Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW

Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
9 września
2009 18:48

Uprzedzając to, co pokażemy jutro, prezentujemy porównanie wycinków z plików RAW dla aparatu Leica M9 oraz Canon EOS 1Ds MkIII, Nikon D3x oraz Sony A900. Porównanie zostało wykonane przy użyciu obiektywów 50 mm przymkniętych do f/8.0.

Pliki z wszystkich aparatów zostały wywołane programem dcraw bez wyostrzania.

50 ISO
D3x
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
1Ds MkIII
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
80 ISO
M9
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
100 ISO
D3x
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
1Ds MkIII
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
A900
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
160 ISO
M9
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
200 ISO
M9
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
D3x
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
1Ds MkIII
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
A900
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
400 ISO
M9
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
D3x
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
1Ds MkIII
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
A900
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
800 ISO
M9
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
D3x
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
1Ds MkIII
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
A900
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
1600 ISO
M9
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
D3x
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
1Ds MkIII
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
A900
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
2500 ISO
M9
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
3200 ISO
D3x
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
1Ds MkIII
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
A900
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
6400 ISO
D3x
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
A900
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW
Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW Leica M9 i jej pełnoklatkowi konkurenci - porównanie RAW



Komentarze czytelników (59)
  1. dadan.mafak
    dadan.mafak 9 września 2009, 19:06

    :) no comments :)

  2. mavierk
    mavierk 9 września 2009, 19:16

    no to sobie postękamy a i tak tego nie będziemy mieć... :(
    Ale cieszy mnie fakt, że jest aparat, który nie musi być lepszy :D

  3. totus
    totus 9 września 2009, 19:24

    wow, ale na tych zdjeciach widac co to jest leicowska ostrosc, a do 1600 w 100% uzywalne!

  4. Merlinek
    Merlinek 9 września 2009, 19:32

    A najlepsze jest to że takie porównanie to tylko ciekawostka a nie coś co może zmienić decyzję potencjalnego nabywcy któregoś z korpusów ;)

    p.s. czym wywoływany raw z leiki ?

  5. Adams77
    Adams77 9 września 2009, 19:39

    "Podobnie jak w modelu M8, producent nie zmieścił na matrycy filtra dolnoprzepustowego, tłumacząc to dbałością o zachowanie szczegółów na zdjęciach. Efekt mory ma być redukowany cyfrowo"
    No cóż od razu się domyśliłem, że tam może nie być filtra. Ciekawe czy inni producenci zaczną wydłubywać filtry a morę usuwać cyfrowo (komputery wszak coraz mniejsze i szybsze w aparatach). Niepokoi trochę duży szum barwny przy wysokich czułościach i brzydkie magentowe oddanie czerwieni (powszechny błąd pierwszych matryc cyfrowych).

  6. tomitom
    tomitom 9 września 2009, 19:49

    wiadomo CCD

  7. Pablo_Katassi
    Pablo_Katassi 9 września 2009, 19:55

    Szumi bardziej niż konkurencja, ale oddanie szczegółów... po prostu świetne! Nic dodać nic ująć!

    Ps. Ciekawym doświadczeniem byłoby podpięcie tego samego obiektywu Leica do każdego aparatu po kolei i dopiero pokazanie porównania rozdzielczości.

  8. Arek
    Arek 9 września 2009, 20:00

    A da się optykę dalmierzową wkręcić do każdej z tych lustrzanek?

  9. danp
    danp 9 września 2009, 20:05

    No na wysokich ISO (800 i wyżej) szum rzeczywiście silniejszy niż na CMOS'ach FF. Śmiem twierdzić, że szumi mocniej niż D300. Ale CCD to nie tylko wady - na niskich czułościach DR powinien być całkiem szeroki, a ostrość - jeżeli pliki nie są wyostrzane soft'owo to rzeczywiście klasa.

    ps. lenstip nie chodzi...

  10. cygan
    cygan 9 września 2009, 20:16


    ciekawe czy te zdjęcia będą nadal takie fajne po "komputerowym" usunięciu mory,

  11. K8v8M
    K8v8M 9 września 2009, 20:17

    Arek do m4/3 się da.

  12. Adam.B
    Adam.B 9 września 2009, 20:22

    Tylko ze cena 2x większa od każego z pełnoklatkowych kolegów :D

  13. Adam.B
    Adam.B 9 września 2009, 20:22

    Szumi jak wodospad niagara w porównaniu Do D700 / D3..

  14. Arek
    Arek 9 września 2009, 20:23

    K8v8M, wiem, ale od kiedy m43 to pełna klatka?

  15. K8v8M
    K8v8M 9 września 2009, 20:33

    no, od zawsze... pełna pixeli. ;-) A tak w ogóle to kto powiedział, że musi być pełna?

  16. thorgal
    thorgal 9 września 2009, 20:36

    przy tej cenie ja osobiscie bylbym rozczarowany wydajnoscia tego aparatu na wyzszym iso, poza tym z powodu tejze ceny traktuje to porownanie jako kolejna ciekawostke...ehhh...
    mimo wszystko napis "Made in Germany" budzi respekt...

  17. tomek__
    tomek__ 9 września 2009, 20:46

    jeśli taka ostrość będzie w S2 to niech drży średni format

  18. 9 września 2009, 20:47

    a ja mam uprzejmą prośbę żeby ktoś wyłączył dźwięk w tej reklamie sunpaka.

  19. tomek__
    tomek__ 9 września 2009, 20:48

    jedna rzecz mnie zastanawia - teb zawodnik - na F/1 taka ostrość?!
    to chyba coś bylo poprawiane, zresztą widać, że zdjęcia z leici są po obróbce

  20. mcgyver
    mcgyver 9 września 2009, 20:52

    A ja jestem ciekaw komu jeszcze Kodak sprzeda tą matrycę, bo chyba niezła jest :)
    Nie wierzę, że wyprodukowana tylko dla aparatu, który sprzeda się w niewielkiej liczbie egzemplarzy.

  21. Marian
    Marian 9 września 2009, 20:52

    Zapowiada się świetnie. Przy ich obiektywach nawet ISO 800 jest już zbyteczne.

  22. Arek
    Arek 9 września 2009, 20:55

    K8v8M, tytuł newsa o tym mówi.

  23. K8v8M
    K8v8M 9 września 2009, 20:57

    Arek, tytuł newsa zawsze można zmienić. Mnie by taki zmieniony tytuł o wiele bardziej zaciekawił. Ba nawet jakby był osobny news z takim porównaniem to bym się z nim chętnie zapoznał.

  24. jol
    jol 9 września 2009, 21:00

    @mcgyver: wątpię by kodak jeszcze komukolwiek sprzedał tą matrycę - w m8 też jest matryca kodaka i z tego co mi wiadomo nie była ona sprzedawana w jakimkolwiek innym aparacie - takich już ich urok... a w sumie kto wie - może m.in. dlatego taka cena ;]

  25. ciekawus
    ciekawus 9 września 2009, 21:14

    @thorgal
    "...napis "Made in Germany" budzi respekt... " Czyżby nadal? Masz na myśli np. nowe Mercedesy?

  26. ciekawus
    ciekawus 9 września 2009, 21:24

    @Pablo_Katassi
    "...Ciekawym doświadczeniem byłoby podpięcie tego samego obiektywu Leica do każdego aparatu po kolei i dopiero pokazanie porównania rozdzielczości.
    Ciekawsze byłoby wyrwanie z pozostałych aparatów filtrów UV/IR i wówczas porównanie rozdzielczości.

    Czym Wy się zachwycacie? Nie widzicie że Leica poważnie przegrywa na szumy z całą stawką? Co wobec tego z zaledwie lekko lepszą ostrością? Warte zamiany? Zwyczajnie nie zależy mi na szpanowaniu ceną, tylko na jakości zdjęć. Wolałbym Nikona lub Canona. 100 razy.

    Doceniam zalety cichego dalmierza, jej purystyczny smaczek. Ale wolę funkcjonalnośc i szybki AF.

  27. Titanium
    Titanium 9 września 2009, 21:25

    Arek --> Do Canona się da... :) Stosowne przejściówki są powszechne. Do Sony pewnie też :)

  28. Euzebiusz
    Euzebiusz 9 września 2009, 22:01

    Ciekawus - a wiesz że większość fotografów ma szumy w d...?

  29. LDevil
    LDevil 9 września 2009, 22:11

    @Marian
    A co się będziesz ograniczał, napisz że ISO 100 starczy. Przecież z wyjątkiem 2-3 sztuk szkieł wymienionych na stronie link reszta nie odbiega jasnością od tego co jest dostępne w lustrzankach.

  30. Titanium
    Titanium 9 września 2009, 22:47

    Choć nie, pomyliłem się, tamte przejściówki były systemu R, oraz dalmierzy m39... M'ki rzeczywiście chyba nie ma :/

  31. Arek
    Arek 9 września 2009, 23:06

    Dokładnie tak. System R to lustrzanka i odpowiednia dla lustrzanki odległość tylnego układu soczewek od matrycy. Stąd obecność przejściówki, za pomocą której można łączyć system R z innymi lustrzankami. Z systemem M sprawa ma się inaczej.

  32. AntykWariat
    AntykWariat 9 września 2009, 23:09

    Swego czasu na CameraQuest były dostępne przejściówki z różnych systemów na bagnet M --->> link
    Poza tym za pomocą adapterów można założyć szkała Nikona na korpus Canona ---->> link
    Więc teoretycznie można by zrobić taki teścik. Można by np. użyć dla większej obiektywności Sigme 50mm f/1.4 z mocowaniem Nikona.

    Przy tej M9 zastanawia mnie ile w tej puszcze jest tak naprawdę Leici. Matryca i elektronika to Kodak, software to pewnie Leaf. Wychodzi na to, że Leica dostarcza jedynie szkła ;)

    Ale za to jakie :P

  33. thorgal
    thorgal 9 września 2009, 23:09

    @ciekawus
    tu akurat nie chodzilo o porownanie do niemieckich samochodow, nie jestem ich fanem, wole "italian job" he, he :)
    mialem na mysli to ze takze europejczycy maja duzo do powiedzenia w dziedzinie fotografii, fakt faktem "niemiec" przegrywa z "japoncami" pod wzgledem szumu, no ale nie wszyscy robia zdjecia na iso 12340000...no nie:)
    i tylko ta cena...

  34. thorgal
    thorgal 9 września 2009, 23:15

    @Euzebiusz

    a to jest temat na osobna debate na optycznych...

  35. photolo
    photolo 9 września 2009, 23:28

    do Ciekawus:
    1. Gdybanie co by było gdyby nie ma sensu bo jest jak jest i nic tego nie zmieni, "pozostałe", jak je nazwałeś, aparaty są jakie są, optyka do nich jest jaka jest więc porównujmy co jest, a nie co by było gdyby było bo tego nie ma...
    2. Z Twojej wypowiedzi wynika, że dla Ciebie jakość zdjęcia = niskie szumy... współczuję, ale rozumiem... pokolenie, które pewnie nawet nie liznęło fotografii klasycznej i nie wie jak to jest pracować na materiałach ISO50, ISO100, ISO400, a naprawdę sporadycznie na np. Neopan'ie 1600 czy TMAX'ie 3200...
    3. Leicą nie da się szpanować, zapewniam Cię na podstawie doświadczeń własnych, a jeżeli już to naprawdę w bardzo wąziutkim gronie ludzi, którzy wiedzą o co biega... a wtedy to nie tyle szpan co ciekawość tychże... gwarantuję Ci, że w na ulicy tudzież w gronie np. gości weselnych dużo większe wrażenie zrobisz np. Nikon'em D90 z podpiętym doń grip'em i wpiętym zoom'em np. 18-105VR aniżeli M7 czy M8... a jak ktoś ma trochę fantazji to przy okazji można pożartować sobie w niewybredny sposób... kiedyś przez pół wesela namawiałem pewną panienkę, gościa na tymże weselu, żeby zamieniła swojego D80 z 18-135 + SB600 na moją M8 z Summilux'em 35/1,4 i co?... i nic... :))) po kilku podejściach wyraźnie zirytowana moimi propozycjami stwierdziła żebym więcej nie pytał bo nawet jakbym jej dopłacił to i tak nie zamieni się... i takie to jest to szpanowanie Leica :))) Leica to nie jest ideał bo ideałów nie ma, mnie np. najbardziej wkurza zbyt głośna praca migawki - masakra, zwłaszcza w porównaniu do M6 albo OLYMPUS'a E-1 czy w tej chwili Pentax'a K-7 zwłaszcza, że te dwa ostatnie to przecież lustrzanki... a propos... jak ktoś chce poczuć namiastkę matrycy M8 to proponuję zakup właśnie E-1, zwłaszca, że pieniądze żadne...
    4. Osobiście dzisiejszą premierą Leica jestem... zawiedziony... miałem nadzieję, że będzie to R10 czyli coś do czego będzie można wpiąć obiektywy systemu Leica-R... ale cóż... może wkrótce... :)
    Pozdrawiam, photolo.

  36. muzyk
    muzyk 9 września 2009, 23:30

    Zwróćcie uwagę na chustkę tej lali z obrazka. W Nikonie i Canonie jest ona bardziej w kierunku pomarańczowego koloru, a w Leice jest rzeczywiście czerwona. Cóż ... chyba Canon i Nikon tak mają w ogóle. W swoim 450 D (mimo, że to inna bajeczka) też czerwony jest bardziej przypomarańczowiony i to bez względu ustawienia.
    Ciekawie - do pewnej granicy - wypada Sony A900, który tą czerwień chuszczyną ma pomiędzy dwoma tuzami, a Leicą...

  37. AntykWariat
    AntykWariat 9 września 2009, 23:36

    Spotmatic'iem też sie nie da szpanować, a aparat nadal zacny ;)

  38. mszczyrek
    mszczyrek 9 września 2009, 23:44

    No, ostrosc jest jak trzeba, szum moze byc;). S2 ze swoja duza matryca moze byc prawdziwym hitem, na co sie specjalnie nie zanosilo. Szkoda, że ceny są jakie są, bo nie pozwolą sie nam tym pięknym aparatem nacieszyć. Dużo bym dał za jeden weekend w Paryżu z takim body;) Niestety, cena skutecznie mi to uniemożliwia:(

  39. Dar0
    Dar0 10 września 2009, 00:24

    Ja tu widzę poważny kolorowy szum i to już przy ISO 80. Wbrew temu co ktoś pisał wyżej - szum ma znaczenie, czym byś nie odszumiał to spadnie ci ostrość zdjęcia...

    Szumi poważnie i nie dziwne - znowu upchali pixele :/

  40. komor
    komor 10 września 2009, 00:36

    @ mszczyrek: "Dużo bym dał za jeden weekend w Paryżu z takim body;) Niestety, cena skutecznie mi to uniemożliwia :(" - czyli jednak nie dałbyś dużo skoro cena uniemożliwia :))))

  41. Euzebiusz
    Euzebiusz 10 września 2009, 00:40

    DarO - a po co odszumiać? Na odbitkach szumu nie widać, do prezentacji w necie i tak trzeba zmniejszyć. A uniwersalność tego aparatu i jakość obiektywów przebija wszystko co do tej pory wyprodukowano. A to nie jest aparat do porównywania szumów na 80 iso tylko do robienia zdjęć. Do porównywania szumów można sobie kupić canona za 1000 złotych i oglądać szumy. Dla ludzi którzy oglądają fotografie dla treści w nich zawartych szum nie ma znaczenia.

  42. Euzebiusz
    Euzebiusz 10 września 2009, 00:55

    DarO - ciekawe czy nabywcy fotografii na takich aukcjach link płacą za nie takie ceny dlatego, że zdjęcia mają mniejszy szum....? Niejedna fotografia została sprzedana za więcej niż kosztuje taka Leica. Nie zakładam też, że wszyscy kupujący byli klientami zakładu zamkniętego.

  43. lemarais
    lemarais 10 września 2009, 01:02

    Potężne uderzenie. Znakomity aparat. M9 z matrycą CCD kodak 18mp - idealny wybór. Już sporo zdjęć obejrzałem i zapowiada się, w mojej opinii, że będzie to odtąd najlepszy aparat cyfrowy poniżej średniego formatu, naprawdę spodobały mi się zdjęcia z M9. Dotychczas do efektów zdjęć cyfrowych APS i FF miałem więcej uwag niż uznania. Zdjęcia z M9 robią naprawdę dobre wrażenie i to może być już fotografia a nie rejesteracja obrazków. I te obiektywy, całkiem niezłe.
    W Leice nastąpiły zmiany to widać. Całkowicie nie rozumiałem M8 z APS-H -???
    Mam odruch żeby się sprężyć i zarobić te 20.000PLN i kupić M9, ale po chwili zdaję sobie sprawę, że jestem zwykłym lamerem i nie potrzebuję takiego aparatu. Takiego starego zeissa 50mm bym podpiął żeby zrealizować swoje lamerskie marzenie.
    To jest wydarzenie jakiego dawno nie było.

  44. 10 września 2009, 01:09

    @DarO, to nie jest szum ale szczegóły druku, które w reszcie aparatów są rozmazane (filtr AA bym stawiał)

  45. mover
    mover 10 września 2009, 01:25

    ku*wa. nie wiem jak wy, ale ja w lekkim szoku jestem... ba, a nawet ciezkim :o szkoda tylko, ze filmow nie kreci ;))

  46. AM
    AM 10 września 2009, 06:03

    Mnie osobiscie szumy nie ruszaja, ale nie dziwie sie osobom, ktore na nie zwracaja uwage.
    Dalmierze jako takie, a potem nowsze Leici powstawaly (tak sie profesjonalistom wydawalo, teraz wiadomo, ze to po prostu aparat dla snobow ;) ) po to by robic zdjecia w fatalnych warunkach oswietleniowych. I fakt, co mi po cyfrowym dalmierzu, skoro szkla w dslrach sa prawie identycznej jasnosci, najwyzej roznia sie o 0,5EV a przewaga matryc C/N wynosi jakies 2EV? Dodajmy rozwijajaca sie stabilizacje w obiektywach i zalety uzytkowe Leici schodza na dalszy plan.

    Na szczescie druga strona filmowych M'ek byl ten feel i on mam nadzieje pozostanie.

  47. photolo
    photolo 10 września 2009, 09:10

    do lemarais: piszesz: "Całkowicie nie rozumiałem M8 z APS-H -???" - nie do końca się zgodzę, wszystko zależy do jakiej fotografii sprzętu używamy, ja np. na tego lekkiego crop'a w M8 nie narzekam, w pewnych sytuacjach to zaleta... ubytek z pełnej klatki niewielki a biorąc pod uwagę, że najdłuższa ogniskowa w M-ka'ch to 135mm, której zresztą mało kto używa więc przyjmijmy, że 90mm, a najlepiej 75mm to ten mały crop'ik nie zaszkodzi... w sumie to fajnie byłoby mieć taki tandemik M8 + M9 :) Moim zdaniem trochę niepotrzebnie napakowali na matrycę aż tyle pikseli... 15-tka spokojnie by wystarczyła, a szczerze mówiąc i 10-ka z M8 daje rewelacyjne efekty podobnie jak wiele można wycisnąć z 5-ki w OLYMPUS'ie E-1. Dla malkontentów w temacie AF... cóż CONTAX i KONICA padły więc raczej nie zanosi się na cyfrową wersję G2 czy HEXAR'a a to mogłaby być jedyna realna konkurencja dla Leica... Patrząc na M8, M9 i S2 należy cieszyć się, że Leica jakoś odnalazła się na cyfrowym rynku i powoli wygrzebuje się z tarapatów... kosztem jaki za to zapłaciła jest niestety sygnowanie wszelkiej maści kompaktów i kamer Panasonic'a, ale cóż takie są prawa rynku...

    do AM: piszesz: "nowsze Leici powstawaly (tak sie profesjonalistom wydawalo, teraz wiadomo, ze to po prostu aparat dla snobow ;) ) po to by robic zdjecia w fatalnych warunkach oswietleniowych" - a to jakaś nowa teoria :))) bo odkąd pamiętam ideą dalmierza jest dyskrecja + kompaktowość, która obok dyskrecji = mobilność...

    Tatry, Alpy czy Himalaje, tudzież inne piękne zakątki tego świata, zwłaszcza jesienią czy zimą, wszystko włącznie ze sprzętem foto każdego dnia przez wiele godzin niesiesz na własnych plecach, a nie w walizeczce z kółeczkami czy wieziesz w bagażniku samochodu - widzisz jakąś sensowną alternatywę dla M8 czy M9? - no może Pentax K-7 czy staruszek istD + komplet limited'ów, ale to już jednak nie ta jakość matrycy... gdybyż do K-7 władowali coś od Kodak'a... Nie ma aparatów uniwersalnych, do wszystkiego... w formacie, nazwijmy go upraszczając, "małoobrazkowym" do portretu, aktu, ogólnie rzecz określając prac studyjno-plenerowych moim zdaniem nr 1 jest Canon 5D MKII zwłaszcza + obiektywy Leica-R przez przejściówkę lub stałki Canon'a, świetna jest też A900 na niskich czułościach + Zeiss'y, do reportażu nr 1 jest Nikon D3, a jako travel camera... Leica M8, M9 i Pentax K-7 + limited'y - tak ja to widzę... po prostu... jak na wszystko tak i na fotografowanie trzeba mieć odpowiedni pomysł... Pozdrawiam, photolo.

  48. Sci-Clone
    Sci-Clone 10 września 2009, 10:09

    Leica M9 jest owszem - znakomita, ale szum przy wysokich ISO jest raczej nieciekawy, a "mora" co by o niej nie pisać też bije po oczach. Natomiast oddanie detali jest rzeczywiście imponujące jak na obecne czasy.
    ALE...
    ... generalnie z całej tej kolekcji do zastosowań profesjonalnych wziąłbym Nikona D3X, zdecydowanie (po nim dopiero Leicę). Jednak różnice w cenach są pokaźne, a nie wyobrażam sobie fotoreportera, albo innego mobilnego "paparazzi" z Leicą...

    Pozdrawiam!

  49. rakken
    rakken 10 września 2009, 10:47

    Wszystko pięknie jak dla mnie, niestety cena nie do przeskoczenia dl aamatorów :/

  50. Piotr_0602
    Piotr_0602 10 września 2009, 10:54

    Wrażenia użytkownika poprzednika M9 - cyfrowej M8:

    link

    ogólnie sporo, sporo wad. Jest nawet zdanie że żałuje zakupu aparatu. Choć docenia zalety dalmierzy i fotografował wcześniem analogową M7.

    Jak ktoś chce mały aparat bez lustra, to lepiej brać na dzień dzisiejszy micro4/3 lub czekać rok, dwa lata aż pojawi się konkurencja dla m43. Obiekty z bagnetem M do tego podepnie (a do lustrzanki nie). Ale wtedy musi zadowolić się mniejszą od FF matrycą.

    Jak ktoś musi mieć FF - lepiej kupić lustro. Przy cenie M9 wybór jest spory - Canon, Nikon, Sony...

  51. anonimus
    anonimus 10 września 2009, 10:54

    "Euzebiusz | 2009-09-09 22:01:24: Ciekawus - a wiesz że większość fotografów ma szumy w d...? "

    Gratuluję. Chyba trafiłeś w sedno. Dla mnie bezszumowe zdjęcia wyglądają mało naturalnie. Większość zdjęć reklamowych - tych super wygładzonych (podkładami, bezszumowymi matrycami i komputerowym oprogramowaniem) modelek, kosmicznie gładkim jedzeniem, itd. - to nie są zdjęcia, tylko kreowanie nierealnej (wirtualnej i prasowej) rzeczywistości. Ważniejsze jest dla mnie pytanie o jakość ziarna, ale to już kwestia rozważań estetycznych.

  52. AM
    AM 10 września 2009, 12:31

    photolo:
    "do AM: piszesz: "nowsze Leici powstawaly (tak sie profesjonalistom wydawalo, teraz wiadomo, ze to po prostu aparat dla snobow ;) ) po to by robic zdjecia w fatalnych warunkach oswietleniowych" - a to jakaś nowa teoria :))) bo odkąd pamiętam ideą dalmierza jest dyskrecja + kompaktowość, która obok dyskrecji = mobilność..."

    Wlasnie nie nowa.
    Nie warto sie spierac po co powstaly pierwsze aparaty dalmierzowe bo to po prostu byl jedyny pomysl na technologie aparatu.
    Jednak gdy mowimy o czasach, w ktorych F2 czy Contax RTS juz prezentowal pewna jakosc to zarowno ja (choc to kiepski przyklad bo fotoreporterem tez bylem kiepskim) jak i koledzy z branzy dobierali sobie do zestawu jakis dalmierz z jasnym szklem. Byl to wlasnie zestaw ratunkowy, gdy nic innego nie wchodzilo w gre.
    Oczywiscie, byla masa ludzi, ktora wybrala Leice dla feelu i ideologii fotografowania blyskawicznie. Sa to slawniejsze osoby i pozostawily moze i troche wiecej dziel, ale to reporterka napedzala wtedy sprzedaz nawet Leici.

    Owszem, mozemy miec rozne zdanie co do proporcji - ile osob wybralo dalmierz z tego czy innego powodu, ale jestem pewien, ze mozliwosc fotografii w warunkach gdy slr zawodzil to byla jedna z zalet, ktore czesto decydowaly o kupnie rf.

    Zreszta po czesci dyskrecja i kompaktowosc to czynniki, ktore pozwalaly, albo byly zwiazane z fotografia low-light. No bo maly aparat i bez ustra (w konsekwencji cichy) latwo utrzymac na dlugich czasach.

  53. dzemski
    dzemski 10 września 2009, 12:57

    Jak tu wielu ludzi, których szumy nie ruszają, ale jak przyszło do pisania o Olympusach, to każdy płakał że szumią. Normalnie mnie rozbawiacie. Czego to czerwona kropka z ludzi nie robi.

    Szum szumem, ale artefakty na zdjęciach to już jakieś jaja są.

  54. Marian
    Marian 10 września 2009, 12:59

    A znasz matrycę Bayera bez artefaktów?

  55. dzemski
    dzemski 10 września 2009, 13:03

    ja mówię o artefaktach a stylu kompresji JPG, bo takie widzę od ISO800, tego nie ma u innych.

  56. mOSAd
    mOSAd 10 września 2009, 15:38

    Przygotowałem małe porównanie tego, co daje się zrobić z ISO 800 z powyższych zdjęć. Nikon D3x kontra Leica M9. Obrazy zostały zmodyfikowane, tak by uzyskać zbliżone kolory, kadr oraz poziom wyostrzenia. Odszumianie kolorów, wygładzanie i wyostrzenie na subiektywnym poziomie. Obróbka przy użyciu Lightrooma. Wykonane z dobrą wolą, by uzyskać jak najlepszy obrazek z obu korpusów. Można trochę wygładzić M9, kosztem ostrości lub szczegółów, można jeszcze się pobawić, ale wynik nie będzie już znacząco się różnił.
    Oto efekt:
    link
    Moje wnioski:
    Pod względem szumów M9 wypada widocznie słabiej. Kolory - dowolnie można dostosować w każdym korpusie podczas obróbki. Ostrość i szczegółowość obrazów po obróbce - praktycznie taka sama.

  57. mOSAd
    mOSAd 10 września 2009, 18:30

    I jeszcze podobnie dla bazowych ISO - obrazek z Leica M9 oryginalny (jedynie rozjaśniony) na ISO 80, D3x wyostrzony, zmniejszony, dostosowany kolorystycznie na ISO 100. Wnioski podobne: nawet na niskim ISO detale w D3x te same, ale za to zdecydowanie mniejszy szum. Drobne różnice to już raczej kwestia obiektywu. Brawa dla pana Bayera i filtrów AA w lustrzankach.
    link

  58. mOSAd
    mOSAd 10 września 2009, 18:42

    Jeżeli to nie jest szum a szczegóły druku, to rzeczywiście tutaj filtr przed matrycą trochę gubi detali. Ale czy na tyle, by warto było narażać się na morę? Trudno mnie to ocenić.

  59. mszczyrek
    mszczyrek 10 września 2009, 19:44

    @Komor: dałbym bardzo dużo, ale nie aż tak dużo;)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.