Zapraszamy do lektury naszego cotygodniowego zestawienia najciekawszych plotek z branży.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
RF 24-105 mm f/2.8L IS
Anonimowe źródła donoszą, że jeszcze w tym półroczu, Canon zaprezentuje zoom RF 24-105 mm f/2.8L IS, przeznaczony do pełnoklatkowych bezlusterkowców. Byłby to już szósty zoom w ofercie tej firmy, zaczynający się od 24 mm.
Pixel-Shift w EOS-ie R5
Dwa tygodnie temu pisaliśmy o potencjalnej możliwości aktualizacji firmware dla EOS-a R5. Ponownie pojawiają się informacje na ten temat, a dotyczą konkretnie funkcji zdjęć w wysokiej rozdzielczości w technologii Pixel-Shift. Docelowo, ich rozdzielczość miałaby wynieść 24576x16384 piksele, czyli 400 MPix.
Insta360h2>
Nowy produkt
Firma Insta360, znana z produkcji niewielkich kamer, zapowiada nowy, ponoć innowacyjny produkt. Jego premierę zapowiedziano na 29 marca br., pojawił się także teaser:
Leica
Leica Q3
W internecie można znaleźć domniemaną specyfikację nadchodzącej Leiki Q3:
- sensor i procesor obrazowy taki sam jak w Leice M11,
- korpus i obiektyw takie same jak w Leice Q2,
- cena wyższa od Q2,
- autofocus fazowy,
- obracany ekran,
- wizjer o wysokiej rozdzielczości,
- pamięć wewnętrzna,
- ładowanie przez USB-C,
- dodatkowy "grip" z możliwością bezprzewodowego ładowania,
- brak filmowania w 8K,
- premiera możliwa w maju lub czerwcu br.
Współpraca Leiki i Disneya
W sieci pojawiła się grafika, zapowiadająca partnerstwo Leiki oraz Disneya. Jak donosi serwis Leica Rumors, jego efektem ma być pojawienie się limitowanej Leiki Q2. Aparat ma posiadać białe, skórzane wykończenie oraz rysunki przedstawiające Myszkę Miki.
Rolleiflex
Nowy produkt
Wygląda na to, że firma Rolleiflex planuje wypuścić nowy aparat cyfrowy. W sieci pojawiły się bowiem grafiki zapowiadające nowy produkt, łącznie z jego częściową specyfikacją.
Samyang
AF 35-150 f/2-2.8 FE
Podobno już na początku kwietnia br., Samyang zaprezentuje obiektyw AF 35-150 mm f/2-2.8 FE. Jak pamiętamy, instrument o analogicznych parametrach wypuścił ok. 1.5 roku temu Tamron. Cena nowego Samyanga ma wynieść 1179 Euro, a zatem znacznie mniej niż kosztuje wspomniany Tamron.
Sigma
23 mm f/1.4 DC DN
Tydzień temu pisaliśmy o obiektywie 23 mm f/1.4 DC DN, który może się pojawić w najbliższym czasie w ofercie Sigmy. Kilka dni temu wyciekło zdjęcie tego instrumentu, które zdaje się potwierdzać tę premierę. Przypomnijmy jego specyfikację:
- Konstrukcja: 13 elementów w 10 grupach,
- Minimalna odległość ostrzenia: 25 cm,
- Maksymalne powiększenie: 1:7.3,
- Mocowanie filtrów: 52 mm,
- Wymiary: φ65.8 mm x 76.9 mm,
- Waga: 340 g,
- Dostępne mocowania: L-mount, Sony E, Fujifilm X.
Jak donoszą serwisy plotkarskie, zarówno ten obiektyw, jak i wspomniane również tydzień temu pełnoklatkowe 17 mm f/4 oraz 50 mm f/2 pojawią się 3 kwietnia br.
18-35 mm f/1.8
W niedawnym wywiadzie, CEO Sigmy Kazuto Yamaki wspomniał o obiektywie 18-35 mm f/1.8. Istnieje szansa, że podobne "szkło" może pojawić się także w wersji dla bezlusterkowców. Oczywiście, tak samo jak instrument lustrzankowy, będzie to wersja przeznaczona na matryce APS-C.
Sony
Coś dla miłośników patentów
W sieci pojawiły się dwa patenty od firmy Sony. Jeden z nich opisuje obiektyw 150-400 f/4 OSS, natomiast drugi - 70-200 mm f/2.8.
Venus Optics
Laowa Argus 28 mm f/1.2
Wygląda na to, że już jutro firma Venus Optics planuje premierę. Najprawdopodobniej będzie to obiektyw manualny 28 mm f/1.2 przeznaczony do pełnoklatkowych bezlusterkowców Canon RF, L-mount, Nikon Z oraz Sony FE. Jego zapowiedź można było zauważyć podczas ostatnich targów CP+ w Jokohamie. A oto skrócona specyfikacja obiektywu:
- budowa optyczna - 13 soczewek w 7 grupach,
- 13 listków przysłony,
- minimalna odległość ogniskowania - 0,5 m,
- waga - 562 g,
- przełącznik pierścienia przysłon (zapewne chodzi o skokowy-płynny),
- cena - 599 dolarów.
NIKON
Zgłoszenie patentowe z 2018-12-26 dotyczące obiektywów
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 S i 24-80mm F2.8
link
Na oficjalnej stronie YONGNUO Hong Kong pojawił się obiektyw zmiennoogniskowy YONGNUO YN12-35mm F2.8-4 dla Mikro Cztery Trzecie. Kosztuje 436$.
link
Canon
RF 24-105 mm f/2.8L IS
-Istnieje źródło takich plotek.
link
bardzo interesujące plotki, zwłaszcza niespodziewana premiera Rolleiflex wygląda ciekawie - całkiem zaawansowany kompakt w formacie najwyraźniej średnim(!), 850g, to tyle ile przeciętna lustrzanka małoobrazkowa a nawet prawie tyle co GH6 w formacie m4/3;
ale, ze standardowym obiektywem, to będzie raczej narzędzie dla fotografów bardziej ambitnych; tak, czy owak, interesujące; ciekawe jak cenowo to będzie wyglądać, na oko raczej nie tanie.
Ten SAMYANG 35-150 f/2-2.8 FE prawdopodobnie nie będzie dużo tańszy, bo cenę wrzucił chiński sklep, który miał je poza oficjalną dystrybucją. Jednak ten 1000 zł taniej powinien być od Tamrona. Zobaczymy jak optycznie wypadnie. Była też plotka, że ma być znacznie lżejszy od niego. Na pewno ciekawa propozycja się zapowiada. U C albo N za podobne szkło trzeba by było zapłacić 2x tyle.
> W sieci pojawiły się dwa patenty od firmy Sony. Jeden z nich opisuje obiektyw 150-400 f/4 OSS
to też ciekawe, bo wiadomo, że od dawna jest już obiektyw M.Zuiko 150-400 f/4,5 (ale dla formatu m4/3 i z tele-konwerterem 1,4); widać więc, że Sony zrobiło coś o 1/3EV jaśniejszego, pewnie dla fufu, ale i tak godne uwagi; ciekawe jak to w praktyce wyjdzie?
Ja za to zwróciłem uwagę na :
"Współpraca Leiki i Disneya"
I od razu pomyślałem co sprzętami Leica będą filmować, czy może zdjęcia robić, a tu poważna sprawa:
"Aparat ma posiadać białe, skórzane wykończenie oraz rysunki przedstawiające Myszkę Miki."
Ambitne plany Leica. Szacun.
TAMRON
Zgłoszenie patentowe 75mm F1.4 Di III link
Moją uwagę zwrócił Canon RF 24-105 mm f/2.8L IS. Był kiedykolwiek w ofercie jakiegokolwiek producenta obiektyw o takich ogniskowych i świetle 2.8 ?
Kojarzę tylko Tamron 28-105 2.8, ale 28 to nie 24mm na szerokim kącie. Był dość słaby optycznie z tego co pamiętam.
Wniosek patentowy Tamron
na produkcję dyfrakcyjnego elementu optycznego,
który tłumi niepotrzebne światło ugięte i odbite
link
Tamron SP AF Aspherical LD [IF] 28-105mm 1: 2.8 276D link
Pixel-Shift w Canonie ? Może niech najpierw zdejmą filtr mydlący :D
nie na to czekamy od Canona... 70-300, 150-600, 200 f2, długie stałki z TC..
kwartał mija i nic nie ma
"Leica Q3
* autofocus fazowy,
* obracany ekran"
Fazowy AF! O proszę!
Swoją drogą, ciekawe, czy dadzą radę zrobić obracany ekran w manierze Bauchaus?
"zapowiadająca partnerstwo Leiki oraz Disneya"
brzmi jak coś na lata :D
W sumie wspaniały ruch, coś i Tacie i Pociesze. Szach mat.
Pixel shift, nie da się w ten sposób ominąć filtra bayrea? Nie bo są 3 piksele, a jakby tak przesuwać zgodnie z siatka bayera i każdy piksel by mierzyl 3 kolory?
Obliczeac trzeba I pewnie to zmniejszy rozdzielczość?
Nanoantybakteryjny, ale musi być zarabiasty. Czyli że covid powraca?
Sony opatentowal 70 200 f2. 8? Fajnie że coś nowego w tym standardzie, moze też zarabiaste..
Panowie Optyczni, ponawiam apel o porównawczy test aparatów 360 stopni, w formie podobnej do testu kompaktów wodoodpornych. Myślę, że nie ja jeden na niego czekam.
400 Mpix ? Ciekawe ile MB będą miały takie pliki . Świat oszalał tak samo jak z coraz jaśniejszymi , a tym samym dużymi i ciężkimi obiektywami . Przypomniała mi się moja dawna Sigma 28-105 2,8-4 . O ile pamiętam ok 400g i niezła optycznie .
RF 24-105 mm f/2.8L IS No to już napycham skarpetę. Taki obiektyw od dawna mi się chodzi po głowie
@Dżózef
Bicepsy też przygotowujesz? Ja stawiam na co najmniej 1kg.
@wagant
Jeżeli ktoś potrzebuje 400 Mpix to wielkość pliku go nie przeraża, a jak ktoś nie potrzebuje to nie musi z tego korzystać.
Rolleiflex
"Viewfinder: standard waist level finder with focusing screen"
-Luszczanka
z obiektywem 70mm f/2.8 -czyli niewiele mniej jak TLR 6X6 [75-80mm] i trochę więcej jak Rolleiflex 4x4 (Baby) [60mm].
Kształt link
wskazuje na lustrzankę dwuobiektywową link
... lub SLR z niewymiennym obiektywem link
link
[średnioformatowe oczywiście]
Będzie gimbal od Insta360 :)
@sektoid
Pixel-Shift w Canonie ? Może niech najpierw zdejmą filtr mydlący :D
No właśnie, co ma dać pixel shift, jeśli przed subpikselami jest filtr mydlący ???
Jak było widać w niektórych przypadkach, pixelshift znakomicie eliminuje efekt moire w matrycach bez filtra AA ... Co jest absolutnie logiczne ...
@leszek3
W jednym kierunku jest słaby filtr bo af.
Po drugie drgania matrycy mydlące obraz dla wyeliminowania mory to nie to samo co składanie zdjęć z przesunięciem matrycy. Może uda im się usunąć mydło wywołane filtrem aa.
Leszek III, filtr AA (zwłaszcza optyczny) nie odcina raptownie szczegółów, więc nie jest tak, że nadpróbkowanie jest całkowicie pozbawione sensu.
Przesunięcie o piksel, robi z Bayera niejako X3. Canon pewnie przesuwa o pół piksela?
Ciekawe będzie swoją drogą porównanie oryginalnego 45mpx z 45mpx zmniejszonym z tych 400.
"Ciekawe będzie swoją drogą porównanie oryginalnego 45mpx z 45mpx zmniejszonym z tych 400."
Wlasnie o to mi chodzi, przesuwajac wg siatki Bayera chyba mozna powiedziec ze prawie Faevon by byl zasymulowany.
Czy sie myle? Tak w uproszczeniu, bo czas wzrasta 3x i czas na przesuwanie matrycy i dokladnosc przeusniacia pewnie duzo zabiora albo ogranicza.
Bo kazdy piksel mialby niezalezny odczyt RGB.
Tak sądzę. Tylko że do tego wystarczy przesunąć o piksel poziomo i o piksel pionowo, zatem rozdzielczość pozostaje bez zmian. Dlatego pomyślałem, że te 400mpx potrzebne im do skalowania do 45mpx.
> Bo kazdy piksel mialby niezalezny odczyt RGB.
w Pentaksach ten pixel-shift służy głównie właśnie do odczytania informacji o kolorach, w innych systemach, które raczej stawiają na rozdzielczość, zresztą też - czasem to jest przecież nawet 16 ekspozycji tego samego kadru.
A mnie zastanawia, czemu nikt nie zrobił jeszcze ciekłokrystalicznej migawki "mechanicznej", coś jak w obiektywie Samsung 45mm 2D/3D. Czy to nie umożliwiałoby zastosowania znacznie szybszych czasów synchronizacji błysku lampy? Druga sprawa - dlaczego nikt się nie pokusił o przesłonę takiej konstrukcji w obiektywie - symulacja dowolnej ilości listków przesłony, a nawet obiektywu lustrzanego.
Trzecia sprawa - dlaczego mój Fuji Finepix HS10, którego sobie kupiłem, żeby się pobawić, ma czasy synchro z lampą wbudowaną i zewnętrzną nawet do 1/4000s? Matryca jest CMOS, a nie CCD. Dlaczego tego nie da się zrobić w bezlusterkowcach? Przecież tu różnica jest tylko w wymienności obiektywu(bez znaczenia) i fizycznej wielkości matrycy (ma znaczenie?).
Amator79, Twój kompakt ma tak krótki czas synchronizacji, ponieważ jest wyposażony w migawkę centralną. Poczytaj o jej działaniu, to Ci się rozjaśni temat ;)
BTW, właśnie m.in. przez wzgląd na migawkę wybrałem Fuji X100F, gdzie również mam synchro na 1/4000 bez żadnych HSSów.
@Amator79
"A mnie zastanawia, czemu nikt nie zrobił jeszcze ciekłokrystalicznej migawki"
Mnie nie. Z prostego powodu - polaryzacja światła.
+ dyfrakcja na elektronice sterującej każdym z pikseli?
@Boa
"Amator79, Twój kompakt ma tak krótki czas synchronizacji, ponieważ jest wyposażony w migawkę centralną."
A to faktycznie to by tłumaczyło krótkie czasy synchro.
@Maciox
" Z prostego powodu - polaryzacja światła. "
Ale we wspomnianym obiektywie Samsunga, ta kurtyna przysłaniająca na zmianę prawą i lewą połowę toru optycznego jest de facto taką elektroniczną kurtyną, jedynie nie zasłania i odsłania na raz całego kadru. I jakoś to działa.
Jakoś działa.
Arkadiusz Olech:
"Z oczywistych więc względów ilość zbieranego światła maleje – aparat reaguje na to samoczynnie ograniczając dostępne przysłony do wartości f/4.0 i f/6.0."
Biorąc pod uwagę krytykę jaka spadła na Sony SLT za "celofan" , zastosowanie ciekłego kryształu by nie przeszło, tym bardziej, że nie jest to tylko zabieranie światła. Dodatkowo miałbyś filtr polaryzacyjny - stały, nieregulowany.
Amator 79
Nie ma tak dobrze, w tanich sprzętach migawka centralna osiąga 1/500s a krótsze czasy to oszustwo bo dokłada się szary filtr i daje to odpowiednik 1/4000s