Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D500 - test aparatu

Nikon D500
14 lipca 2016
Maciej Latałło Komentarze: 88

1. Wstęp

6 lat i 5 miesięcy – tyle musieli czekać wszyscy ci, którzy liczyli na pojawienie się następcy Nikona D300s. Przez ten czas sporo zmieniło się w ofercie lustrzanek APS-C tej firmy. Pojawiły się modele z sensorami 16 MPix, a następnie 24 Mpix. Zaprzestano też stosowania filtrów antyaliasingowych, które wprawdzie pomagały uniknąć efektu mory, to jednak ograniczały szczegółowość zdjęć. Mocno rozwinięto również np. tryby nagrywania wideo.

Nikon D500 - Wstęp

Mimo oczekiwań ze strony użytkowników aparatów D200 i D300(s), przez długi czas firma Nikon nie zdecydowała się na wprowadzenie nowego modelu, będącego kontynuacją tej linii. W międzyczasie dostaliśmy natomiast serię D7xxx – chwaloną przez amatorów (choć wpadki też się zdarzały) – ale ustępującą wspomnianym wyżej starszym, bardziej zaawansowanym modelom głównie pod względem ergonomii i funkcjonalności. Na szczęście taki stan rzeczy nie trwał wiecznie i na początku stycznia 2016 roku światło dzienne ujrzał Nikon D500.

Nikon D500 - Wstęp

Zapewne nie zdziwi nikogo informacja, że w D500 nowe jest praktycznie wszystko. Zastosowany w nim 20-megapikselowy sensor APS-C może pracować przy natywnej czułości ISO 100–51200, którą można rozszerzyć w górę aż do 1 638 400 (Hi5). Pojawił się też znacznie bardziej zaawansowany, 153-polowy system AF, z 99 polami krzyżowymi i zautomatyzowaną funkcją mikrokalibracji obiektywów. Nowy jest również 180 000-pikselowy czujnik pomiaru światła i odchylany, dotykowy ekran LCD.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nikon D500 - Wstęp

Profesjonaliści ucieszą się z możliwości wykonywania długich serii zdjęć. Tryb 10 kl/s oraz dostępność gniazda szybkich kart XQD (obok SD z obsługą UHS-II) pomogą w fotografowaniu dynamicznych scen. Także miłośnicy filmowania znajdą coś dla siebie, bowiem D500 umożliwia nagrywanie wideo 4K i manualne ustawienia ekspozycji. Nie zapomniano oczywiście o sztandarowych cechach tej serii lustrzanek – dobrej ergonomii i wytrzymałej obudowie.

Z uwagi na dużą liczbę zmian, można śmiało powiedzieć, że model D500 to ważny krok dla Nikona. Czy aparat spełni pokładane w nim nadzieje? Aby się o tym przekonać, zapraszamy do lektury kolejnych rozdziałów niniejszego testu.

W testach wykorzystujemy statywy i głowice marki Vanguard dostarczone przez firmę Digital Partner Sp. z o.o.

Nikon D500 - Wstęp

Polecamy również zapoznać się z porównaniem specyfikacji opisywanej lustrzanki do produktów konkurencji.

Aparat do testu wypożyczyła firma Nikon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Nikon
Model D500
Data premiery 2016-01-05
Liczba pikseli 20.9 Mpix
Dostępne rozdzielczości Format DX
• 5568 x 3712
• 4176 x 2784
• 2784 x 1856
Format 1.3x crop
• 4272 x 2848
• 3200 x 2136
• 2128 x 1424
Matryca 23.5 x 15.7 mm (DX) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 21.56
Czyszczenie matrycy, zbieranie danych porównawczych dla funkcji usuwania kurzu (wymaga programu Capture NX-D).
Procesor obrazu EXPEED 5
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0), NEF (12- lub 14-bitowy, z kompresją bezstratną, stratną lub bez kompresji),
NEF+JPEG, TIFF (RGB)
Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic
• Filmy: Format MOV, H.264/MPEG-4 AVC
• Dźwięk: Liniowy PCM
Zakres ISO Auto, 100 - 51200 ISO w skoku 1/3, 1/2 lub 1 EV, możliwość rozszerzenia czułości do ISO 50 i 1.640.000.
Migawka Mechaniczna migawka sterowana elektronicznie, szczelinowa o pionowym przebiegu szczeliny w płaszczyźnie ostrości; elektroniczna przednia kurtynka migawki dostępna w trybie z podniesieniem lustra.
30s - 1/8000s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb
Tryby wyzwalania migawki: S (pojedyncze zdjęcie), CL (seryjne wolne), CH (seryjne szybkie), Q (ciche wyzwalanie migawki), samowyzwalacz, MUP (podnoszenie lustra)
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Nikon F
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 3840 x 2160 px (4K UHD), 30p, 25p, 24p
• 1920 x 1080 px, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p
• 1920 x 1080 px przycinanie, 60p, 50p, 30p, 25p, 24p
• 1280 x 720 px, 60p, 50p
Wysoka lub normalna jakość obrazu.
Wbudowany mikrofon stereofoniczny lub mikrofon zewnętrzny; możliwość regulowania czułości.
Ogniskowanie Multi-CAM 20K z detekcją fazową TTL, precyzyjnym dostosowaniem
• 153 pola AF (w tym 99 polami krzyżowymi i 15 polami współpracującymi z obiektywami z otworem względnym f/8), z których można wybierać 55 pól (35 pól krzyżowych i 9 pól dla f/8)
• Strefy AF: jednopolowy AF, AF z dynamicznym wyborem pola (liczba pól: 25, 72 lub 153), Śledzenie 3D, Wybór pola AF z grupy, Automatyczny wybór pola AF
• Tryby napędu AF: pojedynczy AF (AF-S), tryb ciągłego AF (AF-C), ręczne ustawianie ostrości (M)
• Zakres detekcji: od -4 do +20 EV (ISO 100, 20°C)
• Tryb pól AF w LV: AF z priorytetem twarzy, szerokie pole AF, normalne pole AF, AF ze śledzeniem obiektu, AF-F
Pomiar światła System TTL korzystający z matrycy RGB o rozdzielczości ok.180 000 pikseli
Tryby pomiaru:
• Matrycowy 3D Colour Matrix III - obiektywy Nikkor typu G, E i D
• Matrycowy Colour Matrix III - pozostałe obiektywy z procesorem
• Matrycowy Color Matrix (obiektywy bez procesora, o ile użytkownik wprowadzi dane obiektywu)
• Centralny: przypisanie 75% wagi pomiaru do obszaru o średnicy 8 mm na środku kadru (średnicę koła można zmienić na 6, 10 lub 13 mm) lub uśrednienie na podstawie całego kadru (w przypadku używania obiektywu bez procesora używane jest koło o średnicy 8 mm lub średnia z całego kadru)
• Punktowy: pomiar w kole o średnicy 3.5 mm (około 2.5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF (w centralnym polu AF, gdy jest używany obiektyw bez procesora)
• Chroniący jasne obszary przed prześwietleniem (dostępny w przypadku obiektywów G, E i D)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto (3 rodzaje), Światło żarowe, Światło jarzeniowe (7 rodzajów), Światło słoneczne, Lampa błyskowa, Chmury, Cień,
• Pomiar manualny - 6 ustawień własnych
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/-5 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Programy Automatyka programowa z fleksją programu (P); automatyka z preselekcją czasu (S); automatyka z preselekcją przysłony (A); manualny (M)
• Ustawienia Picture Control: Standardowe, Neutralne, Żywe, Monochromatyczne, Portret, Krajobraz
Zdjęcia seryjne Maks. 10 kl./s (CL); 1-9 kl./s (CH); 3 kl./s (tryb cichych zdjęć seryjnych).
Lampa błyskowa Brak
• Kompatybilność z zew. lampami wspierającymi CLS oraz i-TTL,
• Synchronizacja do 1/250s
• Kompensacja błysku: od -3 do +1 EV z krokiem 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Tryby pracy: Synchronizacja na przednią kurtynkę migawki, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, redukcja efektu czerwonych oczu, redukcja efektu czerwonych oczu przy synchronizacji z długimi czasami ekspozycji; synchronizacja z długimi czasami ekspozycji na tylną kurtynkę migawki, lampa wyłączona; obsługa automatycznej synchronizacji z krótkimi czasami migawki
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 s, 5 s, 10 s, 20 s; od 1 do 9 ekspozycji przy interwałach 0,5, 1, 2 lub 3 s
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC oraz XQD
LCD LCD TFT, około 2359 tys. punktów (XGA), przekątna 3,2 cala, dotykowy, uchylny, kąt oglądania 170 stopni, pokrycie kadru około 100%, ręczne sterowanie jasnością monitora
Wizjer Wizjer z pryzmatem pentagonalnym z poziomu oka, pokrycie kadru około 100% w poziomie i 100% w pionie (DX), powiększenie ok. 1.0x (obiektyw 50 mm f/1.4 ustawiony na nieskończoność; -1,0 m-1), dystans widzenia całej matówki 16 mm (-1,0 m-1; od wizjera), korekcja dioptrażu od -2 do +1 m-1.
Komunikacja i złącza USB 3.0 SuperSpeed, wyjście HDMI typu C, 10-pinowe złącze wężyka spustowego/modułu GPS, gniazdo mikrofonowe, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm, z zasilaniem), gniazdo słuchawek, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm), złącze akcesoriów do przekaźnika bezprzewodowego
• Wi-Fi, Bluetooth, NFC
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
• opcjonalny moduł GPS GP-1A
Zasilanie Akumulator litowo-jonowa EN-EL15
• Zasilacz sieciowy EH-5b
Akcesoria Pokrywka bagnetu korpusu, pokrywka sanek mocujących, akumulator jonowo-litowy, ładowarka i in.
Waga 760 g (bez akumulatora i karty pamięci)
Wymiary 147 x 115 x 81 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Polskie menu,
Funkcja Active D-Lighting


Poprzedni rozdział