Noktor HyperPrime 50 mm f/0.95
Noktor to amerykańska firma, która powstała w odpowiedzi na potrzeby klientów, którzy poszukują bardzo jasnych, a zarazem niedrogich obiektywów fotograficznych i kinematograficznych. Pierwszym produktem w jej ofercie ma być dedykowany dla systemu Mikro Cztery Trzecie Noktor HyperPrime 50 mm f/0.95.
Choć na stronie producenta na razie jest dostępny jedynie baner zapowiadający nowy produkt, to dzięki kopiom podstron zapisanych przez Google możemy poznać podstawowe parametry Noktora HyperPrime 50 mm f/0.95:
- Ogniskowa: 50 mm
- Światłosiła: f/0.95
- Minimalna przysłona: f/16
- Autofokus: Nie
- Wewnętrzne ogniskowanie: Tak
- Tylne ogniskowanie: Tak
- Minimalna odległość ostrzenia: 0.6 m
- Kąt widzenia: 23°
- Liczba elementów: 8
- Liczba grup: 7
- Wymiary: 74 x 53 mm
- Waga: 480 g
- Mocowanie: Mikro Cztery Trzecie
- Mocowanie filtrów: gwint 62 mm
![]() |
Wiele osób od razu zaczęło się zastanawiać, skąd nikomu nieznana firma ma środki na rozwój obiektywu o takich parametrach. Okazuje się, iż najprawdopodobniej konstruktorzy poszli dość prostą drogą, gdyż zaadaptowali już istniejącą konstrukcję. Chodzi tu o obiektyw kinematograficzny Senko 50 mm f/0.95, który jest dostępny także jako Navitron i Sophradir.
![]() Senko 50 mm f/0.95 |
Senko kosztuje ok. 800 USD, więc cena Noktora nie powinna się znacznie różnić. W tej sytuacji wiele osób zastanawia się nad jakością obiektywu, zwłaszcza że pierwsze sample nie napawają optymizmem. Możemy je zobaczyć tu i tu.
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Get lost, Nokton!
Trudno coś ocenić na samplach 640x480....
Swoją drogą ciekawe, że ktoś uznał, że takie szkło znajdzie nabywców pod 4/3. Ciekawe jak z ostrzeniem przy GO f/0.95 (100mm). A może chociaż na f/1.2 będzie akceptowalnie ostry? ;p
nie ma jeszcze normalnych próbek a już dzieciaki dorwały się do komputera i wyrzucają swoje frustracje
A ja myślę że dla trybu filmowego jest to interesująca propozycja.
bleh, micro 4/3 ;p ciekawe czy bedzie z mocowaniem na canona/nikona.
swoja droga ciekawe jak wypada w porownaniu z noctiluxem 50mm f0.95 albo voigtlanderem noktonem 50/1.1 ;p pewnie podobnie jak ten drugi jesli chodzi o optyke, szczegolnie, ze cena nawet mniejsza ;P
do filmowania idealne i w sumie o to właśnie chodzi.
ciekawe na jakiej przyslonie to drugie zdjecie, bo mydlo na bokach niesamowite, a aberacja jak w lomo :D
kaleb_82, tez o tym pomyslalem... GO przy 100mm f0.95 moze byc zabojcza, szczegolnie, kiedy brak AF :P trzeba bedzie zaopatrzyc sie w jakas lupke
GF1 w 720p bije na głowe moja kamerę HD Sony 1080i z 6tys kilka lat temu (HDV)
Daję wspaniałą gestość obrazu i zerowe artefakty kompresyjne. To jak przesiadka z małego obrazka na średni, tak tutaj z mikro matrycy kamery na 4/3 w GF1.
Jeżeli dodamy do tego 50kę 0.95 to efekty filmowe moga być rewelacyjne.
matwiej, to nie jest 100mm, a 50mm. Pozorne wydłużenie ogniskowej z powodu mniejszej od FF klatki zmniejsza rozmycie obrazu i wydłuża GO.
ja tak myślę ze to typowo filmowy obiektyw do GH1. Wyobraźcie sobie plastykę scen portretowych przy tym obiektywie i GH1
matwiej | 2010-02-15 10:51:41
bleh, micro 4/3 ;p ciekawe czy bedzie z mocowaniem na canona/nikona.
Niewykonalne - bardzo mała odległość robocza uniemożliwia zrobienie tego szkła dla luster (musiało by być z 5 razy większe)
Tu trochę sampli :
link
matwiej | 2010-02-15 10:53:46
kaleb_82, tez o tym pomyslalem... GO przy 100mm f0.95 moze byc zabojcza, szczegolnie, kiedy brak AF :P trzeba bedzie zaopatrzyc sie w jakas lupke
nastawiasz przyblżoną odległość i ostrzysz balansem ciała.Używam "promieniotwórczego misia " Zuiko OM 55/1,2 i się sprawdza a szkło bajka.
wiecej sampli na GF1:
link
niektórzy tragizują tu i mówią 100mm/0.95
co Wy za przeproszeniem pieprzycie? to jest wciąż 50mm, co więcej, głębia będzie WIĘKSZA niż na FF czy nawet APS-C!
jakby ktoś nie wiedział dlaczego to tłumaczę - bo trzeba stanąć dalej od obiektu
ależ ten bokeh rozbiegany.......
tomek__ - trzebaby doprecyzowac, bo niestety przy tej samej ogniskowej, przeslonie i odleglosci przedmiotowej g.o. bedzie mniejsza wlasnie na malej matrycy. Bedzie wieksza przy tym samym kadrze - z 50 na 4/3 trzeba bedzie po prostu stanac dalej od przedmiotu fotografii niz z 50 na FF.
Konkurencja zawsze cieszy.
u4/3 coraz bardziej mi się podoba jako system...
Ale głupoty ktoś wypisuje z GO na 100mm f/0,95. Przecież to ciągle szlo 50/0.95.
Na micro4/3 daje taki sam obraz jak 100mm f/2.0 na pelnej klatce.
a ciekawe jak z szumami?
GF1 na ISO 800 ma realne 29,3 dB, natomiast np. 5DmarkII poziom szumu rzędu 29dB osiąga dopiero przy ISO 3200 (wg. danych www.dxomark.com). Czyli rekompensuje te 2EV straty w f.
GF1 nie zachwyca wysokim ISO i 800 to dla mnie max, ale ta "noszalność" :-)
Pokochałem to w DP1 i kocham dalej w GF1.
Na razie Sigma pokazala ze kompakt z "duza matryca" moze kosztowac ponizej 1000zl. Ja czekam na DP-2 w tej cenie. Odpowiednik 28/4 jakos nie dla mnie, wole 35/2.8. A na razie 1700zl za cos z nie za szybkim AF to troche drogo.
sylwiusz,
przeczytaj jeszcze raz moją wypowiedź ze zrozumieniem;
widzisz? napisałeś to samo
osobiście zdecydowanie wolałbym (mimo że sporo droższa opcja) NX10 z tym link albo tym link
albo nawet jakieś m43 z tą 35 Voigta.
może komuś potrzebne jest szkło dające kąt widzenia 23°. mi nie bardzo :)
Strasznie marny kanciasty bokeh. Po co komu wąska GO jeśli uzyskany bokeh jest tak straszny?
Wygląda na to, że Noctilux i Nokton wciąż nie są zagrożone.
Cudów bowiem nie ma - ile zapłacisz, tyle dostajesz...
bokeh dramatycznie kiepski, gorzej niż ze szkieł lustrzanych... ble.
Noktor potrafi a Sigma i Tamron, nie mówiąc o Canonie i Nikonie - CO !
też potrafią. tylko fuszerki nie chcą odstawiać ;D
i mają trochę większe matryce do okrycia.
no przecież takie link cos to bym miał zawsze w torbie. :)
Jeśli chodzi o GO i kąt widzenia jest to ekwiwalent 100mm f/1.8 dla małego obrazka. Jeśli chodzi o różnicę w czułości, szkło pozwala zejść o 2 i 1/3 EV, czyli z ISO3200, do ISO640... Mało?
Duża koma, brzydki bokeh. Z taką jasnością chciało by się mięć ideał jeśli chodzi o bokeh... No ale 2000zł
Dzięki Maciek za linka. Piękne, zaczarowane fotki, poprawność niech zostanie dla mas :)
2400 po dzisiejszym kursie. czyli pewnie w Polsce z 3000 :P
a CV 50/1.1 4000
sorry, 4200.
jaad, a jak się przelicza przysłonę?
@Rafalec - jasność obiektywu nie jest wprost skorelowana z urodą bokeh, a ten prawie nigdy nie jest najładniejszy na pełnej dziurze...
@tomek_ - GO dla 4:3, to w przybliżeniu 2 przysłony różnicy w stosunku do FF, czyli f/2 na 4:3, daje GO jak f/4 na FF, albo taką jak f/2.8 na APS-C.
No i jeszcze ostrzenie ręczne na f/0.95 to nie lada wyzwanie będzie...