O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Jak co tydzień, zapraszamy Was do lektury naszego cyklicznego zestawienia najciekawszych plotek, z którego dowiecie się, jakie premiery czekają nas w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
Canon EOS R5 Mark II
Mówi się, że w nadchodzącym bezlusterkowcu Canon EOS R5 Mark II znajdzie się matryca o rozdzielczości 60 Mpix. Aparat ma oferować także tryb wideo 8K/60p z wewnętrznym zapisem, a niektóre źródła donoszą, że Canon testuje również opcję 8K/180p, jednak nie wykluczone, iż w tym wypadku konieczne będzie zastosowanie zewnętrznego rekordera i nie będzie tu wykorzystywana cała powierzchnia matrycy.Problemy z dostępnością Canona RF 100-300mm f/2.8L IS USM
Choć sprzedaż obiektywu Canon RF 100-300mm f/2.8L IS USM jeszcze na dobre się nie rozkręciła, to już pojawiają się doniesienia o problemach z jego dostępnością, które według najnowszych doniesień najprawdopodobniej nie zostaną rozwiązane przed końcem tego roku.DJI
Wtorkowe premiery
Plotki głoszą, że już w najbliższy wtorek poznamy nowe produkty DJI. Jeżeli informacje się potwierdzą, to światło dzienne ujrzy dron DJI Air 3 oraz sportowa kamera DJI Osmo Action 4, której domniemaną specyfikację oraz zdjęcia prezentujemy poniżej.- Matryca CMOS 1/1.3 cala,
- Obiektyw: 155° f/2.8,
- Tryb wideo 4K/60p,
- Tryb wideo slow motion 4K/120p,
- 10-bit i D-Log M,
- Wodoszczelność do 18 metrów,
- Waga 145 g.
![]() |
![]() |
OM Digital
M.Zuiko 50-200 mm f/2.8 PRO i M.Zuiko 50-250 mm f/4.0
Najnowsze doniesienia wskazują, iż nadchodzące obiektywy M.Zuiko 50-200 mm f/2.8 PRO i M.Zuiko 50-250 mm f/4.0 będą uszczelniane.Tamron
Tamron 35-150 mm f/2-2.8 z bagnetem Nikon Z
Podobno już w przyszłym tygodniu odbędzie się premiera obiektywu Tamron 35-150 mm f/2-2.8 w wersji wyposażonej w bagnet Nikon Z.Coś dla miłośników patentów
Wśród wniosków patentowych firmy Tamron pojawił się dokument, w którym opisano konstrukcję pełnoklatkowego obiektywu 17-50 mm f/4.Viltrox
Nadchodzące obiektywy
Do sieci trafiła zaktualizowana lista nadchodzących obiektywów Viltrox. Wynika z niej, że w najbliższym czasie oferta chińskiego producenta powiększy się o następujące modele:- Viltrox AF 16 mm f/1.8 Nikon Z,
- Viltrox AF 27 mm f/1.2 PRO Fujifilm X, Nikon Z, Sony E,
- Viltrox AF 75 mm f/1.2 Sony E i Nikon Z,
- Viltrox AF 135 mm f/1.8 Sony E.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
dozo w janowie
Weź nie przyjeżdżaj.
odnośnie R5 Mark II - w tym przypadku to zdecydowanie będzie *niewykluczone ;-)
Tyle tylko kiedy on w końcu się pojawi w sprzedaży R5 Mark II .
Właściwie to podane zostało że w pierwszej połowie 2024
link
, aczkolwiek kilka terminów premiery już było .Mam nadzieję że nastąpi to prędzej
- 2008 EOS 5D Mark II
- 2012 EOS 5D Mark III
- 2016 EOS 5D Mark IV
- 2020 EOS R5
- 2024 EOS R5 Mark II
Chyba że R1 będzie prędzej na rynku , gdy na dzień dzisiejszy R3 w promocyjnej cenie poniżej 20 tys jest a jak się dobrze wynegocjuje to można jeszcze dobry rabat uzyskać
link
Kolejne obiektywy firm niezależnych na bagnet Nikon Z. Użytkownicy pewnej firmy mogą być zazdrośni ;)
Canona RF 100-300mm f/2.8L IS USM i problemy z jego dostępnością? Tak się rzucili na ten obiektyw bo Canon za nisko go wycenił?
Żeby jeszcze Nikon pokazał jakiś nowy aparat aps-c,
bo kundli z AF trochę jest
link
9 Viltrox
co do M.Zuiko 50-200 mm f/2.8 PRO i M.Zuiko 50-250 mm f/4.0, to warto dodać, że wg plotek oba mają kooperować z telekonwerterami MC-14 i MC-20, co czyni te zapowiedzi jeszcze bardziej atrakcyjnymi; w sumie, oba są wystarczająco jasne, żeby to dobrze działało.
No i ten drugi (50-250 mm f/4.0), jak nie będzie przesadnie kosztowny i dobry optycznie, to może być hit;
bo co do 1., to przecież jest już Pana-Leica o tym zakresie, co prawda o zmiennej jasności (F/2,8-4), ale ponoć dobra i bardzo poręczna co najważniejsze;
pełnoklatkowy Tamron 17-50 mm f/4, to byłby ciekawy instrument optyczny, tylko jak duży? coś podobnego ze świata m4/3 (M.Zuiko 8-25/4) to już całkiem okazały "słoik", prawie pół kg; dobry, ale już nieco za duży.
O kurna, Tamron 17-50/4 pod pełną klatkę to byłoby coś :D
Jak dla mnie idealny zakres do podróży, żeby porobić widoczki i strzelić przy okazji jakieś zdjęcia rodzince ;)
Lada moment IO Paryz 2024 wiec nic dziwnego, ze agencje juz sie zbroja i problem z dostepnoscia takich szkiel jak RF100-300 f2.8L jest zauwazalny. To jest wyscig z czasem czy uda sie takie szklo zdobyc i przetestowac, tu dwa tygodnie za pozno to katastrofa. A ze zamowienia poszly olbrzymie to pewne.
Dane ze sprzedaży w Japonii w I półroczu 2023: in digital cameras (mirrorless single-lens cameras), Sony took the No. 1 position with 32.9% from Canon, which was the top in 2022. Gdzie OM, Panas, Nikon i reszta stawki nie piszą link
tu jest więcej link Nikon na 5 miejscu za OM i Panasem
sorry ten ostatni ranking jest z zeszłego roku ;)
Równo 20 lat temu premierę miał lustrzankowy Canon 17-40/L.
Więc przy obecnym postępie technicznym, dostępie do dużo tańszego szkła nisko-dyspersyjnego, i o wysokim indexie trochę dziwne, ze żaden producent nie pokazuje czegoś podobnego.
Zważywszy, że największy benefit z krótkiej odległości bagnetowej w bezlustrach maja właśnie obiektywy UWA, myślę że można by skonstruować coś pokroju 18-50/4 o wadze poniżej 500g.
@JdG
50-250 mm f/4.0 musi być tańsze niż 40-150 2.8 z MC-14 i to dużo bo daje mniej możliwości.
> bo daje mniej możliwości [banc]
unfortunately, to kwestia punktu widzenia; z mojego daje więcej;
- bo jest sporo "dłuższy" jednak (o 100 mm dokładnie), z MC-20 da ekwiwalent 1m w fufu;
- na szerszym końcu jest słabiej, ale 40 mm też jest za wąsko, więc różnica pomijalna;
- jest ciemniejszy, fakt, ale jeszcze na tyle jasny, że da się zapewne z powodzeniem użyć np. MC-20; bardzo dobra stabilizacja matrycy w aparatach Olympus/OM też każe się z optymizmem na F/4 zapatrywać;
- no i dzięki temu, i braku PRO w nazwie, powinien być tańszy;
wszystko zależy od tego jak optycznie będzie dobry; na razie prezentuje się obiecująco.
Stawiam na 1700$ za tego OM.
link
M.Zuiko 100-400/5.0-6.3 nie ma PRO w nazwie,
jest ciemny jak d...
i kosztuje 1500$
...mimo konkurencji Panasa link
@PDamian:
"jest ciemny jak d..."
Chyba powinno być:
"jest ciemny jak n...", czyli noc.
Ten Tamron 17-50 fajnie by się komponował z Tamronem 50-400. Dwa szkła I pełen zakres 17-400.
Fajnie że Nikon dostanie też tego Tamrona 35-150 f/2-2.8, na forach soniacza jest nad nim podobnych zachwyt jak nad Canonowskim 28-70 f/2, że jedno szkło które zastępuje serię stałek. W parze z Z8 stworzy super zestaw.
Canon Eos R5 II - z taką specyfikacją to też będzie kozak, ciekawe jak odpowie Sony.
@PDamian
'M.Zuiko 100-400/5.0-6.3 nie ma PRO w nazwie, jest ciemny jak d... i kosztuje 1500$ ...mimo konkurencji Panasa'
Kupuj w Polsce, naprawdę warto. Tu nie ma rabatów instant i nie-instant, ale za to m.Zuiko jest jakby 'trochę' tańszy (niż w podanym przez Ciebie sklepiku) i to po dodaniu naszego local tax, czyli VATu. Za Wielką Wodą (w podanym przez Ciebie sklepiku) do tej super niskiej ceny Panasa doliczasz 400 dolarsów za podatek i wysyłkę, w Najjaśniejszej wysyłka (w cyfrowych) jest za fri (czyli wliczona w cenę). Także, tego, no...
Marek_N: "Równo 20 lat temu premierę miał lustrzankowy Canon 17-40/L."
Mówili o niej "budżetowa Ela"... - ale w 2014 nieco urosła, zrobiła się szersza, przybrała na wadze, ustabilizowała się, ale za to stała się ostrzejsza.
PS
Ponieważ wersja RF 14-35mm F4 L IS USM rozmiarem i wagą przypomina pierwowzór, to raczej nie spodziewałbym się następczyni.
Czy te kamery DJI to realna konkurencja dla Gopro?
R5 mk II to naturlany ruch obecna wersja mocno staniała a to pokazuje że powoli robi się miejsce na coś nowego.
*'tak że tego, no' miało być...
> M.Zuiko 100-400/5.0-6.3 nie ma PRO w nazwie, jest ciemny jak d... i kosztuje 1500$ ...mimo konkurencji Panasa
z tą ciemnością to przesadziłeś, akurat obydwa są tak samo ciemne na długim końcu a Pana-Leica powyżej 300 mm daje słabszy obraz niż poniżej, i jest tylko deczko mniejsza;
jak ktoś kupuje zoom o ogniskowej 400 mm (pole widzenia 3,1 st., czyli wg ff 800 mm) to raczej mu idzie o ten wąski kąt widzenia właśnie; na szerszym końcu takie instrumenty mają zwykle ok. 100 mm, więc też widzą wąsko (12 st., odpowiednik 200 mm w fufu); 75 mm, jak ma M.Z. 75-100, też jest bardzo wąsko, zatem w takich obiektywach liczy się długi koniec przede wszystkim, w każdym razie obiektyw powinien być tam w pełni sprawny; więc gdybym musiał, to jednak wybrałbym ten droższy;
wspomniany wcześniej M.Z. 40-150/2,8 PRO to zaś już obiektyw znacznie bardziej uniwersalny - od portretu do długiego tele; gdyby ktoś go rozszerzył do 30 mm, przy jasności F/4 to w ogóle byłby super;
szkoda, że takiego nie ma; gdyby był, to na drugi korpus można by założyć M.Z. 8-25/4 i mieć tym samym zasięg od 8 do 110 stopni, czyli całkiem imponujący; no i ważyłoby to może nieco ponad 2 kg (zależnie od korpusu), czyli i tak mniej niż sam wspomniany tu super-zoom Cwanona za 9,5 tys. baksów.
Ale raczej nie zrobią szybko takiego obiektywu jak wyżej, bo spadła by sprzedaż wielu już produkowanych (gdyby okazała się bardzo dobry).
@Blue Kamerki sportowe DJI są dobre. Akurat wymieniałem i kupiłem GoPro 11, bo Action 3 trudniej było wyciągnąć w post, ale to ten sam poziom. Mimo wszystko pierwsze Action 3 miały problemy z ostrością, więc pewnie dlatego wypuszczają bardzo szybko nową kamerkę. DJI też mniej wyostrza, więc na plus, ale czasem gubiło ekspozycję i nie miało pełnej blokady horyzontu. GoPro 11 możesz obrócić o 360 stopni. Kamerkę i tak wymieniam co 3 lata i jeszcze sporo ponagrywam obecną, ale fajnie że jest 2 dobrych graczy na rynku.