Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35 mm f/2.8 ASPH. Power O.I.S. (Aktualizacja)

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35 mm f/2.8 ASPH. Power O.I.S. (Aktualizacja)
15 grudnia
2022 10:29

Firma Panasonic zaprezentowała najnowszą generację przeznaczonego do bezlusterkowców systemu Mikro Cztery Trzecie standardowego obiektywu zmiennoogniskowego.

Tak prezentuje się specyfikacja nowości:

  • Ogniskowa: 12 - 35 mm,
  • Światłosiła: f/2.8,
  • Pole widzenia: 84° - 34°,
  • Ostrość od: 0.15 m,
  • Maksymalne powiększenie: 0.21x,
  • Maksymalna wartość przysłony: 22,
  • Liczba listków na przysłonie: 7,
  • Mechanizm autofokusa: AF,
  • Konstrukcja: 14 elementów / 9 grup (4 elementy asferyczne, 1 element ze szkła o niskiej dyspersji UED i 1 element ze szkłą o wysokim współczynniku załamania UHR),
  • Rozmiar filtra: 58 mm,
  • Tryb Makro: Nie,
  • Stabilizacja: Tak,
  • Dostępne mocowania: Mikro Cztery Trzecie,
  • Wymiary: 73.8 × 68.6 mm,
  • Waga: 306 g.

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35 mm f/2.8 ASPH. Power O.I.S. (Aktualizacja)

Nowy obiektyw jest już dostępny w przedsprzedaży. Dostawy mają rozpocząć się w styczniu przyszłego roku. Za oceanem wyceniono go na 899 dolarów. Polska cena nie została jeszcze ogłoszona.

Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35 mm f/2.8 ASPH. Power O.I.S. (Aktualizacja)

Specyfikacja obiektywu jest dostępna w naszej bazie:

Aktualizacja — otrzymaliśmy oficjalną informację prasową na temat nowego obiektywu od polskiego oddziału firmy Panasonic. Zamieszczamy ją poniżej:

INFORMACJA PRASOWA

Przedstawiamy Panasonic LEICA DG VARIO-ELMARIT 12-35mm / F2.8 ASPH. / POWER O.I.S., obiektyw zmiennoogniskowy MFT o dużym otworze przysłony, zapewniający wyjątkową, uniwersalną jakość zdjęć i filmów.

Panasonic ma przyjemność przedstawić LEICA DG VARIO-ELMARIT 12-35mm / F2.8 ASPH. / POWER O.I.S., wszechstronny obiektyw Mikro Cztery Trzecie o dużej przysłonie z zakresem ogniskowych 12-35 mm (odpowiednik 24-70 mm w aparacie 35 mm) i filtrem o średnicy 58 mm. 

Dzięki kompaktowej i mobilnej konstrukcji, stałej przysłonie F2,8 i O.I.S. (optyczny stabilizator obrazu), obiektyw sprawdza się praktycznie w każdej sytuacji. Zaprojektowany, aby zastąpić odchodzący LUMIX G X VARIO 12-35 mm / F2.8 II ASPH. Jako jeden z najlepszych obiektywów LUMIX G Mikro Cztery Trzecie firmy Panasonic, został zaprojektowany zgodnie z wysokimi standardami optycznymi firmy LEICA i ma wytrzymałą konstrukcję odporną na zachlapania i kurz, która może pracować w temperaturach do -10°C — mimo że waży zaledwie 306 g. 

W środku LEICA DG VARIO-ELMARIT 12-35mm / F2.8 ASPH. / POWER O.I.S. znajduje się czternaście elementów obiektywu ułożonych w dziewięciu grupach, zapewniających wyjątkową wydajność optyczną. Należą do nich cztery soczewki asferyczne, jedna soczewka UED (Ultra Extra-Low Dispersion) i jedna soczewka UHR (Ultra High Refractive Index). Obiektyw jest również wyposażony w unikalną powłokę Nano Surface Coating firmy Panasonic, która redukuje odbicia w całym zakresie światła widzialnego, a w połączeniu z nowym elementem chroniącym przed światłem minimalizuje negatywne efekty nawet przy pracy pod słońce. 7-listkowa przysłona ma okrągły kształt, aby zapewnić gładki, atrakcyjny efekt bokeh w nieostrych obszarach obrazu. 

LEICA DG VARIO-ELMARIT 12-35mm / F2.8 ASPH. / POWER O.I.S. oferuje większą wszechstronność niż LUMIX G X VARIO 12-35mm / F2.8 II ASPH., dzięki krótszej odległości ogniskowania, wynoszącej zaledwie 0,15 m (na szerokim końcu) i większemu współczynnikowi powiększenia wynoszącemu 0,21x (przy ogniskowej 17 mm). 

Zawiera również nowy mechanizm tłumienia oddychania ostrości, rozpraszający efekt, który może wystąpić podczas nagrywania wideo, a także mikrokrokową kontrolę przysłony w celu płynnych zmian ekspozycji podczas nagrywania. Cechy te, w połączeniu z cichą, precyzyjną pracą autofokusa obiektywu i wysoce skutecznym O.I.S., sprawiają, że idealnie nadaje się do profesjonalnej produkcji wideo, jak również fotografii. 

Dzięki mobilności charakterystycznej dla wszystkich obiektywów MFT, wytrzymałej konstrukcji i fantastycznym parametrom optycznym w całym zakresie ogniskowych, LEICA DG VARIO-ELMARIT 12-35mm / F2.8 ASPH. / POWER O.I.S. ustanawia nowy standard dla obiektywów zmiennoogniskowych LUMIX G.


Komentarze czytelników (65)
  1. JarekB
    JarekB 15 grudnia 2022, 10:46

    Sugerowałbym unifikację sposobu podawania wymiarów obiektywów. Przy wersji 1 i 2 jest a x b, przy najnowszej b x a. Średnica jest zamieniona z długością...

    Premiera nowego obiektywu cieszy, najwyraźniej Panasonic widzi przyszłość w MFT.

  2. thorgal
    thorgal 15 grudnia 2022, 11:09

    Nie mój system ale cena jest przyzwoita. Tylko brać.

  3. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2022, 11:16
  4. krisss
    krisss 15 grudnia 2022, 11:19

    To już zdaje się trzecia wersja tego obiektywu. Wszystkie wyglądają identycznie. Są jakieś różnice w obrazowaniu ?

  5. 15 grudnia 2022, 11:28

    Klasyk w trzeciej odsłonie - must have dla ambitnego posiadacza aparatu Panasonica zwłaszcza - DualIS itd. Moża ostrzyć z 15cm.
    No chyba że ktoś woli dłuższego 12-60 ale ze zmienną przesłoną. Ten bardziej dla filmowca - jak będzie zoomował to mu tam ekspozycja nie przeskoczy. LEICA NONVARIO-NONLMARIT więc i wstyd używania MFT mniejszy a lans większy.

    Ściąga dla kolekcjonerów Panasonica:
    Komplet 0: F3.5+ 14-45, 45-200 (ekociemni, jakość tylko dwa razy lepsza niż szkiełko IPhonea)
    Komplet 1: 7-14, 12-35, 35-100, 100-300 (słodziaki w kieszeń i na każdą kieszeń)
    Komplet 2: 8-18, 12-60, 50-200/100-400 (moc w kompakcie i na zakładkę - w zestawie czapeczka i oznaka Leica)
    Komplet 3: 10-25, 25-50, 200/2.8 (full top HQ dla niewierzących w grawitację, i tych którzy chcą poszydzić z fotofaszystów (tu: FF))

    Komplety można mieszać, tj nie można mieszać - jak na Rejsie, najlepiej nie pytać.

  6. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2022, 11:44


    Trzeci raz taki sam schemat optyczny i takie same wykresy MTF
    ale dopiero teraz łechczący ego i powiększający przyrodzenie napis LEICA.

    Przy okazji można podnieść o 200$ cenę w sklepach.

  7. darekw1967
    darekw1967 15 grudnia 2022, 11:54

    Na pewno szklo jest niezle choc dla moich potrzeb wole za polowe ceny (maly, lekki, super ostry) m.Zuiko 12-45/f4.0 PRO.

  8. Arek
    Arek 15 grudnia 2022, 12:20

    Ciekawe jest to, że ta PanaLeica praktycznie niczym nie różni się od dwóch poprzednich generacji Panasonica 12-35 mm f/2.8:
    link

    Liczba soczewek i grup jest identyczna, nawet elementy specjalne i ich ilość są takie same. Jedyny plus nowej PanaLeiki to minimalny dystans ustawiania ostrości.

    Ciekaw więc jestem dlaczego poprzednie modele nie miały znaczka Leiki.

  9. wzrokowiec
    wzrokowiec 15 grudnia 2022, 12:31

    @Arek
    "Ciekaw więc jestem dlaczego poprzednie modele nie miały znaczka Leiki."

    Rzeczywiście bardzo ciekawa zagadka!

  10. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2022, 12:33

    Maksymalne powiększenie 0,21x przy ogniskowej 17 mm,
    a najmniejsza odległość ustawienia ostrości 0,15 m przy ogniskowych 12–17 mm
    i 0,25 m przy ogniskowej 35 mm.

    Panasonic jak Pentax link
    Cel -przybić nową cenę.

  11. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2022, 12:51

    Ciekawe dlaczego Panasonic 25 mm f/1.4 ASPH.
    nazywa się Leica DG Summilux,
    a nie Sigma?
    link

  12. JarekB
    JarekB 15 grudnia 2022, 13:09

    @PDamian
    'Przy okazji można podnieść o 200$ cenę w sklepach.'
    Dasz jakies linki? Przy starym modelu zauważyłem (w Twoim ulubionym sklepie) obniżkę o 300 USD...

  13. JarekB
    JarekB 15 grudnia 2022, 13:11

    @PDamian
    W dniu premiery mark II kosztował 999 USD, tako rzecze artykuł z 2017-01-04 z dpreview.

  14. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2022, 13:28

    Cenę Panasonic 12-35/2.8 II obniżyli na 700$ bo za 1000 świetnie się sprzedawał?

    Teraz musieli nazwać to Leica żeby próbować sprzedać za więcej.

    Masz pomysł dlaczego Panasonic obiektyw 25/1.4 zaprojektowany przez Sigma
    sprzedaje pod nazwą Leica?

  15. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2022, 13:39
  16. lord13
    lord13 15 grudnia 2022, 14:33

    @PDamian
    "Teraz musieli nazwać to Leica żeby próbować sprzedać za więcej."

    Za jakie więcej? Cena startowa jest o 100 USD niższa niż jego poprzednika w 2017 r. Czego jak czego, ale ceny ciężko się czepiać.

    "Masz pomysł dlaczego Panasonic obiektyw 25/1.4 zaprojektowany przez Sigma
    sprzedaje pod nazwą Leica?"

    Dopiero odkryłeś że firmy potrafią zamawiać sprzęt pod swoją marką u innych podwykonawców? m.Zuiko 75/1.8 to też projekt Sigmy i co w związku z tym?

  17. vulkanwawa
    vulkanwawa 15 grudnia 2022, 15:12

    nawet używka tego obiektywu 12-35 (i to starsza wersja) jest droższa od nowego obiektywu do systemy FF np Sony Zeiss 24-70mm f4. Upsss

  18. Soniak10
    Soniak10 15 grudnia 2022, 15:19

    @WOjtech: a co byś powiedział na zestaw 8-25 (Oly) + 14-140II + 100-300? Plus body G90?

  19. 15 grudnia 2022, 15:32

    A niestety nie mam rozeznania w Olympusach - w sumie jeśli obiektyw nie ma OIS to nie ma przeciwwskazań żeby mieszać producentów. Generalnie obiektywy szukałem po ostrości żeby rozwiązać rozdzielczość 4K - nieliczne najostrzejsze to potrafią.

    Choć dałem się "oszukać" Optycznym że ta ostrość mierzona w lpmm to jest ostrość obiektywu - a tam niewyraźnie jest napisane że to ostrość systemu. Wiec nie wiem ile K mam w 4K na GH6 ale powinno być lepiej niż pomiary na starszych aparatach.

  20. 15 grudnia 2022, 15:37

    Ale miałem przez chwile 8-18 zanim kupiłem 10-25 - no trochę żal tracić 8, 8-25 to by było coś. Ale z kolei Panasonic ma 1.7 - wszyscy mówią o tej GO to pomyślałem że ja też chcę, FF będą się mniej ze mnie śmiać. Jak to na tym świecie zawsze trzeba wybierać i rzadko można mieć wszystko - ale dobrze że możemy wybierać, przebierać, i w jakim chcesz kolorze. Oby Olympus/OM nie odpuścił.

  21. 15 grudnia 2022, 15:52

    100-300 rozważałem porównując do 100-400/200/50-200. Szkoda że nie jest ostry, jest ryzyko że smartfonowcy zaczną za tobą łazić i mówić że mają ostrzej.

    Co ciekawe crop 300mm z 200/2.8 jest znacznie bardziej ostry niż 300mm w 100-300. Kompaktowy, za rozsądne pieniądze i pewnie lepszy niż 45-200 który miałem lata temu.

    Ostrosc w lpmm w centrum na 300mm:
    - 35 - 100-300
    - 50 dla 100-400
    - 50 lub 67 50-200 - crop do 300mm lub 280mm z TC14 - konwerter robi robote
    - 60 - crop 300mm z 200/2.8

    Przy czym lpmm brałem bezkrytycznie od Optycznych a to może być niedokładne jak rózne aparaty były użyte w testach

  22. r2mdi
    r2mdi 15 grudnia 2022, 17:10

    wzrokowiec:
    "@Arek
    "Ciekaw więc jestem dlaczego poprzednie modele nie miały znaczka Leiki."

    Rzeczywiście bardzo ciekawa zagadka!"

    Special edition? Taki nowy kamuflaż. :)

  23. RobKoz
    RobKoz 15 grudnia 2022, 18:00

    @Soniak10

    "8-25 (Oly) + 14-140II + 100-300? Plus body G90?"

    Na szerokim kącie AF nie jest taki istotny bo GO jest większa, ale w ogólności szkło Olka do puszki Panasa to nie jest dobre połączenie, ze względu na to że Panasowy szybszy AF bazujący na DFD działa tylko ze szkłami Panasa z innymi działa tylko wolniejszy AF kontrastowy.

  24. JarekB
    JarekB 15 grudnia 2022, 19:31

    @vulkanwawa
    Czyli porównujesz jasny i uszczelniony obiektyw do jakiejś ciemnicy na FF, który dodatkowo jest teraz objęty sutym cashbackiem i dlatego niespodziewanie tanim się stał. Pożytek z tej dyskusji tego jest tylko taki, że dowiedziałem się o cashbacku Sony i spieszę sprawdzić, czy czegoś nie znalazłbym dla siebie.

  25. 15 grudnia 2022, 19:48

    @RobKoz - ważna uwaga z tym AF, czyli lepiej nie mieszać Pan z Oly. No to jedynie manualne obiektywy są równorzędne w aparatach obu producentów.

  26. JarekB
    JarekB 15 grudnia 2022, 20:21

    @W0jtech
    ' lepiej nie mieszać Pan z Oly'

    Wydaje mi się, że obiektywy Panasa można spokojnie podłączać do Olka, który w większości sprzętu i tak ma kontrastowy AF ;-) Stosowałem Lumixa 12-32 na Olku i było OK, również w przypadku podpinania do E-M1.

  27. 15 grudnia 2022, 20:25

    AF ok ale tracisz Dual IS link

  28. Soniak10
    Soniak10 15 grudnia 2022, 20:57

    @RobKoz: jak Panasonic wprowadzi szkło klasy 10-30/f2.8 za cenę nie wyższą niż ten 8-25 Olka, to chętnie zamienię. na razie w tym, co ja pstrykam, Olek sprawdza mi się bardzo dobrze.

  29. Jarun
    Jarun 15 grudnia 2022, 21:37

    Ja mieszam Panasonica z Olympusem w różnych konfiguracjach i w obydwie strony i nie widzę różnic w działaniu ani AF ani stabilizacji.

  30. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2022, 21:56

    A jakie obiektywy na jakich korpusach?

  31. olaieryk
    olaieryk 15 grudnia 2022, 21:56

    Nuda bardzo. Trzeba co jakiś czas flagowca odświeżyć i tyle. Zrobiliby 10-35 to by było coś.
    Co do łączenia - mam body Panasonica i Olympusa i obiektywy Panasonica i Olympusa i jest OK. Potwierdzam, że Olek lepiej łapie ostrość, ale filmowanie to tylko Panasonic.

  32. Jarun
    Jarun 15 grudnia 2022, 22:33

    @PDamian napisał:
    „A jakie obiektywy na jakich korpusach?”


    Korpusy:
    Olympus OM-D 10 III
    Panasonic G9

    Obiektywy:
    Olympus M.Zuiko Digital 14-42 mm f/3.5-5.6 ED EZ
    Panasonic G VARIO 14-42 mm f/3.5-5.6 II
    Panasonic Leica DG Summilux 15 mm f/1.7
    Olympus M.Zuiko Digital 25 mm f/1.8
    Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8
    Olympus M.Zuiko Digital 9-18 mm f/4.0-5.6 ED
    Olympus M.Zuiko Digital 40-150 mm f/4.0-5.6 ED R
    Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro
    Olympus 12-40 f/2.8 PRO
    Panasonic Lumix G VARIO 45-200 mm f/4.0-5.6 II POWER O.I.S.
    Panasonic Lumix G VARIO 100-300 mm f/4.0-5.6 II POWER O.I.S.

    Manuali ni wymieniłem.

  33. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2022, 22:56

    @Jarun
    Czyli Olek bez fazowego -hybrydowego AF.

  34. PDamian
    PDamian 15 grudnia 2022, 23:10

    Ciekawe jak mały będzie ten nowy Panasonic.

    link

  35. 15 grudnia 2022, 23:20

    No to wnet powinna wyjść wersja Leica 35-100. One zawsze czyli dwa razy już parami chodziły.
    Czasem jest tak że jakieś komponenty się skończyły (end of life) i trzeba zaprojektować kolejną wersję sprzętu dla fabryki więc przy okazji można odświeżyć logo i in.

  36. kaziu
    kaziu 15 grudnia 2022, 23:22

    I nadal mam dylemat co do filmowania dla GH6:
    1. Olympus 12-40 f/2.8 PRO II
    2. Panasonic LEICA DG VARIO-ELMARIT 12-35mm / F2.8 ASPH
    3. Panasonic LEICA DG SUMMILUX 10-25mm F1.7 ASPH
    4. Sigma 18-35/1.8 ART DC HSM + Viltrox EF-M2 II

    Zestaw pod DJI Ronin RS3

  37. 15 grudnia 2022, 23:44

    Wybierz ten o największej źrenicy wejściowej i Panasonica.

    Chodzi o to że 10-25 ma filtr 77mm - wszystkie filtry mam w tym rozmiarze i używam adapterów na mniejsze. Ma dużo cech pod filmowanie - płynna przesłona, jest full metal więc można założyć gumowe zębatki bezszwowe bez obawy że coś się uszkodzi a że to beczka to obwód będzie duży - no i ten obiektyw wspiera linear focus ring, nie każdy to ma a to ważny feature filmowy. Nie ma focus czy zoom breathing. Filmowanie no to 1.7 się przyda żeby FF nie fikali z GO. Jest to drogie ale chodzą używane po 6k zł. Jedna wada - niepotrzebnie on się trochę wysuwa, to zepsuli - więc na sztywno do matte box jak przykręcisz to nie ma zooma. Jest masywny więc na razie wieszam lekkiego matte boxa bez supportu. Masa 2kg - nie wiem ile ten DJI dzwignie i czy sie zbalansuje. Dodatkowo wygląd pro - każdy pomyśli niestety że to FF.

  38. LbArtJ
    LbArtJ 15 grudnia 2022, 23:49

    Siedzę od wielu lat na FF i nigdy nie miałem małego aparatu MFT. Kupiłem kilka dni temu ultra lekkiego Panasonica Gx880 do roweru enduro. Szczerze odechciało mi się chodzić z wielkim klocem FF i mam wielką frajdę, że aparat mogę zabrać wszędzie w kieszeni, a bardziej szumiącą matrycę i tak świetnie koryguję podczas wywoływania RAW. Super, że pojawiają się tam nowe szkła i body. Wielkie obiektywy FF zabierają całą frajdę z fotografowania, a kanciaste body tylko to dopełniają. Dalej będę używać FF gdzie ciężar nie gra roli, ale MTF jest idealne na codzień.

  39. Amadi
    Amadi 16 grudnia 2022, 00:00

    @kaziu - ja bym brał Panaleicę 10-25/1.7 jeśli budżet pozwala. To jest idealny zakres na gimbal

  40. 16 grudnia 2022, 00:01

    GX880 słodziak większy niż GX80 - no i ma ten ekran obrotowy dla ludzi którzy lubią zasłaniać widoki swoją twarzą. Ja wczoraj miałem GX80 z 20mm w kieszeni na biegówkach, całkowicie ciemno więc tylko pojedyncze foty IBIS utrzymał. Trochę strach bo śnieg i mróz ale aparacik przetrwał.

  41. kazziz
    kazziz 16 grudnia 2022, 00:58

    @LbArtJ - w końcu ktoś rozumie, że m4/3 to nie musi być "ten jeden jedyny system" i znakomicie działa jako ten drugi "do kieszeni" - moja najlepsza Przyjaciółka i świetny fotograf (wciągnęła mnie w tę hobby 15 lat temu) do swojego D750+24-70+50/1.4 dokupiła niebieskiego Olympusa E-PL9 z kitem i 25/1.7. I jest absolutnie zachwycona, a wielkie lustro bierze tylko, gdy naprawdę potrzebuje super jakości (czyli... jakieś 10% okazji).

    I tylko mi marudzi, czemu dopiero teraz Jej poleciłem :D

  42. lord13
    lord13 16 grudnia 2022, 07:59

    @Jarun
    "Ja mieszam Panasonica z Olympusem w różnych konfiguracjach i w obydwie strony i nie widzę różnic w działaniu ani AF ani stabilizacji."

    Twierdzisz, że ten cały DfD jest przereklamowany, skoro nie daje żadnej korzyści?

  43. lord13
    lord13 16 grudnia 2022, 08:12

    @W0jtech
    "Ja wczoraj miałem GX80 z 20mm w kieszeni na biegówkach, całkowicie ciemno więc tylko pojedyncze foty IBIS utrzymał."

    No widzisz, a telefony nie mają problemu aby dać nieporuszone zdjęcie w takich warunkach ;) A do tego można jeszcze mieć UWA i krótkie tele w komplecie :)

  44. banc
    banc 16 grudnia 2022, 08:35

    Z tego co rozumiem to główna poprawa to są funkcje video. No i podobno powłoki są lepsze i flary mniej kolorowe.
    Co do mieszania. Mam puszki Olka i pierwsze wersje 12-35 i 35-100 f2.8. Jakoś nie chcą się popsuć. Nie działa podwójna stabilizacja. Trzeba sobie wybrać OIS albo z puszki. Są też ekskluzywne funkcje np. Focus Bracketing, które działają tylko z Olympusami PRO. Odwrotnie też tak jest. Panasonic działa w niektórych zakresach tylko ze szkłami Panasonicą.

  45. lord13
    lord13 16 grudnia 2022, 09:13

    @banc
    Ale jak to, przecież Jarun pisał, że przy miksowaniu nie ma różnic w działaniu AF czy stabilizacji. Czyżby lekko mijał się z prawdą?

  46. 16 grudnia 2022, 09:51

    @lord13 - a to podeślij takie zdjęcie, całkowita noc, porównamy z uczciwą ciekawością: link

  47. kaziu
    kaziu 16 grudnia 2022, 10:24

    @W0jtech - DJI Ronin RS3 podoła Sony FX3 + Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN Art więc i da radę GH6 + SUMMILUX 10-25mm F1.7 ASPH.

    @Amadi - właśnie ten budżet... liczyłem na jakieś świąteczne promocje a tu lipa.

  48. 16 grudnia 2022, 10:59

    @kaziu - krawaty kupuję w UK a drogie obiektywy tylko używane - są dwie oferty na znanym portalu i nawet jak liczyłeś na fakturę VAT to ciągle to jest taniej niż nowy z FV. Jeśli źrenica wejściowa nie jest porysowana to dobra oferta.

  49. vulkanwawa
    vulkanwawa 16 grudnia 2022, 13:03

    @W0jtech
    To zdjęcie które podesłałeś.... zdajesz sobie sprawę że jakikolwiek obecny smartfon robi lepsze zdjęcia nocne? i to z ręki, bez użycia statywu itp. "pomagaczy"

  50. 16 grudnia 2022, 13:14

    A to podeślij - full size żeby znaczków nie porównywać - tu może być lekko ruszone 20mm/F1.7/ISO1600. Naturalna GO robi robotę - tylko drzewo jest ostre.

  51. Jarun
    Jarun 16 grudnia 2022, 15:23

    @lord13 napisał:
    „Ale jak to, przecież Jarun pisał, że przy miksowaniu nie ma różnic w działaniu AF czy stabilizacji. Czyżby lekko mijał się z prawdą?”

    Nie pisałem, że nie ma, tylko, że ich nie widzę. Bo nie widzę.
    OMD-10 ma ogólnie słabszy AF od G9. AF w G9 działa bardzo szybko niezależnie od tego, jaki obiektyw jest do niego podpięty. Różnice w AF w działaniu wynikają ze specyfikacji aparatów. Jeśli natomiast obiektyw jest wolniejszy od innych, to widać niezależnie od tego, do którego aparatu jest podpięty.
    Stabilizacja w obydwóch aparatach działa bardzo dobrze. Nawet na 300mm nie dochodzę do granic ich możliwości. Być może widziałbym różnicę, gdybym robił zdjęcia z dłuższymi czasami ekspozycji. Przy „normalnym” fotografowaniu, stabilizacje w obydwóch aparatach działają na tyle sprawnie, że w ogóle nie muszę się zastanawiać nad tym, która z nich działa lepiej, a która gorzej.

  52. JdG
    JdG 16 grudnia 2022, 17:08

    > 100-300 rozważałem porównując do 100-400/200/50-200. Szkoda że nie jest ostry, jest ryzyko że smartfonowcy zaczną za tobą łazić i mówić że mają ostrzej. [W0jtech]

    niesłusznie, bo nieostry jest tylko w najdłuższym zakresie (w zasadzie 250-300 mm), poza tym wygląda bardzo dobrze, światłosiła F/4-5,6 - w tym zakresie budżetowe optimum, i także praktyce optimum (M.Zuiko 75-300 jest za ciemny na trudne światło, niestety);

    poza tym uszczelniony, lekki i tani; kupiłem M.Zuiko 75-300, głównie z uwagi na jakość obrazu i szerszy zasięg, ale to nie był dobry pomysł - 75 mm (czyli 150 wg fufu) to i tak za wąski "pogląd na świat", więc 100 mm nie robi w praktyce różnicy - to po prostu długi teleobiektyw, na szczęście zmienny, ale długi, street foto odpada w zasadzie (poza szpiegopstwem, of course);

    > ale w ogólności szkło Olka do puszki Panasa to nie jest dobre połączenie, ze względu na to że Panasowy szybszy AF bazujący na DFD działa tylko ze szkłami Panasa [RobKoz]

    to ostanie to prawda, ale to nie zmienia faktu, że AF i tak działa szybko - mam Panasonic 12-32 i nie mogę na szybkość narzekać (patrz też posty *JarekB* i *Jarun*). Oczywiście tracimy OIS, ale w tym wypadku ma to umiarkowane znaczenie;

    > Trzeci raz taki sam schemat optyczny i ... Przy okazji można podnieść o 200$ cenę w sklepach [PDamian]

    cena już jest znana: >>The Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-35mm F2.8 ASPH Power O.I.S. lens will be available at the end of February for $899.99, a $100 discount compared to the existing Lumix G X Vario lens' MSRP

  53. 3xN
    3xN 16 grudnia 2022, 17:51

    @vulkanwawa
    "To zdjęcie które podesłałeś.... zdajesz sobie sprawę że jakikolwiek obecny smartfon robi lepsze zdjęcia nocne?"

    What? Mniejsza matryca i ciemniejszy obiektyw w smartfonie zrobi lepsze zdjęcie? Wytłumaczysz nam jak to działa? :)
    Co jak co, ale to właśnie smartfony potrzebują tych "magicznych pomagaczy" i pod warunkiem, że oglądamy fotki tylko na smartfonie :)

    Pisałem już tutaj 2.12.2022
    link
    że smartfon już na ISO 400 przy sztucznym świetle produkuje akwarele, więc jakim cudem ma być na ISO 1600 - jak na fotce W0jtecha - lepiej?

    I żeby nie być gołosłownym, tutaj galeria zdjęć iPhone 14 Pro Max (dla mnie to wyostrzona sraczka)
    link

  54. 16 grudnia 2022, 18:06

    @JdG - niesłusznie, bo nieostry jest tylko w najdłuższym zakresie (w zasadzie 250-300 mm)

    a ta końcówka dla mnie ważniejsza, niżej mam bardzo udany 35-100.
    Na przedzie 100-300 jest lepszy ale szały nie ma - dla ogniskowych 100-200mm w centrum lpmm jest:

    44-41 dla 100-300 - to jest zaledwie 1,7K na GH6
    60-60 dla 100-400
    75-75 dla 50-200
    n/a-90 dla 200 - to jest top i 3,6K na GH6 - prawie 4K

    Bardzo trudno jest zbliżyć się do 4K na MFT, FF to max 6K dopoki beda te tanie mydlane obiektywy na duzy pixel zaprojektowane - dlatego tez nie wierzę w 8K - no chyba że na IPhonie 14 - tam wszystko jest możliwe, ignoranckie ludzie są szczęśliwe, a dzieci wiem coś otem, tiktokują nim pokotem...




  55. siejacy_zamet
    siejacy_zamet 16 grudnia 2022, 18:53

    Posiadam 12-35 f/2.8 II i w parze z G80 daje fantastyczne wyniki. Uważam, że jest w 100% wart swojej ceny.
    Niestety, częściej pstrykam zwierzaki moim 100-300 f/4-5.6 II i tutaj wyniki są sporo słabsze. Jeśli nie jestem bliziutko, to zdjęcia staram się nie kadrować zbyt mocno, w dodatku ciężko pozbyć się aberracji chromatycznej. Myślę nad jego zamiennikiem i chyba tylko 200 f/2.8 wchodzi w grę, żeby jeszcze zyskać na świetle. Bo jak nie, to pozostaje tylko przesiąść się na ciężkie FF...

  56. 16 grudnia 2022, 18:59

    @3xN "tutaj galeria zdjęć iPhone 14 Pro Max"

    Tylko zauważ, że to zdjęcie które robiłem to jest noc w polu, pochmurno, śnieg pada, wilki jakieś - a nie noc w mieście z lampami ulicznymi - tam jest tylko poświata miasta i jest znacznie ciemniej niż to widać na zdjęciu. W zasadzie w UE powinni zakazać robienia zdjęć w takich warunkach przynajmniej z ręki.

    Bo takie zdjęcia nocne w mieście to ja robię po pijaku nie martwiąc się o ostrość, zmniejszając przesłonę, chociaż po 4 piwach stabilizacja może lepiej pracuje: link

  57. 16 grudnia 2022, 19:16

    A bardziej w temacie i też nawiązując do IPhone fotka z 12-35 v1 niestety (DualIS v1 tylko i paskudnik fioletowy): link

    Zróbcie sobie 100% cropa i to wygląda jeszcze jakotako choć chciałoby się więcej przybliżyć, zobaczyć, gdzie to porównywać do smartfona. Na FF pewnie byłoby ładniej, mniejszy szum, może te okna dałoby się uratować.

  58. Accipiter
    Accipiter 16 grudnia 2022, 19:24

    Ktoś kiedyś napisał, że czym dłużej trwa dyskusja na temat systemu MFT, tym zwiększa się prawdopodobieństwo przejścia dyskusji na smartfony. Miał rację.

    Moja żona lubi SUVy, ja wolę busy. Czy mam ją przekonywać, żeby przesiadła się do busa? Przecież na busa wejdzie więcej gratów na pakę, a poruszamy się z podobną prędkością, spalanie też podobne.

  59. 3xN
    3xN 16 grudnia 2022, 19:32

    @W0jtech

    "Tylko zauważ, że to zdjęcie które robiłem to jest noc w polu, pochmurno, śnieg pada, wilki jakieś - a nie noc w mieście z lampami ulicznymi"

    Tak, zauważyłem, ale nie chciałem kopać leżącego (smartfona) ;-)

  60. 16 grudnia 2022, 19:34

    Nie, ale możesz jej powiedzieć że SUVy to chała i umierający system a wnet będą zakazane w UE. A nagle ktoś podjeżdża trabantem (smartfone) do twojego SUVa i mówi że jesteś głupi że SUVa niepotrzebnie używasz a drogi i pali, po co skoro nie ma różnicy a trabant to możliwe że jest lepszy i nawet porównywalny do ferrari więc po co przepłacać.

    Raczej tego typu to jest dyskusja. I to to jest małe, zobacz tu:
    link

  61. JdG
    JdG 16 grudnia 2022, 19:41

    > a ta końcówka dla mnie ważniejsza, niżej mam bardzo udany 35-100.

    no! ale to dużo niżej, bo nawet w tym tanim obiektywie (cena tu jest istotnym czynnikiem) masz jeszcze 100-250, czyli 200-500 mm wg fufu, nie w kij dmuchał;

    ale koro faktycznie masz interes w okolicy 300 mm, to może zainwestuj w M.Z. 300/4 ( jakieś 13 tys. PLN, ale to i tak bardzo tanio w stosunku do jakości i cen alternatyw) albo w M.Z. 100-400 (tylko ca 6 tys. PLN) niezbyt jasny, co prawda, ale ponoć dobry optycznie, mimo to; no i konwertery można do niego stosować, na pewno 1,4 a ponoć nawet x2;

    ten Panasonic to tani obiektyw (ca 3 tys. PLN) i tak wyjątkowo dobry jak na swoją cenę;

    M.Z. 75-300 jest jeszcze tańszy i też dobry optycznie, ale ciemny; to jednak problem, jak nie produkujesz pocztówek;
    na długim końcu, żeby zbliżyć się do możliwości na szerokim końcu trzeba go przymknąć nawet do F/11, co w przypadku m4/3 wydaje się dziwne (dyfrakcja), ale pamiętajmy - przysłona to otwór względny a na tym końcu mamy 300 mm;

    no, kontrowersyjny obiektyw (w warunkach innych niż pełne słońce, of course), ale niedawno jeszcze można go było nabyć za 2-2,5 tys. PLN, a to przecież ekwiwalent 150-600 mm wg fufu, pewnie lepszy optycznie od podobnych popularnych fufu i APS-C)

  62. 16 grudnia 2022, 19:50

    @JdG już nie jestem na kupnie bo mam 50-200 - Olympusa nawet nie rozważałem bo naważniesza w tele jest stabilizacja i tu DualIS2. Choc w tele to OIS ważniejszy bo aparat nie przesunie aż tak bardzo matrycy żeby kompensować. Nadal nie mogę wyjść z podziwu jak ten DualIS zamraża obraz. To na FF analogowym z filmem ASA800 nie szło zrobić ostrego zdjęcia bez statywu na tele - a tu statyw wyrzucasz przez okno. A więc DualIS, jasność, ostrość, zbliężenie - z tym możesz zajżeć w ciemnościach ptakowi do dzioba z ręki.

    Dobra, zagadaliście mnie dzisiaj, idę na biegówki! W zakresie sensorokomparyzmu zastąpi mnie Kawaler Przysłony albo Wielki Sekretarz - za tydzień jaką tacę trzeba będzie puścić.

  63. ziggy
    ziggy 17 grudnia 2022, 00:55

    @siejacy_zamet
    "Posiadam 12-35 f/2.8 II i w parze z G80 daje fantastyczne wyniki. Uważam, że jest w 100% wart swojej ceny."

    Czy masz na myśli wyniki w plenerze czy także w pomieszczeniach? Jak ta para sprawdza się w tym drugim przypadku (w sensie jakości obrazu na brzegach przy pełnej dziurze na krótszych ogniskowych i podwyższonym ISO)? Rozważam powrót do m4/3, jeśli się zdecyduję to kupię tę puszkę, natomiast hamletyzuję nad wyborem obiektywu do okazjonalnego fotografowania ludzi w słabszym świetle - wystarczy zoom o świetle 2,8 czy jednak potrzebna będzie stałka f/1,7 ? Ciekaw jestem Twojej opinii.

  64. siejacy_zamet
    siejacy_zamet 17 grudnia 2022, 23:53

    @ziggy
    Miałem kiedyś 15/1.7 i 42.5/1.7, i byłem nimi zachwycony. Czy plener, czy wnętrza (np. chrzty obu dzieciaków bez lampy) - efekty były wyśmienite. Ale dzieci zaczęły mi się za szybko przemieszczać i ganianie za nimi z szerokim kątem przeszkadzało w zabawie, a tele nie sprawdzało się, gdy podbiegły bliżej.
    Dlatego pozbyłem się tych stałek na rzecz 12-35/2.8 i nie żałuję.

    Jeśli chodzi o zdjęcia w plenerze, to nie ma żadnych problemów. W pomieszczeniach zazwyczaj jest mało światła i tu f/2.8 w MFT troszkę cierpi. Żeby mieć sensowne czasy migawki, trzeba podbić ISO, lub użyć lampy. W takich przypadkach lepiej wypadają obiektywy f/1.7. Ja zazwyczaj podbijam ISO i walczę z szumami w postprodukcji, bo nie chce mi się bawić z lampą. Rozmycie tła jest przyjemne dla oka (nie jak w 100-300, który "podwaja" gałęzie w tle), ale to tylko f/2.8 i to w MFT, więc trzeba mieć świadomość, jakie efekty da się uzyskać.

    Ostrość 12-35/2.8 jest rewelacyjna od brzegu do brzegu i to przy pełnej dziurze. Porównując z 15/1.7, to stałka wypadała mi gorzej. Miałem kiedyś 14-42 X Vario - też nie dorównywał. Z G80, który pozbawiono filtra AA obraz jest doskonały. Jedyne ale - udało mi się złapać morę na zdjęciach portretowych panów w garniturach Ciężko potem się to obrabia, więc do ubrań w mikrowzorki polecam jednak matrycę z filtrem AA.

    AF jest bardzo szybki, bije na głowę 15/1.7, porównywalny z rewelacyjnym 42.5/1.7. Stabilizacja DualIS2 jest niesamowita - ja wykonuję wszystkie zdjęcia z ręki, a statywu używam, gdy sam chcę być na zdjęciu (wyzwalam zdalnie). Nie boję się fotografować przy padającym śniegu, czy mżawce, bo obiektyw ma uszczelnienia.

    Ogólnie moje wrażenie jest takie: 12-35/2.8 to jest obiektyw klasy premium i za to się odpowiednio płaci. Jakość wykonania, ostrość, AF, stabilizacja, zmiana ogniskowej, manualne ostrzenie (raczej doostrzanie, bo fly-by-wire z nieliniowym tempem ostrzenia jest ciężki w użyciu - to nie to, co w manualach) sprawiają, że nie walczę ze sprzętem, tylko skupiam się na kadrze. I chyba o to właśnie chodzi.

    Mam nadzieję, że pomogłem. :)
    Pozdrawiam!

  65. ziggy
    ziggy 18 grudnia 2022, 02:32

    @siejacy_zamet
    Wielkie dzięki za opinię. Mam materiał do przemyśleń :)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.