Nowe obiektywy Nikkor (Aktualizacja)
Firma Nikon zaprezentowała dwa nowe obiektywy przeznaczone do współpracy z niepełnoklatkowymi bezlusterkowcami systemu Z. Są to modele Z DX MC 35 mm f/1.7 oraz Z DX 16-50 mm f/2.8 VR.
Pierwsza z nowości to instrument makro o maksymalnej skali odwzorowania 0.67x (1:1.5), który na korpusach Nikon Z DX może też zastąpić jasny standardowy obiektyw.
![]() |
Dane techniczne tego modelu prezentują się następująco:
- Ogniskowa: 35 mm,
- Światłosiła: f/1.7,
- Pole widzenia: 44°,
- Ostrość od: 0.16 m,
- Maksymalne powiększenie: 0.67x,
- Maksymalna wartość przysłony: 22,
- Liczba listków na przysłonie: 9,
- Mechanizm autofokusa: STM,
- Konstrukcja: 8 elementów / 7 grup (1 element asferyczny wykonany ze szkła ED),
- Rozmiar filtra: 52 mm,
- Dostępne mocowania: Nikon Z,
- Wymiary: 72 × 70 mm,
- Waga: 220 g.
![]() |
![]() |
Drugi nowy model to uniwersalny zoom oferujący ekwiwalent ogniskowych 24-75 mm i stałą jasność f/2.8. Obiektyw ten wyposażono też w system optycznej stabilizacji obrazu VR o deklarowanej wydajności 5 EV.
![]() |
Oto dane techniczne tego obiektywu:
- Ogniskowa: 16 - 50 mm,
- Światłosiła: f/2.8,
- Pole widzenia: 83° - 31.5°,
- Ostrość od: 0.15 m,
- Maksymalne powiększenie: 0.24x,
- Maksymalna wartość przysłony: 22,
- Liczba listków na przysłonie: 9,
- Mechanizm autofokusa: STM,
- Konstrukcja: 12 elementów / 11 grup (1 element ze szkła ED, 2 elementy asferyczne),
- Rozmiar filtra: 67 mm,
- Dostępne mocowania: Nikon Z,
- Wymiary: 88 × 74.5 mm,
- Waga: 330 g.
![]() |
![]() |
Obie nowości są już dostępne na polskiej stronie firmy Nikon. Obiektyw Z DX MC 35 mm f/1.7 wyceniono tam na niecałe 1900 zł, a model Z DX 16-50 mm f/2.8 VR na niecałe 3900 zł.
Obie nowości będą dziś i jutro dostępne na Festiwalu Fotoforma, choć nie są to niestety finalne produkcyjne egzemplarze, którymi można by wykonać galerię zdjęć przykładowych.
Aktualizacja – otrzymaliśmy od polskiego oddziału firmy Nikon oficjalną informację prasową na temat nowych obiektywów. Zamieszczamy ją poniżej.
INFORMACJA PRASOWA
Nikon poszerza ofertę obiektywów NIKKOR z formatu DX o jasny obiektyw stałoogniskowy makro i jasny szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy
Nikon poszerza ofertę obiektywów NIKKOR Z formatu DX o dwa jasne, wysokiej jakości obiektywy: szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy NIKKOR Z DX 16-50mm f/2.8 VR oraz obiektyw makro NIKKOR Z DX MC 35mm f/1.7. Obie jasne konstrukcje do formatu matrycy DX i mocowania Z skonstruowano tak, aby inspirowały. Umożliwiają rejestrowanie szczegółowych zdjęć o wysokiej rozdzielczości, zapewniają piękny efekt bokeh i doskonale sprawdzają się przy słabym oświetleniu. Są odpowiednie zarówno do filmowania, jak i do fotografowania, a ponadto są lekkie i uszczelnione, co pozwala na wygodne przenoszenie.
NIKKOR Z DX 16-50mm f/2.8 VR to pierwszy obiektyw zmiennoogniskowy f/2,8 formatu DX, który dołączył do rodziny Nikon Z i jest koniem roboczym dla użytkowników aparatów formatu DX. Oferują doskonałe możliwości fotografowania przy słabym oświetleniu, płynny efekt bokeh, duży otwór względny pozwalający na zamrażanie ruchu dzięki krótkim czasom otwarcia migawki. Użytkownicy zyskują wszystkie zalety dużego, stałego maksymalnego otworu względnego f/2,8, a zakres ogniskowych 16–50 mm (odpowiednik 24–75 mm w formacie małoobrazkowym/FX) zapewnia wszechstronność podczas rejestrowania różnych scen. Skuteczny mechanizm Nikon VR wbudowany w obiektyw stabilizuje obraz rejestrowany z ręki w słabym świetle zarówno podczas fotografowania, jak i filmowania. Ponadto dzięki możliwości ustawiania ostrości z bliska obiektyw zapewnia dużą elastyczność kadrowania.
Do rodziny Nikon Z formatu DX dołącza też pierwszy obiektyw do makrofotografii - NIKKOR Z DX MC 35mm f/1.7. Dzięki dużemu maksymalnemu otworowi względnemu f/1,7 daje on znakomitą okazję do eksperymentowania z makrofotografią, odkrywania uroku efektu bokeh i swobodnego tworzenia przy słabym oświetleniu. Maksymalna skala odwzorowania 0,67x to odpowiednik współczynnika powiększenia 1:1 (rozmiar rzeczywisty) w formacie małoobrazkowym/FX. Pozwala ona uchwycić szczegóły obiektu, które zwykle są zbyt małe, aby je zobaczyć. „Standardowa” ogniskowa 35 mm sprawia natomiast, że kadrowanie jest intuicyjne. Oprócz makrofotografii obiektyw ten doskonale nadaje się również do wykonywania artystycznych codziennych zdjęć i nagrywania filmów.
Dirk Jasper, Product Manager w Nikon Europe, komentuje: "Nasi klienci od dłuższego czasu proszą o poszerzenie oferty obiektywów formatu DX z mocowaniem Z, a my wsłuchujemy się w ich głosy. Wraz z wprowadzeniem wysokiej jakości obiektywu zmiennoogniskowego f/2,8 i jasnego obiektywu makro, użytkownicy aparatów DX zyskują dwie wspaniałe możliwości zrobienia kolejnego kroku w swojej twórczej podróży”.
Podsumowanie najważniejszych cech:
NIKKOR Z DX 16-50mm f/2.8 VR
- Pierwszy obiektyw formatu DX z mocowaniem Z o otworze względnym f/2,8: stały maksymalny otwór względny f/2,8 umożliwia uzyskiwanie doskonałych rezultatów w słabym świetle w całym zakresie ogniskowych. Pozwala uchwycić więcej szczegółów przy niższych czułościach ISO oraz na stosowanie krótszych czasów otwarcia migawki, aby zamrozić ruch.
- Wszechstronny zakres ogniskowych 16–50 mm: odpowiednik 24–75 mm w formacie małoobrazkowym/FX. Doskonały do wszystkiego, od portretów po krajobrazy, sceny uliczne, architekturę i nie tylko.
- Wysoka jakość odwzorowania: przy otworze względnym f/2,8 zapewnia płynny efekt bokeh tła i pierwszego planu. Przymykając przysłonę, można zwiększyć głębię ostrości, aby uzyskać zdjęcia, które są doskonale ostre od pierwszego planu aż po tło.
- Mała minimalna odległość zdjęciowa: 0,15 m przy ogniskowej 16 mm i 0,25 m przy ogniskowej 50 mm. Rejestruj zbliżenia o doskonałej ostrości.
- Skuteczna optyczna redukcja drgań: wbudowany mechanizm VR o skuteczności nawet 5 stopnia1 pozwala na wykonywanie ostrzejszych zdjęć z ręki przy słabym oświetleniu i rejestrowanie wyraźniejszych materiałów wideo.
- Gotowy do filmowania: autofokus działa szybko i cicho, „oddychanie” obiektywu jest zredukowane, a bezgłośny pierścień sterujący umożliwia ciche sterowanie najważniejszymi funkcjami.
- Opcja Hi-Res Zoom: 2-krotnie poszerza zakres ogniskowych tego obiektywu bez pogarszania jakości obrazu podczas filmowania. Można osiągnąć 100 mm bez zmiany obiektywu.
- Poręczny partner w kreatywności: waży zaledwie 330 g (w przybliżeniu) oraz ma konstrukcję odporną na pył i zachlapanie2.
- Nowa osłona przeciwsłoneczna z mocowaniem bagnetowym HB-118: dołączona do obiektywu. Zmniejsza ilość szkodliwego światła wpadającego do obiektywu i ogranicza flary.
NIKKOR Z DX MC 35mm f/1.7
- Pierwszy obiektyw makro formatu DX z mocowaniem Z: charakteryzuje się maksymalną skalą odwzorowania 0,67x, co odpowiada współczynnikowi powiększenia 1:1 (rozmiar rzeczywisty) w formacie małoobrazkowym/FX.
- Wszechstronność na co dzień: oprócz makrofotografii naturalna perspektywa zapewniana przez ogniskową 35 mm (odpowiednik 50 mm w formacie pełnoklatkowym) doskonale nadaje się do wszystkiego: od niepozowanych portretów podróżniczych po krajobrazy i fotografowanie żywności.
- Duży maksymalny otwór względny f/1,7: umożliwia uzyskanie wyraźniejszych, bardziej szczegółowych zdjęć przy niskich czułościach ISO, stosowanie krótkich czasów otwarcia migawki w celu zamrożenia ruchu, a także zapewnienie stabilniejszych ujęć podczas filmowania z ręki.
- Ostre zbliżenia: minimalna odległość zdjęciowa wynosząca zaledwie 0,16 m pozwala na uzyskanie doskonałej ostrości, nawet gdy przednia część obiektywu znajduje się tylko 7,2 cm od obiektu (lub 5,85 cm z zamontowaną osłoną przeciwsłoneczną HN-43).
- Piękny bokeh: wysoka rozdzielczość odwzorowania oraz soczewka asferyczna ze szkła ED zapewniają wyraźne szczegóły obiektów i miękki, okrągły efekt rozmycia obszarów prześwietlonych.
- Gotowy do filmowania: autofokus działa szybko i cicho, „oddychanie” obiektywu jest zredukowane, a bezgłośny pierścień sterujący umożliwia ciche sterowanie najważniejszymi funkcjami.
- Zaprojektowany z myślą o podróżach: waży zaledwie 220 g (około) oraz ma konstrukcję odporną na pył i zachlapanie.2
- Nowa nakręcana osłona przeciwsłoneczna HN-43: zmniejsza ilość szkodliwego światła wpadającego do obiektywu i ograniczająca flarę. Nowa osłona przeciwsłoneczna pasuje też do obiektywów NIKKOR Z 28mm f/2.8 oraz NIKKOR Z 40mm f/2.
1 Redukcja drgań o skuteczności 5 stopnia, pomiar przeprowadzono zgodnie ze standardami stowarzyszenia Camera and Imaging Products Association, gdy obiektyw NIKKOR Z DX 16-50mm f/2.8 VR jest używany z aparatem formatu DX, a VR aparatu pracuje w trybie [Normal]. Pomiar przeprowadzono przy ustawionej maksymalnej ogniskowej.
2 Nie gwarantuje się całkowitej odporności na pył i zachlapanie we wszystkich sytuacjach oraz w każdych warunkach.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Ten zoom fajny, z Nikonem Zfc świetny uniwersalny zestaw. Tylko ten podatek od nowości...
Ajajaj!
💥 link
Tamrona wrzuciłbym do porównania.
@PDamian
No ajajaj.
link
Może poczekajmy na testy, bo jak to będzie takie mydło na pełnej dziurze jak Nikkor 50/1.4, to drogo te 3900.
U Fuji też jeszcze jest pierwsza wersja 16-55 poniżej 5 kPLN.
Ja rozumiem, że w bieda systemie aps-c Nikona trzeba się cieszyć każdym szkłem, a na aparat ze stabilizacją pewnie jeszcze trochę poczekamy, ale użytkownikom Fuji i Sony nie spędza to snu z powiek.
W plotkach mało konkretów i obiektywy spadają jak 'grom' z jasnego nieba...
Czekałem na tego zooma, trochę bez nadziei że powstanie. Używałem Tamrona 17-70 - to świetne szkło. Bardzo jestem ciekaw tego Nikkora.
"U Fuji też jeszcze jest pierwsza wersja 16-55 poniżej 5 kPLN."
-Która minimo że nie ma stabilizacji
waży 2x więcej link
@PDamian
Ma też metalową obudowę, uszczelnienia, znacznie bardziej skomplikowaną budowę optyczną i świetną jakość od pełnej dziury, myślisz że Nikkor chociaż zbliży się do tego wyniku?
link
Skąd mam wiedzieć?
Użytkownicy 40Mpix Fuji piszą, że stara wersja nie wyrabiała
na tej matrycy w przeciwieństwie do nowej
-nie przesadzaj więc z tą jakością.
@PDamian
Licząc po twojemu - 1 gram obiektywu-wydmuszki Nikona wychodzi drożej 😜
@PDamian
"Użytkownicy 40Mpix Fuji piszą, że stara wersja nie wyrabiała
na tej matrycy w przeciwieństwie do nowej"
Co znaczy "wyrabiać" na danej matrycy? Masz świadomość, że póki nie jesteśmy w limicie dyfrakcyjnym, to tak naprawdę matryca ciągnie wyniki w dół? A że nowa wersja ma szansę być lepszą optycznie? Całkiem możliwe, co nie znaczy że poprzednia jest zła.
"nie przesadzaj więc z tą jakością"
Dostałeś wyniki, uważasz że są złe?
Tego co przepłacisz za klocowatego Fujinona
nie odzyskasz
...na skupie metali kolorowych.
Wielkie wzmożenie w fanklubie Nikona. Zapowiadają na dzisiaj premiery Panasa... Jeżeli jeszcze Sony coś pokaże, to fanklubowicze nie będą wiedzieli w co ręce włozyć.
@PDamian
Dlaczego nazywasz to przepłacaniem? Bo w innym systemie jest tańszy i prawdopodobnie gorszy optycznie obiektyw?
@JarekB
"Jeżeli jeszcze Sony coś pokaże, to fanklubowicze nie będą wiedzieli w co ręce włozyć."
Zwłaszcza że fanklub jednoosobowy;)
Pisali, że nie widzieli różnicy na starym po przejściu na 40 z 26Mpix,
a po zmianie na II i owszem.
Mój kolega (65 lat, codziennie pływa, chodzi na siłownię) mieszka na Azorach i ma Fuji 16-55 Mk I od premiery, czyli już 10 lat.
Wątpię aby ten Nikon dał radę w takim klimacie nawet do końca gwarancji.
Tak więc Nikon może być szybko droższą opcją, bo będzie trzeba go naprawiać lub kupić drugą sztukę - świetny biznes dla Nikona, ale nie dla klienta.
BTW: Nie masz już sił na noszenie normalnego obiektywu? Jeżeli tak, to zacznij ćwiczyć i jedz więcej białka. Mówię poważnie, niestety, metabolizm po 50-ce mocno zwalnia.
Jeszcze chwila i wjedzie na forum koleżka piszący o ekwiwalencie puszki coli :-)
BTW - co jest specjalnego w klimacie Azorów, co wpływałoby wytrzymałość urządzeń technicznych?
PDamian - patrząc na liczbę soczewek i elementów specjalnych to tutaj będzie prawdziwe ajajaj: link
Ten Nikkor ma uszczelnienia link
@Arek
-Zgodnie z zapowiedzią.
"Miękko odwzorowane portrety. Wyraźne szczegóły scen.
Fotografowanie z maksymalnie otwartą przysłoną f/2,8 to świetny pomysł, gdy chcesz uzyskać portrety z korzystnie wyglądającymi, miękko odwzorowanymi odcieniami skóry.
/.../" link
🤣
@PDamian
Ten Nikkor ma uszczelnienia - молодец всюду 👍
A na nikon.pl nie ma go w bazie - śpią tam, czy co? 🤣
Oglądając twoje tabelki porównawcze, zawsze myślałem, że liczy się przede wszystkim ostrość i ewent. mała winieta.
Tak więc pogadamy po testach tej wydmuszki 😛
Jest link
Ilu tu na optyczne jest użytkowników 16-50[55/2.8] Fujifilm lub Sony ❓
...A ilu jest tu użytkowników:
Sony
Carl Zeiss Sonnar T* E 24 mm f/1.8 ZA,
Carl Zeiss Distagon T FE 35 mm f/1.4 ZA,
35 mm f/1.4G,
Carl Zeiss Planar T* FE 50 mm f/1.4 ZA,
FE 50 mm f/1.4 GM
czy
Canon
RF 35 mm f/1.4L VCM,
RF 50 mm f/1.4L VCM ❓
link
- i tyle w temacie
@PDamian
Ogarnij się - w bazie, nie w ofercie 🤦♂️
No i gdzie ten DX 35, bo nie mogę znaleźć - co za strona...
Przecież te Nikony 1.4/35+50 optycznie są słabe...
Dostajesz tyle, ile płacisz - z wyjątkiem Viltrox'a 😁
Ogarnij się. link
link
Ilu tu jest użytkowników tych link
obiektywów ❓
Zdecydowanie więcej niż tych :
link
Statystyka i 'i tyle w temacie'.
@PDamian
Uzupełnili kiedy pisałem swój komentarz, czyli 5 godzin po info na Optycznych - brawo nikon.pl! 😂
Ajajaj!
link
Będzie lanie, będą baty...na te Nikony szkoda kasy 😁
Nikkor Z 50mm f/1.4 kosztuje mniej niż połowę link
tego co Sigma link
Skoro już porównywać jabłka z gruszkami
To stałka bez AF kosztuje 5,6 raza więcej niż Art z AF
link
link
@PDamian
"Nikkor Z 50mm f/1.4 kosztuje mniej niż połowę link tego co Sigma"
Kosztuje też mniej niż Nikkor 50/1.8, no i? Tylko zarówno ciemniejszy Nikkor jak i Sigma (o 50/1.4 GM przez litość nie wspomnę) biją go na głowę, więc trudno żeby Nikon krzyknął sobie nie wiadomo ile za ten szmelc.
Wszystkie moje FF leżą w szafie. Na wyjazdy zabieram A6100 + 16=70/4 Z i jest lekko i dobrze. Dźwigajcie kloce, analizujcie tabelki :D
50/1.4
Samyang AF / Nikkor Z / Samyang AF II / Sigma Art DN
link
Nikkor 50/1.4 vs 1,8 S
link
-O jaką głowę?
No i jakie to ma znaczenie ?
Jakie ma znaczenie pisanie rzeczy nie zgodnych z faktami?
Jakie ma znaczenie? Dla fanboja Nikona ogromne!
niezgodnych
@PDamian
O taką, gdzie na przyslonach f/1.4-2 Sigma ma osiągi na brzegu aps-c jak ten Nikkor w centrum. Jak chcesz wyskakiwać z przyslonami rzędu f/4, to sobie daruj, bo nie po to się kupuje jasne stałki, żeby je musieć domykać.
Co z tym biciem na głowę przez ciemniejszego Nikkora?
link
@PDamian
Tu masz na jednym wykresie, żeby łatwiej Ci było zrozumieć:
link