Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - test obiektywu

4 listopada 2016

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Koma i inne wady powodujące zniekształcenia punktowych obrazów to prawdziwa zmora testowanego Samyanga. Wada ta jest widoczna już w rogu matrycy APS-C i nie ma najmniejszych problemów z dojrzeniem jej nawet po przymknięciu przysłony do f/2.0.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh


Jeszcze bardziej bezwzględne dla testowanego obiektywu okazuje się gwiaździste niebo. Zniekształcenia obrazu gwiazd w rogach kadru są wyraźnie widoczne na f/1.4 i f/2.0. Nawet użycie przysłony f/2.8 nie pozwala się od nich uwolnić. Warto tutaj zaznaczyć, że to, co widzimy, jest problemem nie tylko w astrofotografii. Koma i inne wady pociągają za sobą spadek rozdzielczości obrazu, który zobaczymy także w dziennych zdjęciach.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

A7R II, JPEG, f/1.4, lewy górny róg kadru 1:1
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh
A7R II, JPEG, f/2.0, lewy górny róg kadru 1:1
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh
A7R II, JPEG, f/2.8, lewy górny róg kadru 1:1
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh

Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy pionowymi i poziomymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 9.9% i jest to wynik w okolicach średniego. Nie jest to więc dominująca wada, ale na pewno ma swój wkład w pogorszenie jakości obrazu.

Rozogniskowane krążki światła wyglądają rozsądnie, ale nie idealnie. Widać ślady cebulowego bokeh, który jest najprawdopodobniej związany z zastosowaniem aż trzech elementów asferycznych. Dodatkowo swój wkład daje winietowanie mechaniczne, które w okolicach maksymalnego otworu względnego mocno ścina krążki w rogach kadru.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Koma, astygmatyzm i bokeh