Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G3 X - test aparatu

14 września 2015

5. Jakość obraz JPEG

G3 X oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:

  • L, czyli 5472×3648,
  • M1, czyli 4320×2880,
  • M2, czyli 2304×1536,
  • S, czyli 720×480
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (CR2),
  • RAW+JPEG.
Podane powyżej rozdzielczości tyczą się proporcji boków 3:2. Dostępne są też inne formaty: 4:3, 16:9 i 1:1. Zdjęcia w formacie JPEG można zapisywać w jakości „fine” i „normal”.

Pliki JPEG możemy modyfikować, używając opcji „Moje kolory”. Mamy do wyboru:

  • barwy wzmocnione,
  • barwy naturalne,
  • sepia,
  • czerń i biel,
  • intensywne kolory,
  • odcień skóry słaby,
  • odcień skóry mocny,
  • korektę błękitu,
  • korektę zieleni,
  • korektę czerwieni,
  • kolory własne.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG

Ostatni wariant umożliwia ręczne dopasowanie parametrów przetwarzania kolorów poprzez ustalenie poziomu kontrastu, ostrości i nasycenia barw, intensywności odcieni czerwieni, zielonego i niebieskiego oraz odcieni skóry. Wszystkie te parametry można ustawiać w zakresie 1–5. Podobnie jak w innych kompaktach Canona, nastawy te nie są dostępne, gdy wraz z plikiem JPEG będziemy chcieli zapisać dane w formacie RAW – w takim wypadku aparat wymusi użycie domyślnych wartości.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 3200
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
ISO 12800
Odszumianie
słabe
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Odszumianie
normalne
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Odszumianie
silne
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG

Na przedstawionych wycinkach różnice w redukcji zakłóceń dla poszczególnych nastaw tego parametru są najbardziej dostrzegalne dla najwyższej czułości ISO. Trudno jednak nazwać je wyraźnymi z uwagi na siłę procesu odszumiania nawet dla ustawienia „niski”, gdzie utrata szczegółów jest stosunkowo duża. Takie podejście wskazuje, że użyteczność wysokich czułości jest niewielka, gdy szczególnie istotne będzie silne przycinanie kadru.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Ostrość
0
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Ostrość
+2
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG

Podobnie jak w poprzednim teście, także i tu obserwujemy stosunkowo silne działanie algorytmu nawet dla najniższej nastawy. Potwierdza się zatem diagnoza, którą przedstawiliśmy w poprzednim rozdziale. Formalnie zatem producent oferuje jedynie możliwość dodatkowego wzmocnienia efektu wyostrzania, choć jak widać na zaprezentowanych wycinkach, zakres manewru jest stosunkowo niewielki.

Balans bieli

Aparat G3 X umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny,
  • słoneczny dzień,
  • miejsca zacienione,
  • pochmurny dzień,
  • żarówki,
  • świetlówki,
  • świetlówki H,
  • lampa błyskowa,
  • według wzorca 1 i 2.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w kilkustopniowej skali. Definiowanie balansu według wzorca jest banalnie proste – wystarczy przy wyborze WB wcisnąć przycisk DISP. po wcześniejszym wypełnieniu całego kadru jednolitą jasną płaszczyzną.

Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.43 115.6
Słoneczny dzień Auto 6.22 118.1
Zacienienie Zacienienie 8.36 116.9
Zacienienie Auto 11 121
Zachmurzenie Zachmurzenie 3.88 112.6
Zachmurzenie Auto 5.32 115.5
Żarówki Żarówki 9.47 125.9
Żarówki Auto 13 128.3
5500K Auto 6.21 123.7

Dla światła słonecznego i pochmurnego dnia automatyka aparatu działa bardzo dobrze. Zaskakuje zachowanie dla cienia, gdzie obraz cechuje silna niebieska dominanta. Podobnie jest dla światła żarowego, gdzie automatyka zawodzi, choć w tym wypadku takie zachowaniu nie jest niczym wyjątkowym. Problemem jest natomiast brak możliwości sterowania balansem, gdy podajemy wprost wartość w kelwinach. Okazuje się bowiem, że przygotowane profile dla cienia i oświetlenia żarowego jedynie w niewielkim stopniu neutralizują kolorystykę obrazu.

Uzyskane wyniki pokazują też, że kolory są przesycone, dla każdej z badanych kombinacji przesycenie wynosi ponad 110%. Gdy zdamy się na automatykę, błąd nasycenia będzie jeszcze większy, gdyż za wyjątkiem zachmurzenia otrzymujemy wyniki powyżej 120%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG

Krzywa rośnie równomiernie wraz ze zwiększaniem wartości ISO. Widzimy odmienne zachowanie dla ISO 400 oraz 3200. W tych miejscach aparat zmienia algorytmy odszumiania. Powyżej ISO 800 aparat mocniej redukuje szum w kanale niebieskim. Przypomnijmy, że dla oświetlenia żarowego, jakie stosujemy w tym teście, kanał ten jest mocno niedoświetlony, czyli bardziej podatny na szum. Zwróćmy też uwagę na stosunkowo niski całkowity poziom szumu – dla żadnej z czułości nie przekracza on poziomu 2.5% – to bardzo dobry wynik.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Canon PowerShot G3 X - Jakość obraz JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Pierwsze spostrzeżenie to niewielka widoczność szumu w całym zakresie ISO. W zamian wraz ze wzrostem czułości odnotować można coraz bardziej pogarszającą się prezentację detali – obraz staje się miękki – można też powiedzieć wprost: agresywne odszumianie niszczy szczegółowość obrazu. Nietrudno zauważyć też dysproporcje w ostrości obrazu dla bazowej czułości – w przeciwieństwie do Panasonika FZ1000 i Sony RX10 opisywany Canon tworzy obraz lekko przeostrzony, na co już zwróciliśmy uwagę na początku tego rozdziału.