Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - test obiektywu

4 listopada 2016

8. Winietowanie

Najpierw sprawdzimy, jak winietowanie wygląda na mniejszej matrycy APS-C. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

A7R II, APS-C, f/1.4 A7R II, APS-C, f/2.0
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Winietowanie Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Winietowanie


Spory rozmiar obiektywu pozwala na osiągnięcie tutaj bardzo dobrych wyników. Winietowanie możemy zauważyć tylko na maksymalnym otworze względnym, ale sięga ono tam tylko 19% (−0.61 EV). Na przysłonach f/2.0 i f/2.8 znika ono praktycznie całkowicie i wynosi tam odpowiednio 6% (−0.18 EV) i 5% (−0.15 EV).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Po przejściu na większą matrycę pełnoklatkową problemów jest jednak więcej i wyraźnie widać to na poniższych zdjęciach.

A7R II, FF, f/1.4 A7R II, FF, f/2.0
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Winietowanie Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Winietowanie
A7R II, FF, f/2.8 A7R II, FF, f/4.0
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Winietowanie Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Winietowanie


Na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru sięga 50% (−1.97 EV). Jest to wynik bardzo podobny do tego, jaki uzyskał manualny Samyang 1.4/50 przeznaczony do lustrzanek i jednocześnie trochę gorszy niż ten, jaki uzyskała Sigma A 1.4/50, ale wyraźnie lepszy od wyniku Milvusa 1.4/50. Po przymknięciu przysłony do f/2.0 winietowanie spada do wartości 30% (−1.03 EV), a po zastosowaniu f/2.8 zmniejsza się do 20% (−0.63 EV). Problemy kończą się prawie całkowicie na przysłonach f/4.0 i f/5.6, gdzie odnotowane przez nas wyniki to odpowiednio 12% (−0.37 EV) i 11% (−0.35 EV).

Poniżej pokazujemy uśredniony w koncentrycznych kręgach przebieg spadku jasności wraz z oddalaniem się od centrum kadru. Wartość liczbowa podana w procentach na każdym rysunku mówi nam, jaką powierzchnię ma obszar ograniczony od góry i z prawej strony wartością 100%, a z dołu prezentowaną krzywą. Mówi nam ona tym samym, ile całościowo światła jest traconego przez efekt winietowania. Proszę nie mylić tych procentów z procentami podawanymi na początku niniejszego rozdziału, bo nie są one ze sobą bezpośrednio powiązane.

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Winietowanie

f/1.4 f/2 f/2.8


Samyang AF 50 mm f/1.4 FE - Winietowanie