Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GX7 - test aparatu

25 października 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 92

6. Jakość obrazu JPEG

W Panasoniku GX7 przy zapisie JPEG-ów mamy do wyboru dwa stopnie kompresji oraz trzy rozmiary zdjęć: L, M, S. Liczba pikseli zależy też od wybranych proporcji obrazu: 4:3, 3:2, 16:9 raz 1:1. Szczegółowe informacje podajemy w poniższej tabeli:

Ustawienia Rozmiar obrazu
Proporcje obrazu 4:3
L (16M) 4592×3448
M (8M) 3232×2424
S (4M) 2272×704
Proporcje obrazu 3:2
L (14M) 4592×3064
M (7M) 3232×2160
S (3,5M) 2272×1520
Proporcje obrazu 16:9
L (12M) 4592×2594
M (6M) 3232×1824
S (2M) 1920×1080
Proporcje obrazu 1:1
L (12M) 3424×3424
M (6M) 2416×2416
S (3M) 1712×1712

Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:

  • Standardowy,
  • Żywe barwy,
  • Naturalne,
  • Monochromatyczne (czarno-białe),
  • Krajobraz,
  • Portret.
Funkcja styl zdjęcia pozwala również na ręczną kontrolę parametrów obrazu, takich jak kontrast, wyostrzanie, nasycenie i poziom odszumiania. Wszystkie te parametry można zmieniać w przedziale od −5 do +5 z krokiem jednostkowym. Ponadto w stylu monochromatycznym mamy jeszcze opcję „efekt filtra”, która naśladuje działanie kolorowych filtrów w fotografii czarno-białej. W opcji tej mamy następujące ustawienia: żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony, wyłączony.

----- R E K L A M A -----


Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-P5 oraz Fujifilm X-E1. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG


Obraz na zdjęciach JPEG w GX7 charakteryzuje się dobrą jakością w całkiem szerokim zakresie czułości. Dla niskich ISO w zasadzie nie widać różnic pomiędzy prezentowanymi aparatami, z wyjątkiem różnego stopnia wyostrzania stosowanego przez producentów. Przy czułości ISO 6400 szum na zdjęciach w GX7 zaczyna być już widoczny, jednak jego poziom nie jest jeszcze uciążliwy. Oczywiście nie można zapominać, że działa odszumianie, którego w testowanym aparacie nie daje się wyłączyć. Powoduje ono, że nawet na dwóch najwyższych czułościach szum nie osiąga wysokiego poziomu, jednak cierpią na tym szczegóły obrazu, które po prostu tracimy.

Testowany Lumix i jego bezpośredni konkurent E-P5 prezentują podobny poziom jakości obrazu mniej więcej do ISO 3200. W tym zakresie czułości widać jednak, że Olympus mocniej wyostrza JPEG-i. Przy ISO 6400 wciąż trudno stwierdzić na oko, w którym aparacie szum jest wyższy, jednak widać, że odszumianie w E-P5 coraz mocniej degraduje szczegóły na zdjęciach. Dla ISO 12800 szum wydaje się być nieco wyższy w PEN-ie, a na najwyższej czułości, choć obrazy z obu aparatów prezentują naprawdę słabą jakość, więcej szczegółów daje się zauważyć na zdjęciu z GX7.

Wśród porównywanych aparatów zdecydowanie najlepiej wypada Fujifilm X-E1. Jego przewaga jest szczególnie widoczna na najwyższych czułościach, gdzie mimo odszumiania wciąż wyraźnie widać szczegóły, które w GX7 i E-P5 zostały bezpowrotnie utracone.


Wyostrzanie

W GX7 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.

Panasonic GX7, ISO 200
wyostrzenie −5
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +5
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG

Jak już wspominaliśmy w czwartym rozdziale, wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie jest bardzo umiarkowane, co wyraźnie widać w powyższym porównaniu. Na jego podstawie można również stwierdzić, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem sporym wyostrzaniem i nie polecamy stosowania wyższych ustawień, bowiem obraz zaczyna wyglądać na przeostrzony (jasne obwódki wokół konturów stają się bardzo wyraźne).


Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe


W testowanym Panasoniku, podobnie jak w poprzednim modelu na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. W stosunku do poprzednika w GX7 zwiększył się jednak wybór filtrów, a do dyspozycji mamy następujące ustawienia:

  • Ekspresyjny,
  • Retro,
  • Dawne czasy,
  • Wysoka tonacja,
  • Niska tonacja,
  • Sepia,
  • Monochromatyczny,
  • Dynamiczne czarno-białe,
  • Monochromatyczny Rough,
  • Monochromatyczny Silky,
  • Mocny obraz,
  • Wysoka dynamika,
  • Efekt krosowania,
  • Efekt zabawki,
  • Jasny i żywy efekt zabawki,
  • Bleach bypass,
  • Efekt miniatury,
  • Miękka ostrość,
  • Fantazja,
  • Filtr gwiezdny,
  • Obraz jednobarwny,
  • Światło słoneczne.
W każdym z filtrów mamy dodatkowe ustawienia z nim związane. Aby się do nich dostać, po wybraniu danego efektu wystarczy wcisnąć prawy przycisk kierunkowy. W zależności od wybranego filtru są to parametry intensywności danego efektu, kontrastu, nasycenia barw, koloru itp. Ponadto w trybach efekt miniatury, obraz jednobarwny oraz światło słoneczne kolejne ustawienia znajdziemy pod przyciskiem funkcyjnym Fn2.

Minusem trybu „Kreatywne sterowanie” jest jego automatyczny charakter. Z podstawowych parametrów ekspozycji możemy jedynie ustawić kompensację. O pozostałych decyduje niestety aparat.

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez filtru
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Ekspresyjny
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Dawne czasy
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczne czarno-białe
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Rough
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Monochromatyczny Silky
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Mocny obraz
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka dynamika
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Efekt krosowania
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Jasny i żywy efekt zabawki
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Bleach bypass
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Fantazja
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Filtr gwiezdny
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Obraz jednobarwny
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Światło słoneczne
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Efekt miniatury
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG


Modyfikacja zakresu tonalnego

W Panasoniku GX7 odnajdziemy trzy funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu. Funkcja Jasne/Zaciemnione umożliwia modyfikowanie jasnych i ciemnych partii obrazu z poziomu krzywej jasności. Pozwala ona zarówno na rozszerzanie rozpiętości tonalnej (zmniejszenie kontrastu), jak i zawężanie (zwiększanie kontrastu). Jasne i ciemne partie obrazu można modyfikować osobno. Ustawienia obu parametrów zawierają się w skali os −5 do +5 z krokiem jednostkowym.

Pozostałe dwie funkcje, czyli tryb HDR oraz inteligentna dynamika służą wyłącznie do zwiększania rozpiętości tonalnej. Pierwsza z nich bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (±1, ±2, ±3 EV oraz auto), podczas gdy druga (3 stopnie intensywności oraz auto) jedynie programowo „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki. Musimy jednak nadmienić, że GX7 nie zawsze dobrze sobie radzi z prawidłowym wyrównywaniem składanych zdjęć. Podczas testów stosunkowo często musieliśmy powtarzać fotografowanie, bowiem wynikowe zdjęcie okazywało się źle złożone.

W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane przy użyciu opisanych przed chwilą funkcji z różnymi ich ustawieniami.

Zdjęcie standardowe
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne −3, ciemne +3)
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne −5, ciemne +5)
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne +3, ciemne −3)
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Jasne/Zaciemnione (jasne +5, ciemne −5)
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom niski)
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom normalny)
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (poziom wysoki)
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Inteligentna dynamika (auto)
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±1 EV
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±2 EV
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
HDR ±3 EV
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
HDR Auto
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG


Zdjęcia panoramiczne

Lumix GX7, podobnie jak model G6 oferuje tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Odnajdziemy go jako jedną z opcji trybu SCN. W ustawieniach funkcji panoramy odnajdziemy opcję wyboru kierunku fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół, a także możliwość zastosowania jednego z osiemnastu filtrów efektowych. Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Gdy wykonanie całkowitej panoramy okazuje się niemożliwe, aparat nie tworzy pliku z ciemnym obszarem, a odpowiednio obcina kadr. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • Pionowa – 8176×2560 pikseli,
  • Pozioma – 8176×1920 pikseli.

Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.

Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG
Panasonic Lumix DMC-GX7 - Jakość obrazu JPEG