Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Samsung NX200 - test aparatu

6 lutego 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 45

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Samsunga NX200 prezentujemy na poniższym wykresie. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy także całkowity zakres tonalny, który policzony został na podstawie plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Samsung NX200 - Zakres tonalny

Dynamika tonalna w Samsungu NX200 osiągnęła maksymalną wartość na poziomie niemal 6.2 EV. Jest to niezły wynik aczkolwiek o 0.5 EV gorszy niż zanotował Sony NEX-5N. Z drugiej jednak strony, bezlusterkowiec Samsunga wypada w tej kategorii nieco lepiej niż Olympus E-P3 (5.7 EV) i wyraźnie lepiej niż Panasonic G3 (5.3 EV). Trzeba jednak pamiętać, że oba wspomniane bezlusterkowce systemu Mikro Cztery Trzecie nie posiadają ISO 100. Przy ISO 200 jednak NX200 wciąż wyprzedza G3 i notuje ten sam wynik co E-P3.


----- R E K L A M A -----

Spójrzmy jeszcze na maksymalne wyniki dla mniej wymagających kryteriów jakości obrazu. W poszczególnych kategoriach testowany Samsung wciąż ma niewielką przewagę nad G3 i E-P3. Przegrywa jednak ponownie pojedynek z Sony NEX-5N, który w każdej z kategorii notuje lepsze wyniki. W szczególności, dla stosunku sygnału do szumu na poziomie 1 NEX-5N osiąga poziom 11.6 EV, podczas gdy NX200 jedynie 10.2 EV. Większe piksele matrycy Sony ewidentnie dają tutaj znać o sobie.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Samsung NX200 - Zakres tonalny
200 Samsung NX200 - Zakres tonalny
400 Samsung NX200 - Zakres tonalny
800 Samsung NX200 - Zakres tonalny
1600 Samsung NX200 - Zakres tonalny
3200 Samsung NX200 - Zakres tonalny
6400 Samsung NX200 - Zakres tonalny
12800 Samsung NX200 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Samsung NX200 - Zakres tonalny
200 Samsung NX200 - Zakres tonalny
400 Samsung NX200 - Zakres tonalny
800 Samsung NX200 - Zakres tonalny
1600 Samsung NX200 - Zakres tonalny
3200 Samsung NX200 - Zakres tonalny
6400 Samsung NX200 - Zakres tonalny
12800 Samsung NX200 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Samsung NX200 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
NX200
Samsung NX200 - Zakres tonalny Samsung NX200 - Zakres tonalny
NEX-5N
Samsung NX200 - Zakres tonalny Samsung NX200 - Zakres tonalny
1600 ISO
NX200
Samsung NX200 - Zakres tonalny Samsung NX200 - Zakres tonalny
NEX-5N
Samsung NX200 - Zakres tonalny Samsung NX200 - Zakres tonalny

Wyciąganie szczegółów z cieni na zdjęciach wykonanych na ISO 100 daje podobny wynik w przypadku obu aparatów. Udało się odzyskać całkiem sporo szczegółów z praktycznie zupełnie ciemnego wycinka obrazu, a szum nie uwidocznił się szczególnie mocno. Przy ISO 1600 szum jest na tyle duży, że po rozjaśnieniu szczegóły obrazu są w zasadzie niewidoczne. Trzeba jednak przyznać, że przy tej czułości NEX-5N wypadł jednak lepiej. W jego przypadku szum jest jednak niższy (co widać już na oryginalnym zdjęciu). Różnica może być spowodowana tym, że matryca Samsunga bardziej się grzeje przy dłuższych ekspozycjach i ma mniejsze piksele.

Efekty przyciemniania jasnych partii obrazu widać poniżej. W tej kategorii oba aparaty wypadają bardzo podobnie, aczkolwiek przy ISO 1600 można zauważyć, że szum w NX200 jest minimalnie wyższy.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NX200
Samsung NX200 - Zakres tonalny Samsung NX200 - Zakres tonalny
NEX-5N
Samsung NX200 - Zakres tonalny Samsung NX200 - Zakres tonalny
1600 ISO
NX200
Samsung NX200 - Zakres tonalny Samsung NX200 - Zakres tonalny
NEX-5N
Samsung NX200 - Zakres tonalny Samsung NX200 - Zakres tonalny