Fujifilm X-T30 III
Oferta marki Fujifilm powiększyła się o trzecią generację modelu X-T30. Łączy on 26-megapikselową matrycę z najnowszym procesorem X-Processor 5.
INFORMACJA PRASOWA
Fujifilm przedstawia aparat FUJIFILM X-T30 III
Najnowszy model z popularnej serii „X-T30”
Daje radość fotografowania dzięki klasycznemu wzornictwu i nowemu pokrętłu symulacji filmu
TOKIO, 23 października 2025 r. – FUJIFILM Corporation ogłasza wprowadzenie na rynek aparatu „FUJIFILM X-T30 III” (dalej „X-T30 III”) na całym świecie. X-T30 III, najnowszy model z serii X, oferuje wyjątkową jakość obrazowania w kompaktowym i lekkim korpusie.
X-T30 III to bezlusterkowy aparat cyfrowy, który kontynuuje popularne wzornictwo swojego poprzednika – modelu FUJIFILM X-T30 II. Aparat zachowuje kompaktową i lekką konstrukcję o wadze zaledwie 378 g¹ oraz klasyczny układ z centralnie umieszczonym wizjerem. Wyposażono go w matrycę „X-Trans™ CMOS 4”² z podświetleniem wstecznym, o rozdzielczości 26,1 megapiksela oraz szybki procesor obrazu „X-Processor 5”. W porównaniu z poprzednim modelem układ ten przetwarza obrazy niemal dwukrotnie szybciej i wykorzystuje najnowszy system autofokusa z funkcją wykrywania obiektów, zapewniając wysoką jakość obrazowania i komfort fotografowania.
![]() |
Ponadto aparat wyposażono w popularne pokrętło symulacji filmu, znane z modeli „FUJIFILM X-T50” i „FUJIFILM X-M5”. Pokrętło to umożliwia łatwe przełączanie się między różnymi trybami symulacji filmu - niczym wymiana kliszy w aparacie analogowym - i pozwala w intuicyjny sposób rozwijać ekspresję twórczą. Aparat oferuje 20 różnych symulacji filmu, w tym „REALA ACE”, znaną z wiernego odwzorowania kolorów i wyraźnych przejść tonalnych, oraz „NOSTALGIC Neg.”, charakteryzującą się miękkimi, a zarazem nasyconymi odcieniami barwnymi. Pokrętło ma trzy konfigurowalne pozycje (FS1–FS3)*³, które umożliwiają użytkownikom zapisanie własnych „przepisów symulacji filmu” z wybranymi symulacjami i ustawieniami, dostosowanymi do różnych stylów fotografowania.
![]() |
X-T30 III zachowuje popularne funkcje poprzedniego modelu, takie jak wyskakująca lampa błyskowa oraz dźwignia przełączania trybu „AUTO”, ułatwiająca wykonywanie zdjęć. Aparat rozszerza także możliwości twórcze, oferując rejestrowanie wideo w jakości 6.2K/30P. Dzięki temu X-T30 III znacząco zwiększa potencjał w zakresie fotografii i wideo.
Zaprojektowany z myślą o osobach sięgających po aparat cyfrowy po raz pierwszy, jak i o użytkownikach poszukujących bardziej zaawansowanych możliwości fotograficznych, X-T30 III oferuje wygodną, intuicyjną obsługę oraz dopracowane wzornictwo, które sprawiają, że fotografowanie staje się jeszcze przyjemniejsze.
![]() |
Uwagi
*1 Wraz z akumulatorem i kartą pamięci
*2 X-Trans jest znakiem towarowym lub zarejestrowanym znakiem towarowym firmy FUJIFILM Corporation.
*3 Pokrętło symulacji filmu oferuje trzy programowalne pozycje, które umożliwiają indywidualne zapisanie jednego z 20 dostępnych trybów symulacji filmu oraz powiązanych ustawień jakości obrazu dla pozycji FS1, FS2 i FS3.
![]() |
Cechy produktu:
Zaawansowane układy przetwarzania obrazu zapewniają niezawodny autofokus oraz szerokie możliwości ekspresji wizualnej
- Aparat wyposażono w 26,1-megapikselową matrycę z podświetleniem wstecznym „X-Trans™ CMOS 4” oraz najnowszy szybki procesor obrazu „X-Processor 5”. Dzięki poprawionej efektywności energetycznej akumulator pozwala na wykonanie 425 zdjęć*⁴ na pojedynczym ładowaniu.
- Wykorzystuje najnowszy system autofokusa z funkcją wykrywania obiektów oparty na technologii głębokiego uczenia. Oprócz wykrywania twarzy i oczu, autofokus automatycznie rozpoznaje i śledzi szeroki zakres obiektów, w tym zwierzęta, ptaki, samochody, motocykle, rowery, samoloty, pociągi, owady oraz drony*⁵. Dzięki temu fotograf może skupić się na kompozycji ujęć i uchwyceniu właściwego momentu, co zapewnia bardziej komfortowe fotografowanie.
- Obsługuje wewnętrzne nagrywanie w jakości 6.2K/30P w formacie 4:2:2 10-bit. Oferuje również opcję nagrywania wideo w zwolnionym tempie w jakościach 4K/60P oraz 1080/240P. Wydajna cyfrowa stabilizacja obrazu kompensuje nie tylko niewielkie drgania, ale także silniejsze wstrząsy, np. podczas rejestracji wideo w trakcie marszu.
*4 Gdy uruchomiony jest Economy Mode (tryb energooszczędny)
*5 Wybierając ustawienie „bird” („ptak”) dla owadów oraz „airplane” („samolot”) dla dronów, możliwe jest wykrywanie każdego obiektu przy użyciu sztucznej inteligencji.
Kompaktowa i lekka konstrukcja z pokrętłem symulacji filmu, które poszerza możliwości twórcze
- X-T30 III zachowuje te same rozmiary (szer. 118,4 mm × wys. 82,8 mm × gł. 46,8 mm) oraz wagę (378 g) co poprzednik, model „X-T30 II”. Klasyczny, centralnie umieszczony wizjer nawiązuje do tradycji serii „X-T”, a kompaktowy i lekki korpus sprawia, że aparat chce się nosić ze sobą każdego dnia.
- Aparat oferuje 20 symulacji filmu, w tym „REALA ACE” i „NOSTALGIC Neg.”. Pokrętło symulacji filmu umieszczone na górnej ściance umożliwia intuicyjny wybór trybu odpowiedniego do fotografowanego obiektu lub sceny. Ta unikalna technologia cyfrowej reprodukcji kolorów wiernie odtwarza wygląd tradycyjnych klisz fotograficznych, dzięki czemu fotografowanie staje się łatwe i przyjemne nawet dla osób rozpoczynających przygodę z aparatem cyfrowym.
- Pokrętło posiada trzy programowalne pozycje (FS1–FS3), w których fotograf może zapisać ulubioną symulację filmu wraz z ustawieniami jakości obrazu jako własne „przepisy symulacji filmu”. Można je szybko przywołać, obracając pokrętło, co pozwala na wszechstronne style fotografowania dopasowane do różnych scen i obiektów.
Komfortowe fotografowanie dzięki intuicyjnej obsłudze
- Dźwignia wyboru trybu automatycznego („Auto Mode Selector Lever”) na górnej płycie aparatu umożliwia natychmiastowe przełączenie w tryb „AUTO”. W tym trybie aparat automatycznie rozpoznaje scenę i dobiera optymalne ustawienia, pozwalając fotografowi łatwo wykonywać zdjęcia bez martwienia się o skomplikowane sterowanie.
- X-T30 III posiada wbudowaną lampę błyskową zintegrowaną z wizjerem. Lampa automatycznie dobiera moc błysku, co sprawia, że jest skuteczna przy portretach w słabym świetle lub w sytuacjach fotografowania pod światło.
- Centralnie umieszczony wizjer znajduje się bezpośrednio nad osią obiektywu, co umożliwia celowanie w fotografowany obiekt z większą precyzją. Dzięki temu fotograf może lepiej skupić się na obiekcie i tle.
- Aparat wyposażono w tylny, odchylany w górę i w dół wyświetlacz LCD o rozdzielczości 1,62 mln punktów, który ułatwia komponowanie ujęć z wysokich lub niskich kątów – idealne rozwiązanie w fotografii podróżniczej i krajobrazowej.
- Ergonomicznie wyprofilowany uchwyt aparatu zapewnia wygodne trzymanie i pewny chwyt, mimo kompaktowego i lekkiego korpusu.
- X-T30 III może bezprzewodowo łączyć się z drukarkami Fujifilm serii Link*⁶, umożliwiając bezpośredni wydruk odbitek bez użycia aplikacji. Nowo dodana obsługa formatów instax™ mini, instax™ SQUARE oraz instax™ WIDE pozwala cieszyć się całym procesem - od zrobienia zdjęcia po wydruk gotowej odbitki.
*6 Obsługiwane modele: instax mini Link 2™, instax mini Link 3™, instax SQUARE Link™, instax Link WIDE™
![]() |
Sugerowana cena produktu:
- Aparat (korpus) XT-30III - 4099 pln
- Zestaw aparat z obiektywem XT-30III z 13-33mm – 4699 pln
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
















Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
"z podświetleniem wstecznym" - marzenie Einsteina ;)
Może w środku zastosowano technologię polifazowego kryształu odzyskanego z rozbitego UFO.
Skoro aparat jest udany, to można go odgrzać i po raz drugi.Sony do dzisiaj sprzedaje A7III, co niektórzy nadal klepią lustrzanki - są różne formy odgrzewania,
6.2K/30 open gate
i jeszcze ten szeroki kiciak od 13mm dla vlogerów
-Sony ZV-E10 II KILLER!
link
Hahahaha, jest i On.
Dziwnie ta firma robi... Wczesniej powstal model X-T50 a pozniej X-T30 III a gdzie podzial im sie X-T40 ???
X-T50 nie był następcą X-T30 po prostu.
To tak jak w Canonie 6D nie boło następcą 5D tylko powstawały kolejne Marki.
@PDamian
Z odchylanym, zamiast obracany ekranem nie będzie kilerem
"Nazywam się Jurek Kiler i..." ;)
16-50 mm f/3.5-5.6 PZ OSS wyszedł dla Sony tak zajebiście,
że od 13 lat nie ma następcy?
Od 1,5 roku ma. E PZ 16-50 mm F3,5-5,6 II. :D
@PDamian
16-50 mm f/3.5-5.6 PZ OSS wcale nie byl taki zajeb....
Maly i lekki ale aby ostro na 24 Mpx bylo trzeba go o co najmniej o 3 dzialki przymykac... Na 50mm obraz bardzo miekki. Praktycznie sensowny zakres pracy 16-43mm
Aparat za 4tys złotych w 2025 roku, bez stabilizacji matrycy?
Noo, odważnie :)
Ja wiem, że cena atrakcyjna, ale dziwnie to wygląda.
Jak się ten aparat ma do X-T50?
@brt
Sensor 26 Mpix vs 40 Mpix
Ktoś próbował zmontować materiał 6.2k na zwykłym laptopie?
Tak, ale laptop się zawiesił. ,;)
@filemon112 – pytanie co rozumiesz przez „zwykły”? Mam 14'' lapka z i9, 32 GB RAM-u i RTX4060, mogę po weekendzie spróbować czy śmiga, ale nie wiem, czy ta specka to już nie nadmiar niezwykłości.
Odchylany ekran góra-dół ratuje ten aparat. Zdecydowanie lepiej się takim fotografuje.
Ladniutki aparat.
@Amadi
Daj znać. Taki dell kosztuje 6,5 klocka na allegro. Jak najbardziej "zwykły".
"[...]Popularne pokrętło symulacji filmu[...]" to jedna z najgorszych rzeczy, jakie Fuji ostanio wciska na siłę w każdym nowo prezentowanym korpusie systemu X (ten jest czwartym z rzędu). Od czasów X-T20, dwucyfrowa linia T to ergonomiczny regres. W sumie, jedyną lepszą rzeczą jest tu lepszy CPU i AF, natomiast brak stabilizowanej matrycy to na dzień dzisiejszy porażka. Szczerze mówiąc, zdecydowanie wolałbym jednak X-T20, którego pozbyłem się jakiś czas temu, bo zaczynał zbierać kurz jako 3 korpus w systemie (choć wspominam go bardzo dobrze). Reasumując, z punktu wieloletniego użytkownika Fujifilm-X, jest to aparat raczej dla laika czy przypadkowego kupca z ponadprzeciętnym budżetem. Komuś mniej wymagającemu to już bym chyba prędzej polecił Canona R10 w podobnej cenie (pomimo ewidentnych braków w szklarni RF, zawsze można zapiąć EF/EF-S przez adapter).
a śmialiśmy się kiedyś z amatorskich lustrzanek z innym numerem modelu i kosmetycznymi zmianami, ze odgrzewany kotlet... Fuji nawet się nie chce modelu zmienić:)
'Komuś mniej wymagającemu to już bym chyba prędzej polecił Canona R10 w podobnej cenie (pomimo ewidentnych braków w szklarni RF, zawsze można zapiąć EF/EF-S przez adapter).
Canon nie ma obiektywów do APS-C, a alternatywą dla systemu X ma być szklarnia z czasów lustrzankowych? I to wszystko dlatego, że X-T30III jest konserwatywnym 'upgradem' w systemie, który ma sporo innych rozwiązań? X-M5 jest niewiele tańsze, nie ma stabilizacji i wizjera, X-T50 ma (niemal wszystko) i jest wyraźnie droższy. Ergo - uzytkownik ma spory wybór.
BTW - R10 też nie ma stabilizacji :-) i jest nieco tańszy w ponad 3 lata od premiery.
@JarekB:
no sprawdziłem sobie:
Canon RF-S 7.8mm F4 STM Dual
Canon RF-S 3.9mm F3.5 STM Dual Fisheye
Canon RF-S 14-30mm F4-6.3 IS STM PZ
Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM
Canon RF-S 55-210mm F5.0-7.1 IS STM
Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM
Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Do tego pełnoklatkowe stałki z rozsądnymi ogniskowymi do APS-C poniżej $1k:
Canon RF 50mm F1.8 STM
Canon RF 85mm F2 Macro IS STM1
Canon RF 16mm F2.8 STM
Canon RF 28mm F2.8 STM
O dziwo nie tak źle jak na potrzeby klienta, który kiedyś kupował 350D ze słoikiem 18-55. A co złego jest w używaniu starych szkieł EF-S przez adapter? Sam do X-T20 zapinałem EF-S 10-22. Nie ma tu oczywiście maluchów jak "fujicrony" 23-35-50/2 ale ja akurat żadnego z nich nie miałem.
Ergo 5 ciemnych obiektywów i 2 dziwolągi. Na plus jest stabilizacja. To oczywiście wszystko rynkowo działa, w końcu Canon jest liderem, niemniej nie jest to (technicznie) żadna alternatywa dla X-T30III.
@krisss
"Odchylany ekran góra-dół ratuje ten aparat. Zdecydowanie lepiej się takim fotografuje."
Zwłaszcza w pionie przy ziemi 😛
Znaczy Canon nie robi jasnych stalek pod RF-S?
@BlindClick
"Znaczy Canon nie robi jasnych stalek pod RF-S?"
Jeszcze nie, ale nie traćmy nadziei...pewnie na krótko przed "zgaśnięciem światła" (czyli zamknięciu bagnetu RF-S) coś wypuszczą... 🤣
Canonowi to Sigma nieco ratuje sytuację, ale fakt że RF-S w porównaniu do Fuji wygląda blado.
Canononowi zapewnie nie opłaca się inwestować w jasne stałki APS-C, bo traktuje ten segment jako mocno budżetowy (szkła RF-S nie kosztują tyle, co XF u Fuji). A gwoli ścicłości to i samo Fuji puściło tylko jedną jasną stałkę 35/2 w budżetowej linii XC (swoją drogą optycznie na poziomie XF35/2, tylko buda plastikowa łącznie z nagnetem i brak pierścienia przysłony). Reszta szkieł XC to raczej "ciemniaki" startujące minimu od F3.5. Bardzo jestem ciekaw R7mk2, bo to może być w końcu "poważny" korpus APS-C - pewnie skrojony pod przyrodników/ptasiarzy, niektórzy liczą nawet, że będzie to bezlusterkowy 7D2. Tak czy siak, jeśli ktoś musi mieć mały korpus APS-C i do tego wybór niewielkich jasnych stałek, to Fuji nie ma dużej konkurencji (choć RF 50/1.8 też wielki nie jest, mimo że pełnoklatkowy). Za wyborem Canona przemawia jednak cena zakupu body z pierwszym szkłem i potencjalny dostęp do sporego rynku szkieł RF/RF-S/EF/EF-S. Np świetny EF200/2.8L jest względnie niewielki, tani (na rynku wtórnym) i absolutnie nie ma odpowiednika u Fuji.
@AWRO
"szkła RF-S nie kosztują tyle, co XF u Fuji"
Ale co Ty chcesz porównywać, skoro Canon nie ma odpowiedników tych szkieł?
Tak przy okazji, to XF też nie są jakoś bardzo drogie, no a poza Sigmą, która też jest do Canona, do Fuji jeszcze jest Tamron, Samyang czy Viltrox.
@AWRO
"[...]Popularne pokrętło symulacji filmu[...]" to jedna z najgorszych rzeczy, jakie Fuji ostanio wciska na siłę w każdym nowo prezentowanym korpusie systemu X"
Takie tam gadanie ;) W moim X-T50 jest to trafione rozwiazanie gdzie wybieram sobie symulacje bez grzebania w menu. To genialny pomysl...
Co do Canona i RF odszedlem od Canona z uwagi na g... optycznie szkla pod RF z nastawieniem producenta na silna korekcja programowa aby obraz byl ok.
Takze brak tanich alternatyw jasnych swietnych i tanich szkiel.
Do Fuji X-T50 mam szkla Viltrox o jasnosci f.1.2 i sigme f.1.4 oraz jasne Voigtlandery f.1.4 i 2.0.
Wlosy mi sie jeza na glowie gybym policzyl ile to by mnie wynioslo cenowo w Canonie wraz z wysokorozdzielcza puszka.
Przypominam, ze jezeli chodzi o Fuji X-T50 mowimy o matrycy APS-C 40 Mpix.
Fuji jest to obecnie najtanszym system z wysokorozdzielcza matryca i najlepszym silnikiem JPG i mozliwoscia jego dokladnego konfigurowania oraz mozliwosciami doboru swietnych jasnych szkiel w rozsadnych cenach.
@Lord13
"Ale co Ty chcesz porównywać, skoro Canon nie ma odpowiedników tych szkieł? Tak przy okazji, to XF też nie są jakoś bardzo drogie, no a poza Sigmą,
która też jest do Canona, do Fuji jeszcze jest Tamron, Samyang czy Viltrox."
Prawda jest taka, że canon NIE musi mieć odpowiedników wszędzie RF-S, gdy taki RF50/1.8 sprawdzi się dobrze na mniejszym APS-C i cenowo też jest atrakcyjny.
Tak czy siak "zainspirowałeś mnie" i poniżej postarałem się porównać to, co się da z punktu widzenia amatora-nowicjusza (z możliwością rozwoju) stojącego
przed wyborem systemu. Moje porównanie podzieliłem na zakresy ogniskowych i starałem się dobrać najbliższe odpowiedniki w miarę możliwości.
Postawowy uniwersalny zoom:
Paradoksalnie Canon nie ma (chyba, że coś przeoczyłem) typowego ekwiwalentu" 24-70/24-105 dla APS-C (16-50 czy 16-80), więc tu jedynym wyjściem dla RF-S na dziś jest chyba tylko Sigma 18-50/2.8, która jest w tej samej cenie opcją również dla Fuji. Tu się zgdadzam - "wygląda blado" :)
Szeroki zoom:
Canon RF-S 10-18 mm f/4.5-6.3 IS STM - 1387
Fujinon XF 10-24 mm f/4 R OIS WR - 3997
Sigma 10-18 mm f/2.8 (canon/fuji) 3190
RF ciemniejszy i wyraźnie krótszy jednakże o 200% tańszy.
Na szczęście mamy tu sigmę w tej samej cenie na oba bagnety.
Niech będzie remis, choć z budżetowego punktu widzenie RF wygrywa
Szeroka stałka:
Canon RF 16/2.8 STM - 1195
Fujifilm XF 16/2.8 - 1549
Te same parametry, RF ~30% tańszy
Krótkie tele do portretu:
Canon RF 50/1.8 STM - 770
Fujifilm XF 50/2 - 1887
Parametry bardzo zbliżone - jaśniejszy RF ponad 2x tańszy
Długie tele do portretu:
Canon RF 85mm f/2 Macro (1:2) IS STM (cashback 150) - 2595
Fujifilm XF 90/2 - 3998
RF-S minimalnie krótszy, ale makro (1:2) o 54% tanszy niż XF90/2
(skądinąd jedno z najlepszych szkieł XF).
Uczciwie trzeba przyznać, że lepszym wyborem do fuji (dla celów
porównawczych) byłby Viltrox AF 85 mm f/1.8 ale jest on dostępny też na bagnet RF - a mamy porównywać Canona i Fuji...
Szeroki i krótki budżetowy zoom:
Canon RF-S 18-45/3.5-6.3 IS STM - od 599 do 1709
Fujifilm XC 15-45/3.5-5.6 - 799
RF jednak węższy (18 vs 15mm) i ciemniejszy na długim końcu.
(zadziwiający rozrzut cenowy - przy czym nie bałbym się ryzykować
600PLN z powodu potencjalnych problemów gwarancyjnych, bo 1709 to
chyba zbyt dużo).
Dla mnie to remis jednak zdecydowanie ze wskazaniem na Fuji.
Uniwersalny długi spacer-zoom:
Canon RF-S 18-150/3.5-6.3 - 2594 (1610 fotosoft.pl)
Fujifilm XF 18-135/3.5-5.6 - 3299
RF-S minimalnie dłuższy i 23% tańszy
Tele zoomy:
Canon RF-S 55-210/5-7.1 IS STM - 2039 (cashback 200)
Fujifilm XF 55-200/3.5-4.8 - 2776
Fujifilm XC 50-230/4.5-6.7 - 1749
RF ciemniejszy - od droższego Fuji i o 5% droższy (nawet po cashbacku)
od bliższego odpowiednika XC, 50% tańszy od XF
Tu jednak u Fuji minimalnie taniej i jaśniej.
Canon RF 75-300/4-5.6 - 1297
Fujifilm XF 70-300/4-5.6 - 3299
Te same parametry, RF 2,5x tańszy
Canon RF 100-400/5.6-8 IS USM - 3399
Fujifilm 100-400/4.5-5.6 - 7949
Sigma 100-400/5-6,3 - 4675
RF minimalnie ciemniejszy od o 33% droższej Sigmy a
XF100-400 to już kosmos (chyba najbardziej przegięta cena u Fuji)
Z punktu widzenia amatora (i jego budżetu) jednak RF rządzi.
Krótkie makro:
Canon RF 24 mm f/1.8 Macro IS STM (cashback 150) - 2495
FUJINON XF 30 2.8mm f/2.8 R LM WR Macro - 3099
Canon nieznacznie krótszy ale jasniejszy choć skala odwzorowania
(1:2 a nie 1:1 jak u Fuji). Nie są to na 100% ekwiwalenty ale RF o 24% tańszy nawet bez cashback'u.
Klasyk - jasny ekwiwalent 50mm
Canon RF 35 mm f/1.8 IS Macro STM (cashback 100 ZŁ)- 2293
Fujifilm XF 35/1.4 R - 2695
Fujifilm XF 35/2 R WR - 1729
Fujifilm XC 35/2 - 733
Tu zdecydowanie postawiłbym jednak na Fuji. Sam używam klasyka
35/1.4 ale XC 35/2 w tej cenie to jednak nie ma konkurencji
(pomimo, że RF ciut jasniejszy i macro)
Tak czy siak podsumowując, dla początkujących amatorów, RF-S może
byc jednak lepszym/tańszym wyborem na początek. W razie czego zawsze
można skorzystać w bazy EF(S) przez konwerter i powinno to działać
nie gorzej niż na Fuji przez Fringera (którego używam i sobie chwalę).
Poza tym dla fuji cały czas ma problemy z działąniem AF "out of the box" - zaawansowani użytkownicy sobie radzą, jednakże dla początkującego, "uroda" AF w Fuji może być czasem frustrująca.
Żeby nie było, używam systemu Fuji-X już ponad 5 lat (2 puszki + kilkanaście szkieł - raczej tych lepszych od Fuji/Viltroxa/Sigmy) i nie bronię ślepo akurat
tego, co mam - uciekłem wręcz z DSLR Canona z uwagi na rozmiar i wagę
5d2 + 24-70/2.8L.
@AWRO
W tej całej wyliczance pominałeś wiele szkieł Viltroxa, Tamrona, Samyanga czy innych producentów.
Gdzie i za ile masz w Canonie odpowiedniki całej serii Air Viltroxa za 700-800 zł każdy? Jedynie 50-ka może się łapać. Z Viltroxa są jeszcze linie stałek f/1.4 i f/1.2. Taki 23/1.4 kosztuje 1 tys. zł, co zaproponujesz do Canona?
Wskazywanie na remis między 18-45 a 15-45 to też lekkie kuriozum ze względu na różnice kątów widzenia, a jeszcze w zanadrzu jest zapowiedziany właśnie 13-33 za 600 zł, tu już w Canonie musisz sięgnąć po 2 szkła.
Podobnie z dłuższymi spacer zoomami, zupełnie zgubił Ci się Tamron 18-300 za 2,4 tys. zł.
Jedyne szkło, które realnie nie ma odpowiednika w tej lub niższej cenie to RF-S 10-18 (choć zgubił Ci się Tamron 11-20/2.8) w cenie poniżej 3 tys. zł) i jeżeli komuś to wystarczy, to w duecie z 18-150 i jakimś R50 da przystępny cenowo zestaw.
@AWRO
"Szeroka stałka: Canon RF 16/2.8 STM - 1195. Fujifilm XF 16/2.8 - 1549
Te same parametry, RF ~30% tańszy"
A widziales bez programowych silnych korekcji jaki faktyczny obraz daje szklo "STALKA" RF Canona 16mm/2.8 ?
Porównales to szklo do obrazu szkla FujiFilm ?
Jak dla mnie to co zrobil Canon wola o pomste do nieba.
W zyciu nie widzialem takiej stalki z takimi dystorsjami !!!
Fajna ta kłótnia , co lepsze Canon czy Fuji? ;-)
Za to u Pentaxa stabilnie , zero nowych szkieł , zero nowych korpusów...
Dlatego podpiąłem Helios-44M 58 / F 2.0 kupiony za 100 pln i poszedłem do lasu zdjęcia robić ;-)
@Lord13&darek1967
Żeby było jasne, nigdzie nie napisałem, że to jest KOMPLETNE zestawienie wszystkich szkieł z obu systemów (bo nie miałbym na to ani czasu ani i ochoty). Szklarnię Fujifilm-XF/XC znam w miarę dobrze (mówię tu o Fujinonach). Nie znam wszystkich dostępnych szkieł na bagnet X (z Viltroxa uzywam tylki serii PRO, a AIR mnie nie interesuje, choćby dlatego, że lubię pierścień przysłony). Co porównania XF15-45 i RF18-45 no trudno chyba znaleźć coś pirównywalnego po stronie Fuji (XF18-55 według mnie mniej tu pasuje i na dodatek nie ta półka). Jasno zresztą napisałem, że nie jest to 1:1.
Ze RF 16/2.8 nie pracowałem ( optyczni nie testują ) ale wiele szkieł szerokokatnych bazuje mocno na korekcji programowej. Znam z autopsji XF8-18, XF10-24 i XF16-55mk1 i wiem jak te szkła wyglądają bez korekcji.
Zdaję sobie sprawę, że ja jestem wymagający i wolę s@kło większe i cięższe (jak Viltroxy 27&75 1.2) jeśli dzięki temu dostanę dobry obrazek na wyjściu. Zdaję sobie też sprawę, że nie każdy chce/może kupować sobie sxkła bez kompromisów.
Ja cały czas odnoszę się do tego "początkującego", który nie musi mieć od razu wyczynowego sprzętu a finansowy próg wejścia u Canona jednak wydaje się niższy, no i wbrew pozorom można wybrać sobie 2-3 obiektywy na początek (albo 18-150 jak ktoś lubi - ja tam nie przedadam za ultrazoomami - Tamron 18-300 mi się nie zgubił w zestawieniu, tylko wyszedłem od RF i szukałem ekwiwalentów u Fuji). To, co jest oferuje Canon, kryje jako tako większośc potreb z wyjątkiem standardowego zooma, gdzie u Fuji wybór był spory (XC16-50, XF18-55, XF16-55 mk1&2, XF16-50, XF16-80).
Na początek do jednego i drugiego mógłbym zaproponować sigmy 10-18/2.8 oraz 18-50/2.8 i to by fajnie kryło podstawowe potrzeby aczkolwiek to już może przekroczyć "rozruchowy" budżet niejednego amatora.
W sumie powinienem się cieszyć, że tak doceniacie system, którego używam ;), ale według mnie to raczej w entry-level Ca
@AWRO
"Żeby było jasne, nigdzie nie napisałem, że to jest KOMPLETNE zestawienie wszystkich szkieł z obu systemów"
Nie chodzi o kompletne zestawienie, bo to nawet nie ma co porównywać, chodzi o to, że w przykładach, które sam podałeś skrzętnie pominałeś tańsze alternatywy po stronie bagnetu X.
"Co porównania XF15-45 i RF18-45 no trudno chyba znaleźć coś pirównywalnego po stronie Fuji"
To może po stronie Canona? Tylko wtedy mamy 1600 za 14-30 vs 600 za 15-45.
Canon bez czerwonego paska to paździerz (warto przeczytać opinie użytkowników), do tego ciemny.
@AWRO
"Ze RF 16/2.8 nie pracowałem ( optyczni nie testują ) ale wiele szkieł szerokokatnych bazuje mocno na korekcji programowej. Znam z autopsji XF8-18, XF10-24 i XF16-55mk1 i wiem jak te szkła wyglądają bez korekcji."
Wiesz canon przegiął z tymi korekcjami na RF i zaczal produkowac jeszcze bardziej plastikowe i ewidentnie gorszej jakosci szkla.
Nie wiem czy miales do czynienia z obiektywami Viltrox Pro czy Voiglander ?
Tam praktycznie stalki prawie nie maja dystorsji. Szczegolnie Voiglander w swoich szklach dla FF -> 10mm, 15mm oferuje male szkielka ktore daja ostrzejszy obraz niz szkla systemowe i do tego bez znieksztalcen. Te szkla obsluguja wysokorozdzielcze matryce FF, APS-C. Jedynie wystepuje pewne winietowanie ale to normalne dla szkiel szerokokatnych.
Do Fuji mam XF 16-55/2.8 jak i XF 35mm/1.4 i wiesz jak te szkla wypadaja na matrycy APS-C 40 Mpix ? Odpowiem Ci... Miekko ;) Marnuja jej potencjal.
Podpiecie takiego Viltroxa PRO czy Voiglandera APO da kazdemu do myslenia jak slabe sa kultowe szkla systemowe na wysokorozdzielczych matrycach, ktore uciagna z ledwoscia obraz na matrycy 26 Mpix ;)
Chodzi mi o to, ze nie mozna isc w konstrukcji szkiel na zbyt duze kompromisty i predzej czy pozniej zbytnie krojenie szkla na miare moze wyjsc na lepszej matrycy bokiem bo obiektyw zostaje a puszka przeminie i kupisz nowsza i lepsza ;)
Pozdrawiam.