Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - test obiektywu

4 czerwca 2012

8. Winietowanie

Koncentracja na niewielkich gabarytach obiektywu prawie zawsze kończy się zauważalnymi problemami z winietowaniem. Nie inaczej jest w przypadku testowanego Panasonika 14–42 mm, o czym możemy się przekonać patrząc na poniższe miniaturki.

Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Winietowanie


Na trudnej kombinacji szerokiego kąta widzenia i maksymalnego otworu względnego spadek jasności w rogach kadru sięga 42% (−1.6 EV). Warto pamiętać, że gdy chcemy użyć nieskorygowanego pliku RAW, który daje jeszcze większe pole widzenia niż nominalne 75 stopni, musimy się liczyć z winietowaniem na poziomie 53% (−2.18 EV). Przymykanie przysłony pomaga zmniejszyć problem, ale nawet po silnym przymknięciu winietowanie nie znika całkowicie. Dla przysłony f/4.0 spadek jasności w rogach sięga 38% (−1.38 EV), a na f/5.6 dochodzi do 21% (−0.67 EV). O małym winietowaniu możemy mówić dopiero dla przysłon f/8 i f/11, gdzie wynosi ono odpowiednio 14% i 12%.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

W środku zakresu ogniskowych winietowanie nie dokucza nam prawie wcale. Nawet na maksymalnym otworze względnym (f/5.2) dość trudno je zauważyć, bo wynosi ono 19% (−0.61 EV). Przymknięcie przysłony do f/8.0 powoduje dalsze zmniejszenie tej wady do wartości 12% (−0.36 EV).

Ponowny wzrost winietowania notujemy na maksymalnej ogniskowej. Używając otworu f/5.6 musimy się liczyć ze spadkiem jasności w rogach kadru sięgającym 30% (−1.03 EV), przy czym na plikach RAW jest on jeszcze o dodatkowe 2% większy. Przymknięcie obiektywu do wartości przysłony f/8 zmniejsza problem do 22% (−0.73 EV). Zastosowanie otworu względnego f/11 pozwala sprowadzić tę wadę do poziomu 17% (−0.54 EV).


Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Winietowanie

Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Winietowanie

Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Winietowanie