Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Aktualności

Leica M11 - zdjęcia przykładowe

Leica M11 - zdjęcia przykładowe
13 stycznia
2022 15:00

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć przykładowych, wykonanych Leiką M11. Do aparatu podłączony był obiektyw Summilux 1.4/50.

W ustawieniach aparatu wyostrzanie i odszumianie ustawiliśmy na najniższą dostępną wartość.

Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/4, exp. 1/250 s, ISO 1250
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 16.2 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/5.6, exp. 1/250 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 22.7 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/3.4, exp. 1/250 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 23.2 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/4.8, exp. 1/250 s, ISO 125
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 13.6 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/6.8, exp. 1/250 s, ISO 400
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 16.1 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/4.8, exp. 1/250 s, ISO 500
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 17.6 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/250 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 25.1 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/4.8, exp. 1/250 s, ISO 1000
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 18.4 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/5.6, exp. 1/250 s, ISO 1600
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 24.8 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/11, exp. 1/250 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 22.5 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/9.5, exp. 1/250 s, ISO 2500
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 21.5 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/5.6, exp. 1/250 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 22.7 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/13, exp. 1/250 s, ISO 2000
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 17.9 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/250 s, ISO 2500
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 19.6 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/16, exp. 1/250 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 20.4 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/4.8, exp. 1/250 s, ISO 1250
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 18.8 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/3.4, exp. 1/250 s, ISO 1250
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 17.1 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/16, exp. 1/250 s, ISO 2500
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 21.4 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/6.8, exp. 1/250 s, ISO 1000
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 16.5 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/9.5, exp. 1/250 s, ISO 1250
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 14.6 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/6.8, exp. 1/250 s, ISO 200
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 16.5 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/6.8, exp. 1/250 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 23.4 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/4, exp. 1/250 s, ISO 1600
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 18 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/4.8, exp. 1/250 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 22.6 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/6.8, exp. 1/250 s, ISO 12500
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 27.6 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/6.8, exp. 1/250 s, ISO 20000
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 24.2 MB
Leica M11 - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA M11, Summilux-M 1:1.4/50 ASPH.
Parametry: 50.0 mm f/8, exp. 1/250 s, ISO 12500
Plik: JPG, 9504×6320 pix, 27.2 MB


Komentarze czytelników (50)
  1. Marek B
    Marek B 13 stycznia 2022, 15:19

    Oglądając zdjęcia na 3200 ISO, aż wziąłem do ręki swojego Fuji i zrobiłem zdjęcie na takiej samej czułości. Nie będę krytykował ... pozostanę przy Fuji :) - APS :)

  2. RobKoz
    RobKoz 13 stycznia 2022, 15:54

    Jeśli komuś taka jakość wystarcza to po co przepłacać za aparaty konkurencji.
    A nie, czekaj...

    No ale to jest teraz oficjalne akcesorium Apple to do czegoś zobowiązuje ;-)



    Szczerze powiedziawszy po tylu latach czekania spodziewałem się lepszych jpg'ów.

  3. Bahrd
    Bahrd 13 stycznia 2022, 16:13

    Rob, ale przyznasz, że jak na telefon postaci z okładek i rozkładówek, to iPhone jest jednak cenowo przystępny?!

    PS
    Wygląda na to, że Szabla wiedział o sensorze od Sony! :)

  4. BlindClick
    BlindClick 13 stycznia 2022, 16:22

    A nie dało by się wrzucić zdjęć w 2 wersjach, nazwijmy Klasyczna Optyczna i standardowa bądź vivid, by poczuć co aparat lubi?

  5. sektoid
    sektoid 13 stycznia 2022, 17:14

    Obraz rozczarowuje. ISO 500 i takie placki.

  6. krukm
    krukm 13 stycznia 2022, 17:30

    Ostrość, dynamika i ogólnie jakość zdjęć b. ładna, natomiast szumi fatalnie...

  7. Janusz1965
    Janusz1965 13 stycznia 2022, 18:43

    A kogo w tym przypadku interesuje jakość zdjęć, jakieś szumy i inne takie?
    To jest Leica. Tu się liczy to, że ma czerwoną kropkę i napis Leica.
    Aparat ten ma być przedmiotem dumy jego posiadacza,
    a wykonywanie zdjęć jest przy okazji.
    Jeżeli ktoś chce mieć lepsze osiągi, lepszy obraz,
    to sobie znajdzie sporo innych aparatów.
    Ta Leica jest dla nabywców, którzy nie analizują wartości użytkowej,
    lecz kupują dlatego, że to Leica.

  8. qqrq
    qqrq 13 stycznia 2022, 20:02

    To co powiedział Janusz :)

  9. RobKoz
    RobKoz 13 stycznia 2022, 20:50

    @Bahrd

    "Rob, ale przyznasz, że jak na telefon postaci z okładek i rozkładówek, to iPhone jest jednak cenowo przystępny?!"

    Ja się nie odnoszę do wartości sprzętu jako biżuterii. Niejeden zegarek za 10k jest mniej dokładny od tego za 1k. Ale też nie jest celem istnienia zegarka za 10k pokazywanie dokładnego czasu.

    Jednak Leica kiedyś robiła aparaty których podstawowym celem było robienie zdjęć a nie bycie biżuterią, więc mogę zrozumieć ergonomię podporządkowaną wyglądowi, ale nijak nie rozumiem dlaczego po tylu latach dali tak podły silnik do jpeg.

    To tak jakby BMW wypuściło auto za 400k z przyspieszeniem 15s do setki.

  10. ad1216
    ad1216 13 stycznia 2022, 21:09

    Ale za 100 lat ta Leica będzie kosztować 1 mln USD. Tak jak obecnie Leica z 1920 r.

  11. zembaty
    zembaty 13 stycznia 2022, 21:11

    Ja już zamówiłem.

  12. ad1216
    ad1216 13 stycznia 2022, 21:12

    Sorry 2,5 mln euro link

  13. Szabla
    Szabla 13 stycznia 2022, 21:36

    FED-2 taniej wychodzi, a zdjęcia identyczne wychodzą ;))

  14. Paździoch
    Paździoch 13 stycznia 2022, 22:08

    @ad1216

    Tylko ta analogowa z lat 20 jest sprawnym aparatem a ta dzisiejsza za 100 lat będzie przyciskiem do papieru w kształcie apartu.

  15. Szabla
    Szabla 13 stycznia 2022, 22:11

    Mam Druha z 1961. Nadal jest sprawnym aparatem :D

  16. genezis
    genezis 13 stycznia 2022, 22:48

    Racja, też drażni mnie snobizm, dodatkowo mam alergię na pozerów. Ale zdjęcie zielonego światła na Kruczej robi wrażenie - jest detal w cieniach, światło nie przepalone (chyba że oprawa była brudna, że żarówka słabo świeciła). Obrazek dobrze się ogląda, zwłaszcza fakturę oprawy lampy -- a detale (śruby) w cieniach widoczne. Jak to oglądałem to się rozmarzyłem. To jpg z aparatu! Wszyscy wiecie, że ślęczy się nad rawami, żeby to wyciągnąć. Dodatkowo - wizjer optyczny a nie jakieś 3,6 MPX walące po oczach. Dalmierz, bajka... Widzisz to co robisz. Kupiłbym ten aparat, gdyby mnie było stać.

  17. genezis
    genezis 13 stycznia 2022, 22:54

    @Paździoch

    Tamta przyszła przez front wschodni, zachodni, PW, i sam Bóg wie co. Ta jest dla kolekcjonera - 30 tys. cykli matrycy, migawki on nigdy nie obsłuży; zero mechaniki; może bateria siądzie z czasem, ale żaden problem z zamiennikiem.

  18. JdG
    JdG 13 stycznia 2022, 23:03

    > Obraz rozczarowuje. ISO 500 i takie placki.

    wszyscy narzekają, jakby nie wiedzieli, że jakość zdjęcia i szumy na nim, to jednak w dużym stopniu problem jakości światła (albo nadmiernego forsowania ISO); tymczasem tutaj światło zimowe (zdjęcia wczorajsze), paskudne, w dodatku o zmierzchu.

    Jak na takie warunki, to - od strony technicznej - jednak dobrze rokują tej Leice.
    IMHO, w pełnej rozdzielczości (tylko takie trafiłem), to nawet ISO 20K wygląda na używalne (wyżej nie ma).

  19. Misieq84
    Misieq84 14 stycznia 2022, 01:37

    Mnie zastanawia inna sprawa: Czy to koniec "cichych dni" pomiędzy LEica a optyczne.pl ?

  20. molon_labe
    molon_labe 14 stycznia 2022, 05:41

    JdG,
    "Obraz rozczarowuje. ISO 500 i takie placki.
    wszyscy narzekają, jakby nie wiedzieli, że jakość zdjęcia i szumy na nim, to jednak w dużym stopniu problem jakości światła (albo nadmiernego forsowania ISO)"

    Moim zdaniem na efekt wyższego, niż oczekiwany, poziomu szumu miał wpływ sposób pomiaru światła. Prawdopodobnie ustawiony był "matrycowy", co przy bardzo kontrastowym = silnym miejscowym oświetleniu i głębokich cieniach, powodowało wzrost szumu.
    Moim zdaniem do fotografowania takich scen dysponuje się pomiar punktowy.

  21. cedrys
    cedrys 14 stycznia 2022, 07:09

    @RobKoz
    ".. ale nijak nie rozumiem dlaczego po tylu latach dali tak podły silnik do jpeg.
    To tak jakby BMW wypuściło auto za 400k z przyspieszeniem 15s do setki."

    Analogia z silnikami spalinowymi jest tu zupełnie nie na miejscu. Winę ponosi tutaj dosłowne tłumaczenie z angielskiego słowa 'engine'.
    JPG jest standardem, który musi spełniać ściśle określone wymagania protokołu kompresji stratnej, a więc niezależnie od sprzętu. Algorytm kompresji JPG jest dokładnie taki sam w każdym aparacie, również w kolekcjonerskich. Zwykle realizuje go oddzielny układ scalony a różnica jest jedynie taka w jakiej technologii został wykonany i jak szybko może być taktowany, żeby wykonać zapis na kartę w sensownym czasie i bez jej przegrzania.

  22. SNOY
    SNOY 14 stycznia 2022, 07:27

    Wiem, że Leiki to biżuteria, ale ten szum... oof

  23. komor
    komor 14 stycznia 2022, 08:47

    @cedrys: „Algorytm kompresji JPG jest dokładnie taki sam w każdym aparacie”
    – nie. :) Sam standard JPG dopuszcza tyle możliwości, że jest pole do popisu dla programistów i projektantów układów scalonych.

  24. cedrys
    cedrys 14 stycznia 2022, 09:17

    @komor
    No to programiści zrobili wersję JPG2000 (6 wersji), JPEG (4 wersje), ale obie czytają format .JPG z powodów kompatybilności. Nie przyjęły się. Były potrzebne w początkowej fazie standaryzacji.

  25. Bahrd
    Bahrd 14 stycznia 2022, 10:13

    "Algorytm kompresji JPG jest dokładnie taki sam w każdym aparacie, również w kolekcjonerskich."

    Skoro się trochę znam, to się wypowiem... Precyzyjniej byłoby powiedzieć, że JPG (podobnie jak JPEG2000, H.26x) określa standard binarny formatu pliku, natomiast nie definiuje algorytmów (składających się na ów "silnik"), który odpowiada za przekształcenie danych do tego formatu. W szczególności np. własne tablice kwantyzacji luminancji i składowych Cb i Cr - dobrane przez producenta w zależności od ISO zdjęcia.

    Rob: "Jednak Leica kiedyś robiła aparaty których podstawowym celem było robienie zdjęć a nie bycie biżuterią"

    Być może jednak doszli do wniosku, że w epoce cyfry, celebrytów i "techno-geaków" przetrwają jedynie dzięki "wysoce funkcjonalnej biżuterii"?
    A zegarki też mogą choć wcale nie muszą odmierzać czas bardzo dokładnie - od tego mamy znacznie bardziej wygodne komputery i smartfony. Ale oczywiście przyjemnie napawać się widokiem zegarka z tourbillonem (nie jestem na bieżąco, ale zdaje się, że i takie teraz są w sprzedaży za około $1000?).

  26. molon_labe
    molon_labe 14 stycznia 2022, 10:35

    A propos
    .... zegarek zepsuty, wskaże precyzyjnie czas i to 2 razy na dobę ...jeśli komuś taka precyzja wystarcza, nie musi kupować lepszego.
    Tak, samo jest z aparatami,
    ....jeśli jesteś zadowolony ze swojego apartu, nie musisz kupować lepszego, to ..znaczy aparatu Leica.

  27. Paździoch
    Paździoch 14 stycznia 2022, 10:42

    @genezis

    Elektronika się degraduje z czasem nawet jak nie jest używana. Kondensatory tracą pojemność, połączenia lutowane ulegają utlenianiu, taśmy, izolacje przewodów i elementy plastikowe tracą elastyczność, kruszą się i pękają itd. Taki sprzęt może być ani razu nie użyty a po kilkudziesięciu latach nawet się nie włączy.

  28. molon_labe
    molon_labe 14 stycznia 2022, 10:54

    Paździoch

    to ...zależy, co nazywasz elektroniką, o której generacji montażu elektroniki myślisz itd...

    Obecnie jedynym zjawiskiem w sposób zaplanowany "degenerującym" elektronikę jest ....człowiek.
    Technologia jest już długowieczna ..liczona w milionach godzin pracy i pozostawania w "stand by
    Gdyby elektronika była wytwarzana w sposób, który z góry nie planowałby jej "unicestwienia" nie byłoby ...konsumpcji.

  29. Bahrd
    Bahrd 14 stycznia 2022, 10:59

    Molon: ".... zegarek zepsuty, wskaże precyzyjnie czas i to 2 razy na dobę ."

    Niby tak, ale nadal nie wiesz kiedy są te dwa razy.

    PS
    Poza tym (już zupełnie praktyczna uwaga o przydatności zegarków): są tacy, którym zdarza się zmieniać strefy czasowe... (pół biedy, gdy podróżują na zachód! ;)

  30. Bahrd
    Bahrd 14 stycznia 2022, 11:00

    Concordem, oczywiście! :D

  31. Bahrd
    Bahrd 14 stycznia 2022, 11:01

    Ewentualnie na piechotę, ale odpowiednio blisko bieguna!
    Ɑ: :D

  32. RobKoz
    RobKoz 14 stycznia 2022, 11:37

    @cedrys

    "JPG jest standardem, który musi spełniać ściśle określone wymagania protokołu kompresji stratnej, a więc niezależnie od sprzętu. Algorytm kompresji JPG jest dokładnie taki sam w każdym aparacie, również w kolekcjonerskich. "

    O czym Ty piszesz?

    To że jakieś dane są zapisane w formacie jpeg to zupełnie inna sprawa to się dzieje później. Mnie chodzi o to jak dane z matrycy są przetwarzane po to by powstał obraz w pamięci aparatu który następnie zostanie jako jpeg zapisany.

    Określenie "silnik jpeg" oznacza wszystko (soft i sprzęt) pomiędzy matrycą a kartą SD na którą jest zapisany obraz w formacie jpeg. Czyli po kolei od demozaikowania przez korektę koloru, odszumianie i wyostrzanie.

    Na pierwszy rzut oka widać że problemem nie jest kompresja ale szum.

  33. BlindClick
    BlindClick 14 stycznia 2022, 12:44

    Obstawiam ze szum znaczacy jest tu, ciekawe czy na innych zdjeciach tez tak go widac?
    Poruszenie suwaczkami, zwlaszcza ich polozenie po prawicy ;) bardzo pomaga na wiele niedogodnosci :)

  34. cedrys
    cedrys 14 stycznia 2022, 12:58

    @RobKoz
    Mnie się zasadniczo nie podoba określenie "silnik do jpg", na takiej samej zasadzie jak wołarka czy bezlusterkowiec.
    To w takim razie, która część tego silnika Twoim zdaniem kiepsko pracuje w tym aparacie w warunkach jakie stosują Optyczni przy zdjęciach próbnych? Tylko nie pisz, że sprzęgło ;)

  35. ciemny
    ciemny 14 stycznia 2022, 13:29

    Delikatnie pisząc dupy nie urywa jak na aparat za 41 koła.

  36. JdG
    JdG 14 stycznia 2022, 14:48

    > Moim zdaniem do fotografowania takich scen dysponuje się pomiar punktowy. [molon_labe

    może w tej Leice? choć to sposób nieco praco- i czaso-chłonny; takie sceny najlepiej fotografować w trybie natywnym dla tzw. "bezluster" (nazwa głupia, ale na razie obowiązująca), czyli "live view", można to wspomóc np jakimś "focus peaking", czy czymś podobnym (trochę tego jest) i wtedy da się zrobić zdjęcie w ułamku sekundy. NB. tak jak w Leice, jak przypuszczam (bo sam nigdy nie używałem Leiki M), tylko w tym systemie za szybkość przetwarzania odpowiada zapewne doświadczenie fotografa.

    > Być może jednak doszli do wniosku, że w epoce cyfry, celebrytów i "techno-geaków" przetrwają jedynie dzięki "wysoce funkcjonalnej biżuterii"? [Bahrd]

    no właśnie! "wysoce funkcjonalna biżuteria" - to być może najlepszy opis Leiki z naszej krajowej perspektywy - łączy 2 istotne aspekty tego sprzętu - funkcjonalność i walory estetyczne oraz prestiżowe. To przecież ceniony aparat reporterski.

    BTW. polecam obejrzeć film "Matki równoległe" (Almodovar) - Penelopa jest tam fotografem i w studiu pracuje z różnym ciekawym sprzętem, łatwo rozpoznawalnym, ale najchętniej średnim formatem Fujifilm i Leiką właśnie (a może to subiektywne wrażenie, bo wielki Canon też tam był).

    > Delikatnie pisząc dupy nie urywa jak na aparat za 41 koła. [ciemny]

    takim sądem pomijasz istotny składnik sławy tego sprzętu, czyli optykę, dość szczególną i też bardzo kosztowną, niestety. Te zdjęcia jakieś są, mimo nieszczególnych warunków, w jakich je wykonano, w dużym stopniu właśnie dzięki optyce.

  37. Paździoch
    Paździoch 14 stycznia 2022, 16:25

    @molon_labe
    to ...zależy, co nazywasz elektroniką, o której generacji montażu elektroniki myślisz itd...


    O każdej. Nie ma wiecznej elektroniki nawet najlepsze podzespoły w upływem czasu tracą swoje właściwości. Tym bardziej produkowane obecnie gdzie do głosu doszli księgowi i pseudo ekolodzy przez co stosuje się te "ekologiczne" bezołowiowe spoiwa lutownicze, które mają mniejszą wytrzymałość i elastyczność. Efekt tej całej ekologii jest odwrotny od zamierzonego czyli więcej elektrośmieci.

  38. JdG
    JdG 14 stycznia 2022, 22:48

    Co do elektroniki, to ona nie jest jakimś szczególnym wyróżnikiem obecnej generacji sprzętu foto, ponieważ w całkiem szerokim i stale rosnącym zakresie używana jest przecież od lat. 70-tych XX w. Nie jest wieczna, zresztą nic wieczne nie jest, stal zardzewieje, w innych urządzeniach mechanicznych zdegradują się np. gumowane roletki migawek (np. w nieużywanym dłużej obiektywie 80 mm do Pentacona Six przestała mi się przymykać przysłona, z niewiadomego powodu). Kwestia jakości materiałów, w tym komponentów elektronicznych.

    Jak firma dobrze dobrała komponenty, to będzie to trwało i działało długo, a jak poszli na taniznę, to skończyć mogą nawet jak firma Abit, która dawno temu produkowała świetne płyty główne i po jakimś czasie w ramach oszczędności zaczęła montować tanie kondensatory. Skandal był wielki i firma zniknęła, więc pewnie już tak nieostrożnych teraz nie ma wśród znaczących producentów.

    Tanie ale porządne komputery działają ca 10 lat (mam takie), więc aparaty foto też tyle co najmniej powinny przeżyć, choć one akurat zużywają się szybciej. Natomiast Leiki powinny być trwalsze, choćby dlatego, że spora część posiadaczy łagodniej się z nimi obchodzi.

  39. JdG
    JdG 14 stycznia 2022, 22:51

    Chociaż pierwsza cyfrowa Leica miała wpadkę jakościową - jakaś szybka w matrycy zaczęła się degenerować (OIDP) i firma miała efektowną akcję wymiany wadliwego sprzętu, ale zrobiła to bez dyskusji. To przypuszczalnie zaleta firmy Leica.

  40. LbArtJ
    LbArtJ 15 stycznia 2022, 12:50

    Zdjęcia są bardzo przeciętne, bo szum mocno rzuca się w oczy. To raczej aparat dla pasjonata marki, ale to chyba coraz mniejsza grupa i nowe pokolenie tego może nie zrozumieć.

  41. tomek__
    tomek__ 15 stycznia 2022, 14:18

    Ta matryca zachowuje się jak CCD. Pięknie oddaje kolory i przejścia tonalne na niskim iso (zobaczucie na iso 64 na dpreview samle), ale fatalnie szumi. Z drugiej strony w czasach kliszy nikt nie używał więcej niż ISO 400, więc może to podejście jest słuszne, ma być jak za dawnych lat.

  42. JdG
    JdG 15 stycznia 2022, 18:33

    @up: w tych warunkach, w których robione były zdjęcia, każda matryca by zachowała się podobnie; wątpliwe, zresztą by akurat matryca Leiki była innej produkcji niż Sony; szumy bowiem, to nie tylko efekt forsowania ISO, to głównie pochodna złej jakości oświetlenia.

  43. genezis
    genezis 15 stycznia 2022, 20:26

    Paździoch

    "Elektronika się degraduje z czasem nawet jak nie jest używana. Kondensatory tracą pojemność..."

    Pewnie tak jest, z drugiej strony masz na aukcjach w 100% sprawne aparaty z epoki pierwocin cyfry albo sprzęt audio jeszcze starszy, działający, w którym pierwsze co siada, to mechanika (np. magnetofony). Jest też tak, że sprzęt kupiony jako nowy, psuje się po kilku latach.

  44. Janusz1965
    Janusz1965 15 stycznia 2022, 21:05

    @tomek__ "...może to podejście jest słuszne, ma być jak za dawnych lat."
    Być może ma być jak za dawnych lat.
    Ale czy jest to podejście słuszne, to już bym polemizował.
    Jak ktoś chce mieć jak za dawnych lat,
    to może za niewielkie pieniądze kupić sprzęt z dawnych lat.
    A jak ktoś za grube pieniądze kupuje nowy sprzęt,
    to zwykle liczy na to, że od dawnych lat nastąpił jednak jakiś postęp.
    To ostatnie zdanie zapewne nie dotyczy fanów Leiki.
    Dla nich ważne, że mają nówkę sztukę i że jest to Leica.
    Jak widać - niektórzy producenci mylą słowo postęp ze słowem podstęp.

  45. Paździoch
    Paździoch 15 stycznia 2022, 22:33

    @genezis

    Pierwsze aparat cyfrowe skierowane do masowego konsumenta to był połowa lat 90 więc stosunkowa niedawno. Znalezienie sprzętu audio z lat 70 czy 80 w 100% sprawnego, w którym nigdy nic nie było wymieniane czy naprawiane graniczy z cudem.

  46. komor
    komor 16 stycznia 2022, 17:47

    @cedrys: „No to programiści zrobili wersję JPG2000 (6 wersji), JPEG (4 wersje), ale obie czytają format .JPG z powodów kompatybilności.”
    – JPEG 2000 to zupełnie inna kompresja niż JPEG. Technicznie nie mają wiele wspólnego.

  47. genezis
    genezis 16 stycznia 2022, 19:27

    @Paździoch

    "Znalezienie sprzętu audio z lat 70 czy 80 w 100% sprawnego, w którym nigdy nic nie było wymieniane czy naprawiane graniczy z cudem. "

    Nie sprawdzimy tego. Wiem jeszcze z nieodległej przeszłości, że u rodziny widziałem działające takie sprzęty jak radmor czy zodiak, czy u starszyzny radia w stylu aneta, nina, które działały w warsztacie, zdalnie i pod siecią w domu - lata 2000. Wydaje mi się, że do dziś działają.

  48. genezis
    genezis 16 stycznia 2022, 19:37

    @Paździoch

    PS
    Jest na aukcjach sprzęt - "działa bez zarzutu, jest oryginalny" itp.

    Przychylam się do tego, co pisał pisał @Molon Labe - "technologia jest już długowieczna ..liczona w milionach godzin pracy" .

  49. Paździoch
    Paździoch 16 stycznia 2022, 21:32

    @genezis
    Jest na aukcjach sprzęt - "działa bez zarzutu, jest oryginalny" itp.


    Tak samo jak 20 letnie bezwypadkowe samochody z przebiegiem 150 tysięcy :)

    Pokaż mi kondensator elektrolityczny czy wyświetlacz LCD, które są w stanie przepracować miliony godzin.

  50. Coman
    Coman 16 stycznia 2022, 22:06

    No cóż, wygląda na to że moja M9-tka jeszcze długo będzie mi służyć. Może M12 choć trochę zbliży się wyglądem zdjęć do M9, trzeba czekać ;)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.