Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony DSC-RX10 II - test aparatu

21 stycznia 2016

5. Jakość obrazu JPEG

RX10 II oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • 5472×3648,
  • 5472×3080 (16:9),
  • 4864×3648,
  • 3888×2592,
  • 3648×3648 (1:1),
  • 3648×2736 (4:3),
  • 2736×1824,
  • 2592×1944 (4:3)
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW (ARW2.3),
  • RAW+JPEG.
Jakość (stopień kompresji) plików JPEG możemy ustawić na standardową, wysoką oraz bardzo wysoką.

W wypadku panoram dostępnymi formatami są:

  • dla orientacji poziomej
    • standardowa: 3872×2160,
    • szeroka: 5536×2160,
  • dla orientacji poziomej
    • standardowa: 8192×1856,
    • szeroka: 12416×1856.


----- R E K L A M A -----

Zdjęcia JPEG możemy modyfikować, używając funkcji „Efekt gładkiej skóry” oraz ustawień w menu „Strefa twórcza”. Dostępne są następujące opcje:

  • standard,
  • intensywny,
  • neutralny,
  • czysty,
  • głęboki,
  • pastelowy,
  • portret,
  • krajobraz,
  • zachód słońca,
  • nocny widok,
  • jesienne liście,
  • czerń i biel,
  • sepia.
6 nastaw preferowanych (wariacje powyższych z możliwością delikatnych zmian ustawień). Każdą z tych opcji możemy modyfikować, sterując kontrastem, ostrością i nasyceniem (opcja niedostępna dla ustawień „czerń i biel” i „sepia”). Nastawy te jednak nie będą brane pod uwagę w trybach Auto, programach tematycznych i efektowych.

Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.

ISO 3200
Odszumianie
wyłączone
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
niskie
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
wyłączone
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
niskie
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
wyłączone
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
niskie
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG

Różnice w poziomie odszumiania są widoczne, jednak trudno je dostrzec przy najwyższej czułości. Musimy uznać, że proces redukcji zakłóceń jest stosunkowo silny (nawet przy ustawieniu „wyłączone”). Nie powinna zatem dziwić utrata szczegółów.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−3
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+3
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG

Różnica pomiędzy skrajnymi nastawami jest bardzo duża. Przy wyborze poziomu +3 widoczne są efekty halo na kontrastowych krawędziach – to znak, że siła wyostrzania jest zbyt duża i wpływa destrukcyjnie. Patrząc na przykład dla minimalnej nastawy, powracamy do poprzedniego rozdziału, gdzie stwierdziliśmy wyostrzanie plików JPEG w stosunku do danych surowych. Musimy po raz kolejny zganić optykę, która okazuje się bardzo słaba.

Balans bieli

Aparat RX10 II umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka (ciepła biała, zimna biała, dzienne biała, światło dzienne),
  • Lampa błyskowa,
  • Temperatura koloru/Filtr,
  • Niestandardowy (3 nastawy),
  • Programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 7.1 108.5
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 7.34 106.7
Zacienienie Auto 12.8 116.3
Zacienienie Zacienienie 6.44 109.2
Zachmurzenie Auto 6.25 105.5
Zachmurzenie Zachmurzenie 7.65 108
Żarówki Auto 19.6 127
Żarówki Żarówki 12.4 108.1
Żarówki 3000K 5.84 104.1
5500K Auto 7.04 113.7
5500K 5500K 6 110.9
Automatyka balansu pracuje dobrze, jeśli nie fotografujemy scen w cieniu oraz przy świetle żarowym. Co ciekawe, tryb dedykowany dla żarówek także tworzy obrazy o sporym błędzie koloru – dopiero wybranie nastawy w stopniach Kelvina rozwiązuje problem.

Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do lekkiego przesycania kolorów – uśrednione odchyłki od 100% są na poziomie +10%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Po przyjrzeniu się zdjęciom przykładowym możemy uznać, że nie wyglądają one źle pod względem kolorystyki. Jedynie fotografie wykonane w cieniu mogą nieco drażnić, ponieważ obraz cechuje niebieska dominanta.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG

Dla czułości z zakresu ISO 200 do ISO 3200 wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie, a błędy dla poszczególnych składowych są uśrednione. Wynik na poziomie 3.2% dla ISO 3200 wydaje się dobry – i choć jest niewiele wyższy od tego, jaki zanotowaliśmy w teście aparatu RX10, odpowiada za niego także praca algorytmów odszumiania. Odmiennie aparat zachowuje się przy użyciu skrajnych czułości ISO 80, 100 oraz wysokich 12800 – pojawiają się większe zakłócenia, szczególnie w niebieskim kanale.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sony DSC-RX10 II - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Patrząc na wycinki scenki testowej możemy powiedzieć, że aparat dość dobrze radzi sobie z poziomem szumu aż do czułości ISO 3200. Dla tej czułości model Panasonic FZ1000, a przede wszystkim Canon G3 X aplikują bardzo silne odszumianie. Mimo że obraz pozyskany ze wspomnianych modeli jest zdecydowanie mniej zakłócony, brakuje mu w znacznej mierze detalu. Dwie najwyższe czułości pokazują, że widoczne stają się kolorowe przebarwienia. Takie obrazy będą mniej użyteczne w praktyce, jeśli zainteresowani jesteśmy dużymi wydrukami.