Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

SD 9.1

SD 9.1
23 października
2023 10:31

Organizacja SD Association (SDA) zajmująca się standaryzacją kart pamięci typu Secure Digital (SD) ogłosiła nową wersję specyfikacji SD noszącą oznaczenie 9.1 i wprowadzającą nowe standardy prędkości zapisu.

Nowe klasy prędkości dotyczą rozwijanego od jakiegoś czasu standardu SD Express, który docelowo ma zastąpić obecnie stosowane karty SD UHS-II. W najnowszej odsłonie karty SD Express i mikro SD Express korzystają ze standardu PCIe Gen4x1 i protokołu NVMe, które teoretycznie pozwalają na transfery z prędkościami do 1969 MB/s. Co ciekawe, to ten sam standard, z którego korzystają karty CFexpress 4.0 typu A. Nowe klasy prędkości SD Express Speed Class biorą pod uwagę te możliwości i obejmują gwarantowane prędkości odczytu i zapisu od 150 do aż 600 MB/s.

SD 9.1

Teoretycznie przewidziano także użycie dwóch linii PCIe Gen 4, co mogłoby zwiększyć szybkości przesyłu danych aż do niecałych 4 GB/s.

SD 9.1

Oprócz tego w specyfikacji SD 9.1 zdefiniowano też parametry związane z maksymalnym poborem mocy przez kartę oraz nową funkcję „Thermal Management” służącą, jak łatwo się domyślić, do kontroli temperatury karty i jej ochrony przed uszkodzeniem na skutek przegrzania.

Więcej informacji na temat nowego standardu można znaleźć w dokumencie zamieszczonym na stronie SDA.


Komentarze czytelników (55)
  1. sektoid
    sektoid 23 października 2023, 10:33

    A gdzie ploty ?

  2. Bahrd
    Bahrd 23 października 2023, 10:41

    Skoro producenci aparatów nie chcą pakować do nich pamięci SSD na stałe, to może chociaż teraz zechcą rozważyć opcję z dodatkowym gniazdem na micro SD?

  3. molon_labe
    molon_labe 23 października 2023, 10:56

    ee..sektoid...
    może pocieszy Cię fakt, że Panasonic zarejestrował w Chinach
    nowy, podobno "High Endowy" aparat...spekuluje się o wysoko rozdzielczym pełnoklatkowym....lub m43...

    Bahrd
    Nie zrobią tego, jeśli są przy zdrowych zmysłach. SSD na stałe w aparcie to ekspozycja na dodatkowe ryzyko. Magazynowanie danych to nie jest "core business" producentów aparatów. Wyjmowane karty, jeszcze bardziej podkreślają, że zawsze możliwa utrata danych, to nie jest ich, ale Twoje ryzyko.

  4. PiotrWachowiak
    PiotrWachowiak 23 października 2023, 11:24

    Ricoh GR III ma wbudowaną pamięć, absolutnie nie wiem po co - awaryjnie ?

  5. kojotek85
    kojotek85 23 października 2023, 11:27

    @Bahrd
    Módlmy się, by długo to nie nastąpiło, ponieważ:
    1. Musiały by powstać wersje z różnymi wielkościami dysków SSD (mniejsze dla foto, 256GB i wiecej dla wideo).
    2. Przepłacał byś za gigabajty których nie potrzebujesz (wielu wystarcza karta 32 czy 64 GB a min ilość była by np 128GB),
    3. Podobnie jak w przypadku smartfonów Apple czy Samsunga przepłacał byś znacznie za każdy GB 2-3 krotnie w stosunku do kart pamięci, co powodowało by znaczy wzrost ceny korpusu.

    Miało by to sens. jeśli aparat posiadał by złączę na dysk SSD w formacie 2230 lub 2242, ale nic wbudowanego bo za to słono dopłacimy.

  6. Pelson
    Pelson 23 października 2023, 11:45

    Hasselblad X2D 100C ma wbudowany 1TB SSD i nikt nie narzeka ;)

  7. LiSzajFuj
    LiSzajFuj 23 października 2023, 11:54

    Pelson!
    Wszyscy posiadacze X2D 100C narzekają jak idą do Rossmana fotki wydrukować ;)

  8. Maciox
    Maciox 23 października 2023, 11:58

    W końcu będą logiczne oznaczenia. Gorzej jeśli ceny będą w okolicach CF express A.
    Swoją drogą, to już SD UHSy wychodzą średnio ekonomicznie w stosunku do CF B. Najszybsze SD są droższe od tanich a mimo to szybszych CF "B"

  9. molon_labe
    molon_labe 23 października 2023, 12:09

    Okej,
    Pelson,
    X2D 100C ma wbudowany dysk, ponieważ....pliki które rejestruje są "ogromne".
    Wprawdzie, to jest aparat "high end" i "slow photography", ale nawet, jego użytkownicy, mają poczucie upływu czasu.
    Ma też gniazdo na karty i Thetering

    Jest jeszcze kilka aparatów z wbudowanym dyskiem, a zaczął chyba Zeiss w ZX1. Teraz mają też ...aparty Leica

    Zacznijmy jeszcze raz, ponieważ chyba błędnie założyłem, że Bahrd nie ma na myśli, "tych" aparatów....

  10. kojotek85
    kojotek85 23 października 2023, 12:14

    Pelson
    Wszystko zależy od perspektywy. Nabywcy Porsche 911 GT2 lub GT3 płacą znacznie wiecej za znacznie mniej. Za to że ich auta nie mają komfortowych podgrzewanych siedzeń, klimatyzacji, systemu audio, ze znacznie twardszym zawieszeniem w stosunku do standardowej wersji.

  11. molon_labe
    molon_labe 23 października 2023, 12:17

    "Tethering"

  12. BlindClick
    BlindClick 23 października 2023, 13:17

    @molon_labe
    " to nie jest "core business"

    A wydawanie kasy na glupie produkty to jest juz "core business"?
    A tak niestety zachowuje sie wiekszosc posiadaczy gotowki, jakby cos ich zmuszalo do natychmiastowego zakupu bubla.
    A im wieksza mozliwosc wtopy tym bardziej zakup kreci...
    I potem sa zdziwienia ze miniaturyzacja zaszla tak daleko ze nie mozna chwycic normalnie, ze winieta i dystorsja tak olbrzymie ale tak teraz jest, ze 100gr roznicy to postep.
    Ja jak najbardziej jestem za wbudowanym SSD w aparat badz gniazdem na dyski ssd. Tak samo jak za pierscienim przyslony.

    I to nie jest utopia, to jest potrzeba normalnosci.
    Przypominam ze pierwsze aparaty byly na zwyczajne AG13 czy AA, wszystkie na ta sama baterie.
    A najnowszy iphone kiedy testowany bedzie? lol, podobno obudowe ma z kosmicznego tytanu ;P
    Wbudowana pamiec to dodatkowa kopia bezpieczenstwa i mozliwosc zgrania na spokojnie kiedy sie chce, tak samo jak ustandaryzowania baterii.

  13. Paździoch
    Paździoch 23 października 2023, 13:28

    Wbudowana szybka pamięć jak najbardziej ma sens pod warunkiem, że apart miałby też gniazdo kart pamięci.

  14. Bahrd
    Bahrd 23 października 2023, 14:30

    Otóż to. Po prostu nie obraziłbym się na niewielki nawet dysk SSD w roli "czarnej skrzynki", który zapamiętuje np. ostatnie 36 RAWów. A w jaki sposób sprzeda to dział marketingu, to już insza inszość... (podobnie, biorąc pod uwagę cenę płytki Raspberry Pi, jedna dodatkowa, czy dwie w ogóle, karty micro-SD też - zasadniczo - nie powinny rozbijać banku).

  15. Boa
    Boa 23 października 2023, 14:35

    @kojotek85, troszkę chybiony argument. Płacą więcej za mniej, bo te "kastrowane" wersje są tymi, które odbiegają od produkcji seryjnej, to raz.
    Dwa, zabiegi te powodują poprawę osiągów.
    Wiem, pewnie zdajesz sobie sprawę z jednego i drugiego, tylko tak piszę, bo wystrzeliłeś z nie do końca trafionym argumentem ;)

  16. deel77
    deel77 23 października 2023, 14:40

    Zakładając, że aparat ma tylko wbudowaną pamięć, to powinien też być wyposażony w łączność bezprzewodową (i nie mam na myśli WiFi, a raczej 5G). Dla profesjonalisty zablokowanie aparatu na czas zrzucania materiału to byłaby tragedia.

  17. gamma
    gamma 23 października 2023, 16:17

    @Kojotek85

    Oczywiście, że w aparatach powinna być pamięć (także) wbudowana. Jak w telefonach.

    Ja ostatnio kupiłem 256GB V30 za 25 EUR. Na taką kartę wejdzie ok. 8 tys zdjęć (RAW + JPG przy 24mp). Oraz ok. 4h standardowego filmu 4K przy ok. 100Mb/s. Chyba generalnie wystarczy?

    Ile aparat byłby wtedy droższy? O 15 EUR? A funkcjonalność by sporo wzrosła.

  18. Bahrd
    Bahrd 23 października 2023, 17:04

    Deel, myślę, że to też kwestia czasu. Dawno, dawno temu Canon do jedynek sprzedawał taki fikuśny (i koszmarnie drogi), z boku montowany moduł wi-fi, który teraz jest standardowo wbudowany w najtańszy nawet model.

    Może nowa bezlusterkowa jedynka będzie już mieć 5G? Pytanie, czy możliwe wówczas relacje na żywo nie naruszą interesów telewizji z wykupionymi prawami do transmisji?

  19. molon_labe
    molon_labe 23 października 2023, 17:35

    gamma ".....Chyba generalnie wystarczy?"
    :))
    ...widziałem Nikona Z z licznikiem 3 000 000 (trzy miliony) kliknięć migawki....
    Wśród zawodowych reporterów, to ...norma.
    W ostatnim wywiadzie ...Maciej Dakowicz ujawnił, że kiedy wyjeżdża na 10dni-2 tygodnie na zdjęcia, to przywozi 10-20 tysięcy zdjęć.Także te 256GB, to....

  20. molon_labe
    molon_labe 23 października 2023, 17:39

    "Tk, że te 256GB..."

  21. molon_labe
    molon_labe 23 października 2023, 17:40

    Ja pier....
    Tak, że te 256GB...nie każdemu może pasować.

  22. deel77
    deel77 23 października 2023, 17:46

    W tym przypadku pojemność nie jest problemem - są karty 1TB. Problemem jest szybki dostęp (np. po to aby wyselekcjonowane zdjęcia lub video szybko przesłać) i bezpieczeństwo (dlatego 2 sloty są zawsze mile widziane). Telefony maja tą zaletę, że łatwo coś nimi przesłać, ale już na dużych zawodach sportowych liczy się to aby dostęp do sieci był szybki (co nie zawsze jest standardem). Dobrze jest też selekcję robić na nieco większym ekraniku niż ten a aparacie.

    @gamma
    Jakie 15 euro - sprawdź ile kosztuje większa pamięć w komputerach i telefonach apple albo u samsunga. Myślisz, że producenci aparatów wpakują najtańsze i najbardziej zawodne pamięci?

  23. molon_labe
    molon_labe 23 października 2023, 17:55

    deel77
    ...masz rację. Kiedy mam możliwość obserwuję, zawodowych reporterów. Na przykład... częsty obrazek na zawodach sportowych, to Rep z aparatem połączonym pomarańczowym kabelkiem z laptopem.

  24. Maciox
    Maciox 23 października 2023, 17:55

    @molon_labe
    "Także te 256GB, to...."
    Dokładnie. Wbudowana pamięć bardziej pasuje do sprzętu amatorskiego.

    @gamma
    "Ja ostatnio kupiłem 256GB V30 za 25 EUR."
    Jako karta - spoko. Jeśli ma być wbudowana, to jednak musi być szybka pamięć, więc droższa. Do tego bardziej zaawansowany kontroler i 25euro może braknąć.

    @deel7
    Co do 5G się zgadzam. Dla topowych puszek to powinien być już standard. Sprzęt do vlogowania też mógłby mieć taką łączność - transmisje na żywo.

  25. gamma
    gamma 23 października 2023, 19:18

    @MolonLobe
    3 mln kliknięć migawki - tak i trzyma je wszystkie na jednej karcie... Ja prdl... 256GB pamięci wbudowanej spoko by wystarczyło 99 ludzi... a ten 1% niech sobie kupuje karty 1TB...

  26. gamma
    gamma 23 października 2023, 19:19

    @Deel77
    A do telefonów apple można włożyć kartę zewnętrzną??? No to wiesz dlaczego za dodatkową pamięć łoją tam jak za złoto

  27. deel77
    deel77 23 października 2023, 20:44

    @gamma
    Zakładasz, że producenci aparatów zachowają slot na karty? My, tutaj, poruszamy się w świecie spekulacji, czy nawet fantazji gdzie wszystko jest możliwe, ale firmy będą liczyć kasę. Jeżeli przekonają, że slot na kartę nie jest potrzebny (tak jak w produktach z najwyższej półki - telefonach Galaxy S23 ultra czy Iphonach) to z całą pewnością za pamięć sobie odpowiednio policzą.

  28. Szabla
    Szabla 23 października 2023, 22:20

    Do tego potrzeba wyznawców marki ;)

  29. Bahrd
    Bahrd 24 października 2023, 07:46

    Ano właśnie... Pamięć Memory Stick się przypomina!

  30. Bahrd
    Bahrd 24 października 2023, 08:22

    PS

    Kojotek85, myślę, że aparaty fotograficzne nie są już teraz pożądane przez miliardy Ziemian na tyle mocno, żeby udało się znaleźć wystarczająco liczną grupę, którą można naciągnąć na ekstra kasę za dodatkową pamięć.

  31. Szabla
    Szabla 24 października 2023, 08:56

    Dodatkowa pamięć w aparacie, aby potem zgrywać jej zawartość przez USB do komputera? Tak, to ma sens. ;)

  32. deel77
    deel77 24 października 2023, 09:39

    @Szabla

    Bajka :)

  33. molon_labe
    molon_labe 24 października 2023, 09:59

    Wszystkim, których z jakichkolwiek powodów nie satysfakcjonuje karta SD w aparacie, zaproponuję sprawdzone 100% rozwiązanie jednego problemu z nimi związanego: "Jak być pewnym, że karty zawsze jest w aparcie?"

    ...zawsze kiedy wyjmujesz kartę/karty z aparatu, zostawiaj otwartą klapkę...
    Wówczas również "zawsze" wiadomo, że nie ma karty/kart w aparcie.

  34. Maciox
    Maciox 24 października 2023, 10:14

    @Szabla nie zgrywa zdjęć, tylko kartę pamięci oddaje klientowi. ..

    @molon_labe
    Tu nie chodzi o zapominanie karty.
    Ja akurat karty nie wyjmuję, chyba że wymieniam na inną.

  35. Szabla
    Szabla 24 października 2023, 10:20

    @Maciox
    Czym różni się zgrywanie zdjęć z pamięci aparatu od zgrywania zdjęć z karty w aparacie?

  36. Maciox
    Maciox 24 października 2023, 10:45

    Niczym.

  37. Amadi
    Amadi 24 października 2023, 11:02

    @molon_labe - o, widzę, że nie tylko ja tak robię. Tak samo z baterią i klapką od baterii. Sprawdza się :)

  38. Bahrd
    Bahrd 24 października 2023, 11:07

    Tyrania status quo w kanonicznej postaci: mnie to nie potrzebne teraz, nie mam pomysłu, jak mógłbym tego twórczo użyć.
    Ergo: będę się wyśmiewał, że to jest bez sensu! A że w sieci zawsze znajdą się podobnie myślący, to mój rechot nie będzie jedyny...

  39. RobKoz
    RobKoz 24 października 2023, 12:21

    @Maciox
    "Niczym."

    Jak ktoś zgrywa przez aparat to niczym. Jak ktoś ma czytnik to często przez czytnik jest szybciej.



    @Amadi

    "@molon_labe - o, widzę, że nie tylko ja tak robię. Tak samo z baterią i klapką od baterii. Sprawdza się :)"

    Też tak robię. Zamykanie tych klapek gdy w środku jest pusto to zbędna czynność.

  40. molon_labe
    molon_labe 24 października 2023, 14:31

    Bahrd
    ...nie poddawaj się, wytężona praca, niebanalna wizja i upór w dążeniu do celu potrafią zaprowadzić na sam szczyt....co najlepiej udowodnił Johnnie Walker, nie zmieniając niczego od 200 lat..

  41. Bahrd
    Bahrd 24 października 2023, 14:59

    Johnnie czy Jane Walker?

  42. Szabla
    Szabla 24 października 2023, 15:21

    Aparaty z wbudowaną pamięcią - czasami dość sporą - były już wiele lat temu. Nie przyjęły się, bo wzrost pojemności i spadek cen kart pamięci był nieuchronny. Ile teraz miałoby być tej pamięci, żeby miało to sens? 1 TB? 4 TB? A może 64 GB?

  43. molon_labe
    molon_labe 24 października 2023, 15:43

    Bahrd
    Jane jest hołdem złożonym dla kobiet, które ...myślą podobnie do mężczyzn. Ideowym pierwowzorem, są kobiety Helen i Elizabeth Cumming
    link

  44. molon_labe
    molon_labe 24 października 2023, 15:45

    Szabla
    ..nasz rację, fotografia to jeden z ostatnich bastionów prawdziwej wolności...w którym każdy może dobrać sobie tyle pamięci ile chce.....

  45. Maciox
    Maciox 24 października 2023, 16:12

    @molon_labe
    Idę robić zdjęcia by poczuć się wolnym ;-)

  46. Bahrd
    Bahrd 24 października 2023, 17:22

    Molon_labe: "Jane jest hołdem złożonym dla kobiet, które ...myślą podobnie do mężczyzn."

    Jest to dosyć ryzykowna narracja... ;)


    Szabla - nie przyjęły się bo być może były wówczas zbyt drogie, wolne, czy prądożerne?
    A ile? Nie wiem - to zadanie domowe dla producentów! Może się okaże, że u dostawcy mogliby kupować jeden rozmiar (no, może dwa), a sprzedawać taki, na jaki będzie opiewał kod aktywacyjny?

  47. Szabla
    Szabla 24 października 2023, 17:46

    @Bahrd
    Myślę, że dlatego, że kartę zawsze można wymienić na większą i szybszą. :)

  48. BlindClick
    BlindClick 24 października 2023, 20:14

    Ile pamieci, na 1000 zdjec - 50gb zakladam, smieszna ilosc teraz. 1tb ssd to 50e.
    Zamiart wymyslac kolejne kolo mozna uzyc zwykle m2.

  49. molon_labe
    molon_labe 24 października 2023, 20:59

    Chyba każdy współczesny aparat obsługuje zapis na zewnętrznym dysku SSD, i są do tego dedykowane dyski. Dlaczego ich nie używacie?

  50. Maciox
    Maciox 24 października 2023, 21:10

    @BlindClick
    "Zamiart wymyslac kolejne kolo mozna uzyc zwykle m2."
    M.2 byłoby fajne, ale SD to bardzo popularny format i tak czy siak musi się rozwijać. Mi ta nowa standaryzacja bardziej odpowiada, ale przy takich szybkościach jak 600MB/s przydałaby się aluminiowa obudowa i w gnieździe system odbioru ciepła. Póki co przynajmniej, bo za parę lat takie prędkości zapewne nie będą aż tak grzać.
    Wracając do M.2 to nie jest to standard pomyślany o szybkiej i częstej wymianie, wiec raczej na lata, bo każde wyjęcie to duże ryzyko uszkodzenia.

  51. Maciox
    Maciox 24 października 2023, 21:11

    @molon_labe
    Nie każdy. No i kabel...

  52. molon_labe
    molon_labe 24 października 2023, 21:25

    :)
    Maciox
    no o 10cm kawałek kabelka takie halo?
    Ja tak zrobiłem,spróbowałem. Technicznie to przykleiłem taśmą dwustronną taki dysk pod spodem apartu, kabelek dodawał tylko "frapującego" wyglądu.
    Potem dokupiłem klatkę, i "ssd mount" do dysku. Wyszła taka futurystyczna konstrukcja. ...Potem przeczytałem pierwsze doniesienia o
    link
    Zakończyłem eksperyment.
    Ale została mi klatka, nie zdjąłem z apartu. Bardzo fajnie polepszyła ergonomię fotografowania z obiektywami Sigma np 40/1.4

  53. Maciox
    Maciox 24 października 2023, 23:17

    molon_labe
    W specyfikacji R7 nie ma obsługi zapisu przez USB poza telefonem, więc nawet nie myślałem, ale w nim tylko prędkości zapisu w serii czasem mi brakuje, więc mi to niepotrzebne. Radzę sobie z SD. Podobno taka się dobrze sprawuje Kingston Canvas React Plus.
    Przez głowę mi tylko przeszedł pomysł o jakimś atomosie by zapisywać nieskompresowane 4k, ale to HDMI.

  54. deel77
    deel77 25 października 2023, 11:49

    @Bahrd

    "Szabla - nie przyjęły się bo być może były wówczas zbyt drogie, wolne, czy prądożerne?
    A ile? Nie wiem - to zadanie domowe dla producentów! Może się okaże, że u dostawcy mogliby kupować jeden rozmiar (no, może dwa), a sprzedawać taki, na jaki będzie opiewał kod aktywacyjny? "

    Po premierze bezlusterkowców Sony, firma Metabones a później inni - w tym Sigma zaproponowali aby podłączać do tych aparatów obiektywy poprzez adapter (chyba MC-11 - to był produkt Sigmy). Chwilę później Sigma zaprezentowała obiektywy z mocowaniem E - ale wszyscy widzieli je jako lustrzankowe z przyspawanym adapterem. Wracając do tematu pamięci wbudowanej - może producenci powinni wkładać kartę pamięci i zaklejać klapkę jakimś superglu :) Co roku mogli by prezentować modele z większą ilością pamięci a z czasem ukryć zaklejoną klapkę gumową okładziną.

  55. Bahrd
    Bahrd 25 października 2023, 14:33

    Deel, no przecież wiadomo, że jeszcze się taki nie narodził, który by każdemu dogodził! ;)

    PS
    Rozmawiałem w weekend z mechanikiem samochodowym. Jedna z firm zmienia flotę z hybryd na elektryki. Firma się cieszy, a jemu trudniej, bo to nie tylko wymian olejów, połowy płynów i ich filtrów już nie będzie, ale i tarcze, i klocki hamulcowe zużywają się znacznie wolniej. Cała nadzieja - mówi - że może chociaż te wszystkie tablety i silniczki w drzwiach, klapach i fotelach zaczną się psuć...

    PPS
    Jest jak jest - ja jestem ciekaw tego "budżetowego" 200-800 od Canona (który być może Redakcja ma już w swoich rękach). Bo jak będzie wart swojej ceny, to dwa razy się zastanowię nad firmową przejściówką RF-EF.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.