Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test obiektywu

Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - test obiektywu

4 czerwca 2012

6. Dystorsja

W systemie Mikro 4/3 korygowanie dystorsji jest traktowane po macoszemu. Idea jest taka, że zupełnie odpuszcza się korygowanie tej wady przez optykę, a zostawia się to oprogramowaniu aparatu. Ma to swoje dobre i złe strony. Zalet można upatrywać w tym, że jeśli zaniechamy korygowania jednej wady pozaosiowej, to znacznie lepiej możemy skorygować pozostałe. Niestety trzeba wtedy konstruować obiektywy o większym polu widzenia niż wynika to z ogniskowej, tak aby po skorygowaniu dystorsji obraz przyciąć do deklarowanego kąta widzenia.

Panasonic G X VARIO PZ 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. P.O.I.S. nie jest tutaj wyjątkiem i jego optyka dystorsji nie koryguje wcale. W efekcie na najszerszym kącie widzenia mamy „beczkę” o bardzo dużej wartości −6.0%. Po przejściu do JPEG-ów jest ona jednak w znacznym stopniu korygowana i w przypadku tego typu plików wynosi już tylko −0.82%. W środku zakresu ogniskowych dystorsja jest znikoma. Na RAW-ach wynosi ona −0.1%, a na JPEG-ach 0.19%. Problemy znów pojawiają się jednak przy maksymalnej ogniskowej. Przy tak małej krotności zooma oczekiwalibyśmy, że na najdłuższej ogniskowej dystorsja nie będzie duża, tymczasem na RAW-ach sięga ona całkiem widocznego poziomu 2.17%. W przypadku JPEG-ów zmniejsza się ona do wartości 0.47%.

Olympus E-PL1, JPEG, 14 mm
Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, JPEG, 28 mm
Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, JPEG, 42 mm
Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Dystorsja

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Olympus E-PL1, RAW, 14 mm
Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW, 28 mm
Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW, 42 mm
Panasonic G X VARIO PZ 14-42 mm f/3.5-5.6 ASPH. P.O.I.S. - Dystorsja