matrycy? Przecież przed matrycą b-w też jest filtr, tylko o innej charakterystyce niż Bayer. Sony Semiconductor tłucze matryce monochromatyczne na potęgę, bo dużo tego schodzi chociażby w przemyśle, robią też sensory z filtrami pod UV, SWIR czy z filtrami polaryzacyjnymi na matrycy.
Zrobienie aparatu z matrycą b-w jest absolutnie w zasięgu każdego producenta puszek obecnego obecnie na rynku. Tu nie ma żadnej tajemnej wiedzy nieosiągalnej dla innych, a o powstaniu bądź nie decydują czynniki ekonomiczne. Żaden z producentów puszek cropowych czy ff nie jest w stanie sprzedawać swoich wyrobów na takiej marży jak Leica, stąd i wolumen sprzedaży musiałby być znacznie większy niż w przypadku Leiki, żeby byli zainteresowani wypuszczeniem takiego produktu.
Molon, to, że zdejmujemy filtr kolorów nie oznacza, że żadnego filtru/filtra tam nie ma...
Nasze oko (i sensory) mają różną czułość na różne długości fal: [ link ] i teraz producent matrycy monochromatycznej może chcieć na wszystkie piksele nałożyć (np. w formie mikrosoczewek) taki filtr, aby krzywa czułości odpowiadała ludzkiej.
Ale tu pojawia się problem, bo fotografia czarno-biała jest nienaturalna (chyba, że zdjęcia oglądamy w półmroku): w normalnym świetle na widzimy czopkami i pręcikami, a zatem owe odcienie szarości z fotografii dodatkowo przetwarzamy przez nasz "czopkowy filtr Bayera".
Nie dzielę włosa na czworo: na trzy podzielili to już inni i nazwali widzeniem skotopowym, mezopowym i fotopowym [ link ].
Innymi słowy, obaj z Lordem XIII macie po części rację - bo ocena "jakości" fotografii B&W (poza rozdzielczością) jest w znacznej mierze subiektywna, a zatem podatna na to, że - jak za komuny na komisariacie - wolimy wersję tego, którą widzieliśmy jako pierwszą... ;)
PS
Lepiej więc chyba szarpnąć się na A7RIV i móc robić dowolną konwersję do B&W niż być zdanym na np. dyktat gustu Lejki.
Jak wyniki na iso bazowym maja zdecydowanie czesciej znaczenie niz na wyzszym to m4/3 nie wypada wcale tak zle :P
> Jak wyniki na iso bazowym maja zdecydowanie czesciej znaczenie niz na wyzszym to m4/3 nie wypada wcale tak zle :P
Kiedy to wcale nie jest takie smieszne...
Jak pisalem pare razy, mam M1II i A7IIIR. Oprocz tego kupilem ostatnio do porownan starenka A7 i M1 I. I, mimo ze widze roznice w szumach i detalu, kazdym z nich, zwlaszcza na bazowym ISO, jestem w stanie zrobic zdjecie, ktore wydrukowane na A2 bedzie wygladalo bardzo dobrze. Tak, beda roznice. Ale czesto bardziej zalezaly one beda od uzytego szkla niz wielkosci matrycy. A kazdy z tych aparatow jest technicznie lepszy od Velvii albo Kodachrome w 35mm, ktora robil zdjecia np. Galen Rowell czy Steve McCurry.
Co czyni niekonczace sie testy aparatow i optyki bezsensownymi, tym bardziej ze, przykro przyznac, wiekszosc starszych niz 15-20 lat obiektywow, zwlaszcza szerokokatnych i standardowych zoomow, to slabizna troche, zwlaszcza blisko pelnego otworu. Jak Canon 1.8/28, 16-35/2.8, Nikon 2/35, 2.8/18.
Wniosek jest prosty - jesli nie robie dobrych zdjec, to nie jest to wina sprzetu, bo, niezaleznie od budzetu, stac mnie na wystarczajaco dobry do wiekszosci moich potrzeb.
lord13
to, że nie chcesz u mnie pracować, to nawet rozumiem, bo mogłoby się szybko okazać, że o niczym nie masz pojęcia.
Ale, może udowodnij, że się mylę i zgłoś ze swoja wiedzą do Pentaxa?
Tak czy inaczej wysłałem do nich linka z twoim oświadczeniem,
że tu nie ma co "rozważać" i bo ...
"Zrobienie aparatu z matrycą b-w jest absolutnie w zasięgu każdego producenta puszek obecnego obecnie na rynku. Tu nie ma żadnej tajemnej wiedzy nieosiągalnej.."
Aha
link
tylko nie pouczaj ich ile procent powierzchni FF kryje M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO...bo to akurat mogą już wiedzieć.
lord13
:)
o widzę, że kolega
po fotografii, konstrukcji kamer, matematyce.. medycynę ma w "małym palcu"...
Sorry, ale to nudzisz mnie.
@molon_labe
Nie ma to jak nakłamać i wyjść... jakże w twoim nędznym stylu.
Drogi wannabe-Spartańczyku, może i nieładna ta pyskówka ze strony oponentów, ale jak się czyta te Twoje zmanierowane teksty udające nie wiadomo jaką erudycję, to mnie to przestaje dziwić ;)
Jeśli na żywo prezentujesz to samo, to też nie dziwi chęć produkowania się w komentarzach na takich Optycznych i pewnie też innych portalach, bo nie wiem kto by mógł mieć przyjemność ze słuchania.
@lotofag
Jakbyś nie zauważył, to molon_labe w swoim stylu zaczął pyszczyć do innych w odpowiedzi na merytoryczne argumenty. Ja się wtrąciłem jak już zaczął niestworzone bzdury wypisywać o algorytmach demozaikowania dla matryc mono. Oczywiście w odpowiedzi nie było nic z sensem, tylko konfabulacje i dryfowanie daleko poza granice rozsądku, nic nowego.
A ty masz coś merytorycznego do dodania w temacie dyskusji? :)
Aparat B&W ma sens. Jednak nie jako topowy egzemplarz, za duże pieniądze, a jako ograniczony w funkcje, a tym samym tani, jako uzupełnienie zestawu.
Chociaż przy rozdzielczościach 60mpx to faktycznie chyba nie ma sensu.
Można utworzyć obraz tylko z pikseli R lub G lub B i mieć nadal niezłą rozdzielczość od razu po przefiltrowaniu.
@lord13:
"Taa. No to proszę inny, niestety nie raw, gdyż na dpreview ich nie ma z K-3:
link
Nawet wśród aps-c nie wygląda najlepiej."
Ciekawe jak oni to zdjęcie zrobili. Nie dość, że zaszumione to jeszcze nieostre. Pewnie na obiektyw nałożyli pończochę.
Co warte są te aparat B&W to można zobaczyć obrabiając np. RAW z M10 link
Kompletna starta czasu i pieniędzy.
> RAW z M10 link
thx, podobaja mi sie.
Molon ma do pewnego stopnia racje. Matryca Bayera sklada sie z kolorowych filtrow nad elementami sensora. To jak wyglada krzywa transmisji tych filtrow determinuje w duzym stopniu to, jak matryca rejestruje obraz.
Im bardziej selektywne sa te filtry, tym wieksza rozdzielczosc barwna danej matrycy. Niestety, jest to okupione gorsza czuloscia (wiekszymi szumami). Cos za cos, darmo to mozna w pysk na Azorach dostac...
Usuniecie tych filtrow powoduje, ze nie traci sie na nich swiatla i nie trzeba demozaikowac. Niestety, jest sie uzaleznionym od czulosci spektralnej elementow "golego" sensora.
Czy mozna *dokladnie* taki sam obraz dostac z matrycy RGB procesujac RAWa?
Jasne ze tak! wystarczy znac krzywe czulosci spektralnej filtrow RGB i sensora, odpowiednio nalozyc wagi zeby oddac krzywa spektralna czulosci sensora w Leice. Ale jest ale: straci sie kupe swiatla. Na przyklad robiac zdjecie czerwonego plaszczyka, piksele pod filterm B prawie nic nie widza, wzmocnienie ich da tak zaklocony sygnal, ze nie bedzie co zbierac. Wiec nie, RGB nie jest tak samo dobre, i tu Molon ma racje.
No dobrze, to gdzie racji nie ma? A nie ma w momencie gdy mowi ze to jakas tajemna sztuka i ze te krzywe spektralne to jakis sekret. Co wiecej, tu sensory bez mozaiki RGB sa *gorsze*, dlaczego? Ano dlatego, ze majac "goly" sensor, masz taka krzywa czulosci spektralnej jaka bozia dala. A tymczasem, w analogu, kazdy film mial ja inna, zobacz: link
Tak wiec, M Monochrom nie oddaje swiata jak jakikolwiek film analogowy, oddaje swiat jak M Monochrom.
@watt:
"Cos za cos, darmo to mozna w pysk na Azorach dostac..."
A jak to jest na Barbados? W Wikipedii czytamy o Barbados:
"30 listopada 2021 kraj zerwał unię personalną z Wielką Brytanią, stając się republiką."
Dzisiaj mamy 30 listopada 2021. link
Wikipedia nie zawsze ma informacje prawdziwe ale jest rychliwa.
@Pozytyw nie te Azory:
link
@watt
"Matryca Bayera sklada sie z kolorowych filtrow nad elementami sensora. To jak wyglada krzywa transmisji tych filtrow determinuje w duzym stopniu to, jak matryca rejestruje obraz."
No oczywiście, tylko nikt z tym nie polemizował. Dyskusja dotyczyła rzekomej trudności w implementacji matryc mono przez innych producentów i sensowności tejże implementacji przez nich.
"Jasne ze tak! wystarczy znac krzywe czulosci spektralnej filtrow RGB i sensora, odpowiednio nalozyc wagi zeby oddac krzywa spektralna czulosci sensora w Leice."
Jest jeszcze inna droga do uzyskania dobrego b-w, a mianowicie resajz x4 w dół z bloku RGGB, gdzie mamy pełną informację o kolorze bez demozaikowania i wtedy można dokonać konwersji do b-w. To wszystko oczywiście kosztem rozdzielczości.
"Ano dlatego, ze majac "goly" sensor, masz taka krzywa czulosci spektralnej jaka bozia dala."
A to akurat nieprawda. Matryce mono też mają filtr, tylko oczywiście jest on "globalny" no i przepuszcza dużo szersze spektrum niż poszczególne filtry w CFA w układzie Bayera.
Jest jeszcze Foveon, z którego obrazek świetnie nadaje się do konwersji na mono.\
Tylko jak pisałem, nikt nie polemizował z różnicami w budowie matryc, bo to jest oczywiste dla każdego z chociaż odrobiną wiedzy, tylko polemika dotyczyła robienia z tego czarnej magii i czegoś nieosiągalnego dla większości producentów na rynku :)
> A to akurat nieprawda. Matryce mono też mają filtr,
Nie mowie ze nie maja, mowie ze nie maja Bayera. Filtr musza miec chocby po to zeby nie trzeba bylo wsadzac filtrow na kazdy obiektyw jak z M8...
> resajz x4 w dół z bloku RGGB
tracisz rozdzielczosc koloru
@watt
"Nie mowie ze nie maja, mowie ze nie maja Bayera."
Przecież to oczywiste i nikt nie twierdził, że mają. Odnosiłem się do stwierdzenia, że: "majac "goly" sensor, masz taka krzywa czulosci spektralnej jaka bozia dala."
Otóż nie, nie masz, bo sensor mono nie jest goły i 2 sensory nominalnie monochromatyczne mogą mieć inną charakterystykę spektralną w zależności od zestrojenia filtrów przed nim.
"tracisz rozdzielczosc koloru"
Tracę względem czego? Względem koloru obliczonego dla pojedynczego sensela pod filtrem R, G lub B? Jest dokładnie odwrotnie, zyskuje się na kolorze a traci na rozdzielczości pliku. Przecież sumując sygnał z 4 senseli i znając rozkład w obrębie RGB mamy pełną informację o kolorze bez konieczności demozaikowania.
Watt: "Im bardziej selektywne sa te filtry, tym wieksza rozdzielczosc barwna danej matrycy. "
A tego nie rozumiem. Co to znaczy "im bardziej selektywne"?
" Filtr musza miec chocby po to zeby nie trzeba bylo wsadzac filtrow na kazdy obiektyw jak z M8... " wcale nie "trzeba było" a dzięki ich brakowi wychodziły świetne zdjęcia czarno-białe po ściągnięcu saturacji.
M8 miała coś co nie ma żaden chyba inny aparat konsumencki do teraz.
a może raczej "nie miała" co konsumenckie mają :=)
Witam,
@Amator 79 napisał "Aparat B&W ma sens.................. a jako ograniczony w funkcje, a tym samym tani" w pełni się zgadzam z tym twierdzeniem i popieram ten postulat!!! Od jakiegoś czasu fotografuję matrycą B&W i nie jest tam wiele potrzebne, ale filtry do fotografii czarno-białej to i owszem (cała zabawa przypomina to co robiliśmy kiedyś na filmach. Czerwony filtr - dramatyczne niebo z uwydatnionymi chmurami... żółto- zielony rozjaśniona zieleń i lekko przyciemnione błękity.... Gotyckie mury na tle błękitu przy czerwonym filtrze... i ostrość większa nisz na analogicznej barwnej matrycy. To wszystko - ograniczenia i możliwości bardziej niż bardzo przypominają analog i cała otoczka zachęca do fotografowania, do eksperymentowania (teraz w torbie mam kilka barwnych filtrów o których od dawna nie myślałem i w fotografii cyfrowej nie były potrzebne).
Pozdrawiam,
ab123
> Przecież to oczywiste i nikt nie twierdził, że mają. Odnosiłem się do stwierdzenia, że: "majac "goly" sensor, masz taka krzywa czulosci spektralnej jaka bozia dala."
Otóż nie, nie masz, bo sensor mono nie jest goły i 2 sensory nominalnie monochromatyczne mogą mieć inną charakterystykę spektralną w zależności od zestrojenia filtrów przed nim.
OK, dobra, zle napisalem. Chodzilo mi o to ze nie masz przed nim siatki Bayera.
> "tracisz rozdzielczosc koloru"
>Tracę względem czego? Względem koloru obliczonego dla pojedynczego sensela pod filtrem R, G lub B? Jest dokładnie odwrotnie, zyskuje się na kolorze a traci na rozdzielczości pliku. Przecież sumując sygnał z 4 senseli i znając rozkład w obrębie RGB mamy pełną informację o kolorze bez konieczności demozaikowania.
OK, jak robisz resize w dol z 4 pix na 1 - nie doczytalem, moja wina
2021: Ricoh Imaging poinformowała, że rozważa...
2025: Ricoh Imaging poinformowała, że opracowuje...
2037: Ricoh Imaging prawie ma prototyp...
2044: Ricoh Imaging wydała oficjalny katalog...
2051: Ricoh Imaging już ma model przedprodukcyjny...
2068: Ricoh Imaging podała listę hasztagów...
A czy przypadkiem kazda matryca nie jest bw?
@oz:
"2068: Ricoh Imaging podała listę hasztagów..."
Wreszcie trochę optymizmu. Rok 2068, dział obrazowania Ricoh Imaging działa.
Ja rozumiem, że część krytyki, żeby nie powiedzieć hejtu, to efekt własnych frustracji życiowych.
Jednak do rzeczy, ja wybrałem system Pentax po długich rozważaniach i przede wszystkim po przyjrzeniu się własnym potrzebom obejmujących m.in. astrofoto. I w tym zakresie konkurencji Pentax nie ma żadnej. Oczywiście są dostosowane specjalnie do astrofoto Canony, ale też za większą cenę, niż musiałbym dać za Pentaxa. Tym bardziej, że ja nie chciałem się tylko ograniczać tylko do astrofoto. Nikon praktycznie odpadł w przedbiegach ze względu na napinanie migawki nawet w trybie LV za pomocą lustra (trzeba robić wstępne podnoszenie). Do tego za cenę, za którą nabyłem swojego Pentaxa K-70, wszystkie pozostałe aparaty nie miały uszczelnień. Owszem są wady i zalety mojego wyboru, choć więcej na "+", niż na "-". Na "+", to znacznie taniej mam dostępne możliwości astrofoto zakupując o-gps, niż na razie inwestując w drogie montaże i bawieniem się w ich ustawianie. Tu wszystko jest znacznie prostsze, a do tego jeżeli chcę to mogę wykorzystać moduł do geotagowania, też fajna sprawa. Na pewno minusem obecnie Pentaxa jest to, że prze swoją względną niszowość jest znacznie mniej dostępnych obiektywów nowych i "z drugiej ręki" o dobrym świetle i w dobrej cenie. Pod tym względem Canon bije jednak większość zawodników na głowę. Co do bezluster, to zraża mnie do nich przede wszystkim przy kadrowaniu, że muszę przez cały czas mieć aparat włączony i te ekraniki w celowniku wcale nie oddają dobrze rzeczywistości, jak analogowe pryzmaty. Na dodatek firmy produkujące te "cudeńka" zawsze coś tam dorzucą, co raczej utrudnia zrobienia zdjęcia takiego jak się chce, na rzecz super poprawności. A przecież nie po to kupuje się aparat, żeby robić zdjęcia oczywiste. Do tego w zupełności wystarcza obecnie smartfon.