Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - test obiektywu

8 września 2014

8. Winietowanie

Połączenie Tokiny 70–200 f/4.0 z Nikonem D7000 nie stwarza żadnych problemów w kwestii winietowania, co doskonale widać na poniższych miniaturkach.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Winietowanie


Na kombinacji 70 mm i f/4.0 spadek jasności w rogach kadru sięga tylko 10% (−0.31 EV) i zmniejsza się do 2% (−0.05 EV) po przymknięciu obiektywu do f/5.6. Jeszcze lepiej jest w środku zakresu ogniskowych, gdzie na maksymalnym otworze względnym winietowanie wynosi 8% (−0.25 EV), a dla przysłony f/5.6 spada do 2% (−0.05 EV). Największe szanse dojrzenia winietowania, mamy na maksymalnej ogniskowej, gdzie na f/4.0 wada ta sięga 15% (−0.45 EV). Przymknięcie przysłony do f/5.6 powoduje, że wada ta znika praktycznie całkowicie i sięga tylko 4% (−0.13 EV).

----- R E K L A M A -----

Sytuacja zmienia się trochę na pełnej klatce – to zrozumiałe – ale nawet tam nie mamy powodów do narzekań.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Winietowanie


Na ogniskowej 70 mm i przysłonie f/4.0 winietowanie sięga 23% (−0.74 EV), czyli wciąż możemy nazwać je umiarkowanym. Sytuacja mocno poprawia się na f/5.6, gdzie wada ta spada do 14% (−0.42 EV) i f/8.0, gdzie sięga już tylko 6% (−0.17 EV).

Używając kombinacji 135 mm i f/4.0 musimy liczyć się ze spadkiem jasności w rogach kadru wynoszącym 21% (−0.67 EV). W przypadku zastosowania przysłony f/5.6 spadek ten zmniejsza się do wartości 12% (−0.37 EV). Na f/8.0 winietowaniem nie musimy się martwić już wcale, bo sięga ono tylko 5% (−0.15 EV).

Na maksymalnej ogniskowej mamy prawie dokładnie taką samą sytuację jak na minimalnej. Winietowanie na maksymalnym otworze względnym wynosi 23% (−0.77 EV) i spada do 14% (−0.43 EV) po przymknięciu przysłony do f/5.6. Na otworze względnym f/8.0 winietowanie wynosi już tylko 5% (−0.15 EV).

Wyniki Tokiny w tej kategorii są bardzo dobre. Wyglądają one jeszcze lepiej, gdy przypomnimy osiągi konkurencyjnego Nikkora, u którego, w zakresie ogniskowych 135–200 mm, winietowanie potrafiło przekraczać poziom 30%.

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Winietowanie

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Winietowanie

Tokina AT-X PRO FX SD 70-200 f/4 VCM-S - Winietowanie