Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G16 - test aparatu

7 października 2013

5. Jakość obrazu JPEG

G16 oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:

  • L, czyli 4000×3000,
  • M1, czyli 2816×2112,
  • M2, czyli 1600×1200,
  • S, czyli 640×480
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (CR2),
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia w wymienionej rozdzielczości mogą być zapisywane w dwóch wariantach jakości: finenormal oraz kilku proporcjach boków: 4:3, 16:9, 3:2, 4:5 i 1:1.

Pliki JPEG możemy modyfikować, używając opcji „Moje kolory”:

  • barwy wzmocnione,
  • barwy naturalne,
  • sepia,
  • czerń i biel,
  • intensywne kolory,
  • odcień skóry słaby,
  • odcień skóry mocny,
  • korekta błękitu,
  • korekta zieleni,
  • korekta czerwieni,
  • kolory własne.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Opcje menu "Moje kolory"

Ostatni wariant umożliwia ręczne dopasowanie parametrów przetwarzania kolorów poprzez ustalenie poziomu kontrastu, ostrości i nasycenia barw, intensywności odcieni czerwieni, zielonego i niebieskiego oraz odcieni skóry. Wszystkie te parametry można ustawiać w zakresie 1–5. Powyższe nastawy nie są dostępne, gdy wraz z plikiem JPEG będziemy chcieli zapisać dane w formacie RAW.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji odszumiania oraz wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG

Zmiana siły odszumiania powoduje coraz mocniejsze rozmycie obrazu, a co za tym idzie, zanik detalu w zdjęciach. Musimy uznać, że efekt jest bardzo pastelowy i przyjemny dla oka, oczywiście jeśli godzimy się ze znaczną utratą szczegółów.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednio, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG zrobione w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG

Mimo już dość silnego wyostrzania plików JPEG (co pokazaliśmy w rozdziale o optyce) możemy ten efekt dodatkowo wzmocnić – co ważne, nawet przy najwyższym możliwym ustawieniu nie jest bardzo przeszkadzający. Wydaje się jednak, że środkowa nastawa daje najlepsze rezultaty wizualne.

Balans bieli

Aparat G16 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny,
  • słoneczny dzień,
  • pochmurny dzień,
  • żarówki,
  • świetlówki,
  • świetlówki H,
  • lampa błyskowa,
  • pod wodą,
  • według wzorca 1,
  • według wzorca 2.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w kilkustopniowej skali.

Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Dostępne nastawy balansu bieli

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.05 118.5
Słoneczny dzień Auto 5.19 119
Zacienienie Auto 6.9 116.8
Żarówki Żarówki 6.2 117.3
Żarówki Auto 11 117.9
Błysk Błysk 5.2 101.2
Błysk Auto 4.57 99.55
Zachmurzenie Zachmurzenie 4.44 118.4
Zachmurzenie Auto 4.54 118.6
5500K Auto 6.72 120

Jak widać, za wyjątkiem światła żarowego aparat dość dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów. Oczywiście zastosowanie dedykowanego programu dla światła żarowego daje podobny błąd, jak w innych trybach – to dobry znak. Można uznać, że aparat dobiera cieplejszą kolorystykę.

Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są lekko przesycone, a wartość średnia ze wszystkich pomiarów wynosi 115%. Jedynie przy wyborze automatycznego trybu dla światła błyskowego następuje lekkie niedosycenie koloru.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Błysk
Balans bieli: Błysk
Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG.

Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG

Za wyjątkiem ISO 80, krzywa do czułości ISO 800 jest właściwie płaska. To dowód na to, że aby utrzymać odpowiednio niski poziom szumu na wyższych czułościach, aparat musi mocno redukować zakłócenia. Dalsze zwiększanie czułości powoduje już wykładniczny wzrost poziomu szumu. Zwróćmy też uwagę na stosunkowo niski całkowity poziom szumu – nawet przy ISO 12800 nie przekracza on poziomu 3.5% – to bardzo dobry wynik.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym wyostrzaniu.

Canon PowerShot G16 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Wycinki w zasadzie potwierdzają to, co widzieliśmy już na wykresach szumu – obrazy z G15 i G16 (za wyjątkiem wyostrzania) są właściwie nie do rozpoznania. Dla wysokich czułości możemy nawet dostrzec minimalnie gorszą jakość detalu w obrazach z G16. To znak, że praca matrycy w opisywanym modelu nie jest lepsza niż w jej poprzedniku. Nie można zatem powiedzieć nic ponad to, że w trybie JPEG nie zauważamy żadnego postępu w zdjęciach generowanych przez testowany model.