Sony RX1R III
Oferta marki Sony powiększyła się o trzecią generację pełnoklatkowego aparatu kompaktowego wyposażonego w obiektyw 35 mm f/2.0.
INFORMACJA PRASOWA
Sony przedstawia model RX1R III
Redefinicja ponadczasowego obrazu dzięki najnowocześniejszej
wydajności i kompaktowej formie.
- Flagowy pełnoklatkowy aparat kompaktowy klasy premium ze stałoogniskowym obiektywem 35 mm.
- Wyposażony w 61-megapikselowy przetwornik[i] i oparty na sztucznej inteligencji autofokus z rozpoznawaniem w czasie rzeczywistym w kompaktowej obudowie mieszczącej się w dłoni
Firma Sony zaprezentowała model RX1R III, niecierpliwie oczekiwaną trzecią generację serii RX1R, wyposażoną w 61-megapikselowy, pełnoklatkowy przetwornik obrazui 35 mm CMOS Exmor R™, najnowszy procesor przetwarzania obrazu BIONZ XR™ oraz obiektyw ZEISS® Sonnar T* 35 mm F2.
Łącząc w sobie doświadczenie Sony w zakresie technologii pełnoklatkowych przetworników obrazu, ulepszeń technologii AI i umiejętności inżynieryjnych w zakresie oszczędzania miejsca, aparat RX1R III oferuje niewielki, elegancki korpus, zachowując jednocześnie niepowtarzalny wygląd obiektywu ZEISS® z serii RX1. Każdy szczegół został przeprojektowany, aby uzyskać najwyższą wydajność optyczną w kompaktowej obudowie. RX1R III został stworzony dla tych, którzy pragną najwyższej jakości obrazu w kompaktowej formie, zarówno dla doświadczonych entuzjastów fotografii podróżniczej i ulicznej, jak i profesjonalistów poszukujących lekkich konstrukcji do projektów wymagających bardziej dyskretnego działania.
"Seria RX1R od dawna reprezentuje idealną równowagę między rozmiarem i wydajnością. Jesteśmy dumni, że wraz z nową generacją dostarczamy aparat, który umożliwia kreatywną pracę z bezkompromisową, pełnoklatkową jakością w dłoni" - powiedział Yann Salmon Legagneur, szef działu IP&S Marketing w Sony Europe.
![]() |
Koncentracja na wysokiej jakości fotografii
Połączenie 61-megapikselowegoi pełnoklatkowego przetwornika obrazu CMOS Exmor R™ typu BSI i procesora przetwarzania obrazu BIONZ XR™ zapewnia wysoką rozdzielczość i czułość oraz niski poziom szumów i szeroki zakres dynamiki. Rezultatem są żywe, wyraźne i bogate w szczegóły obrazy, które wyróżniają się ostrością i wyrazistością. Matryca pokryta jest powłoką antyrefleksyjną AR (Anti-Reflection) i nie posiada optycznego filtra dolnoprzepustowego, aby zapewnić maksymalną jakość obrazu.
Honorując dziedzictwo współpracy z ZEISS®, RX1R III wykorzystuje oryginalny obiektyw 35 mm F2, aby stworzyć płynną kontynuację między modelami i zapewnić obraz z charakterystyczną nostalgią i wizualnym tonem. Oprócz doskonałej jakości obrazu, pozycja obiektywu i powierzchnia obrazowania zostały zoptymalizowane z najwyższą precyzją, aby RX1R III osiągnął najwyższe parametry optyczne w kompaktowej obudowie.
Zaprojektowany z myślą o twórczej wolności
Aby zapewnić zawsze precyzyjne i niewymagające wysiłku ujęcia, aparat RX1R III jest wyposażony w najnowszy procesor AI, który jest znany z najwyższej klasy aparatów Sony AlphaTM. Procesor AI może dokładnie rozpoznawać kształt i ruch obiektów, położenie oczu, ludzkich ciał i głów, śledząc osoby nawet wtedy, gdy ich twarze nie są widoczne, i jest dostępny zarówno dla zdjęć, jak i filmów[ii]. Obszar ustawiania ostrości obejmuje około 78% kadru (w przypadku robienia zdjęć) z 693 gęsto rozmieszczonymi punktami AF z detekcją fazy.[iii]
Aparat jest wyposażony w obiektyw stałoogniskowy, ale użytkownicy mogą korzystać z wszechstronności trzech obiektywów stałoogniskowych dzięki funkcji Step Crop Shooting[iv], która umożliwia przełączanie między ogniskowymi odpowiadającymi 35 mm, 50 mm i 70 mm[v] za pomocą przypisanych przycisków lub pokręteł. Podczas fotografowania w formacie RAW użytkownicy mogą również wybrać ogniskową podczas postprodukcji. Pierścień makro obiektywu umożliwia natychmiastowe przełączenie na tryb makro, pozwalając użytkownikom zbliżyć się nawet na 20 cm (maksymalne powiększenie: 0,26x).
Dla twórców, którzy lubią wyjątkowe i spersonalizowane efekty wizualne, aparat RX1R III oferuje dwanaście wbudowanych funkcji Creative Looks. Regulacja odcienia, nasycenia, jasności, kontrastu i ostrości może być stosowana nie tylko do zdjęć, ale także do filmów. Nowa funkcja Creative Looks[vi] FL2 umożliwia uchwycenie nostalgicznej ekspresji w stonowanych kolorach, a FL3 pozwala uzyskać bardziej żywy obraz.
![]() |
Usprawniona konstrukcja i niezawodny sprzęt
Dyskretny, elegancki i kompaktowy aparat RX1R III wykonany jest z lekkiego, ale bardzo sztywnego stopu magnezu i doskonale równoważy estetykę i funkcjonalność. Pokrętła sterujące i stopka Multi-Interface (MI) osadzone są w korpusie aparatu, tworząc górną powierzchnię, która jest niemal monolityczna w swoim wyglądzie, przy zachowaniu doskonałej funkcjonalności i możliwości rozbudowy. Nowo zaprojektowany uchwyt z gumowaną fakturą powierzchni zapewnia pewny i wygodny chwyt podczas dłuższego użytkowania.
Aparat RX1R III jest wyposażony w elektroniczny wizjer XGA OLED o rozdzielczości około 2,36 miliona punktów i wysokim kontraście, oferujący powiększenie około 0,70x.
Wykorzystanie akumulatora NP-FW50 pozwala na wykonanie do 300 zdjęć[vii] na jednym ładowaniu. Aparat posiada port USB typu C® , który umożliwia szybkie ładowanie po podłączeniu do urządzeń zgodnych z USB Power Delivery[viii] lub dodanie zewnętrznych źródeł zasilania w celu przedłużenia sesji zdjęciowych.
Odpowiedzialność społeczna
Produkt ten, zgodny z ambitną inicjatywą Sony "Road to Zero", wspiera wizję firmy dotyczącą osiągnięcia zerowego śladu środowiskowego do 2050 roku. Zakłady produkcyjne Sony Group zajmujące się wytwarzaniem produktów do obrazowania, w tym modelu RX1R III, są w 100% zasilane energią odnawialną. Opakowanie modelu RX1R III wykorzystuje przyjazny dla środowiska materiał Original Blended Material[ix] firmy Sony zamiast plastiku.[x]
System aparatu zawiera wszechstronne opcje ułatwień dostępu, w tym funkcję Czytnika ekranu[xi] i powiększania informacji na wyświetlaczu, aby wspierać użytkowników niedowidzących w rozszerzonym zakresie pozycji menu.
Akcesoria opcjonalne
- TG-2 to dedykowany uchwyt na kciuk, który można przymocować do stopki Multi Interface (MI), aby zapewnić stabilne trzymanie i obsługę, w tym obsługę jedną ręką. Po przymocowaniu do korpusu, metalowy materiał i wysokiej jakości wykończenie zapewniają wyjątkową jedność projektu.
- LCS-RXL to kompaktowy, zaprojektowany specjalnie do tego modelu aparatu futerał, który chroni go przed zarysowaniami i zabrudzeniami oraz podkreśla jego elegancję dzięki wyrafinowanej fakturze materiału. Futerał umożliwia dostęp do wszystkich portów - USB, HDMI, baterii, karty pamięci, mocowania statywu - bez konieczności jego zdejmowania. Konstrukcja uchwytu poprawia komfort trzymania aparatu.
- LHP-1 to osłona obiektywu stworzona specjalnie dla tego aparatu. Charakteryzuje się solidną konstrukcją z lekkiego i wytrzymałego aluminium, chroniącą obiektyw przed uderzeniami i zabrudzeniami. Mocowanie bagnetowe pozwala na szybkie i bezpieczne jej umieszczenie na obiektywie.
Dostępność
Aparat RX1R III będzie dostępny w sprzedaży w lipcu 2025 r. Akcesoria TG-2, LCS-RXL i LHP-1 będzie można nabyć od września 2025 r.
Film prezentujący aparat RX1R III można obejrzeć tutaj:
Szczegółowe informacje o aparacie RX1R III można znaleźć TUTAJ
Uwagi:
[i] Przybliżona skuteczność
[ii] Dostępne ustawienia obiektu to: Auto, Człowiek, Zwierzę, Ptak, Owad, Samochód/Pociąg i Samolot. W niektórych przypadkach typy obiektów inne niż określone mogą zostać błędnie rozpoznane.
[iii] Jest to liczba punktów pomiaru AF podczas robienia zdjęć. Liczba punktów różni się w zależności od trybu robienia zdjęć.
[iv] Niedostępne dla filmów.
[v] Podczas robienia zdjęć JPEG o proporcjach 3:2 rozdzielczość jest następująca: Przy 35 mm: rozmiar L (60 megapikseli), przy 50 mm: rozmiar M (29 megapikseli), przy 70 mm: rozmiar S (15 megapikseli)
[vi] ST(Standardowy), PT(Portret), NT(Neutralny), VV(Żywy), VV2(Żywy 2), FL(Film), FL2(Film 2), FL3(Film 3), IN(Natychmiastowy), SH(Miękki Highkey), BW(Czarno-biały) i SE(Sepia).
[vii] Podczas korzystania z wizjera: 270 zdjęć.
[viii] Zalecane źródło zasilania USB PD o mocy 18 W (9 V/2 A).
[ix] Materiał papierowy wykonany z bambusa, włókien trzciny cukrowej i papieru z recyklingu poużytkowego.
[x] Z wyłączeniem materiałów stosowanych w powłokach i klejach.
[xi] Obsługiwane języki różnią się w zależności od kraju i regionu.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
nareszcie
To teraz poproszę o RX100 z obiektywem z ZV-1 II
Nie lubię tych ciemnych zdjęć produktowych na ciemnym tle. Chcąc dowiedzieć się czegoś o nowym aparacie, chciałbym zobaczyć jak on wygląda w całości, a nie domyślać się co schowało się w cieniach.
W cieniach to pewnie cena schowana :)
Cena 5000$ to w Polsce z podatkiem to ok 20-25tyś zł
Nie ma co, wysilili się. 10 lat developmentu i maksymalnie upakowana matryca z nadwyżek magazynowych, bez stabilizacji. Ten sam EVF z jeszcze gorszym powiększeniem, wygodniejszy, ale i tańszy w produkcji, bo niechowany. Upada nam ta branża foto, większość premier to takie odgrzewane kotlety i składaki z zalegających części. Ciekaw jeszcze jestem ceny - 17 tysięcy? 19?
'Wyposażony w 61-megapikselowy przetwornik[i]'
i
[i] Przybliżona skuteczność
Aparat flagowy, ale tekstu prasowego nie oglądał nikt poza stażystą/ką z Działu Marketingu.
Czy stabilizacja rzeczywiście jedynie cyfrowa? Ekran nieruchomy?
@jfranek
No, to pojawiłeś się pierwszy z odgrzewanym kotletem... Skoro branża upada, to może przerzuć się na telefony - tu kilku kolegów już bardzo do tego zachęca.
BTW - cena będzie miała raczej 2 z przodu. Cena hamerykańska jest o ponad 30% wyższa od A7RV.
@JarekB
Tak, stabilizacja elektroniczna i nieruchomy ekran.
@Arek
link
link
BTW - Lajka Q3 43 z gibanym góra/dół ekranem jest do wzięcia za 28k zł z VAT.
RX1R III około 21000.
Nie rozumiem tego braku stabilizacji i nieruchomego ekranu. Przecież to flagowiec za ogromne pieniądze, takie coś powinno być naprawdę wszystkomające. Nie ma na rynku konkurencji, nie musi z nikim walczyć o grubość mniejszą o '3mm'.
Coś czuję że gruby hejt poleci na ten aparat...
Jarek, może wypuszczą do tego jakiś luksusowy statyw z pirytu czy coś, aby poradzić sobie w lowlight 🤣 Ale masz 100% racji, tak wielka (mpx) matryca powinna mieć pełną stabilizację i to tak chociaż koło 3.5 działki.
@JarekB
...i jeszcze obiektyw niewymienny... ;))
@JarekB nie można już wyrazić rozsądnej opinii? Dają nam coraz mniej za coraz więcej, tymczasem w przypadku smartfonów ta zależność jest póki co odwrotna.
Nie mam kompleksów z powodu używania smartfonu, nawet do zastosowań profesjonalnych, tak samo jak GFXa, czy analoga. Dla każdego rodzaju sprzętu może się znaleźć zlecenie czy optymalny scenariusz wykorzystania.
Tutaj po prostu nie widzę wystarczającej wartości i szczerej chęci zrobienia tego, czego klienci oczekują.
Jako nałogowy użytkownik wersji 2 bardzo się ucieszyłem, że w końcu jest następca. Niestety jak na 10 lat różnicy, wciąż paru rzeczy brakuje.
Moje spostrzeżenia
- AF, aż się gęba cieszy. W Mark 2 jest on dosyć przeciętny, szczególnie po ciemku. Jeżeli ten będzie działał tak dobrze jak w A7R5, to główna bolączka aparatu znika
- bateria - akurat w poprzedniku sławna koszmarna bateria miała tę zaletę, że była mikroskopijna i dwie kolejne mieściły się w każdą kieszonkę. Tutaj wygląda na to, że bateria będzie równie słaba, ale niestety większa
- matryca - mam RX1R2 i A7R5, nie widzę między nimi większej różnicy. I jedna i druga jest OK
- brak stabilizacji - z jednej strony zrozumiałe, bo ta matryca z obiektywem jest na styk. Z drugiej - te ruchy są chyba tak mikroskopijne, że pewnie wyjdzie to w Mk4 jako rewolucja...
- brak dedykowanego joysticka do AF - kaszana, wybór pola w Mk2 jest bardzo toporny i powolny
- mały wizjer - ten w Mk2 przy A7R5 jest malutki, ciemny i słaby. Ten nowy chyba będzie tak samo nijaki, ale może przynajmniej jaśniejszy...
- słaby ekran - widzę, że w MK3 mamy to samo, może chociaż jaśniejszy będzie. Kolejna rzecz, którą można było łatwo poprawić
- brak uchylanego ekranu - największa wtopa, w tym modelu to jest wręcz fantastyczna funkcja. człowiek patrzący się z góry na kompakt jest po prostu niewidzialny na ulicy.Jak robię zdjęcia z dużego aparatu, wszyscy zwracają na to uwagę. Jak robię z telefonu, wszyscy pozują. Jak robię z MK2 patrząc na ekran z góry nagle staję się dla ludzi niewidzialny - nikt nie zwraca uwagi na ten aparat.
- ładowanie przez USB-C - super wygodne, jeden klamot mniej do noszenia
Będę musiał pomacać na żywo gdzieś, ale pewnie się skuszę na zmianę. Najbardziej szkoda tego uchylnego ekranu, ale z drugiej strony tyle innych funkcji mogli poprawić, a jednak w excelu to nie pasowało...
@jfranek
Można wygłaszać każdą opinię, zarówno rozsądną, jak i nierozsądną. Twoja była tylko kliszą tego, co tu różni koledzy do znudzenia wypisują, a szczególne uczulenie mam na (nad wyraz miałkie i jakoś mało pomysłowe) sformułowanie o odgrzewanym kotlecie, ale tu jesteś o tyle 'usprawiedliwiony', że nawet Redakcja w nim lubuje.
'szczerej chęci zrobienia tego, czego klienci oczekują.'
Klienci muszą zacząć głosować nogami, czyli przestać kupować. Jeżeli marki jednak tak wychowały klientów (vide - Canon oraz Cwanon), że akceptują wszelkie rozwiązania, to masz rynek producenta, a nie klienta.
'Dają nam coraz mniej za coraz więcej, tymczasem w przypadku smartfonów ta zależność jest póki co odwrotna.'
Jedno zdanie i dwa błędy Nie dostajesz 'coraz mniej za coraz więcej', to jest sprzeczne z logiką, bo marka X nie istnieje w próżni rynkowej (poza Lajką), noi w 'telefonach' masz podobne zachowanie, czyli mikro-rozwój.
Kolejny aparat, przy projektowaniu którego ergonomia nie miała dużego znaczenia.
Zdjęcia czarnego produktu na czarnym tle da się zrobić tak, żeby było widać co trzeba. Niestety tu ktoś się bardzo postarał, żeby nie było widać.
bez stabilizacji
bateria FW50
obiektyw z 2012
wizjer 0.70x
$5000
lol.
Może z ocenami i hejtem warto poczekać na recenzje ;) 20k to cena gigantyczna ale i tak mniej niż Leica. Sony swoim użytkownikom daje ogromny wybór body i obiektywów i chyba każdy znajdzie coś dla siebie, a za chwilę kolejna dobrze zapowiadająca się premiera A7V, mi się ten RX podoba bo to niesamowicie „potężna” kompaktowa forma, można go zabrać na spacer w góry (i nie tylko naturalnie) i nie obciążać się dodatkowymi kilogramami.
@Wiktor Majewski
"Problem" w tym, że to samo można zrobić z RX1 za 4000zł :)
@Szabla
Czy może wiesz ile waży?
Aparat waży 498 gramów.
@hrabia13
sam korpus 454g
takie informacje masz już na stronie producenta w danych technicznych :)
@qqrq
Robiłem zdjęcia tym modelem i to co się od razu rzuca w oczy to niesamowicie wolny AF. Natomiast jakość zdjęć znakomita.
@Szabla
Dziękuję.
Tak, RX1 miał legendarnie już powolny i niecelny AF, ale na wspomniane przez Wiktora "spacery w górach" więcej nie potrzeba. Dla mnie w ogóle nie trzeba AF, ale ja nie robię zdjęć szybko poruszających się obiektów.
@qqrq
Tobie również dziękuję za informację.
A zatem lżejszy od mark ii, pewnie o wbudowany wizjer (ten wysuwany strasznie mnie irytował, choć aparat miałem w rękach nie dłużej niż pół godziny).
Jest opcja pre-capture?
Szabla parokrotnie tłumaczył brak następcy RX1R
tym że taki aparat stracił rację bytu.
Czekam na zmianę narracji.
No nie wiem hahaha a7rV + 35mm f1.4 gm wychodzi taniej niz to cos.
10 lat temu nie spodziewali się, że aparaty Leica Q będą czymś więcej niż jednorazowym wybrykiem, zdobędą popularność i typowy dla Leiki kult w swojej niszy i po kilku latach praktycznie nie będą miały konkurencji, więc teraz nagle z powrotem istnieje ciasto od którego można kawałek odgryźć? :D
Zreszta zestaw a7c II + 35mm f1.8 jest lepsza opcja i tak od tego xD nie wiem co sie z sony dzieje, ale chyba nie tedy droga xD
@qqrq aż musiałem sprawdzić, w specsach na stronie producenta piszą że stabilizacja jest elektroniczna, nie wiem co to dokładnie znaczy albo co autorzy mają na myśli i jak to się sprawdzi „w terenie”.
@boa ksztusiciel
Jest nawet A7C albo A7CII + Pergear 35/1.4, z którym wychodzi zestaw podobnego rozmiaru, albo nawet mniejszy, obiektyw kosztuje grosze, a do tego dochodzi 1EV głębi ostrości i dużo fajniejszy bokeh.
Fakt, szkło manualne i gównianej ostrości, ale AF i rozdzielczość/ostrość pod street/spacery to i tak przereklamowana ściema :P
Optyczni byli z wieścią o tym Sony szybsi niż DPReview, ale za to bez detali.
Weight (inc. batteries) 498 g (1.10 lb / 17.57 oz); cena zaś 5099,99 USD; w każdym razie poprzednia wersja o połowę tańsza;
zauważmy, że OM-5 II, tutaj pogardzany "odgrzewany kotlet" (czyli taki sam jak 2 poprzednie wersje, a więc jak z co najmniej 2019 r.) ma w sumie podobną, a miejscami nawet lepszą charakterystykę niż ta nowość Sony; to oczywiście propaganda, bo tu mamy matrycę 61 Mpx i obiektyw Zeissa, a OM-5 w ogóle występuje bez obiektywu (ale to znaczy, że można mu też Zeissa podpiąć);
migawka tylko 1/2K-1/4K, zależnie od przesłony i 1/8K w wariancie elekronicznym, za to pewnie centralna; wizjer jak w OM-5;
Czy ten obiektyw Sonnar T* 35 mm F2 "wyrabiał"
przy zwiększeniu rozdzielczości matrycy
do [MTF50] 42Mpix link
z 24Mpix link
to sami oceńcie...
Nie bardzo rozumiem sens zakupy tego aparatu. Za podobne pieniądze możemy kupić podobny rozmiarowo A7CR z uchylnym wyświetlaczem i stabilizacją matrycy. W dodatku mamy możliwość dobrania do niego dowolnego obiektywu, który za jakiś czas możemy sobie zmieniać.
Samo A7CR z akumulatorem waży wiecej niż RX1R3 z obiektywem i akumulatorem. To jest aparat do specyficznej grupy, dla mnie RX1R2 to jest kompakt, a Leica Q3 czy A7CR to już są aparaty za duże, żeby je po prostu mieć ze sobą.
"Ponieważ nie uległa zmianie konstrukcja obiektywu, warto spojrzeć na porównanie w rozdzielczości między aparatami RX1R oraz RX1R II. Przypomnijmy, że model RX1R posiada matrycę o rozdzielczości 24 Mpx. Wykres pokazujący wyniki dla centrum kadru wspomnianych aparatów prezentujemy poniżej.
👉 link
Zakładając niezmienność konstrukcyjną obiektywu i idealną powtarzalność wykonania optyki oraz biorąc pod uwagę zachowanie obu aparatów, które jest podobne, widzimy doskonale wpływ rozdzielczości matrycy na pomiary zdolności rozdzielczej układu. Przypomnijmy, że prezentowany tu MTF układu pomiarowego to iloczyn jego składowych – w tym wypadku obiektywu i matrycy. Większa rozdzielczość matrycy to większa wyższa końcowa wartość zdolności rozdzielczej. Różnica w maksymalnej wartości dla f/4 wynosi 23%. Oznacza to wzrost zdolności rozdzielczej z 54 do 67 LP/MM (par linii na milimetr). Jednocześnie rozdzielczość pionowa samej matrycy wynosi odpowiednio 83 oraz 110 par linii – pamiętajmy tylko, że to wartości maksymalne, które możemy wziąć pod uwagę jedynie dlatego, że aparaty pozbawione są filtru dolnoprzepustowego. Oznacza to, że o ile w modelu RX1R obiektyw wykorzystywał 65% potencjału rozdzielczości pionowej matrycy, w nowym aparacie jest to już tylko 61%. W ujęciu powierzchniowym różnica ta wynosi 42% wobec 35%." link
Amen.
Kto by tam pamiętał o takich antycznych reliktach zapomnianego internetu jak aparaty sprzed 10 lat? :P
@JdG
Zobacz, OM-5 II ma stabilizację, ten nie ma
OM-5 ma ruchomy ekran, ten nie ma
OM-5 1300 EUR, ten 5000 EUR
Wybór jest prosty ;-)
Porównując RX1RIII z innymi produktami zachowajmy choćby odrobinę rozsądku, bo skoro można do porównania wziąć dowolny A7C i jakiegoś manuala, bo 'rozdzielczość i AF' pod street/spacer to ściema', to można idąc tym tropem wrzucić jakieś Olka z serii E-PL albo Ricoha GR, nie mówiąc już o Sigmie fp,, która bez obiektywu, bez wizjera, bez stabilizacji, bez jakiegokolwiek uchwytu jest ledwie lżejsza od od RX1RIII
Co to za porównania z 1.4/35 GM, gdzie obiektyw jest cięższy od combo RX1RIII, no a wrzucanie do porównań FE 1.8/35 to już gruba przesada, bo ów jest co najwyżej atrapą obiektywu FF, można go zaakceptować jako względnie przyzwoite szkło APS-C, ale nic więcej.
...w kontekście logiki rozwoju tej linii aparatów RX1RIII to aparat ....średni.
W prawdzie jest gorszy niż poprzednik RX1RII, ale za to lepszy niż jego następca RX1RIV.
Byłbyś w prawdzie, gdybyś napisał *wprawdzie :-)
Jestem zawiedziony.
Nie pogardziłbym. Ale wydając 5000 dolców jednak bym się zastanowił. Bo można mieć z6lll i obiektyw 40mm za 10 000. Albo średni format fuji za 23000
Z6 III to chyba 9000. No i 24 mega, a nie 61.
" PDamian
15 lipca 2025, 20:16
Szabla parokrotnie tłumaczył brak następcy RX1R
tym że taki aparat stracił rację bytu.
Czekam na zmianę narracji."
Moim zdaniem, Szabla nie musi się z niczego tłumaczyć, bo jego opinia była fachowa...a wspieranie tego produktu to jego obowiązek.
Rozwijanie konceptu RX1R przez Sony nie ma racji bytu.
Moim zdaniem dlatego, że taki aparat nie sprzedaje obiektywów, a właśnie "bezmiar" obiektywów, to siła filozofii Sony.
Po co Sony zrobił ten aparat?..no bo przecież nie dla zysku.
@JarekB
"to można idąc tym tropem wrzucić jakieś Olka z serii E-PL albo Ricoha GR, nie mówiąc już o Sigmie fp,, która bez obiektywu, bez wizjera, bez stabilizacji, bez jakiegokolwiek uchwytu jest ledwie lżejsza od od RX1RIII"
Jak najbardziej można. Wręcz trzeba. Można nawet wziąć pod uwagę Lumixa GM1 i GM5 z naleśnikiem czy dowolne Fujifilm X100, albo nawet lepiej - X-M5.
RX1 był w swoim czasie aparatem dużo bardziej wyjątkowym i pokrywającym niszę, w której było mało konkurencji, o ile w ogóle była. Był aparatem drogim, ale przełomowym, i nawet uwzględniając inflację i inne duperele, był porównywalnie o ponad 25% tańszy niż proponowana cena RX1III, a teraz można w aparatach przebierać, wybierać, konfigurować, kręcić nosem dużo więcej niż w 2012, do tego rewolucje w sprzęcie nie są już żadnymi rewolucjami od lat i do codziennego użytku większości ludzi i publikacji zdjęć na IG/FB/X, różnice między sprzętem starszym a najnowszym są pomijalne, więc dużo więcej aparatów ma ciągle uzasadnione zastosowanie.
Tutaj mamy trochę nowych ficzerów, szybszy AF, jakieś tam opcje video i bezprzewodowe, ale pomysł dalej z 2012, obiektyw z 2012, baterię pewnie jeszcze sprzed 2012, brak IBIS jak przed 2014 (za to bezczelnie wciskaną stablizację cyfrową), matrycę z 2019, EVF wbudowany, ale jakimś cudem jeszcze mniejszy niż ten w RX1RII z 2015 ale za to ponad $1000 wyższą cenę na metce w dniu premiery.
No można mieć Z6III i GFX100RF i to bardzo:
link
Stabilizacja cyfrowa jest tylko przy filmowaniu.
"Albo średni format fuji za 23000"
Jeśli kupujesz sprzęt tylko nowy, to tak.
GFX50R z drugiej ręki (ale w renomowanym komisie, z gwarancją) kupiłem w lutym 2024 za 6000zł.
Szczerze powiedziawszy patrząc na specyfikację i cenę mam "co tu się odjaniepawliło???" Ja rozumiem jakby za taką specyfikację życzyli sobie 2.5k dol/euro. Ale 5099 dol? O.o niezła kpina. Poczekam na testy ale szału jak z Fuji X100 VI mu nie wróżę. Zobaczymy co i za ile Canon wyszukuje w kategorii retro ze stałym obiektywem. Bo w tym roku i Fuji GFX100RF i Sony mocno dały po bandzie.