Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Trendy w mobilnej fotografii - raport Huawei

Trendy w mobilnej fotografii - raport Huawei
17 marca
2023 14:42

Firma Huawei opublikowała raport na temat trendów w fotografii mobilnej stworzony w oparciu o zgłoszenia do konkursu fotograficznego Huawei Next Image Awards.

INFORMACJA PRASOWA

Raport „HUAWEI XMAGE” wskazał trendy w mobilnej fotografii co i w jaki sposób uwieczniamy?

Warszawa, 17 marca 2023 r. – Żyjemy w świecie, w którym obrazy stały się tak ważne dla interakcji społecznych, że zdaniem naukowców przewyższyły one inne formy komunikacji. Dzieje się tak m.in. przez dynamiczny rozwój fotografii mobilnej oraz mediów społecznościowych. Dzięki temu możemy, łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej, wykonywać zdjęcia oraz się nimi dzielić. Uwidacznia to konkurs fotografii mobilnej HUAWEI NEXT IMAGE Awards, do którego amatorzy i profesjonaliści w ciągu ostatnich 6 lat nadesłali prawie 4 mln zgłoszeń z ponad 170 krajów. Podczas ostatniej edycji konkursu Huawei współpracował z FactStory i zebrał zespół ekspertów, którzy z pomocą AI przeanalizowali zgłoszone zdjęcia i filmy. Rezultatem ich pracy jest pierwszy „HUAWEI XMAGE Trend Report 2023” – publikacja identyfikująca najważniejsze trendy i tematy w obrazach generowanych przez użytkowników smartfonów Huawei.

Według badań każdego roku na świecie wykonuje się ponad 1,4 biliona zdjęć, z czego ponad 89% za pomocą smartfonów. Obrazy nie tylko dyktują, w jaki sposób rozumiemy otaczający nas świat, ale także wpływają na to, jak postrzegamy siebie. Jakie motywy najczęściej decydujemy się uwieczniać?

Natura oraz zdjęcia na wolnym powietrzu

W przesłanych zgłoszeniach dominuje temat natury – sztuczna inteligencja skategoryzowała tak aż 80% zdjęć. Czasami związek z naturą jest niewielki, jeśli na przykład na zdjęciu widzimy roślinę doniczkową na balkonie, ale w zdecydowanej większości przypadków prace uwieczniają świat przyrody. Prace konkursowe świadczą też o rosnącej świadomości społecznej, dotyczącej zmian klimatycznych – użytkownicy smartfonów nie tylko pokazują, że byli w danym miejscu w określonym momencie, ale także to dokumentują. 78% zdjęć zostało zrobionych na zewnątrz i najczęściej zawierają takie elementy, jak: niebo (58%) i rośliny (42%). Popularnym tematem są również zachody słońca, stanowiące 17% zgłoszeń. Choć mogą wydawać się one banalne, nie bez powodu nas pociągają. Wizualnie dramatyczne, z niebem płonącym w blasku czerwieni, pomarańczy i magenty, zachody słońca mogą mieć również wiele symbolicznych znaczeń, wśród których jest nadzieja i upływ czasu.

Większość krajobrazów została skadrowana w ujęciu poziomym, ale zdarzają się także pionowe: – Zachodnia tradycja wykorzystuje format poziomy i zasadę trójpodziału, ale te pionowe pejzaże nawiązują do tradycyjnego malarstwa chińskiego i są piękne – mówi fotografka Jessica Hromas, jedna z ekspertek raportu.

Ludzie, a właściwie ich brak

Na zdecydowanej większości zdjęć (aż 73%) nie zobaczymy ludzi, a tylko 6% wizualizuje grupy. W tym podzbiorze dominują rodziny, zwłaszcza te z dziećmi. Brak osób na obrazach sugeruje, że przyroda kojarzy się z samotnością, dającą wytchnienie od miast. Natomiast - jeśli w obrazie jest element ludzki, np. kamper na tle Drogi Mlecznej, siła tego doświadczenia jest wzmocniona – zauważa Jessica Hromas.

Ludzie na zgłoszonych do konkursu zdjęciach występowali rzadko, ponieważ zgłoszenia nie były tak bardzo skoncentrowane na aspiracyjnym ja, które często widzimy w mediach społecznościowych, ale na otaczającej nas rzeczywistości. Jeśli już ludzie się pojawiali, to najbardziej widoczne były dwudziestokilkuletnie kobiety, często pozujące w taki sposób, by ukazać swoją młodość i urodę. Mężczyźni, a także kobiety w średnim wieku, na zdjęciach pojawiali się dużo rzadziej. Podczas gdy panowie w wieku od 40 do 60 lat występowali na 30% zdjęć mężczyzn, to tylko 11% zdjęć kobiet przedstawiało te w średnim wieku. – W przypadku panów mniej liczy się estetyczny wygląd, a bardziej to, co robią – ich praca, ile zarabiają, jacy są inteligentni, jaki sport uprawiają – wyjaśnia socjolożka dr Nichole Fernandez, jedna ze współautorek raportu.

Fascynacja architekturą?

Architektura jest tematem blisko połowy (47%) konkursowych zdjęć i prawie zawsze jest ukazywana z innym elementem: jeśli nie przyrodą, to z ludźmi, a często w połączeniu tych dwóch elementów. – Kiedy ludzie są obecni w otoczeniu zabudowań na zewnątrz, zwykle znajdują się daleko od siebie – zauważa dr Nichole Fernandez. Weźmy przykład obrazu, gdzie poruszająca się postać idąca ulicą miasta, wydaje się anonimowa. Na zdjęciu jest niewiele emocji, a to może sprawić, że pejzaż miejski wydaje się rozległy i zimny. To się całkowicie zmienia, gdy ludzie są traktowani jako nieanonimowi i są pokazani na pierwszym planie. – Jeśli na obrazie są dwie osoby, tworzymy o nich opowieść, której interpretacja zależy od tego, jak postrzegamy ich interakcje i emocje – dodaje dr Nichole Fernandez.

W przypadku ujęć starych budynków twórcy poruszają serca widzów, używając określonych konwencji symbolicznych. — Ci fotografowie są bardzo świadomi swoich odbiorców — mówi socjolog Hang San Kim. — Myślą o tym, w jaki sposób widz zaakceptuje fotografię, i mając to na uwadze, komponują swoje zdjęcia, starając się umieścić w nich nostalgiczne elementy, które łączą widzów z ich własną przeszłością — dodaje. Natomiast nocne ujęcia miast przedstawiają podstawowe kształty, struktury i światła, bez miejskiego nieładu widocznego w ciągu dnia, dzięki czemu kompozycje są bardziej estetyczne, geometryczne i symetryczne.

Powszechność smartfonów a prawo do prywatności

Kiedy ktoś podnosi telefon, aby zrobić zdjęcie, coraz częściej zastanawia się nie tylko nad tym, co i w jaki sposób chce uwiecznić, ale także, gdzie zdjęcie może być rozpowszechniane w mediach społecznościowych i czy nie naruszy to czyjejś prywatności. — Zauważyłem, że niektóre zdjęcia przesłane do konkursu miały rozmazane twarze i spodziewam się, że ludzie staną się bardziej wrażliwi na robienie czyichś zdjęć – twarz to rodzaj danych biologicznych. W Korei Południowej zrobienie komuś zdjęcia w miejscu publicznym może prowadzić do sporów prawnych – mówi Hang San Kim. — Widzę, że fotografowie stają się coraz bardziej ostrożni i świadomi tego, jak robią zdjęcia innym — stwierdza dr Nichole Fernandez. —To, że możemy zrobić zdjęcie, nie oznacza, że powinniśmy. Ludzie mogą rozważyć, czy opublikują zdjęcie swojego dziecka w internecie. Posiadanie i publikacja czyjegoś zdjęcia niekoniecznie jest etyczne.

Pełny raport można pobrać pod linkiem: https://www.huawei.com/en/news/studies/huawei-xmage-trend-report-2023.


Komentarze czytelników (6)
  1. Maciox
    Maciox 17 marca 2023, 17:17

    Wiadomo, że zdjęcia konkursowe są tendencyjne i łatwo je przeanalizować. Ciekawe to byłyby wnioski z analizy danych szpiegowskich jakie rzekomo zbierają od użytkowników.

  2. Fred Kampinos
    Fred Kampinos 17 marca 2023, 19:55

    Ludzi mało na zdjęciach, bo takie czasy. Strach kogoś sfotografować bez wstępnej rozmowy i wyjaśnień :"- A po co, a ktoś ty, a gdzie to będzie pokazane, a czemu ja,a a a...szkoda zachodu. Łatwiej pstryknąć wiewiórkę lub kolejny zachód słońca, które ma nas ostatecznie wypalić do gołej ziemi. Wyciąga człowiek aparat w mieście, a ludzie reagują jak na snajpera w strefie walk.Co za Świat...

  3. BlindClick
    BlindClick 17 marca 2023, 21:27

    Może goglu będzie coś przenosić w walizce i się zgubi, to się dowiemy co ggoglu wie tajemnegi o nas i o swiecie.
    Huawei, gogglu, iPhone, oni mogą przeanalizowac mln zdjęć.
    Ludzi nie ma na zdjęciach konkursowych, na Facebook owych czy Instagram owych ludzi mnóstwo.
    Inne dane wejściowe inne wyniki, hehe.

  4. ziggy
    ziggy 18 marca 2023, 00:43

    "Jeśli już ludzie się pojawiali, to najbardziej widoczne były dwudziestokilkuletnie kobiety, często pozujące w taki sposób, by ukazać swoją młodość i urodę. Mężczyźni, a także kobiety w średnim wieku, na zdjęciach pojawiali się dużo rzadziej. (...) – W przypadku panów mniej liczy się estetyczny wygląd, a bardziej to, co robią – ich praca, ile zarabiają, jacy są inteligentni, jaki sport uprawiają"

    Skandaliczne stereotypy, seksizm i dyskryminacja! Tylko nie wiem czy młodych kobiet czy starych mężczyzn ;)

  5. mason
    mason 18 marca 2023, 11:35

    *ziggy

    Prawda stara jak świat - atrakcyjność kobiety jest mierzona głównie miarą jej wyglądu i młodości (atawistycznie określa to płodność) a mężczyzny poprzez jego pozycję społeczną i osobowość ("dobre geny" i zdolność do utrzymania rodziny)

    Tę oczywistą oczywistość w końcu poznają stare panny po 30-tce, które przekonują się, że ich dyplomy na rynku matrymonialnym mają śladową wartość i są na mocno straconej pozycji w stosunku do młodszych koleżanek niezależnie od swojego i ich statusu społecznego/zawodowego.

  6. baron13
    baron13 18 marca 2023, 20:29

    Cóż... z kobietami to faktycznie bywa ciężko. I faktycznie człek miewa ochotę odsądzać od czci i wiary, ale... Ale jak się dostrzeże, że to także człowiek... Ciężko , lecz nawet lepiej niż samemu :-)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.