Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Sony zaprasza na targi IBC

Sony zaprasza na targi IBC
10 września
2025 13:13

Firma Sony zaprasza do odwiedzenia swojego stoiska podczas zaplanowanych na dni 12-15 września 2025 targach IBC w Amsterdamie.

INFORMACJA PRASOWA

Creativity Connected: Sony na targach IBC 2025
prezentuje narzędzia i nowej generacji ekosystemy dla branży medialnej
Narzędzia i usługi Sony zapowiadają nową erę autentycznego i kreatywnego opowiadania historii dzięki uproszczonej integracji, doskonałej jakości obrazu, zrównoważonemu podejściu oraz hybrydowym lub opartym na chmurze przepływom pracy.

Amsterdam, 10 września 2025 r. — Na targach IBC 2025 firma Sony zaprezentuje potężne połączenie rozwiązań złożonych ze sprzętu i oprogramowania — w tym kamery, kamery studyjne, monitory, miksery wideo i usługi do przechowywania treści - płynnie zintegrowanych z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie chmury, sztucznej inteligencji (AI) i technologii IP. Razem składają się one dynamiczny i połączony ekosystem zaprojektowany w celu usprawnienia tworzenia treści i przepływów pracy w produkcji mediów, zarówno w przypadku wiadomości, transmisji na żywo, jak i produkcji filmowej

Autentyczność i kreatywność w czasie rzeczywistym

Wraz z coraz większym stopniem zaawansowania treści generowanych i modyfikowanych przez sztuczną inteligencję, zapotrzebowanie na wiarygodne, weryfikowalne obrazy nigdy nie było większe, zwłaszcza dla profesjonalistów z branży medialnej. Firma Sony jest członkiem komitetu sterującego C2PA (Coalition for Content Provenance and Authenticity) i angażuje się w działania tej organizacji mające na celu śledzenie pochodzenia mediów. PXW-Z300 to również pierwsza na świecie kamera1 , która osadza podpisy cyfrowe bezpośrednio w plikach wideo, a ponadto jest wyposażona w 1/2-calowe matryce 4K 3-CMOS Exmor R®, najnowszy procesor obrazu BIONZ XR™ oraz dedykowany procesor AI. Podczas targów IBC platformy Sony Ci Media Cloud i Sony Media Backbone Hive zaprezentują również funkcje pomagające organizacjom informacyjnym w weryfikacji pochodzenia materiałów filmowych poprzez wyświetlanie informacji o podpisie cyfrowym zgodnym ze standardem C2PA. Media Backbone Hive niedawno wprowadziło na rynek swoją najnowszą wersję, V2.3, wyposażoną w zaawansowany edytor internetowy i integrację z usługami AWS AI. Hive Cloud jest teraz kompatybilne z interfejsem API Time-addressable Media Store (TAMS), umożliwiając agencjom informacyjnym i nadawcom szybką i ekonomiczną pracę w chmurze.

Narzędzia natywne dla chmury, sztuczna inteligencja i ulepszona łączność dla sprawnego przepływu pracy

Nowo wprowadzona kamera PXW-Z300 ma specjalny procesor AI i silnik przetwarzania obrazu. Dzięki temu można precyzyjnie rozpoznawać obiekty (ludzi) na podstawie informacji o twarzy, oczach, budowie szkieletu i postawie. Ma też funkcję automatycznego kadrowania, która dostosowuje kompozycję, żeby ludzie byli zawsze w centralnym punkcie kadru.

Doskonałym uzupełnieniem modelu PXW-Z300 jest nowy kompaktowy nadajnik danych LiveU TX1, opracowany wspólnie z firmą LiveU w ramach partnerstwa, którego komercyjne wprowadzenie na rynek planowane jest na 2026 r. i który po raz pierwszy zaprezentowano podczas targów IBC. Obsługuje on niezawodną transmisję łączoną, zapewniającą szybszy transfer danych przy użyciu wielu połączeń sieciowych, oraz umożliwia automatyczne przesyłanie plików po podłączeniu urządzenia do kamery za pomocą złącza USB. Funkcje te usprawniają produkcję wideo, umożliwiając bezpośrednią transmisję plików z terenu. Oprócz łączności USB planowane jest również wsparcie dla SDI, co zapewni kompatybilność z szeroką gamą kamer Sony. Sony będzie nadal oferować klientom różnorodne rozwiązania w zakresie transmisji wideo poprzez produkty takie jak kompatybilne z 5G urządzenie do komunikacji bezprzewodowej PDT-FP1, które umożliwia szybką transmisję wideo z małym opóźnieniem, oraz poprzez współpracę z różnymi partnerami branżowymi.

Technologia 5G staje się coraz bardziej powszechna w przepływach pracy związanych z transmisją wiadomości i wydarzeń na żywo, o czym świadczą liczne głośne testy, w których firma Sony uczestniczyła w ciągu ostatnich 18 miesięcy. W lipcu 2025 r. firmy Sony, BT i SailGP przetestowały kamery Full HD z funkcją roamingu w sieci o dużej przepustowości, umożliwiając globalne transmisje. Wybrani fotografowie przesyłali również zdjęcia w czasie rzeczywistym za pomocą aparatów Sony Alpha i urządzenia PDT-FP1.

Ekosystem Sony Creators' Cloud nadal się rozwija, a podczas targów IBC 2025 zostaną zaprezentowane najnowsze wersje aplikacji Creators' Cloud, zarówno dla osób prywatnych, jak i dla przedsiębiorstw, takich jak Monitor & Control, Creators' App for Enterprise, Catalyst Prepare i Catalyst Prepare Plugin wspierające twórców. Ci Media Cloud LiveSession jest teraz dostępne jako dodatek do MediaBox, umożliwiając przeglądanie na żywo w wysokiej rozdzielczości i współpracę z gośćmi za pośrednictwem linku udostępniającego – bez konieczności posiadania konta Ci. Zimą tego roku zostanie uruchomiony przeprojektowany panel Adobe Premiere Pro, umożliwiający redaktorom bezpośredni dostęp do Ci Workspaces, przeciąganie i upuszczanie zasobów, importowanie komentarzy jako znaczników osi czasu oraz łatwiejsze ponowne łączenie plików proxy z plikami źródłowymi. Prototyp wtyczki panelu Premiere Pro będzie dostępny do demonstracji podczas targów IBC. Ulepszenia platformy, w tym przyspieszone transkodowanie i optymalizacja transmisji na żywo, zwiększają szybkość i niezawodność Ci dla zespołów medialnych w 190 krajach.

Otwarty ekosystem i integracja

Software Defined Broadcast (SDB) odzwierciedla długoterminową wizję Sony dotyczącą interoperacyjnej, opartej na oprogramowaniu przyszłości nadawania. Zgodnie z inicjatywami EBU Dynamic Media Facility i Media Exchange Layer, SDB ma na celu oddzielenie aplikacji multimedialnych od dedykowanego sprzętu, umożliwiając ich działanie jako skalowalne usługi w ramach infrastruktury IT. Sony aktywnie integruje produkty takie jak M2L-X, HawkREPLAY i część portfolio Nevion z tą strukturą pamięci współdzielonej, oferując wysokowydajną wymianę multimediów bez ograniczeń tradycyjnych formatów, takich jak ST 2110. Prezentując na targach IBC rzeczywiste wdrożenia tych technologii, Sony potwierdza swoje zaangażowanie w otwarte standardy, współpracę wielu dostawców i architekturę transmisji nowej generacji.

W miarę jak branża przechodzi od przepływów treści opartych na sprzęcie do przepływów opartych na oprogramowaniu, inicjatywa Sony Software Defined Broadcast stanowi pragmatyczne i możliwe do wdrożenia podejście do nowoczesnej produkcji na żywo. Oparte na sprawdzonych komponentach, takich jak Global Event Manager (GEM), Stream Relay, M2L-X i Ci Media Cloud, obecne możliwości Software Defined Broadcast umożliwiają inteligentną koordynację i automatyzację złożonych przepływów pracy w wielu lokalizacjach. Właśnie rozpoczęty, najnowszy projekt dotyczący ogólnokrajowych rozgrywek sportowych w Wielkiej Brytanii pokazuje to w praktyce — zapewniając skalowalną, wydajną i ekonomiczną produkcję przy użyciu infrastruktury natywnej dla chmury. Dzięki dynamicznemu przydzielaniu zasobów, efektywności modelu płatności za rzeczywiste wykorzystanie i możliwościom zdalnej współpracy firma Sony pomaga na nowo zdefiniować produkcję sportową. Oznacza to ewolucję od wdrożeń wymagających dużego nakładu sprzętu do zwinnych, opartych na oprogramowaniu ekosystemów, które mogą sprostać wymaganiom współczesnych modeli produkcji rozproszonej, a jednocześnie otwierają drzwi do większego zrównoważenia i skalowalności w przetwarzaniu i transporcie mediów na żywo.

Zgodnie z szerszą wizją SDB, firma Hawk-Eye Innovations zaprezentuje kompletny ekosystem transmisji telewizyjnych z wykorzystaniem HawkREPLAY, HawkNEST i Configure REPLAY. System zapewnia 4-krotne powtórki w zwolnionym tempie w rozdzielczości UHD, zaawansowane zarządzanie zasobami oraz możliwości zdalnej produkcji. Integruje się on płynnie z technologią Sony, oferując w pełni ujednolicony, filmowy standard przepływu pracy dla transmisji na żywo z wydarzeń sportowych i innych imprez. Podczas targów IBC 2025 firma Hawk-Eye Innovations ogłasza wprowadzenie na rynek w 2026 r. rozwiązania HawkREPLAY w chmurze.

Sony Networked Live to modułowy, przyjazny dla partnerów i stale rozwijający się ekosystem zaprojektowany w celu optymalizacji przepływu pracy podczas produkcji na żywo poprzez wykorzystanie sieci IP do zdalnej i rozproszonej produkcji.

W ramach ekosystemu Networked Live firma Nevion ogłosiła wsparcie dla sprzętowo przyspieszanego protokołu SRT (Secure Reliable Transport) dla swojego oprogramowania Virtuoso. Ta aktualizacja, dodana do istniejącej funkcji kompresji HEVC o niskim opóźnieniu, umożliwia nadawcom wykorzystanie niezarządzanych sieci, w tym Internetu, do takich zastosowań, jak tworzenie kopii zapasowych połączeń lub transport GCCG (ground-to-cloud-cloud-to-ground). Wydana w tym miesiącu wersja VideoIPath firmy Nevion koncentruje się na użyteczności i zawiera szereg nowych funkcji, w tym uproszczenie pulpitu, obsługę wielu języków i pojedyncze logowanie (SSO), zaprojektowane w celu ułatwienia obsługi przepływu pracy podczas produkcji na żywo.

W tym duchu nadchodzące ulepszenia CNA-2 zwiększą funkcjonalność w zastosowaniach transmisyjnych. Nowe funkcje obejmują przesyłanie/pobieranie plików „scene file” za pośrednictwem komputera, intuicyjny panel sterowania WEB-MSU oraz obsługę GMCS dla HDC-P50A. Aktualizacja wprowadza również obsługę wielu 12 kamerowych konfiguracji poprzez WEB-RCP oraz dodaje kompatybilność z kamerami AM7 i FR7, usprawniając przepływ pracy z wieloma kamerami i zwiększając elastyczność systemu w środowiskach produkcji na żywo.

W ramach wersji 2.4, której premiera zaplanowana jest na październik 2025 r., platforma oparta na oprogramowaniu MLS-X1 wprowadzi kilka nowych funkcji i ulepszeń, wykorzystując możliwości swojej architektury hybrydowej w celu zapewnienia większej elastyczności, wydajności i efektywności operacyjnej. Ulepszone funkcje obejmują połączenie logiki statusów Tally i XpT w celu uzyskania bardziej dynamicznych przepływów pracy dzięki funkcji Advanced Conditional Actions, a także rozszerzone efekty DME dzięki wykorzystaniu mocy procesora graficznego w celu zaoferowania szerszego zakresu efektów. Oprogramowanie w wersji 2.4 zapewni również większą elastyczność w kombinacjach węzłów, umożliwiając bardziej wszechstronne konfiguracje możliwości i funkcji MLS-X1.

Równolegle rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania zajmujące mało miejsca w transmisjach sportowych, a najnowszy model HDC-P50A zaspokaja tę potrzebę. Kamerowy extension adapter HDCE-500 (planowany na marzec 2026 r.) jest kompatybilny z kamerami systemowymi serii HDC-5000, HDC-3000 i HDC-P50A. Umieszczony między kamerą a CCU, zasila kamerę i obsługuje transmisję do 10 km, konwertując światłowód optyczny na światłowód jednomodowy. W połączeniu z HDC-P50A umożliwia transmisję zasilania i obrazu za pomocą jednego kabla SMPTE, zapewniając większą elastyczność operacyjną.

W odpowiedzi na gwałtowny wzrost popytu twórców treści na studia typu plug-and-play, ekosystem Simplified Live firmy Sony zaprezentuje również przyjazne dla użytkownika, kompleksowe studio, od przechwytywania do dystrybucji treści, które pozwala influencerom i twórcom treści na profesjonalizację i automatyzację swoich ustawień bez utraty jakości obrazu.

Wirtualna produkcja i innowacje immersyjne

Na stoisku Sony podczas targów IBC 2025 zaprezentowana zostanie ewolucja produkcji treści przestrzennych, w tym produkcji wirtualnej, poprzez serię kreatywnych narzędzi, w tym cyfrową kamerę filmową VENICE 2, system śledzenia kamery OCELLUS, najnowsze penele LED Crystal LED CAPRI i VERONA do kreowania VP, a także najnowszą wersję (3.0) zestawu narzędzi do produkcji wirtualnej.

Sony zaprezentuje narzędzie, które upraszcza pracę związaną z dopasowywaniem ruchu (tradycyjnie wykonywaną ręcznie) poprzez wykorzystanie danych śledzenia (dotyczących trajektorii kamery) zarejestrowanych za pomocą systemu śledzenia kamery OCELLUS, wraz z zestawem narzędzi do produkcji wirtualnej w wersji 3.0, którego premiera zaplanowana jest na zimę 2025 r. lub później. Wszystkie nowe funkcje w wersji 3.0 będą dostępne bezpłatnie, w tym korekcja kolorów kąta widzenia, przyspieszenie ray tracingu oraz nowe funkcje kalibratora kolorów, takie jak kalibracja kamer innych producentów i funkcja tworzenia LUT, która działa z płytkami 2D.

Sony zaprezentuje aktualizacje oprogramowania dla kamer Cinema Line, które poszerzają możliwości kreatywnej pracy. Modele FX3 i FX30 mogą teraz nagrywać w formacie Blackmagic RAW przez HDMI na urządzeniach Blackmagic Video Assist. Tymczasem aktualizacja z lutego 2026 r.2 umożliwi modelowi FR7 obsługę OpenTrackIO, otwartego protokołu produkcji wirtualnej SMPTE, umożliwiającego standaryzowane, precyzyjne wyjście danych obiektywu i płynniejszą integrację z narzędziami innych producentów oraz silnikami CG, poprawiając kompatybilność i skalowalność w całej branży.

Ponadto niemiecka firma nablet, specjalizująca się w technologii przetwarzania multimediów, wypuściła w tym miesiącu wtyczkę nablet X-OCN Media Extension dla systemu macOS”3 , umożliwiającą wykorzystanie materiałów X-OCN nagranych za pomocą VENICE 2 i BURANO w programie Apple Final Cut Pro dla komputerów Mac. Kolejna prezentacja na stoisku połączy system VENICE Extension System Mini z wyświetlaczem Sony Spatial Reality Display (ELF-SR2) w procesie produkcji treści 3D. Taka konfiguracja umożliwia monitorowanie obrazów 3D w czasie rzeczywistym bez użycia okularów, co pozwala na natychmiastową i dokładną kontrolę głębi na planie, poprawiając zarówno wierność wizualną, jak i wydajność produkcji.

Zrównoważone innowacje w praktyce

Na targach IBC 2025 firma Sony powita odwiedzających w Elicium i zaprezentuje niektóre ze swoich najnowszych inicjatyw środowiskowych wraz z demonstracjami technologicznymi.

Zgodnie z nadrzędnym zestawem inicjatyw Sony Road to Zero, skupiających się na zrównoważonym rozwoju, stoisko IBC 2025 podkreśla zrównoważoną innowacyjność dzięki panelom Polygood® wykonanym w 100% ze zrównoważonych tworzyw. Panele wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu, w tym z odzyskanego sprzętu medycznego i odpadów z opakowań żywności nadają się do ponownego przetworzenia. Proces zero waste pozwala na ponowne wykorzystanie pozostałości tworzyw sztucznych w produkcji, zapewniając podejście oparte na obiegu zamkniętym. Panele zaprojektowano z myślą o długiej żywotności, są w pełni nadające się do recyklingu, wykonane z czystego materiału pochodzącego z recyklingu, bez dodatków i spoiw. Zastosowanie tych paneli stanowi ważny element zrównoważonego rozwoju stoiska Sony i daje wyraźny przekaz odwiedzającym. Stoisko będzie również wyposażone w meble wykonane w 100% z tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu, które będą wykorzystywane przez co najmniej trzy lata.

Więcej informacji na temat wystawy Sony podczas tegorocznych targów IBC można znaleźć na stronie pro.sony/ibc.

1) Według badań przeprowadzonych przez firmę Sony jest to pierwsza kamera obsługująca standard C2PA dla treści wideo według stanu na lipiec 2025 r.
2) Dostępność i specyfikacje mogą ulec zmianie bez powiadomienia.
3) macOS Sequoia 15.6 lub nowszy


Komentarze czytelników (1)
  1. RobinsonR66
    RobinsonR66 10 września 2025, 19:24

    Tylko nie pokażą żadnych nowości.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.