Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - test obiektywu

8 września 2014

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie sprawia większych problemów. Choć, gdy dokładnie przyjrzymy się nieostrościom, zauważymy, że te za ogniskiem mają lekki odcień żółci, a te przed ogniskiem są wyraźnie bielsze, być może z delikatnym zabarwieniem na niebiesko. Efekt jest jednak nieznaczny, więc nasza ocena w tej kategorii może być tylko pozytywna.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Szerokokątne obiektywy Tokiny zwykle mają sporo problemów z poprzeczną aberracją chromatyczną. Byliśmy więc bardzo ciekawi, jak z korygowaniem tej wady poradzi sobie obiektyw o parametrach 70–200 mm. Wykresy z przebiegiem tej wady dla brzegu matrycy APS-C/DX i brzegu pełnej klatki są zaprezentowane poniżej.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja jest największa dla krótszych ogniskowych, gdzie potrafi dochodzić do poziomu powyżej 0.12%, który znajduje się już niebezpiecznie blisko wartości dużych. Najmniej problemów mamy na ogniskowej 200 mm, gdzie wada ta jest na granicy wartości małych i średnich.

Tutaj znów Tokina wypada blado na tle konkurentów. Stabilizowane obiektywy Canona i Nikona w żadnym miejscu nie przekraczały poziomu 0.08%, a stary Canon 70–200 mm f/4L przekraczał go minimalnie tylko dla kombinacji 200 mm i f/32. W tej kategorii Tokina nie była więc w stanie wygrać nawet z obiektywem zaprojektowanym ponad 15 lat temu…

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Ślady aberracji sferycznej widać już na pierwszych zdjęciach w tym rozdziale. Przy przejściu od przysłony f/4.0 do f/8.0 widzimy zauważalne przesunięcie zakresu głębi ostrości w kierunku dalszych obiektów. Jest to efekt zwany „pływaniem” ogniska i jego bezpośrednią przyczyną jest niepoprawnie skorygowana aberracja chromatyczna.

Nasze wrażenia potwierdziły pomiary. Na jednej z tablic testowych ustawiliśmy manualnie ostrość jak najlepiej dla przysłony f/4.0, a potem, nie zmieniając położenia skali odległości, wykonywaliśmy kolejne zdjęcia tylko przymykając przysłonę. Gdyby aberracja sferyczna była skorygowana idealnie, rozdzielczość powinna rosnąć wraz z przymykaniem przysłony, osiągnąć maksimum w okolicach f/8.0, a potem spadać na skutek ograniczeń związanych z dyfrakcją. Tak jednak się nie stało, co jasno pokazuje poniższy wykres (do eksperymentu wybraliśmy ogniskową 200 mm).

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Rozdzielczość wraz z przymykaniem nie rośnie, ale wręcz lekko spada i za efekt ten jest odpowiedzialne przesunięcie ogniska związane z aberracją sferyczną.

Co ciekawa, wada ta dość nieznacznie akcentuje swoją obecność w obrazie rozogniskowanych punktów świetlnych. Choć pewnych różnic pomiędzy krążkami uzyskanymi przed i za ogniskiem da się dopatrzeć.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Aberracja chromatyczna i sferyczna