Zapraszamy do lektury najnowszych plotek, z których dowiecie się, jakich premier możemy spodziewać się w najbliższym czasie.
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:
Canon
RF 14mm f/2L VCM
Wg nieoficjalnych doniesień, następnym obiektywem z rodziny VCM, który ujrzy światło dzienne, ma być model RF 14 mm f/2.
Nadchodzące premiery
Jak twierdzi serwis canonrumors, Canon zaplanował dwie premiery w listopadzie br: 16.11 i 26.11. Nie wiadomo jednak, co wówczas zobaczymy. „Kandydatów” jest kilku, np. wyżej wspomniany obiektyw, aparat R6 Mark III, czy telezoom RF 300-600 mm f/4-5.6 L IS. Mówi się także o kolejnych dwóch obiektywach RF: zoomie 20-50 mm f/4 PZ oraz stałce 45 mm f/1.2 STM.
Fujifilm
X-T30 III
Podobno w październiku br. firma Fujifilm wypuści na rynek bezlusterkowca X-T30 III.
Leica
Nadchodzące premiery
W październiku br. może zrobić się gorąco za sprawą nowych premier od Leiki. Mówi się, że 16.10 zostanie zaprezentowany kompakt Q3 Monochrom, natomiast 23.10 nieoficjalnie zapowiadany od jakiegoś czasu bezlusterkowiec Leica M EV1, wyposażony w wizjer elektroniczny.
Firmware do Q3
Podobno niemiecki producent udostępni wkrótce nową wersję firmware dla kompaktu Q3. Oprogramowanie ma ponoć zbliżyć ten model do bezlusterkowca SL3 pod względem zawartości i układu menu.
Nikon
Zr z obsługą dysku SSD
Mówi się, że wraz z przyszłą aktualizacją firmware, Nikon Zr będzie nagrywać materiał na dysk SSD, podpięty przez port USB-C.
Panasonic
S1H II
W serwisie Weibo opublikowano rzekomą specyfikację pełnoklatkowego Lumiksa S1H. Oto ona:
- Pełnoklatkowa matryca CMOS z globalną migawką (ok. 16 MPix).
- Zakres dynamiczny 16+ stopni.
- V-Log2 z zakresem dynamicznym 16+ stopni.
- Wbudowana technologia przetwarzania kolorów ARRI.
- Obsługa LUT w czasie rzeczywistym; 39 LUT-ów do wyboru za pomocą przycisku LUT.
- Nagrywanie wewnętrzne 4K/240p (bez cropa).
- Nagrywanie 5.1K/120p (FF)
- ProRes RAW: ProRes 4444 XQ, ProRes 4444, ProRes 422 HQ, ProRes 422, ProRes 422 LT,
- 10-bitowe nagrywanie wewnętrzne 4:2:2.
- Hybrydowy autofokus z detekcją fazy.
- 32-bitowe nagrywanie dźwięku.
- Ulepszona, 5-kierunkowa stabilizacja obrazu w korpusie - do 8.5 EV.
- Wyświetlacz LCD o rozdzielczości 1,84 mln punktów, obracany i odchylany.
- Wizjer elektroniczny nowej generacji z częstotliwością odświeżania 120 Hz i niemal zerowym zaciemnieniem.
- Dwa gniazda na karty CFexpress typu B.
- Obsługa nagrywania na zewnętrznym dysku SSD.
- Udoskonalona konstrukcja pod kątem odprowadzania ciepła, do dłuższych sesji nagrywania.
- Obudowa odporna na warunki atmosferyczne.
Niewykluczone natomiast, że powyższa listka jest czystą spekulacją.
Sigma
Coś dla miłośników patentów
W sieci można znaleźć wniosek patentowy od Sigmy, opisujący nieznany jeszcze obiektyw 85 mm f/1.2. Byłby to trzeci instrument o takiej światłosile, po zaprezentowanych i dostępnych już na rynku modelach 1.2/35 oraz 1.2/50.
Sony
FE 100 mm f/2.8 GM Macro
Do sieci wyciekły dwa zdjęcia, prawdopodobnie przedstawiające obiektyw Sony FE 100 mm f/2.8 GM Macro, o którym pisaliśmy w poprzednim tygodniu. Jak widać, oferuje on maksymalną skalę odwzorowania równą 1.4:1, ostrząc już od 26 cm. Poza tym, nowy instrument wyposażono w przełącznik AF/MF, który w modelu 2.8/90 realizowany był poprzez przesunięcie pierścienia ostrości w osi optycznej. Premiera prawdopodobnie odbędzie się już najbliższych dniach.
A7 V
Nie milkną plotki odnośnie bezlustekowca A7 V. Kolejne źródła donoszą, że aparat ten zostanie wyposażony w sensor o wyższej rozdzielczości niż poprzednik i będzie to układ typu warstwowego, bądź częściowo warstwowego (jak w Nikonie Z6 III). Mówi się także o obecności koprocesora AI (którego zabrakło w A7 IV), a także podwójnym slocie kart SD. Do sieci trafiły także zdjęcia rzekomo przedstawiające nową Alphę.
Informacja nt. rozdzielczości na powyższym zdjęciu ma być jedynie błędem firmware w wersji prototypowej.
Viltrox
Nowe instrumenty na horyzoncie
Wygląda na to, że Viltrox ma w planach wypuścić kilka nowych stałek:
- AF 16 mm f/1.8,
- AF 28 mm f/4.5,
- AF 50 mm f/1.4 Pro,
- AF 85 mm f/2 EVO (nowa seria),
Zeiss
Otus 1.4/85 opóźniony
Wejście do sprzedaży obiektywu Zeiss Otus ML 85 mm f/1.4 jest opóźnione i powinno nastąpić w październiku br.
Gdybym był melepetą, jak niektórzy, to bym napisał obciachowe "pierwszy"
ale jednak napisałeś...
pozdrawiam melepetów i nie tylko
..bo się pogubiłem...ten Zeiss Otus ML 85 mm f/1.4, to ten obiektyw który był zapowiadany w lutym 2025na CP+...i promowany takim zdjęciem sowy?
Viltrox AF 16 mm f/1.8 i Viltrox AF 28 mm f/4.5 już są na rynku od dłuższego czasu, więc zakładam, że chodzi o nowe mocowania, zapewne L-Mount.
@molon_labe - zdaje się, że tak. Nawet zdjęcia przykładowe wtedy robiłem.
no dlatego zapamiętałem ....
Swoja drogą Zeiss od zawieszenia projektów obiektywów fotograficznych ... miał 6 lat na projekt klasycznej, manualnej 85 i... tak się spóźnili...
Wciąż czekamy na te Zeissy
link
Ale 50/1.4 jest
link
Do tej 50 był dodawany taki blaszany kluczyk do przełączania "click/de-click"..to jest ..dość ekscentryczne rozwiązanie za 2500$.
Tak na marginesie. Musiałem poguglać, by sprawdzić, czym ów obiektyw VCM. I uczciwie, nie wiem. Cóś (nie coś) z szybkością AF. Z mojego punktu widzenia liczba albo nieistotnych, albo niezbyt istotnych innowacji rośnie. Ktoś w firmie postanawia rozwiązać problem, który nie bardzo istnieje. Tak to widzę. Super AF? Jak się robi szybko, to skacze na tło, na coś z przodu. Czasami gdzie trzeba. A 85 mm f/1.2 ciekawy. Tyle, że pewnie do Sony...
Canon VCM nazwa od silnika VCM (Voice Coil Motor) jest cichy, bo to seria obiektywów do pracy foto-wideo – na gimbalach, mają zbliżone gabaryty i ten sam rozmiar gwintu filtrów (67 mm).
Z definicji maja być lekkie, więc nie mają stabilizacji i wady są korygowane programowo.
Baronie, ależ oczywiście że do Sony i na L-Mount. I może jeszcze do Nikona czy nawet Fuji. Ale Canon mówi: NIE. To nie wina Sigmy. A silniki liniowe, bo VCM jest odmianą takiego silnika to po prostu konieczność, producenci wciąż jeszcze ścigają się w zawodach "kto ma najszybszy af" Biorąc to pod uwagę, oraz jeszcze i coraz szybsze zdjęcia seryjne, starsze typy silników af zaczynają być najsłabszym ogniwem w tych zawodach.
a propos Sigmy 85/1.2
Robiąc portret na 1.2 z odległości około 1m i ustawiając ostrość na źrenicy, teoretyczna GO wyniesie około 8mm-> 4mm | 4mm
To będzie portretowy HIT...wygładzenie zmarszczek bez fotoszopa.
Przecież tu nie trzeba teoretyzować na temat Sigmy, która dopiero być może powstanie. Są Canony 85/1.2 nowe i stare, jest Nikkor 85/1.2, są/były manualne Mitakon i Samyang 85/1.2, są sample z tego w sieci, można zobaczyć co to robi przy portretach :)
Przykłady pierwsze z brzegu – link i link
Te dwa są akurat mało ostre na f/1.2
-to i przejście mniej wyraźne.
RF link
po prawej można wybrać Aperture f/1.2