Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

M.Zuiko Digital ED 9–18 mm f/4.0–5.6 II

M.Zuiko Digital ED 9–18 mm f/4.0–5.6 II
30 stycznia
2024 10:03

M.Zuiko Digital ED 9–18 mm f/4.0–5.6 II to zaprezentowany dziś szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy przeznaczony do współpracy z korpusami systemu Mikro 4/3.

INFORMACJA PRASOWA

Przedstawiamy obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm F4,0–5,6 II (równoważna ogniskowa w formacie 35 mm: 18–36 mm), wyjątkowo poręczny dzięki mechanizmowi wsuwania
Komfort twórczej pracy i unikalne możliwości fotograficzne ultraszerokokątnego obiektywu zmiennoogniskowego

Warszawa, 30 stycznia 2024 r. — OM Digital Solutions Corporation z przyjemnością ogłasza premierę obiektywu M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm F4,0–5,6 II, o równoważniku ogniskowej dla formatu klatki 35 mm wynoszącym 18–36 mm. Ten szerokokątny obiektyw zgodny z systemem Micro Four Thirds jest wszechstronnym narzędziem do eksplorowania różnych tematów i pól fotografii. Wprowadzenie obiektywu na rynek planowane jest na 15.02.2024 r.

M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm F4,0–5,6 II wyróżnia się jako najlżejszy i najmniejszy spośród trzech ultraszerokokątnych obiektywów zmiennoogniskowych M.ZUIKO DIGITAL. 1 Użytkownicy mogą w pełni wykorzystać jego szeroki kąt w fotografii krajobrazowej i przy wykonywaniu makrofotografii kwiatów lub drzew z niskiego kąta, z uwzględnieniem nieba w kompozycji kadru. Takie podejście wzmacnia efekt

perspektywy, przybliżając obiekt do obserwatora, a każdy autor zdjęć może dzięki niemu bez wysiłku wzbogacić swoją paletę technik fotografii plenerowej.

Ceny i dostępność obiektywu OM SYSTEM M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm F4,0–5,6 II

Obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm F4,0–5,6 II będzie dostępny od 15.02.2024r , a jego sugerowana cena detaliczna wynosi 3199pln

Szczegółowa specyfikacja obiektywu OM SYSTEM M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm F4,0–5,6 II
Szczegółowa specyfikacja produktu jest dostępna w witrynie internetowej firmy OM SYSTEM: https://explore.omsystem.com/pl/pl/m-zuiko-ed-9-18mm-f4-0-5-6-ii

Nazwy przedsiębiorstw i produktów zawarte w niniejszej informacji są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi odpowiednich przedsiębiorstw.

M.Zuiko Digital ED 9–18 mm f/4.0–5.6 II

Obiektyw OM SYSTEM M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm F4,0–5,6 II: cechy i szczegóły techniczne

Ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy: więcej możliwości dla twórców fotografii

Dzięki ogniskowej wynoszącej od 9 do 18 mm (co odpowiada zakresowi 18–36 mm w formacie 35 mm), minimalnej odległości ostrzenia 25 cm w całym zakresie oraz maksymalnego powiększenia 0,11x w trybie szerokokątnym i 0,2x w trybie teleobiektywu (podano wartości równoważne w formacie 35 mm) obiektyw ten okazuje się niezastąpionym narzędziem dla każdego, kto chce poszerzyć swój horyzont możliwości w fotografii przyrodniczej.

Oferuje mnóstwo technik twórczej ekspresji, czy to przy fotografowaniu rozległych krajobrazów, czy poprzez wykorzystanie szerokiego kąta typowego dla zmiennoogniskowego obiektywu ultraszerokokątnego, czy też poprzez włączanie nieba do kompozycji zdjęć makro kwiatów i drzew wykonywanych z niskiego kąta, dla podkreślenia perspektywy i przybliżenia obiektu. Szeroki kąt doskonale sprawdza się także przy tworzeniu nagrań wideo przedstawiających malownicze krajobrazy.

Wyjątkowo poręczna i lekka konstrukcja (wymiary: φ56,2 × 49,3 mm, masa: 154 g) plus niezwykła jakość obrazu

Inteligentnie zaprojektowany, kompaktowy i lekki obiektyw o wymiarach φ56,2 × 49,3 mm i masie zaledwie 154 g zapewnia najwyższą jakość obrazu.

W jego przemyślanej konstrukcji zastosowano dwie soczewki DSA (Dual Super Aspherical) ulokowane z przodu i zdolne uchwycić szeroki kąt sięgający 100°. Z kolei tylna soczewka podwójnie asferyczna skutecznie koryguje aberracje, przyczyniając się do osiągania znakomitej jakości obrazu przez obiektyw o kompaktowych rozmiarach. Wraz z korpusem OM SYSTEM OM-5 (o wymiennej optyce) opisywany obiektyw tworzy intuicyjny, lekki system o masie zaledwie 568 g.

Ponadto obiektyw jest wyposażony w mechanizm wsuwania, dzięki któremu można go skrócić do praktycznej długości 49,3 mm, tak by stał się bardziej poręczny niż typowy obiektyw ultraszerokokątny.

Przeprojektowany obiektyw z osłoną LH-55D w kształcie płatka

Obiektyw zyskał nowy kolor i radełkowany kształt, przez co jego wygląd stał się spójny z designem pozostałych obiektywów M.ZUIKO i daje poczucie obcowania z intuicyjnym wyrobem klasy premium. Cennym dodatkiem, dostarczanym razem z obiektywem, jest osłona LH-55D w kształcie płatka, którą jednym ruchem można wygodnie odwrócić na czas przechowywania.

1) Mowa o następujących trzech obiektywach: M.ZUIKO DIGITAL ED 9–18 mm F4,0–5,6 II, M.ZUIKO DIGITAL ED 8–25 mm F4,0 PRO i M.ZUIKO DIGITAL ED 7–14 mm F2,8 PRO.


Komentarze czytelników (44)
  1. JarekB
    JarekB 30 stycznia 2024, 10:11

    Dzień premier OMDS zaczyna się od najmniej spektakularnego produktu. W informacji prasowej czuć ból autora, który musi napisać długi tekst o niczym, ew. o oczywistych oczywistościach.

    'daje poczucie obcowania z intuicyjnym wyrobem klasy premium'
    Cóż to znaczy?

    'Cennym dodatkiem [...] jest osłona [...] w kształcie płatka'

  2. olaieryk
    olaieryk 30 stycznia 2024, 10:22

    Jakiś translator upiększył opis, który stał się nieco kabaretowym.

  3. deel77
    deel77 30 stycznia 2024, 10:55

    Trochę drogo, bo w podobnej cenie można kupić pełnoklatkowego Tamrona 17-50/4.0 z mocowaniem Sony E. Szerszy, dłuższy i ze stałym światłem. Pozostaje mieć nadzieję, że wyjściowa cena 3200 zł ma duże pole do promocji :)

    (wiem, że Tamron jest większy, cięższy i na inne mocowanie)

  4. JarekB
    JarekB 30 stycznia 2024, 11:01

    @deel77
    Ergo - różnią się wszystkim, ale warto wspomnieć o różnicy cenowej ;-) Dolicz do ceny jeszcze adapter z FE na m4/3.

    Nie wiem jakie jest 'pole do promocji' rzeczonego mZuiko, bo premiera obiektywu miała miejsce w 2010, a jego poprzednia wersja kosztuje 3.000 zł.

  5. deel77
    deel77 30 stycznia 2024, 11:57

    @JarekB
    Racja, ale zestaw SonyA7IV + Tamron 17-50 i tak wyjdzie taniej niż OM-1 mk2 z opisywanym tu szkłem. No i jak wspomniałeś Tamrona można podłączyć do m4/3 (ale wtedy do będzie 34-100), a w drugą stronę raczej nie.

  6. janek_w
    janek_w 30 stycznia 2024, 12:10

    No, ciekawe, jeśli zmienili nie tylko kolor ale i plastik z jakiego jest wykonany obiektyw, to użytkownikom m4/3 pozostaje się tylko cieszyć (a pozostałym jak zawsze - "drzeć łacha"). Jeśli idzie o "feel" to poprzednik był najgorszym obiektywem w systemie. Wystarczy, że ten ma plastiki klasy Olympusa 40-150/4-5.6, a będzie dobrze :)

  7. PDamian
    PDamian 30 stycznia 2024, 12:35


    Darcie łacha jest jak najbardziej uzasadnione,
    bo Olympus M.Zuiko Digital 9-18mm f/4.0-5.6
    okazał się tak wspaniałym projektem optycznym
    że po 15 latach
    zmieniono tylko obudowę.
    🤣

  8. JarekB
    JarekB 30 stycznia 2024, 12:44

    @deel77
    'Racja, ale zestaw SonyA7IV + Tamron 17-50 i tak wyjdzie taniej niż OM-1 mk2 z opisywanym tu szkłem'
    Masz rację ! Potrzeba nam więcej porównań aparatu sprzed 2,5 roku z aparatem, który miał dzisiaj premierę. Jakbyś chciał mniej marnować czas nas wszystkich, to mogłbyś wrzucić cenę OM-1 mk1 (ukazał sie chwilę po A7IV) i wtedy porównywać, - o ile przyjmiemy za sensowne porównanie podstawowego aparatu z oferty Sony z wszystkomającym OM-1. W tym kombo jedyną przewagą A7IV jest wielkość matrycy.

  9. JarekB
    JarekB 30 stycznia 2024, 12:47

    @PDamian
    Ten obiektyw jest jeszcze lepszy, bo nawet obudowy mu nie zmieniono. Projektant okazał sie optycznym geniuszem!

    link

    link

  10. Hubert Multana
    Hubert Multana 30 stycznia 2024, 13:36

    Ciemny jak obiektywy Canon pod aps-c ;)

  11. JdG
    JdG 30 stycznia 2024, 14:03

    > a jego poprzednia wersja kosztuje 3.000 zł.

    jeszcze wczoraj widziałem go po 2200 PLN; skoro obiektyw po 15 latach dalej się sprzedaje, to znaczy, że dobry; zresztą, ma niewątpliwie dobre parametry, jest faktycznie maleńki;

    oczywiście mogli go nieco usprawnić (np. ten dziwny przycisk "Lock" zastąpić jakimś funkcyjnym), no i jest trochę za ciemny na długim końcu; to w sumie instrument "amatorski", bez uszczelnień, plastikowy, widać firma uznała, że jego odbiorcy nie będą fotografować w ciemniejszych okolicznościach, co nie jest trafne.

  12. deel77
    deel77 30 stycznia 2024, 14:24

    @JarekB
    Każdy marnuje tylko swój czas :) szczególnie dziś inwestując w system m4/3

  13. JarekB
    JarekB 30 stycznia 2024, 14:43

    @JdG
    Jest coś takiego jak segmentacja rynku, pozycjonowaniu produktów ... Po co 9-18 ma być jaśniejszy, po co ma mieć przycisk funkcyjny, skoro te funkcje/cechy ma 8-25, który jest wprawdzie cięższy, ale też uszczelniony, ma dużo ciekawszy zasięg i tylko o 30% droższy od 'nowego' mark II.

  14. olaieryk
    olaieryk 30 stycznia 2024, 16:36

    Cena raczej wysoka, Mam mk I. Mały, lekki - to duże plusy, ale optycznie powiem że tylko przyzwoity. Ciemny a i tak dobrze jeszcze przymykać f/8-f11 dla tej przyzwoitości. W porównaniu i z UWA systemu APS-C i FF - ma jedną zaletę. Zawsze go zabieram w góry a wersję UWA Zoom jakie miałem pod większe klatki zostawały w domu ze względu na rozmiary i wagę.

  15. JdG
    JdG 30 stycznia 2024, 16:56

    > Jest coś takiego jak segmentacja rynku, ... Po co 9-18 ma być jaśniejszy, po co ma mieć przycisk funkcyjny, skoro te funkcje/cechy ma 8-25 [JarekB]

    M.Z. 8-25 PRO to jednak spory obiektyw - ponad 400g i wymiary też ma niczego sobie; super jeśli idzie o funkcjonalność, bardzo ostry już od F/4, ale jednak nie mały, PRO w tym bardziej ambitnym wydaniu; w praktyce przegrywa w codziennym użyciu z Laową 7,5 i M.Z. 12-45 mm (też PRO, ale dla mniej ambitnych);

    BTW ciekawe, czy nie dałoby się zrobić mniejszej wersji tego obiektywu?

    tak więc masz rację, to są produkty dla różnych klientów, chociaż to nie zmienia kwestii, że w nowej wersji można by trochę więcej w nim zmienić; główna zaleta tego obiektywu to jednak "wagomiar" (cf. *olaieryk*).

  16. cauchy
    cauchy 30 stycznia 2024, 17:19

    to samo tutaj..
    ekwiwalent w obrazowaniu dla FF f8-f11
    czemu? czemu nie f2 (odpowiednik f4)?

  17. ziggy
    ziggy 30 stycznia 2024, 19:26

    Wg testów i opinii pierwsza wersja jest niezła optycznie na najszerszym kącie i taka sobie na węższych. Jeśli nie poprawili tego w drugiej, to moim zdaniem nie jest warta 3000 zł. Taki obiektyw kupuje się dla najkrótszej ogniskowej, a w takim razie lepszym wyborem za podobne pieniądze będzie Panas 9mm f/1,7, sporo jaśniejszy i ze znacznie krótszą minimalną odległością ogniskowania.

    @deel77
    "inwestując w system m4/3"

    Zakup sprzętu foto jest inwestycją tylko dla zarabiających za jego pomocą zawodowców. Dla wszystkich innych to po prostu wydatek.

  18. JarekB
    JarekB 30 stycznia 2024, 20:31

    @ziggy
    Omawiany tu 9-18 mark II to typowy 'plasticzak', prosty obiektyw dla 'prostych' zadań' (w dużym uproszczeniu), młodszy brat 9-18 z bagnetem 4/3. W mark II nic się nie zmieniło (poza fragmentami obudowy) i ... tak miało być. W konfrontacji z Panasem 1.7/9 trzeba wybrać Panasa, tu nie ma nawet cienia wątpliwości, bo to obiektyw uszczelniony, sygnowany przez Lajkę (czyli 'odpowiednik' PRO u Okla), no i wyraźnie większy od Olka. Jeżeli ktoś oczekuje większych doznań optycznych to musi sięgnąć do wszystkomającego 4.0/8-25 Olka, który jest tylko trochę droższy od 9-18 mark II.

  19. olaieryk
    olaieryk 30 stycznia 2024, 21:14

    Napiszę że mam też Panaleice 9mm 1/1.7. Optycznie OK, świetna praca pod słońce, rozmiary większe od 9-18. Niestety brak zooma. Do nocnych fot i w złym oświetleniu bardzo się sprawdza. Świetny w filmowaniu. Mam na kanale YT filmik z Jaskini Postojnej. Moim zdaniem bardzo OK się spisał.

  20. olaieryk
    olaieryk 30 stycznia 2024, 21:18

    Dla leniuchów spróbuje link dać. Parę zdjęć z z komórki, ale te lepsze to Panas 9mm. Wszystkie filmy w tym z kolejki podziemnej też Panas. link

  21. JdG
    JdG 31 stycznia 2024, 00:57

    Fajny jest ten filmik z groty; no, bardzo efektowna jaskinia! i jak zagospodarowana turystycznie; szkoda, że praprzodkowie się postarali o jakieś murale; w każdym razie Panaleica najwyraźniej jest wielce OK.

  22. keton
    keton 31 stycznia 2024, 08:17

    To jest fajne małe szkło, które w wersji pierwszej dzielnie służyło mi na wycieczkach. Ale nie jest jakieś super optycznie. Mechanicznie też jest słabo - wysuwany tubus się telepie. Dodatkowo af w pierwszej wersji dziwnie zachowywał się z body Panasonica (pierwsze wyostrzenie po włączeniu aparatu, testowane z gx80 i gm5). Tutaj pewnie mamy to samo w nowym ubranku za kolosalne pieniądze.
    Nawet pod aps-c można teraz o połowę taniej na lekko, szerzej i ze stabilizacją: link

  23. JarekB
    JarekB 31 stycznia 2024, 08:45

    @keton
    ' za kolosalne pieniądze.'

    Polecam zatem wersję pierwszą
    link

    Ten obiektyw nigdy nie był tani, cena jest zdecydowanie zbyt wysoka, ale w mkII jest tylko 200 zł drożej, ergo - podatek od nowości bjest stosunkowo niewielki. Jeżeli kiedys byłeś tego szkła włascicielem, to zakładam, że zaakceptowałeś tę cenę. Nie znalazłem polskiej ceny z dnia premiery, ale w USA wynosiła 700 USD. Mark II w dniu premiery kosztuje tamże ... 700 USD - po 13 latach inflacji...

  24. keton
    keton 31 stycznia 2024, 08:58

    @JarekB w moim przypadku prościej było zmienić system.
    Ja swój kupiłem za granicą jako duty free lata temu, no i najwyraźniej tamta cena była akceptowalna. Używane kosztuje teraz niewiele ponad 1000 zł a i tak nie ma chętnych (wiem bo sprzedawałem swój). Po prostu to jest źle wyceniony obiektyw.

  25. olaieryk
    olaieryk 31 stycznia 2024, 21:45

    Wersję pierwszą 9-18 kupiłem na jakimś Black ... za 1.4K PLN. Jest warta może 2K ale nie 3K. Za to 2.6K za Panasa 9 mm /1.7 to brać i się nie zastanawiać. Trochę wykonanie amatorskie - plastikowy ale za to lekki i świetny optycznie. Z G9II to ładnie filmuje nawet na AF. Laowa powinna zejść z ceny bo porównania brak.

  26. PDamian
    PDamian 1 lutego 2024, 04:03


    Ceny OM wcale nie są kosmiczne. 😉

    700$?
    link

    3200 zł?
    link

    link

    link

  27. JarekB
    JarekB 1 lutego 2024, 08:39

    @PDamian
    Masz rację! Plastikowe i proste zoomy powinny być stosownie wycenione. Osobiście od jakiegos czasu skłaniam się ku stałkom, gdzie zoom optyczny zastąpiony zostaje zoomem nożnym (tzw. chodzonym), ale w zamian dostaje się znacznie lepszą jakość optyczną, często kompaktowe konstrukcje, no i ceny w tym wszystkim pominąć nie można.

    link

  28. olaieryk
    olaieryk 1 lutego 2024, 14:05

    Tak w tym segmencie jest słabo. UWA zoom do MFT to ceny są chore. Na szczęście w innych segmentach wygląda to lepiej. Sam musiałem kupić jakiś UWA zoom i gdyby nie promocje to bym musiał wydać 3-5K. Moim zdaniem milczenie Sigmy i Tamrona w sprawie zoom UWA do MFT to jakiś dziwna sprawa. Każdy zoom UWA po 2K byłby hitem. Zysk spory.

  29. JarekB
    JarekB 1 lutego 2024, 14:18

    @olaieryk
    Jak oceniasz cenę Olka 4.0/8-25? Test na Optycznych wypadł niemalże świetnie, a na cyfrowych chodzi po 4k.

    'Moim zdaniem milczenie Sigmy i Tamrona w sprawie zoom UWA do MFT to jakiś dziwna sprawa'

    Sigma miała 3 własne obiektywy adaptowane na m4/3 i się z tego wycofała. Obawiam się, że business case im się nie domykał i teraz też chyba niespecjalnie mają miejsce na cokolwiek nowego, bo ofera m4/3 jest prawie pełna, a i sprzedaż taka sobie. Czy jest coś w ofercie Sigmy, co mogliby małym wysiłkiem zaadoptować?

  30. PDamian
    PDamian 1 lutego 2024, 14:36

    Jest.
    link

  31. JdG
    JdG 1 lutego 2024, 14:48

    > Sigma miała 3 własne obiektywy adaptowane na m4/3 i się z tego wycofała.

    ja też się wycofałem z zakupu takiej Sigmy, jak zorientowałem się jak ona wielka (choć optycznie dobra i tania), przy tym jeszcze plastikowa; okazuje się, że nawet takie firmy jak Sigma i Tamron nie mogą robić wszystkiego; ja tam za ich wyrobami w zakresie UWA a nawet standardowych "stałek" nie tęsknię, te, które są dostępne są dobre i wybór też spory;

    zaś ceny za dobry obiektyw UWA, które podaje *olaieryk* są zabawne; owszem, sprzęt używany i jakieś tam dziwne specjalne okazje (np, sprzęt odnowiony, ale z gwarancją) to tak, tak bywa; ale 3-5 tys. PLN za dobry obiektyw (nowy, ale już bez premii dla firmy za debiut), dobrej metalowej na ogół konstrukcji i często uszczelniony, to jednak dość niska cena; analogiczny dobry obiektyw dla fufu (nie zawsze zresztą taki istnieje) to będzie i tak kilka "kafli" więcej, co najmniej.

    co zaś do zoomów, to te marki M. Zuiko i Pana-Leica mają od jakiegoś czasu taką jakość, że "stałki" można sobie w zasadzie odpuścić; w dodatku niektóre mają jasność F/1,7;

    oczywiście nie są to idealne instrumenty, może nawet w kilku punktach ustępują Sigmie Art 40/1,4 ale w podstawowej funkcjonalności są bez zarzutu.

  32. JarekB
    JarekB 1 lutego 2024, 14:49

    W kontekście Olka 8-25 nie jest specjalnie atrakcyjny cenowo, ale jest też jaśniejszy, lekki, ma względnie ciekawy zasięg, choć mało tego zooma ;-) Najnowsza seria C Sigmy bardzo lubi winietę, ale na m4/3 byłoby to mało widoczne. Ergo - wygląda ciekawie. OM powinien to przejąć, obrandować i ostrożnie dodawać tzw. mark-up ;-) W obecności 12-40 i 12-35 może być mało możliwości z rozwinięciem marżowych skrzydeł.

  33. PDamian
    PDamian 1 lutego 2024, 14:59


    Aha😆

    aps-c link

    FF link

  34. JarekB
    JarekB 1 lutego 2024, 15:35

    @PDamian
    Pozdrawiamy Jankesów i to do utraty tchu.

    link

    link

  35. JarekB
    JarekB 2 lutego 2024, 07:10

    @JdG
    'analogiczny dobry obiektyw dla fufu (nie zawsze zresztą taki istnieje) to będzie i tak kilka "kafli" więcej, co najmniej.'

    Mógłbyś coś czasami sprawdzić. Cokolwiek, chociaż raz.
    link

    'ja też się wycofałem z zakupu takiej Sigmy, jak zorientowałem się jak ona wielka (choć optycznie dobra i tania),'

    Bardzo wielka
    link

    BTW - Sigma 'wielka', bo APS-C. Per analogia - najnowsze mZuiko 150-600 też wielkie, bo FF. Tak.

  36. JdG
    JdG 2 lutego 2024, 14:35

    > Mógłbyś coś czasami sprawdzić. Cokolwiek, chociaż raz.

    no tak, ale o co Ci chodzi? to Sigma A 18-35 mm f/1.8 DC HSM Nikon, 3 299 zł
    wielki obiektyw (0,8 kg), dobry fakt, ale co z tego?

    chcesz to porównywać z tym tu (9-18 mm)? za 2,1 tys. PLN (stary, w 9 sklepach) i 3.2 tys. PLN (nowy, w 3 sklepach); ta Sigma też chyba jest plastikowa, bo autor testu na Optycznych temat materiału pominął, wyjąwszy bagnet, który oczywiście jest metalowy;

    i co z tego wynika?

    > Bardzo wielka

    No to masz:
    Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN : 92.3 x 72.2 mm, 405g, 843,2 o
    M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 : 57.5 x 35.5 mm, 120 g
    M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 ED Pro : 63.4 x 61.7 mm, 247 g

    3 albo 2 razy większa od analogicznych obiektywów M.Zuiko (pomijając ciężar), a ten PRO jest w dodatku, w przeciwieństwie do Sigmy, metalowy i uszczelniony; akurat w m4/3 każdy centymetr rozmiaru jest ważny;

    mogłeś tego nie zauważyć, bo z tego, co piszesz wynika, że użytkujesz Olympusa E-M1X, czyli 2 razy większego do zwykłego aparatu tej marki i większego nawet od Nikona Z8, który też jest jak na fufu, znaczny; chyba tylko to Cię usprawiedliwia - masz skrzywiony obraz sytuacji;

    BTW - Sigma 'wielka', bo APS-C. Per analogia - najnowsze mZuiko 150-600 też wielkie, bo FF. Tak.

    nie chciałbym Cię obrażać, argumentujesz głupio, jak była minister Maląg, którą właśnie co miałem nieprzyjemność słuchać - wielka bo ciężka i duża licząc w mm (albo cm);

  37. JdG
    JdG 2 lutego 2024, 14:49

    > 3 albo 2 razy większa od analogicznych obiektywów M.Zuiko (pomijając ciężar),

    no, prawie "3 albo 2 razy większa od analogicznych obiektywów M.Zuiko", podałem akurat dane z bazy Optycznych a im się często myli długość obiektywu ze średnicą i tych pomyłek nie poprawiają, zatem:
    M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 : 35.5 x 57.5mm, 120 g

  38. JarekB
    JarekB 2 lutego 2024, 15:23

    @JdG
    Zaczynam rozumieć @sanescobara, choć formy nie pochwalam.

    'no tak, ale o co Ci chodzi? to Sigma A 18-35 mm f/1.8 DC HSM Nikon, 3 299 zł'

    Chodzi mi o to chłopie, że napisałeś, że w FF są o 'kilka kafli' droższe, a ja Tobie daję na tacy obiektyw z serii Art Sigmy, który kosztuje ociupinkę więcej niż ten Zuiko-plasticzak 9-8 mark II. Czego nie rozumiesz?

    'No to masz:
    Sigma C 16 mm f/1.4 DC DN : 92.3 x 72.2 mm, 405g, 843,2 o
    M.Zuiko Digital 17 mm f/1.8 : 57.5 x 35.5 mm, 120 g'

    Ergo - porównujesz obiektyw 1.4 do tego strasznego gunwa 17/1.8, który w teście Optycznych został wdeptany w ziemię? Zachowaj przynajmniej resztki przyzwoitości w argumentowaniu.


    'nie chciałbym Cię obrażać, argumentujesz głupio'

    Koledzy powoływali się tu często na Twoje wykwity będące w zbyt dużej odległości od kultury osobistej i - niestety - nie mylili się.


    'użytkujesz Olympusa E-M1X, czyli 2 razy większego do zwykłego aparatu tej marki i większego nawet od Nikona Z8, który też jest jak na fufu, znaczny; chyba tylko to Cię usprawiedliwia - masz skrzywiony obraz sytuacji;'

    Mógłbym Tobie kąśliwe odpowiedzieć, że używając plastikowego gunwa w postaci E-PL 'ileś tam' masz również skrzywiony obraz sytuacji, ale przecież tego nie napiszę, bo nie lubię takiego ping-ponga.

    EOT z mojej strony. Poświęciłem Tobie stanowczo zbyt dużo czasu w to popołudnie, które niesie juz pierwsze powiewy piąteczkowego wieczoru. Się ma!

  39. JdG
    JdG 2 lutego 2024, 16:10

    > Chodzi mi o to chłopie, że napisałeś, że w FF są o 'kilka kafli' droższe, a ja Tobie daję na tacy obiektyw z serii Art Sigmy, który kosztuje ociupinkę więcej niż ten Zuiko-plasticzak 9-8 mark II. Czego nie rozumiesz?

    1. ten Zuiko-plasticzak 9-8mm nie jest zły; 2. można wskazać jeszcze wiele tanich dobrych obiektywów fufu (podobnie jak i w m4/3 - niektóre, jak 40-150/4-5,6, są nawet, można zaryzykować, super), co nie zmienia sytuacji, że porządne obiektywy Cwanona (chyba z "L" w nazwie), czy Sony (G?) kosztują raczej powyżej 5 tys. PLN, zoomy i "stałki", raczej nawet od 8 tys. PLN wzwyż, z tego co pamiętam; dowód jednym przypadkiem coś potwierdzającym, jest dość słaby;

    > Ergo - porównujesz obiektyw 1.4 do tego strasznego gunwa 17/1.8, który w teście Optycznych został wdeptany w ziemię? Zachowaj przynajmniej resztki przyzwoitości w argumentowaniu.

    erystyka! obiektyw ciemniejszy o 2/3 EV, czyli nie za dużo; w porównaniu był też M.Z. 20/1,4; natomiast M.Z. 17/1.8, przez wielu był chwalony; no i ma ten fajny mechanizm AF/MF z podziałką odległości;

    test Optycznych też jest pozytywny, choć wynika z niego, że dużo się od kitowej optyki w kwestii rozdzielczości nie różni (ale porównywali go z jakimś Panasonikiem, może z 20/1,7? który był lepszy), co trudno uznać za "wdeptanie w ziemię";

    Optyczni zresztą w kwestii m4/3 są tacy, jak w deklaracji na początku komentarzy pod newsem o M.Z. 150-600, czyli tacy jak deklarowali parę razy wcześniej; można ich tu pochwalić za stałość poglądów; ale nie wszyscy się zgodzą, że to pogląd neutrealny;

    > że używając plastikowego gunwa w postaci E-PL 'ileś tam' masz również skrzywiony obraz sytuacji,

    1. używałem wielu różnych aparatów w swojej długiej karierze, w tym Cwanona i Nikona i "plastikowe gunwo w postaci E-PL" na tym tle prezentuje się zadziwiająco dobrze, zresztą tylko w części jest plastikowe, co daje się odczuć jak jest zimno.

  40. JdG
    JdG 2 lutego 2024, 16:54

    A propos "Zuiko-plasticzaka 9-8mm" i "strasznego gunwa 17/1.8" to sprawdziłem testy na IR (nb. bardzo fajnie obrazują wyniki) i wychodzi na to, że generalnie, słabą stroną tych starych przecież obiektywów są boki obrazu;
    ale "straszne gunwo 17/1.8" po przysłonięciu do 5,6 staje się jednak obiektywem o całkiem rewelacyjnej ostrości;

    gorzej trochę z "Zuiko-plasticzakiem", który oczywiście też zyskuje na ostrości już od 5,6 i na F/8, z tym, że on gorzej z zasady wypada na długim końcu; choć i szerokim końcu boki nie są rewelacyjne;
    skoro jednak firma zdecydowała się kontynuować sprzedaż tego instrumentu, to najwyraźniej bilans zalet jest dla niego pozytywny;

    gdyby zaś firma zrobiła nieco mniejszą wersję M.Z. 8-25 PRO i nie był on już PRO i mógłby być nawet częściowo "plasticzany", za to tańszy, to może by wielu użytkowników uszczęśliwiła.

  41. JarekB
    JarekB 2 lutego 2024, 23:35

    @JdG
    A'propos 17/1.8 - mam ten obiektyw, używałem przez kilka lat, to była moja pierwsza stałka i dobrze nam się współpracowało, aż na przedniej soczewce pojawiło się na tyle dużo rys, że zaczęło to wprowadzać dziwne smugi do świateł fotografowanych latarni. Wtedy to do przetargu na następcę stanęła Sigma 1.4/16 i Zuiko 1.2/17.

    mZuiko 9-18 nigdy nie miałem i miał nie będę, natomiast miałem (i mam) 'dużego' 9-18 na bagnet 4/3, ale już niezbyt nadaje się do stosowania, bo amatorskie szkła 4/3 bardzo słabo współpracują z korpusami m4/3. Ostatnio próbowałem fotografować przy użyciu mojego ulubionego (kiedyś) Zuiko 14-42 i to nie było miłe spotkanie ;-)

  42. JdG
    JdG 3 lutego 2024, 14:42

    > natomiast miałem (i mam) 'dużego' 9-18 na bagnet 4/3,

    to, widzę, masz doświadczenia jeszcze z oryginalnym lustrzankowym 4/3, no, no! co do obiektywów UWA, to faktycznie może lepiej zdecydować się na M.Z. 8-25/4;

    mały on nie jest co prawda, ale skoro używasz E-M1X to będzie w sam raz, bo nadmiernie wielki też nie jest a ma zakres widzenia od 47 do 107 stopni, jasność tylko 4, ale za to na całej "długości", co ważne, bo jednak wszystkie układy związane z AF pracują wtedy sprawniej, niż przy 5,6 i więcej;

    cena jest raczej niezbyt duża; np. Pana-Leica 10-25/1,7 to wydatek 2 razy większy i jednak sam obiektyw też spory; ale tocena za jasność wprost niezwykłą, no i jakość; ale M.Zuiko jest co do jakości optycznej też bardzo dobry;

    z wad trzeba mieć na uwadze taką sobie pracę pod słońce - trzeba uważać na wzorek przesłony, który w pewnych okolicznościach się objawia i zmienić wtedy delikatnie kadr; niestety, te odblaski nie są takie jak w Laowie 7,5, że od razu je widać;
    nb. Laowa, IMHO, mimo to, a może właśnie dlatego, że odblaski bardzo dobrze widać (czasem są "po byku"), jest raczej całkiem dobra pod słońce, bo na ogół lekka zmiana kadru problem likwiduje;

    > Wtedy to do przetargu na następcę stanęła Sigma 1.4/16 i Zuiko 1.2/17.

    IMHO, warto wziąć pod uwagę M.Z. 20/1.4 PRO - mały i tani obiektyw, bardzo jasny, bardzo ostry; nie ma co prawda porządnego pierścienia MF i czasem niezwalczona dobrze aberracja chromatyczna potrafi dać się we znaki (w przepaleniach), ale mimo to obiektyw jest super; umiarkowany szeroki kąt, bliższy standardowi, dlatego lepszy niż 16, czy 17 mm.

  43. JarekB
    JarekB 3 lutego 2024, 14:55

    @JdG
    PanaLeica 10-25 jest za wąska, za droga, a jej gabaryty przerażają... Dla mnie bezpośrednim konkurentem jest PanaLeica 8-18, tylko ta akurat jest trochę za krótka, bo ostatnio lubię korzystać z ogniskowych powyżej 35.

    1.2/17 bywa wieczorami zbyt szeroki, ale z drugiej strony nadaje się jeszcze do architektury w mieście, gdzie 1.4/20 mógłby być już trochę zbyt wąski.

    Za duży mamy wybór obiektywów na 'maciupką matrycę' ;-)

  44. JdG
    JdG 3 lutego 2024, 19:27

    > PanaLeica 10-25 jest za wąska, za droga, a jej gabaryty przerażają...

    to prawda, tylko jasność za nią przemawia (i jakość optyczna); te 8 mm M.Zuiko to super sprawa;

    z tym, że można to zastąpić Laową 7,5 mm (poniżej 200g), która ma wersję ze stykami m4/3 i dlatego może być bardzo użyteczna; to świetny obiektyw, o świetnej rozdzielczości, obarczony jednak różnymi wadami; jedną z nich jest brak styków w starszej wersji, której używam, najczęściej ze starodawnym E-M5, w którym musiałem wręcz wyłączyć stabilizację (dopóki działała), żeby użycie tego obiektywu było skuteczne;

    w każdym razie w przypadku dobrego oświetlenia ten obiektyw jest bardzo dobry - po przysłonięciu do F/4-5,6 jego największe wady - duża winieta, koma - znacząco maleją; a rozdzielczość jest imponująca; bez stabilizacji, w gorszym świetle powstają problemy - szeroki kadr, więc skrajne boczne części czasem się rozmazują wskutek różnych ruchów; może statyw pomaga, nie sprawdzałem, bo rzadko (bardzo) używam;

    > 1.2/17 bywa wieczorami zbyt szeroki, ale z drugiej strony nadaje się jeszcze do architektury w mieście, gdzie 1.4/20 mógłby być już trochę zbyt wąski.

    na architekturę oba są za wąskie, natomiast w większości wypadków 20 mm sprawdzi się równie dobrze jak 17, czy 16 mm, za to ma pewien bonus, jeśli idzie o detale; przy odrobinie zręczności oba obiektywy da się skutecznie użyć w zdjęciach architektury; a rozdzielczość tej 20-tki jest godna uwagi.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.