Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus OM-D E-M10 Mark II - test aparatu

Olympus OM-D E-M10 Mark II
25 listopada 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 126

1. Wstęp

Olympus jest firmą, która jako jedna z pierwszych zdecydowała się na rozwój systemu bezlusterkowego. Rozpoczęło się w 2009 roku, kiedy to zaprezentowano model E-P1. W kwestii wyglądu producent zdecydował się nawiązać do starych analogowych aparatów z serii PEN. W związku z czym w nazwie pierwszego bezlusterkowca i kolejnych modeli pojawiło się właśnie to określenie. Seria cyfrowych PEN-ów jest rozwijana z powodzeniem do dzisiaj, a składają się na nią trzy linie aparatów różniące się stopniem zaawansowania.

W międzyczasie jednak Olympus zdecydował się na rozszerzenie swojej oferty bezlusterkowców. Na początku 2012 roku światło dzienne ujrzał model E-M5 należący do zupełnie nowej i odmiennej stylistycznie od PEN-ów rodziny OM-D. Również w tym przypadku Olympus zdecydował się zaczerpnąć z historii swoich aparatów, nawiązując stylistyką do analogowych lustrzanek serii OM. Olympus E-M5 został bardzo entuzjastycznie przyjęty przez środowisko fotograficzne, a jego możliwości pozwoliły mu na uzyskanie bardzo dobrego wyniku w teście i otrzymanie wyróżnienia naszej redakcji.

Olympus OM-D E-M10 Mark II - Wstęp



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

We wrześniu 2013 roku rodzina OM-D powiększyła się o bardziej zaawansowany model E-M1, a w styczniu kolejnego roku o prostszy model E-M10. W lutym tego roku natomiast światło dzienne ujrzała druga wersja E-M5. Warto dodać, że aparaty te podczas naszych testów powtórzyły sukces swojego najstarszego brata. Najnowszym członkiem rodziny OM-D jest model E-M10 Mark II, który pojawił się oficjalnie 3 miesiące temu. Czy jemu również uda się zdobyć nasze wyróżnienie?

Z E-M10 Mark II mieliśmy styczność jeszcze przed premierą. Aparat trafił wtedy do naszej redakcji na parę dni, dzięki czemu mogliśmy przyjrzeć mu się bliżej. Zrobił wówczas na nas dobre pierwsze wrażenie, o czym pisaliśmy w dedykowanym mu artykule opublikowanym w dniu premiery aparatu. Zauważyliśmy wtedy, że choć wprowadzone zmiany nie są rewolucyjne, to jednak można je ocenić pozytywnie. Również szanse powtórzenia podczas testu dobrego wyniku poprzednika oceniliśmy na spore. W niniejszym teście będziemy mieli możliwość zweryfikować nasze przypuszczenia. Zapraszamy zatem serdecznie do lektury kolejnych rozdziałów.

Olympus OM-D E-M10 Mark II - Wstęp

Aparat do testu wypożyczył sklep Cyfrowe.pl, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji Olympusa OM-D E-M10 Mark II, poprzednika oraz przykładowych bezlusterkowców konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Olympus
Model OM-D E-M10 Mark II
Data premiery 2015-08-25
Liczba pikseli 16 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4608 x 3456 (RAW, JPEG)
• 3200 x 2400 (JPEG)
• 1280 x 960 (JPEG)
• Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 3:4
(w trybie RAW zapisywane w EXIF)
Matryca 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF)
Procesor obrazu TruePic VII
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW
Rodzaje JPEG: Fine/Normal
• Zdjęcia 3D: MPO
• Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264), AVI (Motion JPG)
• Dźwięk: Wave (stereo PCM/16-bitów, 48kHz)
Zakres ISO Auto (od ISO L do 1600 ISO domyślnie, możliwość zdefiniowania górnej granicy w zakresie od 200 do 25600 ISO),
Tryb ręczny: ISO L, 200–25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV
ISO L - ekwiwalent czułości ISO 100
• Bracketing dla ISO: 3 kadry ze zmianą co 1/3, 2/3 lub 1 EV
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie,
1/4000 - 60 s (ze zmianą co 1/3, 1/2 lub 1EV)
Elektroniczna migawka: 1/16000 - 60 s
Czas B: domyślne ustawienie 8 min. (możliwość wyboru 1/2/4/8/15/20/25/30 min.)
Konstrukcja obiektywu Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo MOV:
• 1920 x 1080 pix (Full HD 16:9, zapis 60p, 50p, 30p, 25p, 24p)
• 1280 x 720 pix (HD 16:9, zapis 60p, 50p, 30p, 25p, 24p)
AVI:
• 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s
• 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 kl./s
maks. rozmiar pliku 4 GB (MOV) lub 2 GB (Motion-JPEG),
maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG),
• Film poklatkowy: 4k, 1080p, 720p (AVI Motion JPEG®)
• Szybki zapis obrazu: VGA / 120 klatek na sekundę
Wbudowany mikrofon stereo,
Redukcja szumu wiatru,
Regulowana głośność nagrywania.
Ogniskowanie AF oparty o detekcję kontrastu z systemem FAST AF, MF
• Strefy AF: 81-obszarowy wielopolowy AD (detekcja kontrastu), Wszystkie cele, Obszar grupy celów (9-obszarów), Pojedyncze pole (normalne/małe)
• Wielkość ramki AF: wybierana z 800 punktów AF
• Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR)
• Funkcja wykrywania twarzy i oka
• Funkcja peaking
• Powiększenie w LV: x5, x7, x10, x14
• Wspomaganie AF - wbudowana dioda
Pomiar światła 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru:
• Cyfrowy pomiar ESP (matrycowy 324-strefowy),
• centralnie ważony uśredniony,
• punktowy,
• punktowy z jasnym tłem,
• punktowy z ciemnym tłem,
Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, F2.8, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Słoneczny dzień, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, Pod wodą
• ustawienia własne wg wzorca (4 ustawienia),
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K)
• Korekcja (+/- 7 kroków)
• Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M).
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3 lub 2/3 EV
• Funkcja Bracketing dla HDR 3, 5 klatek (+/- 2 / 3 kroki EV), 7 klatek (+/- 2 kroki EV)
Programy iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Czas B, Czas, Programy tematyczne, Filtr Artystyczny, Fotostory, Film, HDR, Mój tryb
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-portret, Krajobraz, Portret na tle krajobrazu, Makro, Zdjęcia sportowe, Sceny nocne, Portret na tle sceny nocnej, Dzieci, Tryb jasnej tonacji, Tryb ciemnej tonacji, Cyfrowa stabilizacja obrazu, Makrofotografia - przyroda, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter "Rybie oko", Konwerter makro, 3D, Konwerter szerokokątny, Tryb fotografowania z ręki przy świetle gwiazd
• Filtr artystyczny: Pop Art, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Process, Dramatyczna tonacja, Delikatna Sepia, Podkreślone krawędzie. Akwarela, Kolorowe elementy, Vintage
Zdjęcia seryjne • Tryb H: z szybkością do 8.5 kl./s w serii do 22 zdjęć RAW lub do zapełnienia karty pamięci dla formatu JPEG (S-AF)
• Tryb L: z szybkością 4 kl./s w serii do 22 zdjęć RAW lub do zapełnienia karty pamięci dla formatu JPEG (C-AF)
Lampa błyskowa Wbudowana lampa błyskowa TTL o liczbie przewodniej 8.2 (dla ISO 200).
• Tryby sterowania dla wbudowanej lampy błyskowej: TTL Auto, Manualny,
• Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, Super FP (FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL)
• Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne 4 grupy (3 grupy zewnętrznych lamp błyskowych + lampa wbudowana). Wyzwalane i kontrolowane z wbudowanej lampy błyskowej.
• Synchronizacja do 1/250 s dla lampy wbudowanej lub od 1/250 s do 1/4000 s (Tryb Super FP) dla lampy zewnętrznej
• Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV
• Tryby pracy: AUTO, Manualny, Manualny (Pełna, 1/4, 1/16, 1/64), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami, naświetlania, z redukcją efektu czerwonych oczu, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania, Synchronizacja błysku z długimi czasami naświetlania na drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie lampy błyskowej (Brak błysku)
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s / 12 s / Definiowalne
Karta pamięci SD (SDHC, SDXC, UHS-I/II)
LCD Uchylny. 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 15 poziomach
Temp. barwowa regulowana w 15 poziomach,
Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo.
Wizjer Elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie maks. 1,23 x z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność przy -1 dioptrii (zależnie od wybranego stylu wizjera), punkt oczny 19.2 mm (odległość od powierzchni tylnej soczewki), korekcja dioptrii od -4 do +2, kontrola jasności
Komunikacja i złącza Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Micro HDMI typu D,
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III
• wbudowany modułu sieci bezprzewodowej Wi-Fi
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy BLS-50, wydajność ok. 320 zdjęć
Akcesoria Korpus, bateria BLS‑50, ładowarka BCS-5, zakrywka mocowania obiektywu w korpusie Mikro Cztery Trzecie (BC-2), pasek na ramię, kabel USB CB-USB6, oprogramowanie Olympus Viewer, instrukcje obsługi, karta gwarancyjna
Waga 342 g (bez akumulatora)
ok. 390 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 119.5 x 83.1 x 46.7 mm (bez elementów wystających)
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
5-osiowa stabilizacja obrazu o wydajności wg producenta 4 EV.
Polskie menu.
Tryb wielokrotnej ekspozycji.
Funkcja poziomicy (w poziomie i w pionie).
Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s
Magnezowy korpus.
Dostępne wersje kolorystyczne: czarny, srebrny


Poprzedni rozdział