Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus Stylus 1 - test aparatu

24 stycznia 2014

5. Jakość obrazu JPEG

Pliki zapisywane są na karcie pamięci w następujących formatach:

  • JPEG,
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
W wypadku formatu JPEG Stylus 1 zapisuje zdjęcia, używając proporcji 4:3 (domyślnie), 3:2, 16:9, 1:1, w rozmiarach: L (duży), M (średni) i S (mały) oraz stopniach kompresji: SF (bardzo dobra), F (dobra), N (normalna) i B (podstawowa). Maksymalne rozdzielczości to:
  • L: 3968×2976 px,
  • M: 3200×2400 px, 2560×1920 px, 1920×1440 px, 1600×1200 px,
  • S: 1280×960 px, 1024×768 px, 640×480 px.
Aparat umożliwia zdefiniowanie 4 zestawów formatów, każdemu przypisując rozmiar oraz stopień kompresji. Gdy wybierzemy format RAW, zapisywane zdjęcia będą miały rozdzielczość 4000×2992 px.

Zdjęcia JPEG możemy modyfikować pod względem kontrastu, ostrości, nasycenia (w zakresie od −2 do +2) oraz gradacji (auto, normalna, jasna tonacja, ciemna tonacja), korzystając z menu „tryb obrazu” i wybierając jeden z dostępnych:

  • i-Enhance,
  • vivid,
  • natural,
  • muted,
  • portrait,
  • monochrom,
  • oraz 11 programów ART.
Aparat udostępnia możliwość konfiguracji zachowania algorytmów odszumiania. Możemy wybrać spośród poniższych trybów redukcji:
  • automatyczna – aparat włączy odszumianie przy długich ekspozycjach,
  • włączona – odszumianie będzie realizowane przy każdym zdjęciu,
  • wyłączona.
Zdefiniujemy także stopień odszumiania zdjęć wykonywanych na wysokich wartościach ISO.

----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 3200
Odszumianie
wyłączone
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
słabe
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
wyłączone
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
słabe
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG

Wyraźnie widzimy, że nawet przy najmniejszym stopniu odszumiania jest ono realizowane dość intensywnie. Należy zwrócić uwagę, że przy najniższym stopniu wyostrzania detal nie jest tracony, a szum pozostaje niewielki. Daje to nadzieję na użyteczność takiego obrazu, gdy interesuje nas tylko publikacja w internecie czy wydruk w formacie pocztówkowym.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG

Wydaje się, że nastawa minimalna faktycznie oznacza wyłączenie algorytmu. To bardzo dobry znak. Plusem jest też, że nawet na najwyższym ustawieniu wyostrzanie nie powoduje znaczących deformacji kontrastowych krawędzi – pojawia się tylko nieznaczny efekt halo.

Balans bieli

Aparat Stylus 1 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny,
  • światło słoneczne (5300 K),
  • cień (7500 K),
  • chmury (6000 K),
  • światło żarowe (3000 K),
  • światło jarzeniowe (4000 K),
  • światło błyskowe (5500 K),
  • 2 ustawienia własne według wzorca,
  • CWB, czyli ręczne wybranie temperatury w skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K).

Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG

Za wyjątkiem wartości programowanej ręcznie (CWB) mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski, oznaczony na wyświetlaczu jako A) oraz G-M (zieleń-fiolet, oznaczony jako G) w zakresie od −7 do +7. Zmiany te możemy wprowadzić niezależnie dla każdego z trybów balansu bieli lub globalnie dla wszystkich nastaw. Dodatkowo w konfiguracji aparatu mamy możliwość zachowania ciepłych barw dla zdjęć wykonywanych przy oświetleniu żarowym i ustawionym automatycznym balansie bieli.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.63 107.6
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.93 106.6
Zacienienie Auto 10.8 114.3
Zacienienie Zacienienie 7 110.7
Zachmurzenie Auto 8.17 112.8
Zachmurzenie Zachmurzenie 7.48 110.4
Żarówki Auto 10.6 102.6
Żarówki Żarówki 11.1 104.1
Żarówki 3000K 5.6 103.4
5500K Auto 6.46 114.3
5500K 5500K 5.02 109.7

Spory błąd koloru występuje przy oświetleniu sztucznym (żarowym) jak i przy fotografowaniu zacienionych motywów. Sięga on wtedy wartości 11. W wypadku oświetlenia żarowego ustawienie dedykowanego trybu nie powoduje zmniejszenia poziomu błędu. Dopiero nastawy 3000 Kelvinów redukują błąd do przyzwoitego poziomu. Aparat delikatnie przesyca kolory, a średnia odchyłka dla wszystkich pomiarów jest równa +8%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG

Szum narasta liniowo do wartości ISO 400. Przy wyższej czułości widać, że włącza się dodatkowe odszumianie, które powoduje przede wszystkim redukcję składowej niebieskiej. Dalsze zwiększanie czułości powoduje liniowy przyrost poziomu szumu, z tym że dla koloru niebieskiego wzrost jest szybszy. Wykres ten stanowi swoistą zapowiedź delikatnych niebieskich przebarwień w obrazie.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Olympus Stylus 1 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Znów doszukać się możemy podobieństw z aparatem XZ-2. Oczywiście widać inne traktowanie nastawy wyostrzania, ale poziom szumu i jego struktura nie różni się zbytnio. Do czułości ISO 1600, którą należy traktować jako ostatnią natywną, jego poziom jest niski. Brak detalu jest spowodowany nie tylko brakiem wyostrzania, ale też stanowi pochodną słabego zachowania obiektywu. Wyższe czułości są już w dużej mierze naznaczona szumem, choć nadal przydatne, gdy chcemy wykonywać odbitki formatu pocztówki czy też oglądać zdjęcia na ekranie monitora.