Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony NEX-F3 - test aparatu

3 października 2012

9. Podsumowanie


Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

NEX-F3 jest obecnie najnowszym modelem wśród najmniej zaawansowanych bezlusterkowców Sony. Na szczęście nie oznacza to dramatycznych oszczędności pod względem użytych materiałów czy jakości wykonania. Korpus wykonany z tworzyw sztucznych nie jest pancerny, ale za to dobrze spasowany. Przyłożenie pewnej siły skręcającej pozwala delikatnie odkształcić korpus, ale nie towarzyszy temu skrzypienie czy trzeszczenie. Rozmiary testowanego aparatu są nieco większe niż poprzednika w serii NEX-3, ale wpływa to pozytywnie na wygodę trzymania. Trochę zmieniło się rozmieszczenie elementów sterujących aparatem i znowu z korzystnym skutkiem dla użytkowników. Mała liczba przycisków i pokręteł kompensowana jest przez możliwość programowania funkcji wielu z nich.



----- R E K L A M A -----

Odchylany ekran LCD charakteryzuje się dobrą rozdzielczością, wysokim kontrastem i dobrym oddaniem barw. Za zaletę można uznać możliwość przekręcenia ekranu o 180 stopni do góry. W takim położeniu łatwo można wykonywać autoportrety. Niestety kąt odchylenia do dołu jest tak mały, że właściwie nie ma znaczenia. Przy wykonywaniu zdjęć znad głowy najlepiej więc trzymać aparat odwrócony „do góry nogami”.

Możliwości filmowania są nieco ograniczone w porównaniu z modelami NEX-7 i NEX-5N. Brakuje trybu o najwyższej jakości nagrań 1920×1080p/50Hz. Pozostaje jednak spory wybór filmów Full HD zapisywanych z kodekiem AVCHD oraz niższe rozdzielczości (1440×1080, 640×480) z kodekiem MP4. Zarówno jakość obrazu, jak i stereofonicznego dźwięku jest bardzo dobra.


Użytkowanie i ergonomia

Delikatne zwiększenie rozmiarów i kształtu korpusu NEX-F3 w stosunku do poprzednika z serii NEX-3 wyraźnie poprawiło wygodę użytkowania. Aparat trzyma się i użytkuje całkiem wygodnie. Szybkość działania nie budzi zastrzeżeń, a tryb zdjęć seryjnych można uznać za bardzo dobry jak na aparat amatorski. Trochę szkoda, że brakuje stabilizacji matrycy, która przecież jest jedną z cech lustrzanek z tej samej stajni, co bohater tego testu. Producent oferuje w zamian obiektywy wyposażone w optyczną stabilizację obrazu.

Jednym z ważnych z naszego punktu widzenia plusów modelu NEX-F3 w stosunku do poprzedników jest obecność wbudowanej lampy błyskowej. Możliwe jest również zastosowanie lampy zewnętrznej, ale tylko takiej, która daje się podłączyć przez specjalne złącze na górnej ścianie obudowy, a nie tradycyjne sanki. Ze względu na łatwy dostęp do matrycy bezlusterkowców nieco większe znaczenie ma skuteczność systemu automatycznego czyszczenia matrycy. W testowanym aparacie system ten działał wystarczająco sprawnie. Zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi warto jednak czasami przedmuchać wnętrze aparatu dla pozbycia się większych drobin kurzu. Wynik testu celności autofokusa okazał się słaby. Być może konstruktorzy postanowili poświęcić nieco dokładności na rzecz szybkości. Pomiar światła działa bez większych problemów, ale zauważyliśmy, że przy ustawieniu standardowym JPEG-i skalowane są w taki sposób, że wyglądają na mniej doświetlone, niż zdjęcia wywołane z formatu RAW.


Rozdzielczość

Zdjęcia z Sony NEX-F3 mają inną rozdzielczość poziomą niż pionową. Średni wynik pomiaru rozdzielczości matrycy jest jednak bardzo wysoki. W prawdzie jest on nieco niższy od wyników Samsunga NX-200, ale to wynika z mniejszej liczby pikseli matrycy. Przeliczenie stosunku wartości MTF do liniowej gęstości pikseli wypada minimalnie na korzyść Sony NEX-F3.


Balans bieli

Odwzorowanie barw na zdjęciach z NEX-F3 jest bardzo dobre. Tak jak praktycznie zawsze, tak też tutaj trzeba wspomnieć o dużych błędach kolorów przy oświetleniu żarowym. W takim przypadku najlepiej użyć dedykowanego ustawienia balansu bieli.


Jakość obrazu w JPEG

W Sony NEX-F3 nie ma możliwości całkowitego wyłączenia redukcji szumów na wysokich czułościach. Wydaje się, że w aparacie tym zostały zastosowane nowe – lepsze algorytmy redukcji szumu, niż u poprzednika NEX-3C. Zdjęcia surowe z obydwu aparatów wyglądają bardzo podobnie, natomiast JPEG-i z NEX-F3 przy wysokich czułościach wyglądają wyraźnie lepiej. Poziom szumów na zdjęciach zapisywanych w formacie JPEG jest stosunkowo niski, nawet na najwyższych dostępnych czułościach. Nie widać przy tym dużej utraty barw. Testowany aparat pozwala na użycie sporego zakresu stopni wyostrzania zdjęć. Poziom najniższy daje rzeczywiście małe lub nawet zerowe wyostrzanie, a poziom najwyższy jest już na granicy „przeostrzenia”.

Mocną stroną NEX-F3 jest bardzo dobra implementacja funkcji specjalnych. Pod tym względem praktycznie nie różni się on od bardziej zaawansowanych modeli z serii NEX. Na uwagę zasługuje tutaj tryb HDR oraz panoramy. Funkcja HDR pozwala wyraźnie rozszerzyć zakres tonalny na zdjęciach, które dodatkowo zyskują przy tym przez obniżenie poziomu szumów. Panoramy zarówno dwu- jak i trójwymiarowe wykonuje się stosunkowo łatwo i aparat samodzielnie składa je z zadowalającą jakością. Wspomnijmy jeszcze filtry artystyczne, które pozwalają znacznie modyfikować uzyskiwane zdjęcia już w momencie ich wykonywania.


Jakość obrazu i szumy w RAW

Pod względem poziomu szumu na surowych plikach testowany model NEX-a zachowuje się podobnie jak modele NEX-3C czy NEX-5N. Porównanie z Panasonikiem GF3 i Olympusem E-PM1 pokazuje, że jest to bardzo dobry poziom wśród amatorskich aparatów ze współczesnymi matrycami CMOS.

Alfa NEX-F3 charakteryzuje się bardzo niskim poziomem prądu ciemnego. Pod tym względem należy do ścisłej czołówki.


Zakres tonalny

Przy czułości ISO 200 i najlepszej jakości obrazu zakres tonalny wynosi 6.1 EV. Nie jest to zbyt wysoka wartość. Pod tym względem brakuje niższej czułości ISO 100. Ogólnie jednak zakres tonalny nie odbiega od osiągów współczesnych matryc o rozmiarach APS-C. Wyciąganie szczegółów obrazu z głębokich cieni okazuje się całkiem skuteczne i tutaj też należą się pochwały.


Ocena końcowa


Punktacja Maks. Sony NEX-F3 Sony NEX-C3 Olympus E-PM1 Panasonic GF3
Obudowa 7 3,50 5,32 3,50 3,50
Gniazda 4 1,05 1,01 0,84 0,72
Przyciski 4 1,60 1,40 1,20 1,30
Menu 3 1,98 1,62 2,10 1,92
Wyświetlacze 5 2,03 2,08 1,61 1,89
Live View 3 2,30 2,45 2,20 2,20
Wizjer 5 0,00 0,00 0,00 0,00
Szybkość działania 5 1.89 1,50 1,81 1,63
Autofokus 9 4,55 6,75 6,43 6,31
Pomiar światła 8 3,50 3,25 4,25 3,15
Funkcje specjalne 5 2,40 1,60 2,67 1,49
Lampa błyskowa 4 1,39 1,46 1,63 1,04
Rozdzielczość (MTF) 8 5,93 5,08 5,89 5,08
Balans bieli 3 1,73 0,72 0,67 0,90
Jakość zdjęć JPEG 7 4,51 3,89 3,69 3,50
Jakość zdjęć RAW 10 6,68 6,06 5,16 5,84
Zakres tonalny 10 5,33 5,31 5,18 4,91
RAZEM 100 50,37 49,49 48,84 45,39

Alfa NEX-F3 jest obecnie najmniej zaawansowanym bezlusterkowcem w ofercie firmy Sony. Nie mamy jednak do czynienia ze sprzętem całkowicie pozbawionym funkcji znanych z najbardziej zaawansowanego przedstawiciela tej grupy. Możliwości fotografowania i filmowania różnią się niewiele. Większe różnice dotyczą funkcjonalności związanej ze stroną sprzętową – inna liczba elementów sterujących, czy inny sposób podłączenia zewnętrznej lampy błyskowej. Korpus zbudowany jest z tworzyw sztucznych, ale ich jakość jest zadowalająca. Nic nie mamy do zarzucenia jakości wykonania. W stosunku do poprzedników warto zauważyć delikatną zmianę kształtu, która pozytywnie wpłynęła na wygodę trzymania. F3 należy do nowej grupy aparatów Sony, w których funkcje wielu pokręteł i przycisków są programowalne. Jakość uzyskiwanych zdjęć stawia testowany aparat w czołówce swojej klasy. Warto zauważyć, że ostatnio pojawiły się wreszcie jaskółki zapowiadające nowe, oby dobre obiektywy dla systemu NEX, a więc i w tej kwestii krytyka systemu NEX powinna wreszcie ustać.

Na względną pochwałę zasługują dobre tryby zdjęć seryjnych oraz dość rozbudowany zestaw trybów filmowania w rozdzielczości Full HD. Jakość obrazu i dźwięku w tym przypadku uznajemy za bardzo dobrą. Dodatkową zaletą jest to, że użytkownicy mogą ręcznie kontrolować wszystkie parametry ekspozycji w czasie filmowania. Na bezwzględną pochwałę zasługują funkcje dodatkowe, takie jak HDR i zdjęcia panoramiczne. Drobne uwagi można mieć do oprogramowania (np. niekonsekwentne reakcje na klawisze przy korzystaniu z menu), ale tu można liczyć na poprawę w kolejnych wersjach firmware.

W obecnej chwili NEX-F3 przewodzi stawce najmniej zaawansowanych bezlusterkowców. Wśród podobnych aparatów innych producentów nie znaleźliśmy, jak na razie, lepszego korpusu. Tamte nie stoją jednak na straconej pozycji, bo oferują na przykład dużo lepszy wybór dobrej jakości obiektywów.

Na koniec wyliczamy najważniejsze zalety i wady Sony NEX-F3.


Zalety:

  • dobra jakość zdjęć w szerokim zakresie czułości,
  • stosunkowo niski poziom szumów,
  • niski poziom prądu ciemnego,
  • uchylny wyświetlacz dobrej jakości,
  • wbudowana lampa błyskowa,
  • względnie małe rozmiary,
  • szeroki wybór ciekawych i użytecznych funkcji dodatkowych,
  • skala temperaturowa WB, nastawy własne,
  • rozbudowany tryb wideo,
  • możliwość ręcznej kontroli parametrów ekspozycji podczas nagrywania filmów,
  • bardzo dobra jakość obrazu i dźwięku w filmach Full HD,
  • dobre tryby seryjne,
  • swoboda konfiguracji elementów sterujących – większość jest programowalna,
  • możliwość korzystania z dwóch typów kart pamięci: SD oraz Memory Stick,
  • gniazdo HDMI.

Wady:
  • słaba celność autofokusa,
  • brak stabilizacji matrycy,
  • różna moc filtra AA w poszczególnych składowych,
  • konieczność włączania menu do zmiany trybów,
  • nienajlepsza organizacja menu,
  • stosunkowo niska moc wbudowanej lampy błyskowej,
  • długi czas ładowania baterii,
  • brak uszczelnień.

Przykładowe zdjęcia

Tym razem wyjątkowo tabelę ze zdjęciami przykładowymi musimy poprzedzić komentarzem. Zawsze staramy się zdjęcia przykładowe robić z poziomem wyostrzania ustawionym na minimalną dostępną wartość. W przypadku NEX-F3 jest ona oznaczona liczbą „−3”. Niestety tym razem daliśmy się podejść twórcom oprogramowania systemowego testowanego aparatu. Zmiany stopnia wyostrzania dokonać można w pozycji Strefa twórcza, w zakładce Jasność/Kolor menu głównego. Robimy to osobno dla każdej metody obróbki obrazu. Samo ustawienie wyostrzania nie jest całkiem oczywiste. Po zmianie tego parametru, na ekranie LCD widać jego nową wartość. Po prawej stronie mamy tylko podpis dla górnego przycisku programowalnego oznaczający powrót. Okazuje się, że jego naciśnięcie powoduje anulowanie wprowadzonych zmian. Żeby się o tym przekonać trzeba znowu wejść w opcje zmian kontrastu, nasycenia i ostrości. Aby zmiany zostały zapamiętane, trzeba wyjść naciskając niepodpisany w tym momencie klawisz w środku koła regulacyjnego. Niestety to nie koniec niespodzianek. Świadomie wyostrzanie możemy zmienić tylko w jednym miejscu. Za to nieświadomie możemy wrócić do ustawienia fabrycznego przez zmianę innych ustawień. Stanie się tak na przykład wtedy, gdy razem z JPEG-ami będziemy zapisywać RAW-y, gdy włączymy funkcję HDR oraz być może jeszcze w innych sytuacjach. W naszym przypadku skończyło się to tym, że tylko część zdjęć przykładowych wykonanych jest przy najniższym możliwym stopniu wyostrzania, a część przy wyostrzaniu standardowym.


Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Parametry: 50 mm, f/1.8, exp. 1/160 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 3.19 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Parametry: 50 mm, f/22.0, exp. 1/1 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 5.47 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 24 mm, f/8.0, exp. 1/500 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 4.84 MB, wyostrzanie „−3”
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 23 mm, f/8.0, exp. 1/250 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 6.78 MB, wyostrzanie „−3”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 23 mm, f/8.0, exp. 1/640 s, ISO 400
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 7.06 MB, wyostrzanie „−3”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 23 mm, f/8.0, exp. 1/1250 s, ISO 800
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 7 MB, wyostrzanie „−3”
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 18 mm, f/4.0, exp. 1/60 s, ISO 800
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 4.56 MB, wyostrzanie „−3”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Parametry: 50 mm, f/2.0, exp. 1/40 s, ISO 3200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 3.31 MB, wyostrzanie „−3”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Parametry: 50 mm, f/2.0, exp. 1/60 s, ISO 6400
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 3.31 MB, wyostrzanie „−3”
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Parametry: 50 mm, f/2.0, exp. 1/60 s, ISO 400
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 3.16 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Parametry: 50 mm, f/3.5, exp. 1/80 s, ISO 1600
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 3.41 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Parametry: 50 mm, f/6.3, exp. 1/200 s, ISO 12800
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 5.59 MB, wyostrzanie „0”
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Parametry: 50 mm, f/6.3, exp. 1/250 s, ISO 16000
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 5.88 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 18 mm, f/7.1, exp. 1/200 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 4.72 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 18 mm, f/8.0, exp. 1/800 s, ISO 800
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 4.25 MB, wyostrzanie „0”
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 18 mm, f/9.0, exp. 1/1600 s, ISO 3200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 4.38 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 18 mm, f/11.0, exp. 1/2000 s, ISO 6400
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 4.97 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 18 mm, f/14.0, exp. 1/3200 s, ISO 12800
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 5.34 MB, wyostrzanie „0”
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 42 mm, f/7.1, exp. 1/200 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 6.69 MB, wyostrzanie „−3”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 23 mm, f/8.0, exp. 1/500 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 7.03 MB, wyostrzanie „−3”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 50 mm f/1.8 OSS
Parametry: 50 mm, f/2.0, exp. 1/30 s, ISO 1600
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 3.69 MB, wyostrzanie „0”
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Sony NEX-F3  - Podsumowanie
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 24 mm, f/9.0, exp. 1/1250 s, ISO 200
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 4.63 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 18 mm, f/9.0, exp. 1/1600 s, ISO 400
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 4.44 MB, wyostrzanie „0”
Aparat: Sony NEX-F3 + Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS
Parametry: 27 mm, f/8.0, exp. 1/400 s, ISO 16000
Plik: JPEG, 4912×3264 pix, 5 MB, wyostrzanie „0”

Aparat do testów wypożyczyła firma:

Sony NEX-F3  - Podsumowanie

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Sony NEX-F3  - Podsumowanie Sony NEX-F3  - Podsumowanie