Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy






Test aparatu

Canon EOS 5Ds - test aparatu

30 grudnia 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 53

3. Użytkowanie i ergonomia

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

Jak wiadomo model 5Ds od 5Ds R różni jedynie konstrukcja filtra dolnoprzepustowego. Model 5Ds ma typowy filtr AA, natomiast w 5Ds R jedna z warstw filtra dolnoprzepustowego została obrócona o 90 stopni i tym samym jego działanie antyaliasingowe zostało zniwelowane. Pod względem ergonomii oraz wygody użytkowania utrzymują one ten sam poziom. Możemy zatem powtórzyć, że aparat ma spore rozmiary, a dzięki temu rękojeść jest duża i mamy dość miejsca na swobodne ułożenie dłoni. Dodatkowo jest ona dobrze wyprofilowana, co pozytywnie wpływa na wygodę uchwytu. Na tylnej ściance jest sporo wolnego miejsca na ułożenie kciuka, a niewielkie zgrubienie na obudowie przy prawym brzegu oraz wyłożenie całej rękojeści gumowym materiałem powodują, że aparat trzyma się bardzo pewnie.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dostęp do przycisków znajdujących się w zasięgu prawej dłoni jest swobodny. Aparat na tyle stabilnie leży w ręku, że obsługa pozostałych przycisków lewą dłonią również nie nastręcza żadnych problemów. Elementów sterujących na obudowie jest sporo i dają one dostęp do najważniejszych ustawień fotografowania. Ponadto część z elementów sterujących można dostosować (w pewnym zakresie) do własnych upodobań. Odpowiednia ergonomia przycisków powoduje, że do menu zagląda się raczej rzadko. Nawet jeśli okaże się, że często korzystamy z funkcji, do których przyciski nie dają bezpośredniego dostępu, możemy posiłkować się konfigurowalnym ekranem szybkich nastaw oraz zakładką Moje Menu, które umożliwią nam szybki dostęp do najczęściej używanych opcji. Samo menu jest bardzo bogate i oferuje szereg rozwiązań, dzięki którym 5Ds jest bardzo funkcjonalnym narzędziem.

Pod względem ogólnych właściwości użytkowych 5Ds wypada lepiej niż model 5D MkIII, ze względu na dodatkowe funkcje, jak np. zdjęcia, i filmy poklatkowe, timer funkcji Bulb, detekcję migotania światła, czy większą ilość informacji wyświetlanych w wizjerze. Należy również dodać, że 5Ds obok 5Ds R jest pierwszym modelem w cyfrowej rodzinie pełnoklatkowych lustrzanek EOS, który oferuje funkcję tzw. „cropowania” przy fotografowaniu. Innymi słowy, zamiast całej matrycy możemy użyć jedynie jej środkowego fragmentu o ustalonym rozmiarze. Funkcję tę znajdziemy w menu fotografowania pod nazwą „Krop/Format obr.”. Dostępne tam opcje obejmują między innymi ustawienie 1.3x, czyli obszaru o rozmiarze odpowiadającym matrycy APS-H oraz 1.6x, czyli typowej dla Canona matrycy APS-C. Dodatkowe opcje to ustawienia proporcji obrazu: 1:1, 4:3 oraz 16:9, aczkolwiek dotyczą one całej matrycy. Ponadto ustawienia 4:3 i 16:9 nie przyniosą efektu jeśli fotografujemy z wykorzystaniem wizjera, bowiem wówczas aparat będzie po prostu rejestrował pełnoklatkowe zdjęcie. Z opcji tych możemy skorzystać tylko w trybie Live View.

Warto także dodać, że w przypadku opcje 1.3x, 1.6x i 1:1 możemy wybrać sposób oznaczania aktywnego obszaru w wizjerze. Do wyporu mamy opcję maskowania, w której obszar nieaktywny zostanie wyszarzony oraz opcję zarys, gdzie aktywny obszar zaznaczony jest odpowiedniej wielkości ramką. Przy fotografowaniu z wykorzystaniem trybu Live View, wyświetlany obraz jest po prostu automatycznie dopasowywany do wielkości ekranu.

Obiektywy

Canon 5Ds jest przeznaczony głównie do stosowania obiektywów pełnoklatkowych. Ze względu jednak na obecność funkcji „cropowania” matrycy do rozmiaru APS-C możemy również wykorzystać obiektywy przeznaczone na mniejszą klatkę. Niestety odpadają te produkowane przez samego Canona, bowiem obiektywów z mocowaniem EF-S ze względu na ich specyficzną konstrukcję podpiąć się nie da. Można jednak wykorzystać optykę producentów niezależnych, która takich ograniczeń nie ma.

Warto także dodać, że na początku lipca Firma Canon opublikowała listę obiektywów EF, które pozwolą najlepiej wykorzystać potencjał 50-megapikselowych matryc w 5Ds i 5Ds R. Spis obejmuje instrumenty stało- i zmiennoogniskowe, a szczegóły w tym zakresie można znaleźć tutaj.

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

Szybkość

Do szybkości działania Canona 5Ds trudno mieć jakieś szczególne zastrzeżenia. Na jego pokładzie znajduje się podwójny procesor DIGIC 6, który zapewnia wystarczającą moc, by aparat działał sprawnie i płynnie. Testowana lustrzanka jest gotowa do użycia praktycznie natychmiast po przesunięciu przełącznika na pozycję ON. Takie operacje jak poruszanie się po menu, przeglądanie i powiększanie zdjęć odbywają bez irytujących opóźnień. Usuwanie pojedynczych zdjęć odbywa się niemal natychmiastowo, a zwykłe formatowanie trwa zaledwie kilka sekund. Jedynie przy pełnym formatowaniu kart SD (które wykonuje się raczej rzadko) warto się uzbroić w nieco cierpliwości. Dość czasochłonne jest składanie zdjęć HDR. Jeśli wykonujemy je ze statywu i wyłączymy opcję wyrównywania zdjęć wówczas proces ten zajmuje nieco ponad 12 sekund. Jeśli natomiast aktywujemy wspomnianą opcję czas ten może się wydłużyć do 17 sekund.

Zdjęcia seryjne

Canon 5Ds oferuje trzy tryby zdjęć seryjnych: szybki (maksymalnie 5 kl/s), wolny (maksymalnie 3 kl/s) oraz ciche zdjęcia seryjne (maksymalnie 3 kl/s). Test możliwości aparatu w tym zakresie wykonaliśmy z kartą Sandisk CompactFlash Extreme Pro o pojemności 16 GB (UDMA 6), przy czułości wynoszącej 1600 ISO i migawce 1/1000 sekundy. Zdjęcia w formacie RAW zajmowały około 104 MB, a pliki JPEG LARGE FINE o rozdzielczości 8688×5792 pikseli około 35.5 MB. Dla trwającej 30 sekund serii otrzymaliśmy następujące rezultaty:

  • Zdjęcia szybkie (H):
    • 92 zdjęcia JPEG LARGE FINE (3.07 kl/s),
    • 32 zdjęcia RAW (1.07 kl/s),
  • Zdjęcia wolne (L):
    • 81 zdjęć JPEG LARGE FINE (2.7 kl/s),
    • 32 zdjęcia RAW (1.07 kl/s),

Dokładne wyniki naszych pomiarów dla szybkich zdjęć seryjnych prezentujemy na poniższych wykresach.

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

W trybie szybkim, niezależnie od rodzaju zapisywanego pliku, aparat nie ma problemu z osiągnięciem prędkości 5 kl/s. W przypadku zapisu JPEG-ów jest ona utrzymywana przez około 4 sekundy, po czym następuje minimalne zmniejszenia się prędkości fotografowania. Dopiero po zrobieniu kolejnych 3 zdjęć widać typowe spowolnienie wynikające z przepełnienia bufora. Na tym etapie średnia prędkość fotografowania utrzymuje się na poziomie około 2.7 kl/s. Dla surowych plików zapełnienie bufora ma miejsce po około 2 sekundach, a fotografowanie spowalnia do średniej prędkości rzędu 0.8 kl/s

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

W trybie wolnym również nie obserwujemy problemów z osiąganiem deklarowanej prędkości fotografowania. Przy zapisie JPEG-ów bufor zapełnia się po około 16 sekundach a wykonywanie zdjęć spowalnia do średniej prędkości 2.3 kl/s. Dla surowych plików natomiast spowolnienie następuje po nieco ponad 4 sekundach, a średnia szybkość na tym etapie utrzymuje się na poziomie około 0.7 kl/s.

W testach wykorzystujemy karty pamięci SanDisk dostarczone przez firmę CSI.

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

Stabilizacja obrazu

Lustrzanki systemu EOS nie mają wbudowanej stabilizacji matrycy i wymagają stosowania obiektywów wyposażonych w mechanizm optycznej stabilizacji obrazu (IS).

Czyszczenie matrycy

Automatyczne czyszczenie matrycy może następować po każdym włączeniu i wyłączeniu aparatu. W menu jest także opcja wymuszenia czyszczenia i możliwość ręcznego usuwania kurzu z matrycy. Podczas testu aparatu zauważyliśmy jednak, że na matrycy pojawiły się pojedyncze drobiny kurzu, których automatyczne czyszczenie nie było w stanie usunąć. Warto zatem sprawdzać stan czystości matrycy od czasu do czasu, bowiem system czyszczenia nie jest skuteczny w 100% procentach.

Lampa błyskowa

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

Canon 5Ds tak samo jak model 5D MkIII nie ma wbudowanej lampy błyskowej. Na pierwszej stronie menu fotografowania znajdziemy zbiór ustawień dotyczących zewnętrznej lampy błyskowej, którą można podłączyć do tego aparatu. Ustawienia lampy zawierają:

  • Lampa błyskowa (włącz/wyłącz),
  • Pomiar E-TTL II (wielosegmentowy, uśredniony),
  • Tryb Av – czas synchronizacji błysku (automatyczny, automatyczny w zakresie 1/200 s – 1/60 s, stały 1/200 s)
  • Nastawy lampy (uzależnione od podłączonej lampy),
  • Nastawy C.Fn w Speedlite,

Istnieje możliwość regulacji kompensacji mocy błysku w maksymalnym zakresie ±3 EV z krokiem 1/3 EV. Dodatkowo pod przyciskiem M-Fn odnajdziemy blokadę FE.

Timer interwałowy

W 5Ds podobnie jak w modelu 7D MkII udostępniono funkcję umożliwiającą automatyczne wykonywanie zdjęć poklatkowych. Dostępne dla tej funkcji opcje obejmują możliwość ustawienia interwału pomiędzy kolejnymi zdjęciami. Osobno możemy ustawiać liczbę sekund, minut i godzin. Minimalny interwał to 1 sekunda a maksymalny 99 godzin, 59 minut i 59 sekund. Druga z opcji to liczba zdjęć. W tym przypadku możemy wybrać konkretną wartość z zakresu od 1 do 99. Możliwe jest jednak również ustawienie, przy którym aparat będzie fotografował nieprzerwanie do momentu zatrzymania przez użytkownika. Działanie timera interwałowego jest sygnalizowane na monochromatycznym panelu LCD odpowiednią ikoną.

Timer funkcji Bulb

Kolejną funkcją w 5Ds zaczerpniętą z modelu 7D MkII jest rozwiązanie ułatwiające fotografowanie w trybie Bulb. Umożliwia ona ustawienie konkretnego czasu ekspozycji z dokładnością co do sekundy. Pod tym względem ustawienia są naprawdę spore, bowiem osobno możemy regulować liczbę godzin (w zakresie od 1 do 99) a także niezależnie liczbę minut i sekund. Funkcję tę można połączyć z trybem seryjnym, co przy wykorzystaniu wężyka spustowego z blokadą pozwoli na przykład na wykonanie serii zdjęć o ekspozycjach dłuższych niż 30 sekund. Taka funkcjonalność może na przykład przydać się w astrofotografii.

Fotografowanie bez migotania

W 5Ds odnajdziemy także znaną z 7D MkII funkcję usprawniającą fotografowanie przy oświetleniu, którego migotanie może powodować problemy z poprawną ekspozycją zdjęcia, przy stosowaniu krótkich czasów ekspozycji. Dotyczy to na przykład światła jarzeniowego. Jest to szczególnie pomocne przy wykonywaniu serii zdjęć. Przy tego typu oświetleniu kolejne zdjęcia mogą się różnić poziomem naświetlenia, jak również kolorystyką. Funkcja detekcji migotania powoduje, że migawka będzie wyzwalana w optymalnym momencie, by zapewnić równą ekspozycję kolejnych zdjęć. W przypadku trybu seryjnego efektem ubocznym stosowania opisywanej funkcji jest spadek prędkości fotografowania. Warto także dodać, że aparat wykrywa migotanie światła, nawet jeśli owa funkcja jest wyłączona i ostrzega o tym odpowiednią ikoną w wizjerze (widoczność tej ikony musi być wcześniej ustawiona w opcjach ekranu wizjera).

Autofokus

Canon 5Ds został wyposażony w autofokus fazowy TTL-CT-SIR, oparty na 61 punktach. Spośród nich 41 to punkty krzyżowe (przy korzystaniu z obiektywów o maksymalnym otworze względnym f/4 lub większym). Ponadto 5 punktów jest podwójnie krzyżowych dla obiektywów o jasności f/2.8 lub większej). Jeden punkt pozostaje krzyżowy przy obiektywach o jasności f/8. Zakres pracy autofokusa mieści się w przedziale od −2 do 18 EV (dla ISO 100). System AF w 5Ds może pracować w trzech standardowych dla lustrzanek Canona trybach:

  • One Shot AF – jednorazowe ustawienie ostrości po naciśnięciu do połowy spustu migawki,
  • AI Servo AF – tryb ciągłego autofokusu dopasowującego się do poruszającego się obiektu,
  • AI Focus AF – tryb pośredni, w którym aparat automatycznie wybiera, czy ma działać w AI Servo, czy One Shot.
Możliwości konfiguracyjne związane z system ustawiania ostrości, podobnie jak w modelu 5D MkIII są mocno rozbudowane. Zostały ujęte w oddzielnej kategorii w menu aparatu i obejmują w sumie pięć kart. Pierwsza karta zawiera 6 zdefiniowanych trybów działania autofokusa ciągłego (AI Servo AF), a ich krótki opis prezentuje zaczerpnięta z instrukcji aparatu tabelka.

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

W każdym przypadku można zmieniać domyślne ustawienia trzech parametrów:

  • Czułość śledzenia – ustawienie czułości śledzenia obiektu (blokada −2 / blokada −1 / 0 / szybka zmiana +1 / szybka zmiana +2),
  • Śledzenie przyspieszenie/zwalnianie – ustawienie czułości śledzenia ruchomych obiektów, których prędkość zmienia się gwałtownie (0 / +1 / +2),
  • Autoprzełączenia punktu AF – ustawienia czułości przełączania punktów AF podczas śledzenia gwałtownych ruchów obiektu w górę, w dół, w lewo lub w prawo.

Druga karta zawiera opcje związane z ustawieniem priorytetu wyzwalania lub ostrości w trybie AI Servo AF podczas wykonywania pojedynczych lub serii zdjęć. Trzecia karta natomiast dotyczy trybu One Shot AF. Można tam ustawić priorytet wyzwalania i ostrości, wybrać opcje korzystania z elektronicznego pierścienia ustawiania ostrości w niektórych obiektywach Canona oraz ustawić oświetlenie wspomagające AF (ON, OFF, tylko z zewn. lampą błyskową, tylko oświetlenie wspomagające IR AF).

Czwarta karta zawiera między innymi opcje związane z wyborem punktów AF. Po pierwsze możemy zdecydować, które punkty AF mają być wybieralne (61 punktów, tylko krzyżowe, 15 punktów lub 9 punktów). Ponadto, 5Ds oferuje następujące tryby wyboru obszaru AF:

  • wybór ręczny: AF punktowy (obszar ustawiania ostrości jest mniejszy niż w przypadku tradycyjnego 1-punktowego AF),
  • wybór ręczny: 1-punktowy AF,
  • poszerzony obszar AF (1-punktowy AF wspomagany przez 4 sąsiednie punkty powyżej, poniżej i po bokach),
  • poszerzony obszar AF: Otoczenie (1-punktowy AF wspomagany przez wszystkie sąsiednie punkty),
  • wybór ręczny: strefowy AF (wybór 1 z 9 stref, na które został podzielony cały 61-punktowy obszar AF),
  • wybór automatyczny ze wszystkich 61 punktów AF.

W menu można znaleźć opcję pozwalającą ustawić, który z trybów obszaru AF ma być dostępny podczas wybierania (jedynie tryb 1-punktowy jest domyślnie włączony na stałe). Dodatkowo w czwartej karcie znajdziemy możliwość określenia zachowania AF po utracie ostrości (dalsze szukanie / zaprzestanie szukania) oraz opcję punktów AF powiązanych z orientacją aparatu. W tym przypadku mamy trzy możliwości do wyboru:
  • te same punkty dla kadrów poziomych i pionowych,
  • oddzielne punkty/obszary AF (w zależności od orientacji, aparat przełącza się automatycznie na ustawiony wcześniej w danym przypadku obszar i punkt AF.
  • oddzielne punkty AF (w odróżnieniu od wcześniejszej opcji automatycznie zmienia się jedynie położenie aktywnego punktu lub obszaru AF; zmiana trybu obszaru AF w jednej orientacji spowoduje również zmianę w drugiej orientacji)
W czwartej zakładce można także określić element sterujący, który możemy wykorzystać do wyboru rodzaju obszaru AF. Dostępne opcje obejmują przednie pokrętło sterujące lub przycisk M.Fn.

Kolejna opcja w czwartej karcie umożliwia określenie wstępnego punktu AF, od którego zaczyna działanie AI Servo AF w trybie 61-punktowego obszaru AF. Ostatnia opcja w tej zakładce to możliwość włączenia systemu EOS iTR AF. Korzysta on z informacji docierających z czujnika pomiaru światła, które pozwalają określić rozmiar, kształt, czy kolor obiektu znajdującego się w obrębie aktywnego obszaru AF. Następnie system AF jest w stanie śledzić tak określony obiekt. EOS iTR AF działa po ustawieniu trybu obszaru AF na strefowy, wielkostrefowy lub automatyczny 61-punktowy.

W piątej karcie znajdziemy opcję pozwalającą na określenie wzoru ręcznego wyboru punktów AF (tylko do krawędzi całego pola AF lub ciągłe). Ponadto możemy ustalić jak mają być wyświetlane punkty AF w wizjerze w zależności od stanu aparatu (1. podczas wyboru punktów; 2. w momencie gotowości aparatu do wykonania zdjęcia; 3. podczas działania AF; 4. po ustawieniu ostrości). Wybór w tym zakresie jest następujący:

  • wybrane (stałe) – wybrane punkty AF są zawsze wyświetlane,
  • wszystkie (stałe) – wszystkie punkty AF są zawsze wyświetlane,
  • wybrane (wstępny AF, z ostrością) – wybrane punkty AF będą wyświetlane w przypadku 1, 2 i 3,
  • wybrane (z ostrością) – wybrane punkty AF będą wyświetlane w przypadku 1 i 3,
  • OFF – punkty AF wyświetlane są tylko w przypadku 1.
Kolejna z opcji określa czy punkty AF mają być podświetlane na czerwono po ustawieniu ostrości. Poza wyborem włącz/wyłącz, jest jeszcze wariant auto, przy którym aparat aktywuje podświetlenie automatycznie w warunkach słabego oświetlenia. Dodatkowo można ustawić również podświetlenie w przypadku trybu Servo AF. Ostatnia z opcji dotyczących systemu AF to funkcja mikroregulacji, która pozwala precyzyjnie skalibrować punkt ustawiania ostrości. Jest to szczególnie istotne, jeśli używany obiektyw ma wyraźną tendencję do ustawiania ostrości przed lub za właściwym punktem. Istnieje możliwość zastosowania wspólnej korekty dla wszystkich używanych obiektów lub indywidualnie (możliwość zapamiętania ustawień dla maksymalnie 40 obiektywów). W przypadku obiektywów typu zoom można wprowadzić osobną regulację dla obu końców zakresu ogniskowej.

Standardowo w teście autofokusa wykonujemy serię 40 zdjęć. Na zastosowanym obiektywie ustawiamy przesłonę f/2.8 i fotografujemy tablicę rozdzielczości, każdorazowo przeogniskowując obiektyw. Wyniki przedstawiamy w postaci histogramu, który prezentuje procentowe wartości odchyłek od najlepszego pomiaru MTF50 w serii.

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

Jeżeli chodzi o pracę z obiektywem EF 35 mm f/2.0 IS USM, nie mamy w zasadzie powodów do narzekań. Ponad 3/4 strzałów to trafienia w punkt i jedynie dla pojedynczych zdjęć obserwujemy odchyłki przekraczające 9%. Widać jednak, że sytuacja pogarsza się w przypadku użycia obiektywu EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM, aczkolwiek wciąż możemy mówić o zadowalających wynikach. Co prawda idealnych trafień jest mniej, to jednak w przypadku ponad 3/4 strzałów wyniki mieszczą się w pierwszych trzech przedziałach (czyli odchyłki nie przekraczają 9%). Spójrzmy teraz jak autofokus 5Ds poradził sobie z celnością w świetle żarowym.

Canon EOS 5Ds - Użytkowanie i ergonomia

Widać, że dla obiektywu EF 35 mm f/2.0 IS USM sytuacja jest niemal idealna, bowiem tylko dla jednego zdjęć zanotowaliśmy odchyłkę przekraczającą minimalnie 3%. Należy jednak zauważyć, że w tym świetle obiektyw wykazywał nieznaczny front focus, a powyższe wyniki otrzymaliśmy po zastosowaniu mikroregulacji na poziomie +3. Niestety wyniki dla obiektywu EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM już tak nie zachwycają. Wciąż co prawda ponad 3/4 strzałów zmieściło się w pierwszych trzech słupkach, ale jak widać pojawiły się również pojedyncze zdjęcia na których zanotowaliśmy znaczące odchyłki przekraczające 20%.

Podobnie jak w teście modelu 5Ds R, sprawdziliśmy również skuteczność autofokusa ciągłego (AI Servo AF), korzystając z obiektywu Canon EF 100 mm f/2.8 L Macro IS USM. W tym celu fotografowaliśmy obiekt poruszający się naprzemiennie w dwóch kierunkach: od i w stronę aparatu. Częstotliwość ruchu utrzymywała się na poziomie 1 cyklu na około 3 sekundy, a maksymalny zakres ruchu nie przekraczał 2 metrów. Sprawdziliśmy cztery z podstawowych ustawień AF Servo: Case 1 (nastawa uniwersalna), Case 4 (obiekty szybko przyspieszające i zwalniające), Case 5 (obiekty w chaotycznym ruchu w dowolnym kierunku) oraz Case 6 (obiekty w chaotycznym ruchu ze zmienną szybkością). Dodatkowo sprawdziliśmy ustawienie Case 1 ze zmodyfikowanymi ustawieniami; parametry „czułość śledzenia” i „śledzenie przyspieszenie/zwalnianie” ustawiliśmy na maksimum. Dla każdego z ustawień wykonaliśmy serię zawierające od 40 do 50 zdjęć, w trybie szybkich zdjęć seryjnych (5 kl/s). Skuteczność trafień ocenialiśmy wzrokowo, na podstawie ostrości wykonanych zdjęć. Efektywność trafień dla przetestowanych przypadków przedstawia się następująco:

  • Case 1 – 58%
  • Case 4 – 74%
  • Case 5 – 62%
  • Case 6 – 62%
  • Case 1 (zmodyfikowany) – 66%.
Rezultaty uzyskane dla 5Ds są nieco gorsze niż te otrzymane w teście modelu 5Ds R. Ogólnie można jednak stwierdzić, że testowany aparat poradził sobie nieźle. Co ciekawe najlepszą skuteczność uzyskaliśmy dla ustawienia Case 4, podczas gdy w modelu 5Ds R porównywalny wynik otrzymaliśmy dla ustawienia Case 6 i zmodyfikowanego trybu Case 1.

Pomiar światła

W Canonie 5Ds system pomiaru światła, podobnie jak w modelu 7D MkII oparty jest o czujnik RGB+IR złożony ze 150 tysięcy pikseli i podzielony na 252 strefy pomiarowe. System pracuje w zakresie od 0 do 20 EV (ISO 100). W testowanym aparacie kompensacja ekspozycji może odbywać w zakresie ±5 EV ze skokiem 1/3 lub 1/2. Opcja bracketingu ekspozycji oferuje możliwość wykonania 2, 3, 5 lub 7 zdjęć w maksymalnym zakresie ±3 EV, z minimalnym krokiem 1/3 EV. Dodatkowo w menu C.Fn. możemy określić kolejność zmiany sekwencji naświetlania (0,–,+ / –,0,+ / +,0,–). W 5Ds do dyspozycji mamy następujące tryby pracy pomiaru światła:

  • Pomiar wielosegmentowy,
  • Pomiar skupiony (ok. 6.1% obszaru na środku wizjera),
  • Pomiar punktowy (ok. 1.3% obszaru na środku wizjera),
  • Pomiar centralnie ważony uśredniony.
W zasadzie nie mamy zastrzeżeń do pracy systemu pomiaru światła. Podczas testowania aparatu nie sprawiał on problemów i w typowych warunkach oświetleniowych zachowywał się prawidłowo. Stosowane przez nas wartości kompensacji ekspozycji przy korzystaniu z pomiaru wielosegmentowego utrzymywały się zazwyczaj na niewielkim poziomie i raczej nie przekraczały 2/3 EV.