Zapraszamy do lektury najnowszych plotek, z których dowiecie się, jakich premier możemy spodziewać się w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
RF 14mm f/2L VCM
Wg nieoficjalnych doniesień, następnym obiektywem z rodziny VCM, który ujrzy światło dzienne, ma być model RF 14 mm f/2.
Nadchodzące premiery
Jak twierdzi serwis canonrumors, Canon zaplanował dwie premiery w listopadzie br: 16.11 i 26.11. Nie wiadomo jednak, co wówczas zobaczymy. „Kandydatów” jest kilku, np. wyżej wspomniany obiektyw, aparat R6 Mark III, czy telezoom RF 300-600 mm f/4-5.6 L IS. Mówi się także o kolejnych dwóch obiektywach RF: zoomie 20-50 mm f/4 PZ oraz stałce 45 mm f/1.2 STM.
Fujifilm
X-T30 III
Podobno w październiku br. firma Fujifilm wypuści na rynek bezlusterkowca X-T30 III.
Leica
Nadchodzące premiery
W październiku br. może zrobić się gorąco za sprawą nowych premier od Leiki. Mówi się, że 16.10 zostanie zaprezentowany kompakt Q3 Monochrom, natomiast 23.10 nieoficjalnie zapowiadany od jakiegoś czasu bezlusterkowiec Leica M EV1, wyposażony w wizjer elektroniczny.
Firmware do Q3
Podobno niemiecki producent udostępni wkrótce nową wersję firmware dla kompaktu Q3. Oprogramowanie ma ponoć zbliżyć ten model do bezlusterkowca SL3 pod względem zawartości i układu menu.
Nikon
Zr z obsługą dysku SSD
Mówi się, że wraz z przyszłą aktualizacją firmware, Nikon Zr będzie nagrywać materiał na dysk SSD, podpięty przez port USB-C.
Panasonic
S1H II
W serwisie Weibo opublikowano rzekomą specyfikację pełnoklatkowego Lumiksa S1H. Oto ona:
- Pełnoklatkowa matryca CMOS z globalną migawką (ok. 16 MPix).
- Zakres dynamiczny 16+ stopni.
- V-Log2 z zakresem dynamicznym 16+ stopni.
- Wbudowana technologia przetwarzania kolorów ARRI.
- Obsługa LUT w czasie rzeczywistym; 39 LUT-ów do wyboru za pomocą przycisku LUT.
- Nagrywanie wewnętrzne 4K/240p (bez cropa).
- Nagrywanie 5.1K/120p (FF)
- ProRes RAW: ProRes 4444 XQ, ProRes 4444, ProRes 422 HQ, ProRes 422, ProRes 422 LT,
- 10-bitowe nagrywanie wewnętrzne 4:2:2.
- Hybrydowy autofokus z detekcją fazy.
- 32-bitowe nagrywanie dźwięku.
- Ulepszona, 5-kierunkowa stabilizacja obrazu w korpusie - do 8.5 EV.
- Wyświetlacz LCD o rozdzielczości 1,84 mln punktów, obracany i odchylany.
- Wizjer elektroniczny nowej generacji z częstotliwością odświeżania 120 Hz i niemal zerowym zaciemnieniem.
- Dwa gniazda na karty CFexpress typu B.
- Obsługa nagrywania na zewnętrznym dysku SSD.
- Udoskonalona konstrukcja pod kątem odprowadzania ciepła, do dłuższych sesji nagrywania.
- Obudowa odporna na warunki atmosferyczne.
Niewykluczone natomiast, że powyższa listka jest czystą spekulacją.
Sigma
Coś dla miłośników patentów
W sieci można znaleźć wniosek patentowy od Sigmy, opisujący nieznany jeszcze obiektyw 85 mm f/1.2. Byłby to trzeci instrument o takiej światłosile, po zaprezentowanych i dostępnych już na rynku modelach 1.2/35 oraz 1.2/50.
Sony
FE 100 mm f/2.8 GM Macro
Do sieci wyciekły dwa zdjęcia, prawdopodobnie przedstawiające obiektyw Sony FE 100 mm f/2.8 GM Macro, o którym pisaliśmy w poprzednim tygodniu. Jak widać, oferuje on maksymalną skalę odwzorowania równą 1.4:1, ostrząc już od 26 cm. Poza tym, nowy instrument wyposażono w przełącznik AF/MF, który w modelu 2.8/90 realizowany był poprzez przesunięcie pierścienia ostrości w osi optycznej. Premiera prawdopodobnie odbędzie się już najbliższych dniach.
A7 V
Nie milkną plotki odnośnie bezlustekowca A7 V. Kolejne źródła donoszą, że aparat ten zostanie wyposażony w sensor o wyższej rozdzielczości niż poprzednik i będzie to układ typu warstwowego, bądź częściowo warstwowego (jak w Nikonie Z6 III). Mówi się także o obecności koprocesora AI (którego zabrakło w A7 IV), a także podwójnym slocie kart SD. Do sieci trafiły także zdjęcia rzekomo przedstawiające nową Alphę.
Informacja nt. rozdzielczości na powyższym zdjęciu ma być jedynie błędem firmware w wersji prototypowej.
Viltrox
Nowe instrumenty na horyzoncie
Wygląda na to, że Viltrox ma w planach wypuścić kilka nowych stałek:
- AF 16 mm f/1.8,
- AF 28 mm f/4.5,
- AF 50 mm f/1.4 Pro,
- AF 85 mm f/2 EVO (nowa seria),
Zeiss
Otus 1.4/85 opóźniony
Wejście do sprzedaży obiektywu Zeiss Otus ML 85 mm f/1.4 jest opóźnione i powinno nastąpić w październiku br.
Gdybym był melepetą, jak niektórzy, to bym napisał obciachowe "pierwszy"
ale jednak napisałeś...
pozdrawiam melepetów i nie tylko
..bo się pogubiłem...ten Zeiss Otus ML 85 mm f/1.4, to ten obiektyw który był zapowiadany w lutym 2025na CP+...i promowany takim zdjęciem sowy?
Viltrox AF 16 mm f/1.8 i Viltrox AF 28 mm f/4.5 już są na rynku od dłuższego czasu, więc zakładam, że chodzi o nowe mocowania, zapewne L-Mount.
@molon_labe - zdaje się, że tak. Nawet zdjęcia przykładowe wtedy robiłem.
no dlatego zapamiętałem ....
Swoja drogą Zeiss od zawieszenia projektów obiektywów fotograficznych ... miał 6 lat na projekt klasycznej, manualnej 85 i... tak się spóźnili...
Wciąż czekamy na te Zeissy
link
Ale 50/1.4 jest
link
Do tej 50 był dodawany taki blaszany kluczyk do przełączania "click/de-click"..to jest ..dość ekscentryczne rozwiązanie za 2500$.
Tak na marginesie. Musiałem poguglać, by sprawdzić, czym ów obiektyw VCM. I uczciwie, nie wiem. Cóś (nie coś) z szybkością AF. Z mojego punktu widzenia liczba albo nieistotnych, albo niezbyt istotnych innowacji rośnie. Ktoś w firmie postanawia rozwiązać problem, który nie bardzo istnieje. Tak to widzę. Super AF? Jak się robi szybko, to skacze na tło, na coś z przodu. Czasami gdzie trzeba. A 85 mm f/1.2 ciekawy. Tyle, że pewnie do Sony...
Canon VCM nazwa od silnika VCM (Voice Coil Motor) jest cichy, bo to seria obiektywów do pracy foto-wideo – na gimbalach, mają zbliżone gabaryty i ten sam rozmiar gwintu filtrów (67 mm).
Z definicji maja być lekkie, więc nie mają stabilizacji i wady są korygowane programowo.
Baronie, ależ oczywiście że do Sony i na L-Mount. I może jeszcze do Nikona czy nawet Fuji. Ale Canon mówi: NIE. To nie wina Sigmy. A silniki liniowe, bo VCM jest odmianą takiego silnika to po prostu konieczność, producenci wciąż jeszcze ścigają się w zawodach "kto ma najszybszy af" Biorąc to pod uwagę, oraz jeszcze i coraz szybsze zdjęcia seryjne, starsze typy silników af zaczynają być najsłabszym ogniwem w tych zawodach.
a propos Sigmy 85/1.2
Robiąc portret na 1.2 z odległości około 1m i ustawiając ostrość na źrenicy, teoretyczna GO wyniesie około 8mm-> 4mm | 4mm
To będzie portretowy HIT...wygładzenie zmarszczek bez fotoszopa.
Przecież tu nie trzeba teoretyzować na temat Sigmy, która dopiero być może powstanie. Są Canony 85/1.2 nowe i stare, jest Nikkor 85/1.2, są/były manualne Mitakon i Samyang 85/1.2, są sample z tego w sieci, można zobaczyć co to robi przy portretach :)
Przykłady pierwsze z brzegu – link i link
Te dwa są akurat mało ostre na f/1.2
-to i przejście mniej wyraźne.
RF link
po prawej można wybrać Aperture f/1.2
No niby tak, ale ja liczę historię fotografii od premiery LumixS1R, wszystko przed tem to mniej lub bardziej nieudane próby;)
Jasne obiektywy są potrzebne. Mam Samyanga 85 mm f/1,2. Żałuję, że nie wziąłem go na imprezę, którą ostatnio opstrykiwałem. Przy 1/15 s Sigma 24-70z korpusem R7 utrzymała obraz, jak ze statywu. Niestety, ludność się poruszyła... Jak najbardziej za jasnymi obiektywami. Nawet jeśli nie pod mój korpus.
link
link
link
link
link
link
link
link
po kliknięciu się powiększają